Viešasis kruizinių kruizų įvaizdis, daugeliui vyresnio amžiaus žmonių vis dar keliantis asociacijas su aštuntojo dešimtmečio amerikiečių TV serialu „Meilės laivas“, dabar, kilus pandemijai, neteko savo blizgesio. Ketvirtadienį „Carnival Corp.“ pranešė stabdanti visas keliones savo „Princess Cruises“ linijomis šešiasdešimčiai dienų.

Nuomonės dėl kruizų, švelniai tariant, išsiskiria. Vieniems tokia kelionė – tai smagus, lengvas ir sąnaudų požiūriu veiksmingas būdas ištirti vienu sykiu kelias kelionių kryptis, ypač kai į bendrą paketą įeina maistas, gėrimai bei pramogos. Kitiems toks keliavimas vien vaizduotėje kelia klaustrafobiją, baimę susirgti jūrlige ir ilgą laiką būti uždaroje erdvėje kitais atostogautojais. Straipsnių antraštės apie keleivius, įstrigusius laivuose, kurie neįleidžiami į uostus dėl mirtino virusio baimės, tik dar labiau sustiprins jų nenorą šitaip keliauti.

Įspūdingojo giganto „Grand Princess“, dienų dienas sukusio ratus aplinkui San Fransiską, nes jame buvo nustatytas 21 užsikrėtimo koronavirusu atvejis, įvaizdis ypač nukentės. O kur dar beprecedentis JAV valstybės departamento perspėjimas nevykti į kruizus dėl padidėjusios „Covid-19“ rizikos ir galimo pavojaus įstrigti karantine kurios nors užsienio valstybės krante. Juk pagaliau Šiaurės Amerika yra tam tikra prasme didžiausia pasaulyje kruizų rinka.

Nelengva įsivaizduoti, kaip 60 mlrd. dolerių vertės pramonė, kuriai ir taip jau teko įdėti daug pastangų pakeiti savo, kaip pensininkų laisvalaikio leidimo formos, įvaizdį, įveiks tokį smūgį. Ji vis dar didele dalimi priklauso nuo virš vyresnių nei 50 metų keleivių, kurie dabar, prieš lipdami į laivą, kaip reikiant susimąstys. O tie, kuriems per 70, prieš leisdamiesi į kruizą dar turės pateikti gydytojo pažymą apie savo sveikatos būklę.

Kruizinė kelionė

Bet pirmiausia apie tiesioginę grėsmę. Pasaulinė pandemija gali pakenkti kruizų pramonei labiau nei 2001 metais rugsėjo 11 dieną teroristų įvykdyti išpuoliai ar 2008–2009 metų finansinė krizė, teigia „Bloomberg Intelligence“ analitikas Brianas Eggeris. Net prieš „Carnival“ sprendimą sustabdyti savo aštuoniolika „Princess“ laivų, jis prognozavo, kad jos pajamų koeficientas, atspindintis tiek kainų lygį, tiek laivų užimtumą, šiais metais gali nukristi 20 procentų.

Pasak „Bernstein“ analitiko Richardo Clarke‘o, dauguma kelionių paketų užsakymų rinkoje sumažėjo maždaug 40 procentų. Kruizų paklausos nuosmukis gali būti dar didesnis.

Tai kelia didelį galvos skausmą didžiosioms JAV operatorėms — „Carnival“, „Royal Caribbean Cruises Ltd.“ ir „ Norwegian Cruise Line Holdings Ltd.“, - taip pat „TUI AG“, Vokietijos turų operatorei, kuri plėtoja savo vadinamųjų „atostogų vandenynais“ padalinį, mėgindama atremti konkurentus. „Carnival“ reakcija – dramatiška. Bet ir daugiau kruizinių laivų linijų gali pasirinkti tokią išeitį: visų pirma, neišleisdami į jūrą pustuščių laivų jie galbūt užkirstų kelią tolesniems nuostoliams, antra vertus, ėmęsi laivų dezinfekavimo ir valymo iš esmės, jie nuramintų atostogautojus, jog, nuslūgus pandemijai, jie galės vėl saugiai keliauti. Penktadienį, kelionių draudimo grupė „Saga Plc.“ pranešė patirianti didelių nuostolių iš savo kruizų sektoriaus operacijų, sumažinsiančių jos pelną iki 15 mln. svarų sterlingų (18,9 mln. JAV dolerių).

Kruizinė kelionė

Kruizų operatorės, žinoma, gali svarstyti ir kitą alternatyvą: siūlyti keliautojams dideles nuolaidas ir taip užpildyti laivus. „Nomura“ analitikų vertinimu, kruizų kainos šiais metais gali sumažėti 10 procentų. Tokie pasiūlymai gali padrąsinti entuziastus leistis keliones atvira jūra, nors operatorių pelnas sumažėtų.

Vis dėlto pandemijai plečiantis ir visos planetos gyventojams vis rimčiau susimąstant, kiek toli nuo gimtųjų namų jie norėtų keliauti, visiškai neaišku, kiek žmonių būtų linkę priimti tokius pasiūlymus. O kur dar oficialūs kelionių suvaržymai, tokie kaip Donaldo Trumpo sprendimas laikinai apriboti keliones iš Europos į Jungtines Valstijas. Suprantama, kad nuo koronaviruso įsisiautėjimo pradžios operatorių akcijų vertė smuko.

Siekdamos atremti smūgį, „Royal Caribbean“ ir „Norwegian“ pastaruoju metu padidino likvidumą. Ir vis tiek „Royal Caribbean“ yra pasiruošusi sunkiausiems iššūkiams: šių metų pabaigoje grynosios skolos ir EBITDA (pelno iki palūkanų, mokesčių, nusidėvėjimo ir amortizacijos) santykis .gali siekti 3,7 karto, rodo „Bloomberg“ apklaustų analitikų prognozės. Palyginimui, „Norwegian“ analogiškas rodiklis gali siekti 3,3 karto, „Carnival“ – 2,5 karto.

Pramonė gali atsigauti po naujausio sukrėtimo. Pagaliau juk kruizų paklausa atsigavo po „Costa Concordia“ katastrofos 2012 metais, kai prie Italijos krantų ant uolų užplaukus 290 metrų ilgio kruiziniam laivui žuvo 32 žmonės. Bet, galimas daiktas, ji jau niekada nebus tokia kaip anksčiau.

Kruizinė kelionė

Ankstesni užkrato protrūkiai paskatino pramonę griežtinti higienos standartus. Jai teks ir toliau juos griežtinti, atsižvelgiant į visuotinį dėmesį į pavojus, susijusius su žmonių gyvenimo uždaroje patalpoje sąlygomis. Papildomos priemonės, tokios kaip griežtesnis svečių bei personalo patikrinimas, gali padidinti išlaidas. Kruizų linijos, tikėtina, metodiškai stengsis užtikrinti, kad yra sudarytos sutartys su visais uostais kiekvienu maršrutu, idant laivai su įstrigusiais keleiviais galėtų prisišvartuoti. Tokiai tvarkai įsigalioti prireiks laiko ir dar daugiau išlaidų.

Atsižvelgdamos į padidėjusias rizikas vyresnio amžiaus keliautojams, kruizų operatorės turės dėti daugiau pastangų norėdamos pritraukti jaunesnius klientus, didindamos tuo tikslu rinkodaros išlaidas ir investicijas į pramogas ar patogumus, galinčius juos sudominti. „TUI Cruises“: jau dabar orientuojasi į šeimos atostogas, tuo tarpu „Walt Disney Co,“ planuoja iki 2023 metų išplėsti savo laivų parką iki septynių laivų. „Virgin Voyages“ kruizų linija neseniai pristatė savo pirmąjį lainerį su jogos užsiėmimais ir visa eile šventinių šou, nors ir atidėjo pirmąją „Scarlet Lady“ kelionę.

Pritraukti jaunimą nebus taip paprasta. Kruiziniai laineriai siejami su virtine aplinkosaugos problemų. Ir nors „gėdijimas kruizais“ dar ne įsigalėjo, tikėtina, kad vis daugiau bus kalbama apie pramonės poveikį planetai, kaip ir apie jos vaidmenį pertekliniam turizmui įvairiuose miestuose, nuo Barselonos iki Venecijos ir Kopenhagos.

Kruizinė kelionė

Bet kurį laiką kruizų operatorių pagrindinis dėmesys bus skiriamas pastangoms išsaugoti savo keleivius sveikus ir užtikrinti, kad bet kurie plaukiojantys laivai būtų kiek įmanoma užpildyti. O žiniasklaidoje plintant vis didesnį nerimą keliančioms antraštėms, tai reiškia dar intensyvesnę kovą dėl „Meilės laivo“.