Kiek jo reikėtų suvartoti?

Kaip tinklaraštyje sulieknek.lt rašo jo autorė dietistė Vaida Kurpienė, seleną padeda pasisavinti vitaminai A, C ir E. Tačiau yra produktų, kurie pasisavinimą trikdo.

„Tai – perdirbti maisto produktai, modernūs agrikultūros metodai. Skrandžio ir žarnyno ligos taip pat blogina seleno pasisavinimą. Sergantiems bronchine astma, rūkantiems nustatomas sumažėjęs seleno kiekis organizme“, – rašo ji.

Pasak dietistės, rekomenduojama paros norma asmeniui, vyresniam nei 14 metų – 55-70 mcg seleno, o asmenims iki 13 metų, rekomenduojama suvartoti 10-30 mcg. Žmogų, kuriam trūksta seleno, gali kamuoti įvairūs sveikatos sutrikimai.

„Seleno gali trūkti, kai yra laikomasi pusiau sintetinės dietos, ilgai maitinamasi dirbtiniu maistu, sergant alkoholizmu. Šio elemento trūkumas sukelia skeleto miopatiją, kardiomiopatiją, eritrocitų makrocitemiją. Seleno trūkumo požymiai: dažnai sutinkami vėžiniai susirgimai šeimoje, ankstyvas senėjimas, katarakta, aukštas kraujospūdis, dažnos infekcijos.

Gaunant nepakankamai seleno su maistu, padidėja rizika sirgti onkologinėmis ligomis, širdies ligomis, ateroskleroze, katarakta, reumatoidiniu artritu, gali pasireikšti priešlaikinio senėjimo požymiai. Seleno trūkumas gali sukelti pakitimus naguose, raumenų silpnumą“, – rašo specialistė.

Ji taip pat pabrėžia, kad per didelis suvartojamo seleno kiekis taip pat gali pasireikšti įvairiais sveikatos negalavimais – vėmimu, viduriavimu, česnako kvapu, plaukų slinkimu, nagų deformacija, širdies raumens susilpnėjimu, kepenų ciroze. Tad šį mikroelementą reikėtų vartoti saikingai.


Kokiuose produktuose jo randama?

Seleno gausu duonoje, mėsoje, paukštienoje, jūrų gėrybėse, neapdorotuose grūduose, žuvyje, tofu, keptose pupelėse, kiaušiniuose, bertoletijos riešutuose ir piene.

„Seleno kiekis augaliniame maiste labai priklauso nuo dirvožemio pH, organinių medžiagų sudėties, taip pat nuo to, ar seleno, esančio dirvožemyje, formą gali pasisavinti augalai. Taigi seleno kiekis augaluose labai varijuoja, priklausomai nuo geografinio regiono. Pavyzdžiui, 28 g bertoletijų (braziliškų) riešutų yra apie 544 mikrogramus (mcg) seleno.

Tačiau, priklausomai nuo jų augimo vietos, šis seleno kiekis gali kisti. Kadangi seleno kiekis dirvožemyje nulemia seleno kiekį augaluose, kuriais minta gyvūnai, tad seleno koncentracija jų mėsoje taip pat varijuoja“, – „Delfi" anksčiau rašė biomedicinos mokslų daktarė, LSU docentė ir mitybos specialistė S. Čapkauskienė.

O štai dietistė V. Kurpienė tinklaraštyje nurodo, kurie produktai, pasak jos, turi daugiausiai seleno bei kokį kiekį reikėtų jų suvartoti.

Pasak jos, veršių/kiaulių inkstai turi 260 mcg seleno 100 g produkto, tad norint gauti rekomenduojamą seleno paros normą, reikėtų suvartoti 23 g minėtų inkstų. Silkė turi 140 mcg seleno 100 g produkto, tad jos reikėtų suvartoti 43 g. Tunas - 130 mcg seleno 100 g produkto, tad suvartoti reikėtų 46 g tuno. Grybai - 130 mcg seleno 100 g produkto, tad reikėtų suvalgyti 46 g grybų. Kviečių gemalai - 110 mcg seleno 100 g produkto, tad kviečių gemalų reikėtų suvalgyti 55 g.

Kuo jis naudingas?

Selenas – tai mikroelementas, veikiantis kaip organizmo antioksidantas, užkertantis kelią ląstelių pažeidimams, kuriuos gali sukelti kenksmingos aplinkos dalelės.

Apie seleno naudą „Delfi" anksčiau rašė ir biomedicinos mokslų daktarė, LSU docentė ir mitybos specialistė S. Čapkauskienė. Pasak jos, selenas naudingas dėl kelių priežasčių. Pirmiausia, pasak jos, selenas būtinas glutationo peroksidazės fermentų aktyvumui palaikyti, kurie apsaugo nuo oksidacinio streso, silpninančio mūsų imunitetą.

Jis taip pat sustiprina ir organizmo kognityvines funkcijas. S. Čapkauskienė pabrėžė, kad ribota šio elemento koncentracija arba jo trūkumas gali būti siejamas su amžiaus sąlygotu kognityvinių funkcijų silpnėjimu – atminties, dėmesio, koncentracijos. O šio elemento mūsų organizme mažėja senstant.

Trečia, pasak mitybos specialistės, selenas padeda sustiprinti imuninę sistemą, o jo baltymai (taip vadinami baltymai, kuriuos padeda sintetinti selenas) padeda apsisaugoti nuo oksidacinės lipidų modifikacijos, mažina uždegiminius procesus ir apsaugo kraujo plokšteles nuo sulipimo.

Ketvirta, S. Čapkauskienės teigimu, selenas padeda palaikyti skydliaukės veiklą ir apsaugo nuo jos funkcijos sutrikimų. Jis taip pat gali būti naudojamas astmai gydyti, mat padeda plaučių audiniams kovoti su oksidaciniu stresu.

Sandrija Čapkauskienė

Be to, jis mažina vėžio riziką dėl savo poveikio atkurti DNR, stipraus antioksidacinio poveikio endokrininei bei imuninei sistemoms ir, galiausiai, didina vyrų vaisingumą.

Kaip rašo healthline.com, tyrimai parodė, kad padidėjęs seleno kiekis kraujyje yra susijęs su sustiprėjusiu imuniniu atsaku bei įrodyta, kad trūkumas kenkia imuninių ląstelių funkcijai ir gali sukelti lėtesnį imuninį atsaką.

Tyrimai taip pat rodo, kad seleno trūkumas gali būti siejamas su padidėjusia ŽIV sergančių žmonių mirties ir ligos progresavimo rizika bei buvo įrodyta, kad vartojami seleno papildai sumažina hospitalizacijų skaičių ir pagerina šių pacientų simptomus.

Be to, ten pat rašoma, kad seleno papildai gali padėti sustiprinti žmonių, sergančių gripu, tuberkulioze ir hepatitu C imuninę sistemą.