Esame tauta, kuri nuolatos ieško naujovių, daug keliauja ir mato, o pamačiusi lygiai tą patį nori turėti Lietuvoje. Taip LRT TELEVIZIJOS laidoje „Labas rytas, Lietuva“ vis daugiau restoranų atidarančius lietuvius apibūdino „Virtuvės mitų griovėjų“ vadovas A. Ivanauskas.

„Lietuvoje atidaroma tiek daug restoranų. Jau sakyčiau, kad net truputį per daug. Sustokime, nes šiemet gali būti tokių įtemptų krizių, kai teks pagalvoti, kaip juos išlaikyti. Noro plėsti kulinarinį pasaulį tikrai yra daug, bet galimybės – ribotos“, – laidoje kalbėjo virtuvės šefas.

Portalui LRT.lt A. Ivanauskas sako, kad dalies vis gausėjančių restoranų laukia sunkūs laikai, o gal net ir uždarymas ne tik todėl, kad rinkai jų per daug, bet ir todėl, kad retas jų yra pakankamai originalus, kad savo pusėn patrauktų klientus.

Alfas Ivanauskas

„Viena vertus, džiaugiuosi, kad kuo daugiau yra restoranų, tuo daugiau galimybių žmonėms pasireikšti ar tiesiog nueiti pavalgyti. Tačiau tai vienas sudėtingiausių verslų pasaulyje, tai ne ta vieta, kur galima užsidirbti greitų pinigų. Manau, kad ateitis yra liūdnoka, nes nėra tiek žmonių, kurie vakarais ar pietų metu galėtų vaikščioti į tuos restoranus.

Kita vertus, labai daug restoranų atidaromi pasiremiant primityviomis idėjomis. Anksčiau buvo mada turėti grožio saloną, kirpyklą, dabar kažkodėl visi pradedame norėti turėti, nors ir mažą, šeimyninį restoranėlį. Kartais žmonėms šis verslas atrodo paprastas, tačiau taip tikrai nėra“, – tikina pašnekovas.

Tačiau kulinarinių apžvalgų autorius A. Užkalnis sako, kad paklausą viršijanti restoranų pasiūla yra sveikos rinkos požymis, net jei kai kuriems iš restoranų lemta iškristi iš rinkos.

„Pasiūla visada viršija paklausą sveikoje rinkoje, kitaip būtų stagnacija. Visada silpniausi turi iškristi. Tai labai nuožmus, negailestingas verslas ir, jei bijai pralošti, jis – ne tau“, – LRT.lt sako A. Užkalnis.

Pirmiausia kris prastos gerų restoranų kopijos

Rašytojo, kulinarinių apžvalgų autoriaus A. Užkalnio manymu, didžioji dauguma naujų restoranų atidaromi ne todėl, kad turime daug fantazijos ir noro įdiegti naują maisto kultūrą Lietuvoje, atnešti naujų skonių, o todėl, kad turime mažai fantazijos ir daug noro vaikytis madų.

„Man regis, kol kas nauji restoranai – 80 proc. mada ir 20 proc. švietimas. Man labiau patiktų, jei restoranai galvotų ne tik apie savo nurautas idėjas, bet ir apie tai, kas ten eis valgyti ir kodėl. Šiuo metu apie tai mažai galvojama. Savininkai galvoja apie save ir savo draugus.

Andrius Užkalnis

Per pusmetį turbūt aplankau apie 70 restoranų – originalių yra vienetai. Ne daugiau 5. Visa kita yra, deja, – užpildas“, – kalba A. Užkalnis.

Pasak A. Ivanausko, restoranai Lietuvoje vienas į kitą panašūs ir dėl fantazijos trūkumo, ir todėl, kad mes nelengvai priimame naujoves. Dažnai naujai atsidarantys restoranai yra rinkos pionierių kopijos ir ne visuomet sėkmingos.

„Galima pastebėti, kad jei kažkas atsiranda ir matosi, kad jam sekasi, jį imama kopijuoti. Taip buvo su burgeriais, dabar tas pats vyksta su spurgomis. Pažiūrėkime, kiek pas mus yra desertinių – tik vieni, antri atsidarė, visiems prisireikė desertinių, nes atrodo, kad tai yra puikus ir labai lengvas verslas. Bet jei nesi konditeris ir nebeturi komandoje labai gero konditerio, tokio verslo geriau nepradėti.

Jei kopijuoji, tai daryti reikia labai gerai ir profesionaliai. Rinkoje yra tokių pavyzdžių, kai puikiai kopijuoja, netgi eina į restoranus, kopijuoja jų patiekalus ir daro juos pigiau, bet vienareikšmiškai dažniausiai šiame versle laimi pionieriai“, – teigia A. Ivanauskas.

Kita vertus, pasak pašnekovo, net ir originalių idėjų turintiems rinkos pionieriams svarbu pagalvoti apie rinkodarą: neužtenka sugalvoti kažkokios naujos idėjos, reikia pagalvoti, kaip apie ją žmonės sužinos.