Lyginant su ankstesniais metais, vitamino C poreikis yra išaugęs

Vitaminas C pasižymi daugybe gerų savybių – saugo nuo peršalimo, širdies ir kraujagyslių ligų, vėžio bei kitų lėtinių ligų. Taip pat jis labai svarbus imuninei sistemai, gerina geležies įsisavinimą. Trūkstant vitamino C, pasireiškia skorbuto požymiai – kraujuoja dantenos, padidėja kraujagyslių trapumas, retėja kaulai, gali kilti mažakraujystė, kristi dantys.

Rekomenduojama vitamino C paros norma suaugusiems žmonėms – 80 miligramų. Profesorius R. Stukas pateikia pavyzdį, kad šią normą atitiktų per dieną suvalgytas vienas apelsinas.

Tiesa, dar 2016 metais ši norma buvo mažesnė ir sudarė 60 miligramų per parą – anot profesoriaus, ji pakeista atsižvelgiant į gyventojų mitybą ir poreikius, rodančius, kad vitamino C šiandien mums reikia daugiau.

Vitaminas C
Foto: Shutterstock


„Žmogų dabar veikia tikrai labai daug neigiamų aplinkos veiksnių. Mus veikia stresas, o taip organizme gaminasi laisvieji radikalai, vyksta vadinamas oksidacinis stresas. Tam, kad organizme slopintume oksidacinį stresą ir žalojantį laisvųjų radikalų poveikį organams ir kraujagyslėms, mums reikia antioksidantų. Daugėjant neigiamų aplinkos veiksnių, didėja ir antioksidantų poreikis, o vitaminas C yra vienas iš jų“, – sako R. Stukas.

Tinkamai paruoštos, vitaminu C mus gali aprūpinti ir bulvės

Nors šiuo metu mums ypač svarbu gauti pakankamą vitamino C kiekį, profesorius pastebi, kad jo suvartojame per mažai. O ypač tai problematiška žiemą, kai pagrindinių vitamino C šaltinių, tokių kaip šviežios daržovės ir vaisiai, mūsų aplinkoje nebelieka.

Anot R. Stuko, vienas iš dažniau mūsų lėkštėse dabar sutinkamų vitamino C šaltinių – bulvės. Tiesa, svarbu žinoti, kaip paruošiamos ir valgomos bulvės turi daugiausiai naudos, nes kai kuriais atvejais vitaminą C jose tiesiog sunaikiname.

„Lietuvos gyventojams vitamino C trūksta, ir su maistu jo negauname tiek, kiek reikia. Aišku, jei valgome šviežias, ką tik nuskintas daržoves, uogas ir vaisius, vitamino C gauname daug. Taip pat jo yra rudenį nukastose bulvėse – jei valgome ką tik išvirtas, ypač jei jos buvo virtos garuose, vitamino C tikrai gauname. Tačiau, jeigu bulvės atšalo, tai vitamino C ten praktiškai per pusę sumažėjo. O jeigu mes jų nesuvalgėme ir pasidėjome į šaldytuvą rytojui – vitamino C ten tik pėdsakai beliko“, – teigia profesorius.

Bulvės
Foto: Shutterstock


Dar prieš maždaug 30 metų buvo manoma, kad bulvės yra pagrindinis vitamino C šaltinis Lietuvos gyventojams, tačiau, anot R. Stuko, šiandien taip nebėra.

„Anksčiau buvo valgoma daug šviežių bulvių – viešo maitinimo įstaigose jas virdavo, ir karštas, dar garuojančias, tiekdavo ant stalą. Žmonės ir namuose jas valgydavo ką tik išvirtas. O dabar, pažiūrėkit, parduotuvėje jau perka virtas bulves, kuriose tikrai vitamino C nebus. Keptos bulvės taip pat jau nėra vitamino C šaltinis“, – sako jis.

Geriausias vitamino C šaltinis – rauginti kopūstai

Profesorius priduria, kad geriausia rinktis atvirame grunte, saulės šviesoje užaugintas daržoves – jų maistinė vertė ir vitamino C koncentracija yra didesnė nei tų, kurios buvo auginamos šiltnamyje. Tiesa, daržovės naudingiausios šviežios, tad šiuo metu rekomenduojama rinktis raugintas daržoves, o geriausiu vitamino C šaltiniu R. Stukas vadina raugintus kopūstus.

„Klasikinis variantas – rauginti kopūstai. Žiemą ir ankstyvą pavasarį, kai vitamino C būna mažai, tai raugintuose kopūstuose jo yra daug. Pas mus gal nėra tarp gyventojų įpročio rauginti kitas daržoves, tačiau jas irgi galima ir verta rauginti. Rauginant įvairias daržoves, galime turėti puikų vitamino C rezervą, tik tiek, kad pagal mitybos įpročius rauginti kopūstai pas mus dominuoja“, – sako profesorius.

Rauginti kopūstai
Foto: Shutterstock


Anot R. Stuko, vitamino C trūkumą galime pajusti patys: kad metas susirūpinti jo atsargomis, rodo pakitusi savijauta. Pirmą signalą organizmas mums gali atsiųsti valantis dantis.

„Pirmiausiai, jei vitamino C trūksta, žmogus gali pastebėti, kad valant dantis ant dantų šepetėlio pasirodo kraujo. Vitaminas C labai svarbus kraujagyslių ir kapiliarų sienelių stabilumui, vientisumui. Jei valant dantis pamatote, kad ant dantų šepetėlio atsiranda kraujo – tai čia yra ženklas, kad reikia vitamino C“, – perspėja jis.

Tuo pačiu jis primena, kad maistas turi būti įvairus, nes tik taip gausime visas organizmui reikalingas medžiagas. Organizmą turėtume suprasti kaip sistemą, kurioje vienos medžiagos yra labai susijusios su kitomis, jos gali gerinti arba slopinti kitų medžiagų įsisavinimą, todėl jam svarbi mitybos įvairovė.