Be to, jis pastebimai atkuria išbalansuotą paros ritmą, gydo depresiją. Nors seleno vartojimas turi daug naudos sveikatai, jo perteklius gali būti toksiškas. Apie tai, kaip veikia selenas ir kas vyksta organizme, kai jo būna per mažai ar per daug, „Delfi" pasakoja Tarandės šeimos klinikos šeimos gydytoja Renata Ptašekaitė Kilšauskienė.

Veikia kaip galingas antioksidantas

Antioksidantai yra maisto produktuose esantys junginiai, užkertantys kelią ląstelių pažeidimams, kuriuos sukelia laisvieji radikalai. Laisvieji radikalai yra normalūs šalutiniai procesai, atliekantys svarbias funkcijas, įskaitant organizmo apsaugą nuo ligų. Tačiau tokie dalykai kaip rūkymas, alkoholio vartojimas ir stresas gali sukelti laisvųjų radikalų perteklių. Tai sukelia oksidacinį stresą, kuris pažeidžia sveikas ląsteles. Oksidacinis stresas susijęs su lėtinėmis ligomis, tokiomis kaip širdies ligos, Alzheimerio liga ar vėžys, taip pat su ankstyvu senėjimu ir insulto rizika.

Antioksidantai, tokie kaip selenas, pasak gydytojos R. Ptašekaitės Kilšauskienės, padeda sumažinti oksidacinį stresą, nes kontroliuoja laisvųjų radikalų skaičių. Selenas veikia neutralizuodamas laisvųjų radikalų perteklių ir apsaugodamas ląsteles nuo oksidacinio streso daromos žalos.

Gali sumažinti tam tikrų vėžio susirgimų riziką

Be oksidacinio streso mažinimo, selenas gali padėti sumažinti tam tikrų vėžio susirgimų riziką. Tai yra siejama su seleno gebėjimu sumažinti DNR pažeidimus, sustiprinti imuninę sistemą ir sunaikinti vėžines ląsteles.

Kai kurie tyrimai rodo, kad seleno papildai gali sumažinti šalutinį poveikį žmonėms, kuriems taikoma chemoterapija.

Viename tyrime nustatyta, kad geriamieji seleno papildai pagerino bendrą gyvenimo kokybę ir sumažino gimdos kaklelio ir gimdos vėžiu sergančių moterų viduriavimą.

„Seleno vaidmuo vėžio prevencijoje yra karšta diskusijų tema, o išvados gan prieštaringos, tad seleno papildai nėra patvirtinti vėžio prevencijai ar gydymui“, - pastebi gydytoja.

Gali apsaugoti nuo širdies ligų

Mityba, kurioje gausu seleno, gali padėti išlaikyti sveiką širdį, nes mažas seleno kiekis siejamas su padidėjusia širdies ligų rizika. Analizuojant 25 stebėjimo tyrimus, 50 proc. seleno koncentracijos kraujyje padidėjimas buvo susijęs su 24 proc. sumažėjusia širdies ligų rizika.

Gydytoja sako, kad selenas gali padėti sumažinti širdies ligų riziką, nes sumažina uždegimą ir oksidacinį stresą organizme: „Oksidacinis stresas ir uždegimas siejami su ateroskleroze arba apnašų kaupimu arterijose. Aterosklerozė gali sukelti pavojingų sveikatos problemų, tokių kaip insultas, širdies priepuoliai ir širdies ligos. Į maistą įtraukus daug seleno turinčių maisto produktų, galima sumažinti oksidacinio streso ir uždegimo lygį iki minimumo“.

Selenas
Foto: Shutterstock

Padeda išvengti senatvinės dimensijos

„Alzheimerio liga sukelia atminties praradimą ir neigiamai veikia žmogaus mąstymą ir elgesį. Žmonių, sergančių Alzheimerio liga, skaičius auga. Manoma, kad oksidacinis stresas yra susijęs ir su neurologinių ligų, tokių kaip Parkinsono liga, išsėtine skleroze ir Alzheimerio liga, atsiradimu ir progresavimu“, - sako gydytoja.

Keli tyrimai parodė, kad pacientams, sergantiems Alzheimerio liga, yra mažesnė seleno koncentracija kraujyje. Be to, kai kuriuose tyrimuose nustatyta, kad tiek maisto produktuose, tiek papilduose esantys antioksidantai gali pagerinti atmintį pacientams, sergantiems Alzheimerio liga.

Tyrimai rodo, kad Viduržemio jūros dieta, kurioje gausu daug seleno turinčių maisto produktų, tokių kaip jūros gėrybės ir riešutai, siejama su mažesne Alzheimerio ligos išsivystymo rizika.

Svarbus skydliaukės sveikatai

Gydytoja pabrėžia, kad selenas yra labai svarbus skydliaukės veiklai: „Šis galingas mineralas padeda apsaugoti skydliaukę nuo oksidacinių pažeidimų ir vaidina svarbų vaidmenį gaminant skydliaukės hormonus. Sveika skydliaukė yra labai svarbi, nes ji reguliuoja medžiagų apykaitą ir kontroliuoja augimą bei vystymąsi“.

Selenas apsaugo skydliaukę nuo oksidacinio streso ir yra būtinas skydliaukės hormonų gamybai. Vienoje apžvalgoje buvo padaryta išvada, kad vartojant seleno papildus kasdien tris mėnesius, atsirado skydliaukės antikūnų. Selenas gali padėti žmonėms, sergantiems Hashimoto liga ir kitomis skydliaukės ligomis, tačiau vis dar reikia daugiau tyrimų.

Svarbu paminėti, kad kai kurioms nėščioms moterims šiek tiek sumažėja skydliaukės funkcija. Analizuojant daugiau nei 300 nėščių moterų, mažesnis seleno kiekis kraujyje buvo susijęs su skydliaukės padidėjimu ir pažeidimais. Seleno papildai padėjo atkurti skydliaukės sveikatą, ypač po gimdymo. Selenas buvo naudojamas selenometionino, natūraliai atsirandančios su selenu susijusios aminorūgšties, pavidalu.

Stiprina imuninę sistemą

Pasak R. Ptašekaitės Kilšauskienės, selenas vaidina itin svarbų vaidmenį imuninės sistemos sveikatai. Įrodyta, kad seleno trūkumas kenkia imuninių ląstelių funkcijai ir gali sukelti lėtesnį imuninį atsaką. Šis antioksidantas padeda sumažinti oksidacinį stresą organizme, o tai sumažina uždegimą ir sustiprina imunitetą. Tyrimai parodė, kad padidėjęs seleno kiekis kraujyje yra susijęs su sustiprėjusiu imuniniu atsaku.

Didesnis seleno kiekis gali padėti sustiprinti ŽIV, gripu, tuberkulioze ir hepatitu C sergančių žmonių imuninę sistemą.

Gali padėti sumažinti astmos simptomus

Astma siejama su padidėjusiu oksidacinio streso ir uždegimo lygiu organizme. Dėl seleno gebėjimo sumažinti uždegimą, kai kurie tyrimai rodo, kad šis mineralas gali padėti sumažinti su astma susijusius simptomus. Tyrimas parodė, kad astma sergančių pacientų, kurių kraujyje yra didesnis seleno kiekis, plaučių funkcija buvo geresnė nei tų, kurių kraujyje buvo mažesnis lygis.

„Kitas tyrimas parodė, kad duodant astma sergantiems žmonėms 200 mcg seleno per dieną, sumažėjo kortikosteroidų vartojimas simptomams kontroliuoti. Tačiau šios srities tyrimai yra prieštaringi, todėl norint išsiaiškinti seleno vaidmenį kuriant ir gydant astmą, reikia atlikti išsamesnius tyrimus“, - pastebi šeimos gydytoja.

Pernelyg didelis seleno kiekis gali būti toksiškas

„Nors selenas yra būtinas gerai sveikatai, jo gauti per daug gali būti pavojinga. Didelių seleno dozių vartojimas gali būti toksiškas. Per didelis seleno vartojimas gali prisidėti prie prie 2 tipo cukrinio diabeto ir per didelio antioksidantų kiekio, sumažinti vyrų skydliaukės hormonų kiekį“, - įspėja R. Ptašekaitė Kilšauskienė.

Nacionaliniai sveikatos institutai rekomenduoja vyresniems nei 14 metų žmonėms per dieną pasistengti gauti 55 mikrogramus (mcg) seleno. Nėščioms ar žindančioms moterims tai padidėja iki 70 mcg. Viskas, kas viršija 900 mcg per dieną, gali būti toksiška.

Gydytoja sako, kad per didelio seleno požymiai yra metalo skonis burnoje, plaukų slinkimas, galvos svaigimas, pykinimas, vėmimas, veido paraudimas, drebulys, raumenų skausmas. Sunkiais atvejais ūmus toksiškumas selenui gali sukelti rimtus žarnyno ir neurologinius simptomus, širdies priepuolį, inkstų nepakankamumą, kitų organų pažeidimus.

Seleno trūkumas gali turėti įtakos vaisingumui

Pakankamas seleno vartojimas apsaugo imunines ląsteles ir padeda gaminti antikūnus. Mažesnis seleno kiekis gali padidinti žalą (per oksidacinį stresą) sveikose ląstelėse, sumažinti imuninę gynybą, suaktyvinti virusus ir sukelti greitesnį jų dalijimąsi. Trūkstant seleno, imuninė sistema gali nusilpti ir net nepavojingos virusinės infekcijos gali progresuoti ir tapti pavojingos. Sunkiausiais atvejais tai gali baigtis širdies nepakankamumu.

„Seleno trūkumas gali sukelti daugybę simptomų. Dažniausi yra šie: nevaisingumas vyrams ir moterims, raumenų silpnumas, nuovargis, sutrikusi psichinė sveikata, plaukų slinkimas, nusilpusi imuninė sistema. Jei įtariate, kad jums gali trūkti seleno, būtinai pasitarkite su savo šeimos gydytoju, jis patars, kaip elgtis toliau“, - teigė gydytoja.

Seleno gausu jūros gėrybėse, riešutuose ir grybuose

Štai šie maisto produktai yra puikūs seleno šaltiniai:

• Austrės: 238 proc. DV (dienos vertė) vienoje austrėje - 85 gramai;
• Braziliški riešutai: 174 proc. DV viename riešute - 5 gramai;
• Otas: 171 proc. DV - 159 gramai;
• Geltonpelekis tunas: 167 proc. DV - 85 gramai;
• Kiaušiniai: 56 proc. DV 2 dideliuose kiaušiniuose - 100 gramų;
• Sardinės: 46 proc. DV 4 sardinėse - 48 gramai;
• Saulėgrąžų sėklos: 27 proc. DV - 28 gramai;
• Vištienos krūtinėlė: 12 proc. DV 4 skiltelėse - 84 gramai;
• Šitake grybai: 10 proc. DV 1 puodelyje - 97 gramai.

Taip pat seleno galima rasti ryžiuose, pupelėse, nemaltų kviečių duonoje.

Seleno kiekis augaliniame maiste skiriasi, priklausomai nuo seleno kiekio dirvožemyje, kuriame maistas buvo auginamas, todėl svarbu vartoti įvairius maisto produktus, kuriuose yra šio mineralo.