Kiekviena nauja raukšlelė parodo, kaip sensta oda. O gergždžiantys sąnariai ir platėjanti talija tą patį pasako apie mūsų kūną. O kaipgi su smegenimis? Tai kas vyksta mūsų smegenyse mums senstant nėra taip akivaizdu.

Nors daugelis mūsų kartais jaučia, kad bėgant laikui protas nebėra toks aštrus ir lėčiau apdorojame informaciją, medikams iki šiol buvo sudėtinga įvertinti, kokiu greičiu sensta mūsų smegenys. Tačiau tai gali greitai pasikeisti, nes Anglijos visuomeninės sveikatos organizacija „Public Health England“ kuria naują priemonę, kuri leis nustatyti „smegenų amžių“.

Organizacijos ekspertai analizuos tokius duomenis, kaip žmogaus svoris, fizinis aktyvumas, cholesterolio kiekis ir alkoholio vartojimas. Specialistai vis labiau įsitikina, kad žmogaus gyvensena – nuo to, kaip jūs bendraujate, iki to, kiek valandų miegate, – priklauso smegenų senėjimo greitis, o taip pat rizika išsivystyti tam tikroms silpnaprotystės formos.

Tokie veiksniai taip pat apsprendžia, kiek smegenų ląstelių ir kaip greitai prarandame, nes mums senstant mūsų smegenys tiesiogine prasme traukiasi, kadangi mes prarandame vis daugiau ir daugiau ląstelių.

„Kuo labiau mes senstame, tuo daugiau smegenų ląstelių mes prarandame, – sakė Edinburgo universiteto Kognityvinio senėjimo ir kognityvinės epidemiologijos centro mokslinis bendradarbis dr. Stuartas Ritchie'is. – Dėl to mažėja mūsų smegenų dydis, o mes žinome, kad šis mažėjimas yra susijęs su silpstančiu mąstymu“.

Šimtai jungčių tarp smegenų ląstelių, kurios padeda perduoti informaciją, taip pat ima nykti.

„Kaip ir bet kuri kita kūno dalis, žmogui senstant smegenys dėvisi, – sakė Londono karalienės Merės universiteto neurologijos profesorius emeritas Michaelas Swashas. – Po 60 metų mes visi turime tam tikrų su amžiumi susijusių smegenų pakitimų. Kai kuriems žmonėms tokie pakitimai pasireikš anksčiau, kitiems – vėliau. O kai kurie žmonės genetiškai yra apsaugoti nuo bet kokių pakitimų“.

Tačiau naujasis gyvensena-paremtas testas rodo, kad įtakos turi ne tik genetika, bet ir tai, kaip žmogus gyvena. Taigi, kokia yra jūsų smegenų būklė ir kas jų laukia? Atlikite žemiau pateiktą testą, kurį sukūrė Pietų Kalifornijos universiteto neurologijos profesorius dr. Vincentas Fortanasce'as, kad sužinotumėte „tikrą“ savo smegenų amžių, o taip pat pamatytumėte, kaip jūsų gyvenimo būdas gali pagreitinti smegenų senėjimą.

Atsakykite į šiuos teiginius „tiesa“ arba „netiesa“:

1. Kiekvieną naktį miegu nuo septynių iki aštuonių valandų (arba daugiau).
2. Kasdien valgau mažiausiai penkias ar daugiau porcijų daug antioksidantų turinčių vaisių ir daržovių.
3. Kasdien valgau bent vieną porciją šilauogių, aviečių ar gervuogių.
4. Keptuvėje ar ant grilio keptos žuvies, turtingos omega-3 riebiųjų rūgščių, valgau mažiausiai tris kartus per savaitę.
5. Mažiausiai penkis kartus per savaitę vartoju žuvų taukų papildų, kurių sudėtyje yra daug omega-3 riebiųjų rūgščių, arba linų sėmenų papildų.
6. Vartoju folio rūgšties papildų ir kasdien vartoju multivitaminų.
7. Kasdien vartoju nedidelę dozę aspirino.
8. Mažiausiai penkis kartus per savaitę geriu raudonojo vyno ar vynuogių sulčių.
9. Beveik kasdien sportuoju po mažiausiai 30 minučių (iš viso tris ar daugiau valandų intensyvaus sporto per savaitę).
10. Mažiausiai penkis kartus per savaitę skaitau sudėtingas knygas, sprendžiu kryžiažodžius ar sudoku, arba užsiimu veikla, kuriai reikia aktyviai mokytis, įsiminti ką nors, naudotis kompiuteriu, analizuoti, spręsti problemą
11. Mano šeimoje yra „ilgaamžiškumo genų“, šeimos narių, kurių išgyveno iki 80 metų ir ilgiau be atminties praradimo.
12. Mano cholesterolio kiekis kraujyje yra mažesnis nei 5.2 mmol/l.
13. Mano „blogojo“ cholesterolio kiekis kraujyje yra mažesnis nei 3.3 mmol/l.
14. Nesu nutukęs/-usi (moterims viršsvoris turi būti mažesnis nei 9 kilogramai, o vyrams – mažesnis nei 13 kilogramų).
15. Laikausi Viduržemio jūros regiono dietos: valgau daug vaisių ir daržovių, pilno grūdo produktų, pupelių, riešutų ir sėklų. Alyvuogių aliejus yra riebalų šaltinis. Valgau mažai raudonos mėsos.
16. Vietoj sviesto ir margarino vartoju alyvuogių aliejų bei užtepėles be transriebalų.
17. Niekada nerūkiau.
18. Mano kraujo spaudimas yra normalus.
19. Nesergu diabetu.
20. Man nėra nustatytas metabolinis sindromas (didelis trigliceridų kiekis, centrinis nutukimas ir hipertenzija), taip pat dar vadinamas insulino rezistencijos sindromu.
21. Man nėra diagnozuotas miego sutrikimas, kaip knarkimas, obstrukcinė miego apnėja ar nemiga.
22. Kasdienis nekontroliuojamas stresas man nėra problema.
23. Turiu daug mane palaikančių žmonių, mėgstu daug ką veikti su draugais, kolegomis ir šeimos nariais.
24. Neturiu problemų, susijusių su trumpalaike ar ilgalaike atmintimi.
25. Esu pasirengęs/-usi užkirsti kelią Alzhaimeriui ir noriu padaryti viską, kas įmanoma.

Dabar suskaičiuokite, į kiek klausimų atsakėte „tiesa“ ir sužinokite, ką reiškia jūsų rezultatas.

0-11: jūsų atveju yra didelė rizika išsivystyti Alzhaimeriui. Prie savo amžiaus pridėkite dešimt metų ir gausite savo smegenų tikrąjį amžių. Nedelsdami pasikonsultuokite su savo gydytoju dėl jus kamuojančių sveikatos problemų. Pasidomėkite, ar darote viską, kad išspręstumėte savo problemas.

12-14: jūsų atveju yra nedidelė rizika išsivystyti Alzhaimeriui. Prie savo amžiaus pridėkite penkerius metus ir gausite savo smegenų tikrąjį amžių. Nors skirtumas tarp jūsų ir jūsų smegenų amžiaus nėra didelis, savo atveju turite suvokti rizikos veiksnius, kurie didina Alzhaimerio tikimybę.

15-19: Gerai. Jūsų smegenų amžius yra toks pat, kaip ir jūsų amžius. Tačiau vis tiek egzistuoja labai nedidelė Alzhaimerio išsivystymo rizika. Atidžiai peržiūrėkite savo atsakymus, kad nuspręstumėte, kaip reiktų keisti jūsų mitybą, fizinį aktyvumą, motyvaciją, poilsį.

20-22: Neblogai! Iš savo amžiaus atimkite dešimt metų ir gausite jūsų smegenų amžių. Jūs itin rūpinatės savo fizine ir dvasine sveikata. Peržiūrėkite klausimus, į kuriuos atsakėte „netiesa“, ir pagalvokite, ką turėtumėte pakeisti.

23-25: Sveikiname, jūs senstate labai lėtai! Iš savo amžiaus atimkite 15 metų ir gausite savo smegenų amžių. Jūs esate sveikas, jūsų protas jaunas ir produktyvus. Jums rizika susirgti Alzhaimeriu yra itin maža, nebent jūsų gyvenime įvyktų kokie nors pokyčiai.

Kaip išlaikyti smegenis jaunas?

Sakoma, kad geriausias būdas išlaikyti smegenis jaunas yra jomis kuo dažniau naudotis. Ir tai iš tiesų yra tiesa. Spręskite kryžiažodžius ar rebusus, mokykitės naujų dalykų, kaip, pavyzdžiui, užsienio kalbos, nes tai sulėtins jūsų smegenų senėjimą, nors ir nedaug.

Sveikame kūne, sveikos smegenys. Mokslininkai yra nustatę, kad fizinė sveikata palaiko ir gerą smegenų būklę. Vos 30-35 minučių trukmės pasivaikščiojimas per dieną padeda sulėtinti smegenų tūrio mažėjimą.

Nereikia ir sakyti, kad mityba yra labai svarbi. Laikykitės Viduržemio jūros regiono dietos: valgykite daug vaisių ir daržovių, mažai mėsos ir riebalų, nes ši dieta apsaugo smegenis. Vaisiuose ir daržovėse esantys antioksidantai apsaugo smegenų ląsteles nuo pažeidimų. Kai kurie ekspertai mano, kad valgant riebios žuvies, kurios sudėtyje yra daug omega-3 riebiųjų rūgščių, smegenys apsaugomos nuo uždegimo, kuris žaloja ląsteles. Tačiau tvirtų to įrodymų kol kas nėra.

Miego trūkumas sendina smegenis. Neseniai atliktas tyrimas parodė, kad dešimt metų naktimis dirbantys žmonės savo smegenis pasendina šešerius su puse metų. Manoma, kad miego trūkumas naikina smegenų ląsteles.

Tai, kas yra blogai jūsų kūnui, yra blogai ir jūsų smegenims. Rūkymas, viršsvoris, didelis kraujo spaudimas, padidėjęs cholesterolis ir panašūs dalykai greitina smegenų senėjimą, nes veikia kraujagysles, įskaitant ir kraujagysles, vedančias į smegenis. Smegenims reikalinga gera kraujotaka, ir net mikroskopinis kraujavimas gali naikinti ląsteles.

Paprastas būdas išlaikyti smegenis jaunas yra kuo dažniau bendrauti su kitais žmonėmis. „Tai turi poveikį. Nedidelį, bet vis dėlto turi“, – sakė dr. S. Ritchie'is.

Esama tyrimų, kurie parodė, kad aktyviai bendraujančių žmonių atliktų mąstymo testų rezultatai yra geresni. Be to, socialiai aktyvių žmonių smegenų tyrimai yra geresni, nes bendravimas stimuliuoja smegenų dalis, atsakingas už planavimą ir sprendimų priėmimą.

Nors stimuliavimas yra geras dalykas smegenims, svarbiausia yra nepersistengti, nes per didelis krūvis gali būti žalingas. O stresas turi tiesioginį poveikį smegenų funkcijai. Mokslininkai yra nustatę, kad stresas kenkia smegenų ląstelėms ir gali bloginti mąstymo procesus, pavyzdžiui, mokymąsi.
Kovoti su stresu padeda joga, įvairūs kiti pratimai ir meditacija.