Prabangos prekių – turiu galvoje garsiausius prekių ženklus – sektorius turi specifinių bruožų. Vienas iš jų yra tas, kad maždaug 30 proc. prabangos prekių nuperka pirkėjai, viešėdami kitose šalyse. Skaičiuojama, kad, pavyzdžiui, 2019 m. kinai atliko maždaug 160 mln. kelionių į užsienį. Kinų turistas Europoje būtinai bus nešinas garsių ženklų krepšiais, kurie dar bus įvilkti į polietileninius maišus, kad nesusigadintų. Kodėl kinai taip siaubia Europos butikus, nors visi tie ženklai yra atstovaujami ir Kinijoje? Todėl, kad Kinija taiko labai didelius importo muitus prabangos prekėms. Pavyzdžiui, kinai Londono „Harrods“ masiškai perka anglų porceliano gamintojo „Wedgwood“ indus. Ypač populiari „Vera Wang“ kolekcija. Nors išsiųsti prekes tiesiai iš „Harrods“ nėra pigu, tuos pavienius indus ir ištisus porceliano servizus jie siunčiasi į Honkongą. Taip vis tiek pigiau, nei pirkti namuose.

Kai kurios Šveicarijoje, turistų gausiai lankomose vietose, pavyzdžiui, Interlakene ar Liucernoje, esančios laikrodžių parduotuvės atlikdavo net iki kelių tūkstančių pardavimų per dieną. Prie jų nuolat rikiuodavosi dešimtys kinų turistų autobusų, o jų keleiviai šlavė viską iš eilės – nuo santykinai pigių „Longines“ iki dešimtis tūkstančių frankų kainuojančių „rimtų“ laikrodžių. Kai kurių tokių parduotuvių 70–80 proc. pirkėjų buvo turistai, daugiausia – kinai.

Bet tai buvo pieš Covid-19 pandemiją. Dabar – viskas kitaip, pasaulis vis dar užsidaręs, kinų turistų Europoje nėra ir nežinia, kada ta išlaidaujanti kariauna pasirodys. O juk tokie pasauliniai apsipirkimo centrai, kaip Londonas, Paryžius ar Milanas yra orientuoti į turistus – ir pagal parduotuvių skaičių, ir pagal užsakomų prekių kiekius. Kai kuriuose Londono butikuose jau puikuojasi 2020 m. rudens – žiemos kolekcijos. O kur dingo kalnai neparduotų brangių drabužių, batų, rankinių ir visokiausių aksesuarų?

"Burberry" pirmoji iš didžiųjų kompanijų viešai paskelbė atsisakanti neparduotų prekių naikinimo praktikos

Neparduotas prekes – į krosnį

Visi puikiai žino, kad ant premier lygos prekių ženklų parduotuvių niekada nepamatysi užrašo „Išpardavimas“. To niekada nesitikėkite iš „Chanel“, „Valentino“ ar „Louis Vuitton“. Taip, kai kurie ženklai taiko nedideles sezonines nuolaidas, 5–10 proc. geresnėmis kainomis pamalonina savo nuolatinius klientus ir klientes, bet ten niekada nebūna išpardavimų. O kaip atrodo išpardavimas Londone?

Štai labai standartinis pavyzdys. Šiomis dienomis vyksta „Massimo Dutti“ pavasario – vasaros kolekcijos išpardavimas. Pirmasis etapas – 30 proc. nuolaidos, o baigiamasis – iki 70 ar net 80 proc. Taigi, tie pirkėjai, kurie turi laiko ir kantrybės, apsiperka labai pigiai. Arba vyriški verslo klasės marškiniai, kurių nereikia lyginti. Standartinė kaina 40–45 svarai. Per išpardavimą už ketverius sumokėsite 110–120 svarų. Todėl biuruose dirbantys vyrai dažniausiai juos perka kartą per metus, tik per išpardavimus ir iškart kokius aštuonerius. Metus panešioja ir išmeta.

Šveicarijoje, vos 50 km nuo Milano yra įsikūręs milžiniškas išparduotuvių parkas

Tačiau grįžkime į A klasės prekių ženklų pasaulį. Kur jie visi dingsta? 2017 m. Britanijoje buvo kilęs šurmulys, susijęs su prekės ženklu „Burberry“. Išaiškėjo, kad metais anksčiau šis gerai žinomas ženklas sunaikino neparduotų drabužių, aksesuarų ir parfumerijos už 28,6 mln. svarų, o 2011 – 2016 m. ši kompanija sunaikino prekių už 90 mln. svarų. Tai buvo klasikinis veiksmas, kai kompanija nenori, kad tos prekės būtų pigiai parduotos ar patektų į pilkąją rinką.

Tačiau tai – ne unikalus atvejis. Prabangos prekių grupė „Richemont“, kuriai priklauso tokie ženklai, kaip „Cartier“ ir „Montblanc“, taip pat buvo išpirkusi iš mažmenininkų laikrodžių už 480 mln. Eur. Prieš pasirodant naujoms kolekcijoms, tūkstančiai brangių laikrodžių buvo sunaikinti. Tokias atvejais jie išrenkami, atskiriami brangieji metalai ir plienas, dalys perlydomos ir pan.

Po patirtos kritikos, kuri daugiausiai buvo susijusi su aplinkosaugos aspektais, „Burberry“ pirmoji iš didžiųjų kompanijų viešai paskelbė atsisakanti prekių naikinimo praktikos.

Išparduotuvių miesteliai

Taigi, jei kompanijos daug prekių nespėja laiku parduoti ir jų nesunaikina, kur jos dingsta?

Viena iš „FoxTown“ prabangių parduotuvių zonų

Apsilankykime keliose vietose, kurios plačiai nereklamuojamos. Itališkai kalbančioje pietinėje Šveicarijos dalyje yra nedidelis ir visai neišvaizdus Mendrizijo miestelis. Aš į jį važiavau traukiniu iš Lugano, kuris yra už 15 km. Miestelis lengvai pasiekiamas ir iš Milano, kuris yra vos už 50 km. Jei važiuosite iš Italijos automobiliu, pakeliui dar galite pasigrožėti Komo ežeru.

Tame neišvaizdžiame miestelyje yra milžiniškas 2–3 aukštų išparduotuvių kompleksas „FoxTown“. Po vienu stogu yra įsikūrusios 160 parduotuvių, restoranai ir kazino. Nemokamose stovėjimo aikštelėse yra daug automobilių su Europos šalių ir net Rusijos numeriais. Ką mes ten matome? Be Lietuvos prekybos centruose įprastų masinio vartojimo ženklų, ten yra firminiu stiliumi įrengtos „Armani“, „Burberry“, „Fendi“, „Gucci“, „Dolce & Gabbana“, „Corneliani“, „Valentino“, „Bally“, „Salvatore Ferragamo“, „Dsquared2“, „Maje“, „Prada“, „Montblanc“ ir daugelio kitų prabangos prekių ženklų parduotuvės. Tai yra vadinamosios „gamyklos parduotuvės“, nes visa prekybinė įranga yra „firminė“. Taigi, garsiai nesireklamuodami šią prekyba organizuoja patys prekių ženklai.

Prekės parduodamos su 30–70 proc. nuolaidomis, o „Global Blue“ dar siūlo ir „Tax Free“ paslaugas. Įdomu ir tai, kad vasaros ir žiemos prekių išpardavimai „FoxTown“ prasideda dviem savaitėm anksčiau nei sezoninės nuolaidos Milane. Nemanau, kad tokia kaimynyste labai patenkinti „madų sostinės“ Milano prekybininkai, nes iš ten į „FoxTown“ nuolat zuja autobusai, o bilieto į abi puses kaina tik 20 Eur. Ir, suprantama, ten stovi dešimtys autobusų su itališkais numeriais, kurie iš Milano veža minias kinų turistų. Patenkinti ar nepatenkinti Milano pardavėjai, bet tai yra prabangos verslo dalis. Aš ten važiavau tik pasmalsauti ir nieko pirkti neplanavau, bet kai pamačiau kainas, tai nesusilaikiau ir pusvelčiui „nukirtau“ dvejas geras kelnes.

Prekių etiketės rodo, kad „FoxTown“ išpardavimus organizuoja patys prekių ženklai

O dabar persikelkim į Angliją. 65 mylios nuo Londono, Oksfordšyro grafystėje yra Bisesterio miestelis. Automobiliu – maždaug 1,5 val. kelio, iš Viktorijos stoties nuolat kursuoja autobusai, o kelionė traukiniu iš „Marylebone Station“ trunka maždaug 50 min.

Miestelis buvo įkurtas 1995 m. ir tai buvo vadinamoji plyno lauko investicija. Skirtingai nei „FoxTown“, kuris yra vienas milžiniškas pastatas, „Bicester Village“ yra gatvelės su nedideliais mediniais namukais ir kavinaitėmis. Jis gražiai papuoštas gėlėmis ir ten jautiesi kaip labai jaukiame provincijos kaimelyje. Skirtumas tik tas, kad tame kaimelyje nuolat šurmuliuoja daugiatautė minia. Tokia prekybos forma pasiteisino ir dabar Europoje bei Kinijoje yra 11-os tokių kaimelių tinklas. Kai dėl Europos, tai reikia turėti galvoje svarbų dalyką: prekių ženklų sąrašai tuose kaimeliuose skiriasi ir jie priklauso nuo tos konkrečios rinkos pajėgumo ir nuo ten esančių ženklų.

„Bicester Village“ taip pat rasite maždaug 160 prekių ženklų išparduotuves, tačiau skirtingai nei Šveicarijoje, ten yra ir namų apyvokos, interjero dizaino, indų parduotuvės. Kokios ten iškabos? Visa prabangos prekių premier lyga ir dar daugiau: „Alexander McQueen“, „Bottega Veneta“, „Brioni“, „Burberry“, „Chloé“, „Christian Louboutin“, „Dior“, „Dolce & Gabbana“, „dunhill“, „Givenchy“, „Gucci“,“ Jimmy Choo“, „Karl Lagerfeld“, „Kenzo“, „Loro Piana“, „Manolo Blahnik“, „Moncler“, „Prada“, „Salvatore Ferragamo“, „Stella McCartney“, „Valentino“, „Versace“, „Vivienne Westwood“ ir daugelis kitų. Nuolaidos – iki 60 proc. ir daugiau.

O štai geriausia pasaulio universalinė parduotuvė – Londono „Harrods“. Joje yra 330 skyrių, o bendras prekybos plotas siekia 93 tūkst. kvadratinių metrų. Tai yra antras po Bakingemo rūmų turistų labiausiai pamėgtas Londono objektas, kurį kasmet aplanko maždaug 15 mln. žmonių. Pernai „Harrods“ apyvarta buvo 868,6 mln. svarų, o pelnas 202 mln. svarų. „Harrods“ teigia, kad jiems tenka 1 iš kiekvienų 5 svarų, kuriuos Londone išleidžia kinų turistai.

„Bicester Village“ – tarsi jaukus provincijos kaimelis

Po kelių mėnesio karantino „Harrods“ vėl atvėrė duris. Dabar visi Londono prabangos prekių prekybininkai bei ženklai susikoncentravo į vietos klientus, bet akivaizdu, kai nėra kinų ir kitų šalių turistų ir ši prekybos ikona, ir Bond gatvė atrodo nykokai, ne tas mastas. Tačiau „Harrods“ jau paskelbė, kad yra suplanavusi beprecedentį žingsnį – šią vasarą pirmą kartą istorijoje duris atvers jos išparduotuvė. Flagmanas Naitsbridže susitelks į naujausias kolekcijas, o visa kita keliaus į išparduotuvę.

Ir nereikės toli važiuoti, nes ji įsikurs vakarinėje Londono dalyje esančiame didžiausiame Europos prekybos centre „Westfield White City“. „Harrods“ užims 7,5 tūkst. kvadratinių metrų prekybos plotą, kur iki karantino buvo „Debenhams“ universalinė parduotuvė. Regis, tai nebus labai trumpalaikis vadinamosios pop-up parduotuvės projektas, nes nepanašu, kad situacija gali greitai pasikeisti. Jau dabar „Harrods“ užsimena, kad ta išparduotuvė veiks ir per Šv. Kalėdas, ir dar sausį.

Pirmą kartą savo istorijoje, kuri prasideda 1849 m., „Harrods“ atidaro išparduotuvę

Taigi, visiškai akivaizdu, kad Europoje ir Britanijoje yra didelis prabangos prekių perteklius, visos jos tyliai keliaus į išparduotuves ir visa tai turės išpirkti „vietiniai“. Visiškai neabejoju, kad šia situacija pasinaudos ir įvairūs Lietuvos prekybininkai, kurie individualiai, priimdami užsakymus iš klientų arba savo butikėliuose prekiauja prabangos prekių ženklais, kuriuos, kaip jie teigia, „gauna tiesiai iš gamintojo“, o iš tiesų vežasi iš tų išparduotuvių miestelių. O kiek Lietuvoje yra žmonių, kurie atskirs kurio nors garsaus ženklo šių ar praėjusių metų kolekcijas? Ant vienos rankos pirštų galima suskaičiuoti.

Taigi, jei nesate snobas ar snobė, besivaikanti tik to, kas naujausia, turite laiko ir kantrybės – dabar unikali situacija ir jūsų laikas, nes puikų garderobą galite susiformuoti pusvelčiui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (4)