Taip sutrikdomi ir dešimčių tūkstančių lietuvių, Kalėdų metu keliaujančių susitikti su šeimomis, planai. Tačiau pilotų streikai – tik kur kas didesnės problemos, krečiančios oro kelionių rinką, simptomas, rašoma bendrovės AviationCV.com pranešime žiniasklaidai.

Didžiausia problema – patyrusių specialistų stygius

Ne paslaptis, kad Lietuvoje kvalifikuotų darbuotojų stoka kasmet tampa vis didesnė – ir kalba eina apie įvairių sričių specialistus. Pavyzdžiui, „Investuok Lietuvoje“ duomenimis, IT sektoriui jau už kelių metų pritrūks apie 4000 darbuotojų. Pagal Lietuvos darbo biržos informaciją, stinga ir tūkstančių virėjų.

Panaši situacija ir aviacijoje – tik pasauliniu mastu. Pilotų ypač trūksta įmonėms iš Azijos, kur sparčiai auga vidurinioji klasė, o su ja didėja ir norinčių keliauti lėktuvais poreikis: vien pernai tarptautinių skrydžių keleivių skaičius Kinijos avialinijose išaugo 33 proc.

Didėjantis keleivių srautas verčia oro linijas pirkti daugiau lėktuvų – „Boeing“ prognozuoja, kad per ateinančius 20 metų pasaulyje bus nupirkta 40 000 lėktuvų. Vien Kinijos bendrovės užsakys 6000 lainerių – dėl to sutampa ir „Boeing“, ir „Airbus“ ekspertų nuomonės. Tačiau kas naujuosius lėktuvus pilotuos – dar neaišku.

Pasak vienos didžiausių pasaulyje pilotų paieškos ir valdymo bendrovės „AviationCV.com“ ekspertų, dirbančių su pasaulinėms bendrovėms „Turkish Airlines“, „Emirates“, „Etihad Airways“, oro linijos ieško kvalifikuotų pilotų ištisus metus. Atsižvelgiant į užsakytų lėktuvų kiekį bei patyrusių lakūnų išėjimą į pensiją, vien Europoje kiekvienais metais reikia daugiau nei 5000 papildomų pilotų. Azijoje – dvigubai daugiau.

„Kai rinkoje yra nepakankamai darbuotojų, natūralu, kad įmonės aktyviai užsiima headhunting‘u – specialistų paieškomis ne tik tradiciniais būdais, bet ir perviliojimu. Aviacijai tai nėra svetima, tik viliojimas dažnai vyksta tarp šalių ir regionų – dauguma jų stengiasi pervilioti pilotus iš užsienio.

Artimųjų Rytų įmonės kviečia europiečius, Azijos oro linijos – amerikiečius ir pan. Vien Kinijos konglomeratas „HNA Group“, valdantis daugiau nei 10 oro linijų, planuoja įdarbinti beveik 2000 pilotų iš Brazilijos“, – teigė pilotų paieškos ir valdymo bendrovės vadovė Skaistė Knyzaitė.

Skaistė Knyzaitė

Pilotus oro linijos vilioja siūlydamos jiems didesnius atlyginimus (iki 300 tūkst. eurų per metus), palankesnes darbo sąlygas ir lengvesnes karjeros galimybes – kai kurie Azijos vežėjai siūlo antriesiems pilotams užimti kapitono kėdę per 4 metus vietoj įprastų 7–10 metų. Taip pat siūloma išmokti pilotuoti didesnius lėktuvus, pvz., „Airbus A350“, „Boeing 787“, „Boeing 777“.

Nuovargis tampa šiuolaikinių pilotų kasdienybė

Didėjant lėktuvų ir skrydžių kiekiams, didėja ir krūvis esamiems ekipažams. Europoje pilotai praskraido vidutiniškai 70–80 val. per mėnesį, o atskirais atvejais, pavyzdžiui, vasarą, – iki 100 val. Prie šių valandų pridėjus laiką pasiruošimui, dokumentų tvarkymui ir kitoms procedūroms, pilotai dirba panašiai tiek pat, kiek ir vidutinis lietuvis. Tačiau būtina atkreipti dėmesį į kitą svarbų faktorių – pilotai patiria daugiau streso bei neša didesnę atsakomybę: jų rankose ir savo, ir keleivių gyvybės.

Pastovus stresas, savo ruožtu, virsta nuovargiu, kuriuo pagal 2015 metų apklausą skundėsi pusė Europos pilotų. „The International Journal of Aviation Psychology“ publikuoti tyrimai nustatė, kad nuovargis sulėtina pilotų reakciją į pavojaus signalus ir padvigubina klaidų kabinoje skaičių.

Vienos JAV krovininės avialinijos, aptarnaujančios ir elektroninių pardavimų milžiną „Amazon“, pilotai paskelbė streiką, skųsdamiesi kenksmingomis sveikatai ir įstatymui prieštaraujančiomis darbo sąlygomis. Nuovargis galimai buvo ir viena iš pagrindinių šių metų pradžioje įvykusios Artimųjų Rytų įmonės aviakatastrofos priežasčių. Tyrimo metu paaiškėjo, kad žuvęs pilotas ruošėsi palikti savo darbą dėl nuovargio.

Streikai – ekstremalių sąlygų vaisius

„Daugiau nei 40 mūsų personalo paieškos ir atrankos specialistų pastoviai bendrauja su šimtais „Boeing“, „Airbus“, „Bombardier“ ir kitų lėktuvų pilotais iš viso pasaulio, taip laikydami ranką ant aviacijos bendruomenės pulso. Šiuo metu patyrę pilotai bendraudami su darbdaviais jaučiasi esantys geresnėje pozicijoje nei kada nors prieš tai. Būtent jie renkasi oro linijas, o ne atvirkščiai.

Ne visi pilotai nori palikti namus ir važiuoti į Aziją ar kitus regionus didesnio uždarbio ieškoti, tad bando susikurti geresnes sąlygas namie. Norinčios išlikti ir klestėti oro linijos yra labiau priklausomos nuo savo ekipažų pageidavimų“, – dalinosi S. Knyzaitė.

Tačiau tradicinio verslo modelio oro linijos atsidūrė finansiškai keblioje situacijoje. Europoje jos turi rungtis su žemų kaštu vežėjais bei įmonėmis iš kitų regionų, kurių išlaidos yra mažesnės dėl valiutų svyravimo bei kitų ekonominių faktorių ar didesnio vyriausybės palaikymo.

Tad kai pilotai imasi kraštutinių priemonių – streiko – derybose su darbdaviu, oro linija gauna smūgį ir iš vidaus. Sugebėjimas tiek darbuotojams, tiek vadovybei prisitaikyti prie besikeičiančio pasaulio ir rasti bendrą sprendimą gali lemti, ar oro linija išgyvens. Kadangi greitų sprendimų galinčių palengvinti pilotų krūvį ar išspręsti patyrusių specialistų stygių nėra, darybos ir streikai nesibaigia.

Nesutarimų tarp oro linijų ir pilotų kryžminėje ugnyje – keleiviai

Kol pilotų profesinės sąjungos tęsia aštrias diskusijas su oro vežėjais, situacijos įkaitais lieka paprasti keleiviai ir kiti žmonės, kurie laukia iš „eBay“, „AliBaba“ ar „Amazon“ užsakytų kalėdinių dovanų.

Jeigu susidūrėte su dėl streikų atšauktais skrydžiais, neužmirškite keleto patarimų:

1. Pasirūpinkite kelionių draudimu: pasitikrinkite, ar jo sąlygos galioja streikams – ir būtinai apsidrauskite ne streiko metu;

2. Tikrinkite elektroninį paštą ir įmonės svetainę bei socialinius tinklus, per kuriuos ji gali pranešti apie skrydžio atšaukimą – streikai retai būna spontaniški, tad apie juos bus paskelbta iš anksto, ir jūs turėsite laiko pakeisti kelionės maršrutą ar oro vežėją;

3. Jei skrydis buvo nutrauktas jums esant oro uoste, pareikalaukite jums priklausančios pagalbos: maisto, gėrimų ir apgyvendinimo – priklausomai nuo laukimo laiko – ir dviejų nemokamų skambučių;

4. Pasiteiraukite apie alternatyvius skrydžius – oro linijos turi pasiūlyti jums nukreipimą į skrydžio tikslą kaip galima greičiau, net ir kitu maršrutu;

5. Tačiau nelaukite papildomos finansinės kompensacijos – pagal galiojančias ES nuostatas, oro linijos neprivalo kompensuoti atšauktų skrydžių force majeure situacijose, prie kurių priskiriami ir streikai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)