Kada keičiami planai

Mokėjimo už mobiliojo ryšio paslaugas planai dažniausiai keičiami siekiant sutaupyti. Pradėjote daugiau šnekėti telefonu ar naršyti mobiliajame internete? O gal atvirkščiai – sumažėjo mobiliojo ryšio poreikis? Visais šiais atvejais verta pasidomėti, kokius planus siūlo operatorius ir pasirinkti optimaliausią.

Kartais planai, ypač mobiliojo interneto, keičiami ir dėl patobulėjusių technologijų. Dabar „ant bangos“ yra 3G internetas, tačiau jam ant kulnų lipa naujesnės, 4G kartos internetas. „Omnitel“ ir „Tele2“ savo klientams jau siūlo nauju ženklu pažymėtą mobilųjį internetą. Tačiau perėjimas nuo 3G prie 4G susijęs ne tik su plano pakeitimu, bet ir su papildomomis išlaidomis technikai – 3G modemai netinka naudoti su 4G.

Vienas dalykas yra pakeisti vieną planą kitu ir visiškai kitas – pakeisti operatorių. Antrasis variantas gali sukelti nepatogumų, nes operatoriai nelinkę taip lengvai paleisti savo klientų ir stengiasi jį geruoju arba bloguoju įkalbėti pasilikti. Kita vertus, kartais pareiškus norą išeiti galima sulaukti labai patrauklių pasiūlymų. Pasitaiko, kad tik tokiu būdu pavyksta išsireikalauti sau geresnių sąlygų nekeičiant operatoriaus.

Pirmas žingsnis – peržiūrėti sąskaitas

Jei galvojate apie plano pakeitimą, pirmas dalykas, ką vertėtų padaryti – peržvelgti pastarųjų mėnesių sąskaitas už mobilųjį ryšį. Jose turėtų būti nurodyta, kokį planą naudojame, kiek prašnekame minučių, išsiunčiame SMS žinutes ar parsisiunčiame megabaitų mobiliuoju telefonu ar kompiuteriu. Deja, ne visi operatoriai pateikia visą šią informaciją sąskaitose.

Bene daugiausiai duomenų ir aiškiausiai juos pateikia „Bitė“. Pakankamai išsamios ir „Tele2“ sąskaitos. „Omnitel“ savo sąskaitose apskritai nepateikia informacijos apie minutes ir žinutes – tik pinigų sumas. Trūkstamų duomenų galima ieškoti operatorių savitarnos svetainėse, bet ir čia klientų gali laukti sunkumai. Štai „Omnitel“ savo svetainėje pateikia labai patogų ir aiškų einamojo mėnesio „skaitliuką“, kuriame matyti, kiek klientui yra suteikiama ir kiek jau sunaudota nemokamų minučių ir megabaitų. Bet prasidėjus naujam mėnesiui, skaitliukai grąžinami į nulinę padėtį, o ankstesni duomenys neišsaugomi (ar bent jau nepavyko jų rasti).

Dar vienas informacijos apie pokalbių trukmes šaltinis – detalios išklotinės. Operatoriai jas pateikia nemokamai. Deja, norint sužinoti iš šių dokumentų bendrą prakalbėtų minučių kiekį, teks gerokai paplušėti su „Excel“ skaičiuokle.

Jei iš sąskaitos nepavyksta „susižvejoti“ reikiamos informacijos arba šis uždavinys jums atrodo per sudėtingas, yra ir kitas, paprastesnis būdas. Paskambinkite operatoriaus klientų aptarnavimo tarnybai ir paprašykite pagalbos. Konsultantai turėtų suteikti informaciją apie vidutinę pokalbių trukmę.

Tiksliai žinodami, kiek naudojamės telefonu, galėsime lengvai pasirinkti planą. Pasitikrinti kiek išnaudojamas telefonas, verta visiems abonentams, ne tik tiems, kas užsisakinėja naują planą. Galbūt paaiškės, kad naudojamės per brangiu planu ir atėjo laikas pereiti prie pigesnio.

„Omnitel“ savitarnos svetainės fragmentas
Foto: DELFI

Kaip skaityti sąskaitas

Visi operatoriai savo klientams išrašo sąskaitas ir pasirūpina jose pateikti visas pinigų sumas. „Bitės“ klientai nesunkiai gali sužinoti, kiek prakalba telefonu, žvilgtelėję į paskutiniame sąskaitos puslapyje pateiktą lentelę:

Foto: DELFI

„Tele2“ atveju duomenys apie prakalbėtas minutes nurodomi skiltyje „Pagrindinės paslaugos“, stulpelyje „Trukmė“:

Foto: DELFI

Pateiktame „Tele2“ pavyzdyje klientas naudojasi planu „650 minutės“ ir per mėnesį prašnekėjo 282 minutes.

Skaitant sąskaitas ir išklotines verta atkreipti dėmesį į porą niuansų. Pirma, nepamirškime, kad valandą sudaro 60 minučių. Tad jei dokumente parašyta trukmė „03:22:00“, tai reiškia, kad prakalbėtos 202 minutės (3 val. x 60 + 22). Antra, bendri minučių kiekiai sąskaitoje ir išklotinėje nesutampa. Operatorius, skaičiuodamas mokesčius sąskaitai, kiekvieno pokalbio trukmę apvalina minutės arba pusės minutės tikslumu, tuo tarpu, kai išklotinėje pateikiamos tikslios trukmės. Pavyzdžiui, jei išklotinėje nurodyti trys pokalbiai, kurių trukmė 1:23, 0:45 ir 2:01, o jų bendra suma lygi 4:09, sąskaitoje bus įrašyta „5 minutės“ (apvalinant pusės minutės tikslumu).

Kada galima nutraukti nepasibaigusią sutartį?

Iš esmės bet kada. Ir anksčiau, ir dabar operatoriai stengiasi „pririšti“ savo klientus, užsitikrinti, kad jie nepabėgtų pas konkurentą. Būdų, kaip tai padaryti, yra įvairių. Vienas iš dažniausiai naudojamų – sutarties metams arba dviem pasirašymas. Operatorius siūlo patrauklias pokalbių ar mobiliojo interneto kainas, pigesnius telefonus, bet už tai prašo kliento įsipareigoti naudotis jo paslaugomis ilgesnį laiko tarpą.

Ką daryti, jei pasirašius tokią sutartį po kurio laiko paaiškėja, kad yra galimybių kalbėti pigiau? Reikia bandyti nutraukti tokią sutartį. Kaip aiškina Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT), klientai turi teisę bet kada nutraukti ilgalaikes sutartis ir nemokėti už tai jokių baudų. Vartotojas privalo grąžinti pinigus tik už išsimokėtinai įsigytą įrangą – telefonus ar modemus – ir gautas nuolaidas. RRT teigimu, operatorius gali reikalauti iš vartotojo tik tiesioginių nuostolių atlyginimo, t.y. už jau suteiktas paslaugas. Reikalavimas apmokėti sutartyje nustatytą minimalų mėnesinį abonentinį mokestį iki sutarties galiojimo pabaigos yra neteisėtas.

Žinoma, operatoriui gali nepatikti jūsų noras atsisakyti paslaugų pirma laiko. Bet šiuo atveju įstatymas yra kliento pusėje. Vartotojo teisė atsisakyti teikiamų paslaugų bet kuriuo metu aiškintina tuo, kad paslaugos gali būti teikiamos tik esant kliento sutikimui. Klientui išreiškus valią atsisakyti paslaugų, teikėjas turi nutraukti paslaugų teikimą.