Milijardierius įmonės vadovas praėjusį antradienį pranešė, kad „Tesla“ pasaulinį gamybos tinklą užbaigs atidarydama gamyklą Berlyne. Prašmatnioje apdovanojimų ceremonijoje, kurioje dalyvavo ir „BMW AG“, „Volkswagen AG“ bei „Audi AG“ vadovai, E. Musk taip pat pranešė, kad netoli naujo miesto oro uosto atidarys inžinerijos ir dizaino centrą.

„Akivaizdu, kad kai kurie geriausi automobiliai gaminami Vokietijoje“, – kalbėjo E. Musk, priėmęs apdovanojimą už BMW ir „Audi“ sedanus aplenkusį ir metų vidutinio dydžio automobiliu pripažintą „Model 3“. Jis teigė, kad valstybė „nelabai atsilieka“ elektra varomų automobilių srityje, tačiau pripažino, kad ši rinka „neužtikrinta“.

Žinia nebuvo visiškai netikėta – E. Musk ir anksčiau minėjo, kad iki metų galo „Tesla“ paskelbs, kurioje Europos šalyje ketina statyti gamyklą ir kad tarp kandidačių pirmauja Vokietija. Tačiau vis tiek paaiškėjo, jog dramatiškų pareiškimų mėgėjo reputaciją E. Musk tikrai užsitarnavo. Ką tik pasirodžius daugelį nustebinusiai pelno ataskaitai, kuri smarkiai pakėlė „Tesla“ akcijų kainą, dabar įmonės vadovas vėl metė iššūkį konkurentams, jau nebegalintiems į jį nekreipti dėmesio ir laikyti jo įmonės nišine.

„Elon Musk puikiai moka patraukti dėmesį, – teigia Princtone, Naujajame Džersyje įsikūrusios vietų gamykloms paieškos paslaugas teikiančios įmonės „The Boyd Company“ vadovas John Boyd. – Vokietijoje „Tesla“ galės pasinaudoti net tik geriausių gamintojų meistriškumu bei puikia tiekimo grandinės dinamika, bet ir gaus netiesioginės naudos atidarydama fizines patalpas Vokietijoje – šalyje, kurios vardas neatsiejamas nuo profesionalios automobilių gamybos.“

Tesla

Pareiškimas konkurentams

E. Musk 63 mlrd. JAV dolerių vertės įmonę sukūrė turėdamas tik vieną automobilių surinkimo gamyklą Frimonte, Kalifornijoje. Prie jos prisideda ir netoli Reno įkurta pirmoji iš įmonės vadinamųjų „gigagamyklų“, kurioje gaminamos baterijos. O dabar „Tesla“ pradės pardavinėti naujausioje gamykloje netoli Šanchajaus gaminamus „Model 3s“ automobilius.

Nors atidarius gamyklą Europoje elektromobilių įmonė gerai įsitvirtinusioms automobilių gamintojoms kels dar didesnį pavojų nei iki šiol, tikėtina, kad kol gamykla ims veikti visu pajėgumu, praeis nemažai laiko. Anksčiau šiais metais E. Musk prognozavo, kad Europos „Tesla“ gamykla greičiausiai visiškai neveiks iki 2021 m.

„Gamykla Berlyne padės pasiekti du svarbius tikslus, – teigė rizikos kapitalo įmonės „Loup Ventures“ vykdomasis partneris Gene Munster. – Pirma, tai strategiškai tinkama vieta prisivilioti į „Tesla“ talentingų automobilių srities darbuotojų, o antra, taip E. Musk nori pareikšti, kad ketina pralenkti to regiono įmones.“

Nors ateities Vokietijos elektromobilių rinka atrodo perpildyta, atsisakyti vidaus degimo variklių gali būti politiškai sudėtinga. „Mercedes-Benz“ automobilių gamintoja „Daimler AG“ prieš svarbų susitikimą su investuotojais Londone susiginčijo su profesinėmis sąjungomis dėl to, kur bus gaminami elektromobiliai, o daugiausiai pelno „VW Group“ įmonių grupei atnešanti „Audi“ įsivėlė į konfliktą dėl įsipareigojimų saugoti darbo vietas Vokietijos gamyklose, kurios specializuojasi sedanų ir universalų gamyboje.

Neseniai kanclerės Angelos Merkel vyriausybė ir vietos automobilių gamintojos susitarė labiau skatinti elektra varomų transporto priemonių naudojimą ir taip didinti Vokietijos pastangas atsisakyti vidaus degimo variklių bei mažinti išmetamųjų dujų taršą. Nepaisant to, gaminti automobilius brangiausią darbo jėgą ir didžiausias energijos kainas turinčioje pasaulio valstybėje bus sudėtinga. Be to, europiečiai klientai paprastai tikisi, kad bus prieinamas ir įmonės automobilių platintojų bei patikimai priežiūros ir remonto darbus atlikti galinčių remonto dirbtuvių tinklas, o „Tesla“ šioje srityje pastaruoju metu patiria sunkumų.

Elon Musk

Didins paklausą

Pasak „Bloomberg Intelligence“ automobilių pramonės analitiko Kevin Tynan, sprendimas gaminti automobilius Vokietijoje ir Kinijoje greičiausiai padės E. Musk šiose šalyse padidinti „Tesla“ pardavimus. „Daugiau nerimauti reikėtų dėl to, ar paklausa išliks stabili, – teigė jis. – Jei vietinė konkurencija taps tikra konkurencija, bus sunkiau.“

Praėjusią savaitę vyriausybė Berlyne pranešė, kad piniginės paskatos bus padidintos 50 proc. – iki 6 000 eurų už elektra varomą automobilį. Pusę šios sumos turės padengti automobilių gamybos pramonė. Paskatos bus įvestos šį mėnesį ir galios iki 2025 m.

Pasak Duisburgo-Eseno universiteto Automobilių mokslinių tyrimų centro direktoriaus Ferdinand Dudenhoeffer, E. Musk sprendimas gamyklą statyti Berlyno regione buvo „stebinantis, bet ne klaidingas“. Jis teigė, kad įkraunamų baterijų gamybai reikia daug vietos, geros infrastruktūros ir subsidijų, tad šis miestas tokiai prabangiai įmonei kaip „Tesla“ labai tinkamas.

Paskelbęs naujieną renginyje, E. Musk netrukus parašė keletą žinučių „Twitter“ platformoje, kad žinią gautų ir 29,3 mln. jo paskyrą sekančių vartotojų. Jis teigė, kad gamykloje bus gaminamos baterijos, galios pavaros ir transporto priemonės, pradedant nuo anksčiau šiais metais pristatyto „Model Y“ visureigio.

Niujorko akcijų biržoje „Tesla“ akcijos dienos gale pakilo 1,4 proc. ir pasiekė 349,93 JAV dolerius už akciją – aukščiausią tašką nuo 2018 m. gruodžio. Spalio 23 d. įmonei paskelbus daugelį nustebinusią ketvirčio pelno ataskaitą, įmonės akcijų vertė išaugo 37 proc.