Papildyta 18.39 val. „Kidy Tour“ pranešė, jog negali įvykdyti savo įsipareigojimo parvežti bilietus įsigijusius keleivius namo laiku. Įmonė negali prognozuoti, kiek užtruktų organizuoti skrydį kitomis datomis.

„Todėl, negaišdami itin brangaus klientų laiko šiuo metu, nedelsdami pradeda sumokėtų už bilietus pinigų grąžinimą, kad įstrigę keleiviai galėtų pasinaudoti jais tuojau pat“, – skelbiama bendrovės išplatintame pranešime.

Įmonė prašo užpildyti žemiau nurodytą formą dėl pinigų gražinimo: https://www.kidytour.lt/backhome

Papildyta 14.34 val. SAM ministro Aurelijaus Verygos patarėjos Linos Bušinskaitės komentaru: „Labai apmaudu, kad šioje situacijoje labiausiai nukentėjo mūsų piliečiai, norėję grįžti į Lietuvą ir įsigiję bilietus į skrydžius, kuriems dar nesuteikti reikiami leidimai. Apgailestaujame dėl susidariusios situacijos ir patiriamų nepatogumų.

Visos atsakingos institucijos šiuo metu aiškinasi susidariusią situaciją ir ieško išeičių, kaip ją išspręsti.

Žinoma, skrydžius organizuojančios bendrovės neturėtų pardavinėti bilietų žmonėms neturėdamos leidimų skrydžiams. Tai labai neatsakingas elgesys.

Koronavirusas nors ir slūgsta, bet jis niekur nedingo. Tebegalioja karantino sąlygos, tad svarbu labai atsakingai visiems vertinti situaciją, prieš priimant sprendimus. Ypač dėl skrydžių organizavimo.

Norime paaiškinti, kad Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) neišduoda jokių leidimų skrydžiams vykdyti ir nedalyvauja jų išdavime. To nebuvo nei anksčiau, nei dabar.

Svarbu paminėti, kad Vyriausybės nutarime dėl karantino Lietuvos teritorijoje paskelbimo įtvirtinta, kad reguliarūs skrydžiai keleiviams vežti į Lietuvos tarptautinius oro uostus vykdomi tik maršrutais, kurių atnaujinimui pritaria Vyriausybė užsienio reikalų ministro siūlymu.

Tuo tarpu nereguliarūs skrydžiai, kuriais vežama daugiau nei 10 keleivių, į mūsų šalies tarptautinius oro uostus vykdomi tik gavus Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) išduotą atskirą leidimą.

SAM žiniomis, LTSA penktadienio vakarą, atsižvelgdama į nepalankią epideminę situaciją valstybėse ir regionuose, kuriuose yra oro uostai, nesuteikė leidimo skrydžiams tarp Vilniaus ir Dublino, Oslo ir Stanstedo oro uostų gegužės 16-20 d.

Be to, nors ir nėra tokios praktikos, bet LTSA kreipėsi į SAM su prašymu penktadienį, likus dienai iki skrydžių, atsižvelgiant į oro vežėjų paraiškas vykdyti skrydžius gegužės 16 ir 17 d., įvertinti epidemiologinę situaciją minimose šalyse ir pateikti nuomonę dėl keleivių skraidinimo iš šių šalių. Anksčiau su tokiais prašymais į SAM nesikreipdavo LTSA. Savo ruožtu SAM, kuo galėdama, padės atsakingoms institucijoms.“

Leidimus žadėjo ir raštu

„Kidy Tour“ kompanijos „Avion Express“ lėktuvais skrydžius turėjo vykdyti gegužės 16-20 dienomis, tačiau LTSA įmonę informavo, kad dėl COVID-19 situacijos minėtuose oro uostuose nusprendė nesuteikti leidimo vykdyti skrydžius.

Skrydis iš Oslo, Norvegijos, turėjo įvykti šeštadienio vakarą, 20 val., skrydis iš Londono, Didžiosios Britanijos, buvo numatytas sekmadienį, 17 val. Negavusi leidimo bendrovė turėjo informuoti 823 keleivius, kad sugrįžti į Lietuvą jiems nepavyks.

Kaip „Delfi“ pasakojo bendrovės komunikacijos vadovė Vilma Vaitiekūnaitė, „Kidy Tour“ nuolatos bendravo su Užsienio reikalų ministerijos (URM) atstovais apie tai, kaip turėtų būti vykdomi skrydžiai, kokios tvarkos turėtų galioti ir pan., tad, pasak jos, tikrai nėra taip, kad niekas iš Lietuvos valdžios institucijų nežinojo apie planuojamus skrydžius.

Anot pašnekovės, gegužės pradžioje buvo supaprastinta tvarka nereguliarių skrydžių vykdymui, o leidimus jiems turėjo išduoti LTSA. Anot V. Vaitiekūnaitės, skrydžiams suderinti skiriamos dvi dienos.

„Pagal seną tvarką šitiems skrydžiams Užsienio reikalų ministerija pateikia teikimą Susisiekimo ministerijai, kad leistų juos organizuoti. Susisiekimo ministerija palaimino ir iš pačios LTSA gavome patvirtinimą, kad viskas su mūsų paraiška yra gerai, rytoj bus atsiųstas leidimas. Ir tas „rytoj“ virto „oi, mums biški dar, oi mums biškį dar“. Penktadienį 17.55 val. gavome ne leidimą, o informaciją, kad leidimo nebus. Ir niekas nieko nepaaiškino“, – komentavo pašnekovė.

Anot jos, nei vienoje tvarkoje nėra reglamentuota, kad LTSA turi skrydžiams išduodamus leidimus derinti su Sveikatos apsaugos ministerija (SAM). Visgi, spėjo bendrovės, atstovė, greičiausiai „Kidy Tour“ paraišką skrydžiams gavusi LTSA nesuskubo laiku pateikti informacijos SAM, pavėlavo ir leidimas nebuvo išduotas.

„Šioje vietoje LTSA laiku neįvykdė savo funkcijų. Bet iš kitos pusės, mes tų skrydžių įgyvendinome ne vieną bendradarbiaudami su URM, ir su Susisiekimo ministerija, mes buvome ramūs.Juo labiau, kad mums įstaigos raštu parašė, kad leidimai bus – pardavinėkite bilietus. Mes pasitikėdami ir turėdami praktiką, kad galime pasitikėti, ramiai bilietus pardavinėjome. Net nebuvo minties, kad kažkas keisis. Mes skrydžius derinamės, nesusigalvojome patys sau, kad paskraidysime. Juo labiau, kad kasdien plaukia šimtais užklausos lietuvių apie skrydžius“, – kalbėjo V. Vaitiekūnaitė.

Visgi pašnekovė neslėpė nuostabos, kadangi, anot jos, pagal galiojantį reglamentavimą, SAM neturi galios leisti ar neleisti vykdyti skrydžių.

„Vienintelis dalykas, ką jie turi užtikrinti, tai kad oro uoste visi būtų patikrinti, užregistruoti, surašyti į sąrašus“, – pabrėžė pašnekovė.

Keliauti norėjo šimtai

Anot pašnekovės, po to, kai leidimai skrydžiams nebuvo suteikti, 823 keleiviai, turėję grįžti į Lietuvą iš Londono ir Oslo, buvo informuoti, kad skrydžiai vykdomi nebus.

„Kai kurie žmonės sako, kad ieško kitų bilietų, kiti sako, kad gali laukti. Treti prašo grąžinti pinigus, bet yra ir tokių, kurie sako, kad jeigu šis skrydis nuplaukia, jie neturi, kaip grįžti, lieka gyventi gatvėje. Tos istorijos yra baisios, – pasakojo V. Vaitiekūnaitė. – Tai, kad mus pakišo, sakykime, partneris, tai tebūnie, bet mes sėdime savo namuose, su savo šeimomis. O tie žmonės yra palikti likimo valiai.“

Pašnekovė akcentavo, kad bendrovė nelaukia, jei žmonės sako, kad nori susigrąžinti pinigus – juos iš karto ir grąžina. Tačiau dalis keleivių yra pasiryžusių laukti skrydžio galimybės.

„Mūsų kolegos visą naktį svarstė, ką daryti, kaip galime skrydžius įvykdyti. Bet aviacija yra ne tas pats, kas sėsti į automobilį ir išvažiuoti, nors tau ir neleidžia. Nelegaliai skristi gal ir įmanoma, bet tada suprasti turi, kad veiklos negalėsi vykdyti niekada“, – kalbėjo V. Vaitiekūnaitė, besivilianti, kad sprendimas, kaip grąžinti daugiau nei 800 lietuvių į namus, bus rastas.

Ragina keliautojus būti budriais

Penktadienio naktį SAM išplatino ministro patarėjos Linos Bušinskaitės komentarą dėl susiklosčiusios situacijos.

„Pirmiausia raginame žmones būti budriais. Ketinančius keliauti kviečiame atsakingai įvertinti bilietų įsigijimo galimybes į skrydžius, kuriems leidimai dar nesuteikti, kad žmonių lūkesčiai neliktų nuvilti. Pirmiausia turėtų būti kreiptasi leidimo, ir tik jį gavus – parduodami bilietai. Tai, kad parduodami bilietai dar negavus leidimo, yra mažų mažiausiai neatsakinga.

Kaip įtvirtinta Vyriausybės nutarime dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo, reguliarūs skrydžiai keleiviams vežti į Lietuvos Respublikos tarptautinius oro uostus vykdomi tik maršrutais, kurių atnaujinimui pritaria Vyriausybė užsienio reikalų ministro siūlymu.

Nereguliarūs skrydžiai, kuriais vežama daugiau nei 10 keleivių, į Lietuvos Respublikos tarptautinius oro uostus vykdomi tik gavus Lietuvos transporto saugos administracijos išduotą atskirą leidimą oro susisiekimui vykdyti.

Sveikatos apsaugos ministerija yra gavusi Lietuvos transporto saugos administracijos kreipimąsi, tačiau tik šiandien, penktadienį, su prašymu, atsižvelgiant į oro vežėjų paraiškas vykdyti skrydžius gegužės 16 ir 17 d., įvertinti epidemiologinę situaciją minimose šalyse ir pateikti savo nuomonę dėl keleivių skraidinimo iš šių šalių. Tai yra, likus vos dienai iki planuojamų skrydžių. Kartu paminėtina, kad nėra tokios praktikos, kad SAM turi teikti informaciją ir tik po to išduodami leidimai skrydžiams.

Suprantame keleivių nepatogumus, kurie laukė minimų skrydžių ir liko nuvilti, todėl labai svarbu, kad kompanijos įvertintų galimybes planuojamus skrydžius įvykdyti ir pirmiau gautų reikiamus leidimus prieš parduodant bilietus.“