Ši problema itin sudėtinga. Tokią akimirką vadovui reikia elgtis ne tik jautriai ir žmogiškai, bet ir priimti greitus sprendimus. Vesdama mokymus lyderiams ir kalbėdama apie tokius svarbius atvejus dažnai aukščiausiems vadovams kartojau, kad būtina tiek elgtis ryžtingai, tiek naudotis emociniu intelektu. Štai mano rekomendacijos, ką daryti tokioje situacijoje – tiek tuo atveju, jeigu darbuotojai dirba iš namų, tiek tuo atveju, jeigu jie vis dar ateina į darbovietę.

Išgirdę iš darbuotojo tokią naujieną visų pirmą išreikškite užuojautą. Net jei jis patiria tik švelnius simptomus, gali būti, kad jaudinasi dėl to, kas gali nutikti, ir nerimauja, ar neužkrėtė savo šeimos ar bendradarbių. Leiskite jam pasidalinti savo jausmais. Kalbėdamiesi aiškiai parodykite, kad jis gali tikėtis jūsų ir komandos palaikymo. Pavyzdžiui, galite pasakyti: „Žinau, kad ši padėtis labai bauginanti. Jei norėsi pasikalbėti, visada būsiu šalia, ir tikrai suprantu, kad kurį laiką negalėsi dirbti ir nebūsi produktyvus. Nesijaudink. Suprantu, kaip tau sunku.“

Tada susisiekite su partneriu žmogiškųjų išteklių skyriuje. Reikia veikti kuo greičiau, kad sumažintumėte riziką, jog liga išplis. Dauguma žmogiškųjų išteklių skyrių šiam atvejui jau turi kokius nors protokolus, todėl galėsite pasinaudoti jų parama ir patarimais.

Mažų mažiausiai turite paklausti, su kuo užsikrėtęs darbuotojas per pastarąsias dvi savaites turėjo „glaudų kontaktą“ (JAV ligų kontrolės ir profilaktikos centras „glaudų kontaktą“ apibrėžia taip: „užsikrėtęs darbuotojas ilgesnį laiką stovėjo šalia kito žmogaus arčiau kaip per du metrus“). Jei pastarąsias dvi savaites visi jūsų darbuotojai dirbo iš namų, tokia tikimybė maža, bet vis tiek paklauskite, ar jis neturėjo kontaktų su kitais darbuotojais. Glaudų kontaktą su užsikrėtusiuoju turėjusius darbuotojus reikėtų perspėti kaip įmanoma greičiau – pakartoti Ligų kontrolės ir profilaktikos centro pateikiamus patarimus ir, žinoma, rekomenduoti jiems nueiti pas savo gydytojus. Įstatymuose aiškiai numatoma, kad reikia palaikyti konfidencialumą – būtina pranešti visiems, kam galėjo kilti pavojus užsikrėsti darbe, bet tai padaryti neatskleidžiant užsikrėtusio darbuotojo tapatybės.

Tada nuspręskite, ar glaudų kontaktą su užsikrėtusiuoju turėjusiems darbuotojams pranešite jūs, ar jūsų partneris žmogiškųjų išteklių skyriuje. Kadangi ši tema jautri, geriausia pranešti telefonu arba vaizdo skambučiu. Tačiau labai svarbus ir laikas – jei nepavyksta susisiekti asmeniškai, nusiųskite el. laišką su prierašu „reikalingi skubūs veiksmai“.

Bet kokiu atveju reikia perduoti tokią žinutę: „Vienas mūsų darbuotojas užsikrėtė COVID‑19 ir teigė, kad remiantis Ligų kontrolės ir profilaktikos centro apibrėžimu turėjo glaudų kontaktą su tavimi.
Mes norime tau padėti. Jei esi darbe, pasistenk kuo skubiau išeiti. Kai grįši namo (arba jei jau dirbi iš namų), pasistenk rasti vietą būti atskirai nuo kitų, stebėk savo savijautą ir simptomus bei pasikalbėk su gydytoju. Kaip galėčiau tau padėti visa tai padaryti?“
Tikėtina, kad glaudų kontaktą su darbuotoju turėję žmonės bus labai nervingi ir užduos daug klausimų, ypač jei šią žinią jie išgirdo pirmą kartą. Kadangi nuo tada, kai jie turėjo glaudų kontaktą su užsikrėtusiu kolega, praėjo kelios dienos, jie gali paklausti, ar rizika kilo ir jų šeimai. Nespėliokite. Jūs – ne medikas. Geriau patarkite jiems pasikalbėti su savo gydytoju ir paieškoti informacijos Ligų kontrolės ir profilaktikos centro tinklalapyje. Jūsų užduotis – užtikrinti, kad tiek įmonė, tiek jūs jiems padėsite.

Šį pokalbį pratęskite el. paštu. Gali būti, kad žmogus, su kuriuo kalbėjotės, jautėsi toks priblokštas, kad neišgirdo visko, ką sakėte. Pratęsti pokalbį raštu – visada geras sprendimas, nes taip mažų mažiausiai gebėsite sekti įmonėje vykstantį procesą.
Kai pasikalbėsite su užsikrėtusiu darbuotoju ir artimai su juo bendravusiais kolegomis, galite pranešti ir kitiems darbuotojams. Jūsų perteikiama žinutė atskleis, kaip įmonėje elgiamasi su žmonėmis, todėl stenkitės skaidriai pateikti informaciją ir visus nuraminti.

Šią žinią galima perduoti skirtingais būdais. Jei jūsų įmonė – kelis šimtus darbuotojų turintis startuolis, gali būti tinkama pranešti dideliame bendrame susitikime. Jei jūsų įmonė daug didesnė, svarbiausia pranešti reikiamam skyriui ar padaliniui. Gerbkite užsikrėtusio darbuotojo ir glaudų kontaktą su juo turėjusių žmonių konfidencialumą. Paprasčiausiai pateikite faktus: „Vienam darbuotojui diagnozuota COVID‑19, todėl dabar jis bus izoliacijoje. Glaudų ryšį su juo turėjusiems darbuotojams pranešta ir paprašyta palikti darbo vietą ir taip pat laikytis izoliacijos. Jei jums iki šiol nepranešė, kad turėjote su šiuo darbuotoju glaudų kontaktą, tai reiškia, kad kontakto su juo neturėjote. Jei kyla klausimų apie COVID‑19 arba jūsų padėtį, paskambinkite gydytojui arba paieškokite informacijos Ligų kontrolės ir profilaktikos centro tinklalapyje. Įmonė šiuo sudėtingu laikotarpiu parems visus. Užsikrėsti galėjusiems žmonėms reiškiame didelę užuojautą ir linkime jiems visa ko geriausio.“

Galų gale būtų gerai, jei užsikrėtusio darbuotojo sveikata pasidomėtų vyriausi vadovai ir net generalinis direktorius. Praėjusią savaitę vienas mano mokomas generalinis direktorius paskambino visiems užsikrėtusiems darbuotojams ir glaudų santykį su jais turėjusiems žmonėms (net jei jiems nepasireiškė jokie simptomai) tik tam, kad pasiteirautų, kaip jie laikosi – visi šio poelgio buvo labai nudžiuginti. Žinoma, jei jūsų įmonėje sergančiųjų labai padaugės, generalinis direktorius visiems paskambinti negalės. Tačiau vyriausieji vadovai turėtų jam padėti ir pasirūpinti, kad būtų paskambinta kaip įmanoma daugiau žmonių, kad šiuo sudėtingu laikotarpiu jie galėtų pajusti, jog jais rūpinamasi.

Šis laikotarpis sunkus visiems, tad vadovams labai svarbu paguosti darbuotojus ir padėti jiems neprarasti vilties. Išgirdus, kad darbuotojui diagnozuota COVID‑19, reikia reaguoti greitai ir jautriai. Taip padėsite visiems pasijusti saugiau.