Saldžiose bulvėse – visa naudingų savybių puokštė

Batatai pasižymi turtinga maistine verte – tuo galime įsitikinti vos pažvelgę į jo maistinių medžiagų santykį. Kaip įvardija dietologijos ir nutukimo gydymo centro „CaloryCare“ gyd. dietologė Dalia Vaitkevičiūtė, 200 gramų batatų porcijoje galime rasti apie 180 kilokalorijų, 40 gramų angliavandenių, 4 gramus baltymų, itin nedidelį riebalų kiekį.

Be to, batatai išsiskiria dideliu skaidulų kiekiu – minėtoje porcijoje jos sudaro 6,6 gramo. Taip pat jie pasižymi didžiuliu betakaroteno kiekiu, kuris žmogaus organizme virsta vitaminu A.

„Turbūt pati geriausia ir pagrindinė saldžiosios bulvės savybė yra ypatingai didelis vitamino A kiekis. Be vitamino A, batatas taip pat yra puikus vitamino D, magnio, kalio šaltinis. Tai labai maistinga daržovė, kupina antioksidantų, skaidulų ir angliavandenių“, – pabrėžia D. Vaitkevičiūtė.

Mažina ligų riziką, lėtina senėjimo procesus

Turtinga batatų maistinė vertė turi reikšmingos įtakos žmogaus sveikatai. Gydytoja dietologė įvardija ligas, kurių riziką batatai padeda sumažinti, tačiau pažymi, kad dėl to nereikėtų imtis „batatų dietos“ – gerai žmogaus sveikatai pirmiausia svarbi mitybos įvairovė.

Orkaitėje keptos saldžiosios bulvės
Foto: Shutterstock


„Kadangi saldžiosios bulvės turi daug antioksidantų, jos mažina lėtinių ligų riziką, tokių kaip širdies ir kraujagyslių ligos, vėžys. Be to, batatai lėtina senėjimo procesą. Tačiau, kaip ir kiekvienas produktas, jis neturėtų būti vartojamas dažnai ir gausiai. Noriu pabrėžti, kad jame yra nemažai kalorijų, todėl svorio kontrolėje šia daržove negalima piktnaudžiauti“, – perspėja D. Vaikevičiūtė.

Kadangi saldžiosiose bulvėse gausu skaidulų, šios teigiamai veikia žarnyno veiklą – gydytoja dietologė batatus įvardija kaip puikų gerųjų bakterijų, probiotikų šaltinį, kuris užtikrina sklandžią žarnyno veiklą. Dėl didelės vitamino A gausos, batatą verta paminėti ir kaip regėjimui bei imunitetui naudingą daržovę.

Tiesa, kai kurios batato naudingos savybės dar tik tiriamos. Pavyzdžiui, manoma, kad jame esantys stiprūs antioksidantai gali veiksmingai kovoti prieš vėžį.

„Laboratoriniame lygmenyje saldžioji bulvė yra tiriama dėl savybių, leidžiančių kovoti prieš vėžį. Manoma, kad joje esantys stiprūs antioksidantai gali kovoti prieš tam tikras vėžio formas ir stabdyti jų vystymąsi“, – sako D. Vaitkevičiūtė.

Kuo skiriasi saldžioji bulvė nuo paprastos?

Lyginant su mūsų racione dažniau atsiduriančia įprastąja bulve, saldžioji skiriasi nežymiai, todėl gydytoja dietologė šias daržoves vadina lygiavertėmis.

Bulvės
Foto: Shutterstock


Tarp nežymių skirtumų galima paminėti tai, kad mums įprastose bulvėse yra kiek mažiau vitamino A.

„Paprastos ir saldžiosios bulvės savo savybėmis yra labai panašios. Tiesiog batate galima rasti daugiau vitamino A, ir manoma, kad jo glikeminis indeksas, svarbus cukriniu diabetu sergantiems žmonėms, yra mažesnis, o tai reiškia, kad jį vartojant gliukozė išsiskiria lėčiau, nei valgant paprastą bulvę“, – teigia gydytoja dietologė.

Lengviausias būdas sugadinti bulves – jas iškepti: dietologė pataria jas ruošti kitaip

Kokie naudingi bebūtų produktai, netinkamas jų paruošimas gali sugadinti visas naudingas savybes. Anot gydytojos dietologės, lengviausias būdas sugadinti bulves – kepti jas aliejuje.

„Svarbiausias dalykas norint pasisavinti iš bulvių kuo daugiau naudingų savybių – tai, kaip mes jas paruošime. Tiek saldžioji bulvė, tiek paprasta bulvė, netinkamai paruošta netenka naudingų savybių. Viską galime sugadinti, jei bulves kepsime aliejuje, gaminsime iš jų prancūziškas bulvytes, uždėsime daug sūrio, druskos. Šios daržovės yra labai naudingos, tik mes gaminimo būdu labai jas sugadiname“, – pastebi D. Vaitkevičiūtė.

Užkandžiai
Foto: Shutterstock


Todėl gydytoja dietologė pataria bulvių nekepti, o dažniau rinktis virtas ar garintas bulves – tokiu būdu pavyks jose išsaugoti naudingas savybes.

Geriausia valgyti virtas, užpiltas alyvuogių aliejumi

Įprastai bulves renkamės kaip garnyrą šalia mėsos, o sprendimas valgyti jas kaip atskirą patiekalą turbūt dažnam net atrodytų keistas. Vis dėlto, tiems, kurie siekia numesti svorio, gydytoja dietologė rekomenduoja bulves valgyti kaip atskirą patiekalą.

„Esame įpratę bulves vartoti kaip garnyrą šalia mėsos ir kitų daržovių, tačiau noriu priminti, kad bulvės yra kaloringos. Todėl geriau jas vartoti atskirai, nes pridėdami kitų kaloringų produktų, tokių kaip sūris, sviestas, gauname nebe tokį naudingą ir sveikatai palankų patiekalą. Geriausia bulves valgyti virtas, užpiltas šalto spaudimo alyvuogių aliejumi – tokiu būdu paruošta bulvė bus naudingesnė, nei kepama aliejuje“, – pataria D. Vaitkevičiūtė.

Taip pat ji perspėja, kad bulvės neturėtų tapti kasdieniniu maistu – rekomenduojama jas vartoti 1-2 kartus per savaitę, o porcija turėtų sudaryti apie 200 gramų.

„Atsižvelgiant į bulvių krakmolingumą ir maistingumą, siūlyčiau maistą kuo labiau paįvairinti ir nevartoti bulvių diena iš dienos. Kuo įvairesnė ir įdomesnė jūsų mityba bus, tuo įvairesnių medžiagų gausite ir tuo sveikesni būsite. Svarbiausia valgyti kuo įvairiau, kuo spalvočiau“, – teigė gydytoja dietologė.