Šaltuoju metų sezonu ne visi vaisiai vienodai vertingi organizmui

Vaisių norisi kone visus metus. Deja, Lietuvos klimatas neleidžia žiemą mėgautis ką tik nuskintais gardumynais, tačiau, anot dietistės, obuoliai ir kriaušės yra puikiai išsilaikantys sandėliuose bei šaltuoju metų laiku itin tinkami pasirinkimai. Citrusiniai vaisiai – taip pat puiki alternatyva, mat jų sezonas Ispanijoje tęsiasi nuo gruodžio iki pavasario. Ž. Dumbraitė primena ir apie citrusinių vaisių naudą: „Citrusai – puikus būdas papildyti savo organizmą vitaminu C, sustiprinti imunitetą“.

Mažiau vertingi šiuo metų laiku, pasak dietistės, yra persimonai, arbūzai, melionai, kiti egzotiniai vaisiai, kurių sezonas jau yra pasibaigęs. Kiek vaisių per dieną reiktų suvalgyti? „Pagal Pasaulinės sveikatos organizacijos rekomendacijas, reikėtų suvalgyti apie 500 g šviežių vaisių ir daržovių per dieną. Tiesa, vaisių kiekis – mažesnis nei daržovių, tad naudinga 1-2 vaisių porcijos per dieną“, - sako Ž. Dumbraitė.

Živilė Dumbraitė
Foto: Organizacijos nuotr.


Ar vaisių apskritai gali būti per daug? Pašnekovės manymu, sunkiai: „Jei valgytumėte tik vaisius ir nieko daugiau, tuomet taip, mityba nebūtų visavertė, juk mums reikia ir kitų medžiagų. Tačiau valgant kelis vaisius per dieną tikrai neverta jaudintis. Žinoma, jei turite jautrų skrandį, rekomenduoju įvertinti savo būklę ir atsirinkti tinkamus maisto produktus“.

Avokadas – kodėl verta rinktis ir kaip sunokinti greičiau?

Anot pašnekovės, vaisių žiemą atsisakyti tikrai nereiktų, tačiau svarbu tinkamai juos pasirinkti ir paruošti: „Kaip minėjau, rinktis sezoninius vaisius, juos namie gerai nuplauti po šiltu vandeniu, dar geriau, pamirkyti vandenyje kelias valandas. Jei turite galimybę, rinkitės ekologiškus vaisius“.

Kalbant apie itin vertingus egzotinius vaisius, specialistė išskiria avokadą: „Jo sezonas nesibaigia ištisus metus. Avokadas skanus, suteikia sotumo jausmą, tinka prie įvairiausių patiekalų ir yra puiki alternatyva sumuštiniams gaminti bei pakeisti gyvulinės kilmės produktus. Avokaduose gausu riebiųjų rūgščių, kurios reikalingos mūsų organizmo, širdies ir kraujagyslių sistemai, odai, imunitetui“, - pasakoja pašnekovė.

Vis dėlto, dietistė pabrėžia, jog mityboje ypač svarbu įvairovė: „Tai nereiškia, jog jei valgysime daug avokado, būsime sveikesni. Tiesiog verta juos įtraukti į savo racioną. Beje, jei avokadą nusiperkate neprinokusį, padėkite jį prie kitų vaisių, ypač tinka bananai, jie skleidžia etileno dujas ir padeda sunokinti avokadus“.