Jis turėjo gamyklos numerius, todėl atrodė, kad jis – kažkoks naujas prototipas. Be to, dar labiau automobilis išsiskyrė dėl to, kad maždaug 1,5 m aukštyje virš bagažinės ant nestandartinio trikojo stovėjo kamera. Antra kamera automobilio viduje buvo nukreipta į vairą ir prietaisų skydelio centrą. Gale važiavo du keleiviai.

R. Hothi iškart suprato, kas vyksta – „Tesla“ filmuoja demonstracinį filmuką, greičiausiai susijusį su generalinio direktoriaus Elono Musko pastaruoju metu garsinama vairuotojų pagalbine sistema „Autopilot“. R. Hothi privažiavo prie sedano savo balta „Acura“ ir ėmė jį sekti.

R. Hothi nėra nei policininkas, nei privatus tyrėjas, ir nors jis yra pardavęs skolintų „Tesla Inc.“ akcijų, jis nėra ir profesionalus investuotojas. R. Hothi daug pavojingesnis: jis – studentas, turintis „Twitter“ paskyrą. Pastaruosius keletą metų jis paskyrė didžiąją dalį savo laisvalaikio įrodinėti, kad nors daugelis laiko E. Muską sėkmingu technologijų meistru, iš tiesų jis visai ne toks.

R. Hothi nuomone, E. Muskas – paprasčiausias apgavikas. Jis – „technologijų srities Edo Hardy marškinėliai“, „technologijų pasaulio Džar Džar Binksas“ ir „Elizabeth Holmes bei Donaldo Trumpo mišinys“. R. Hothi šaipėsi iš E. Musko dėl jo svorio („Ar Elonas ruošiasi maitinti krūtimi?), tvirtino, kad jis pasinaudojo apartheidu gimtojoje Pietų Afrikoje („Juk tavo tėtis iš smaragdų kasyklos gautais pinigais mokėjo už baltųjų mokyklas, tiesa?“) ir pranašavo, kad jį nuteis („Kalėjime turėsi daugiau laiko skaityti“). Pyktį jis daugiausiai lieja ant „Teslos“, o ne kitų E. Musko verslų – skrydžių į kosmosą įmonės, smegenų implantų įmonės ar tunelių kasimo įmonės ir prekės ženklu apsaugotų liepsnosvaidžių.

30 mln. „Twitter“ pasekėjų ir nesibaigiantį viso pasaulio „Tesla“ gerbėjų „YouTube“ vaizdo įrašų ir tinklaraščių srautą turinčiam E. Muskui jį palaikančių gerbėjų netrūksta. Jie nutildo net švelniausius kritikus socialiniuose tinkluose, keletą kartų baigiantis ketvirčiui bandant išleisti naujus automobilių modelius nešė darbuotojams spurgas ir net siūlėsi savanoriškai padėti naujiems savininkams susipažinti su visomis automobilių subtilybėmis. „Labai dėkojame visiems „Tesla“ gerbėjams už pagalbą pristatyti automobilius, – 2018 m. rugsėjį socialiniame tinkle „Twitter“ rašė E. Muskas. – Jūs patys geriausi!!“

E. Musk

O R. Hothi priklauso kontrrevoliucionieriams – neformaliai, tačiau labai atkakliai pasaulinei brolijai, sudarytai iš buhalterių, teisininkų, rizikos draudimo fondų valdytojų, buvusių „Tesla“ darbuotojų ir šiaip keistuolių, kuriems patinka šaipytis iš kitų internete. Jie jau keletą metų internete tiek rašo kandžius juokelius, tiek skelbia neigiamus įmonės rodiklius, šalia visada pridėdami grotažymę $TSLAQ. Jie ieško informacijos apie pasitraukusius įmonės vadovus, iškeltas bylas, klientų skundus bei nelaimingus atsitikimus, o kartais prideda ir kaltinimų finansiniais nusižengimais bei pokštų ir tvirtina, kad artėja „Tesla“ pabaiga. Netrukus po to, kai įmonė 2016 m. sumokėjo 2 mlrd. JAV dolerių sunkumus patiriančiai „SolarCity“ (E. Muskas yra vienas iš šios įmonės įkūrėjų, o jai vadovauja jo pusbroliai), kažkas sugalvojo naują grotažymę – sujungė „Tesla“ įmonės „Nasdaq“ indekso kodą su raide Q, kuri biržose naudojama, kai įmonė bankrutuoja.

Pasipuikuoti visada pasiruošęs E. Muskas sausio 14 d. atsakė įkeldamas nuorodą į Lenos Horne dainą „Stormy Weather“. Kiek pats prarado pardavinėdamas skolintas „Tesla“ akcijas, R. Hothi neatskleidė, tačiau pareiškė: „Labai laukiu, kada galėsiu pasinaudoti kapitalo nuostolių perkėlimu.“

Tačiau „Tesla“ niekad ilgai neištempia neprisidariusi nemalonumų. Lapkritį E. Muskui pristačius elektra varomą pikapą „Cybertruck“, kurio neva „neperšaunamas“ stiklas pasirodė esąs labai trapus, TSLAQ džiūgavo. „Bus labai smagu stebėti, kaip rimti žmonės bando apsimesti, kad Elono #cybertruck neprimena pasakos apie naujus imperatoriaus drabužius“, – parašė nuolat rašantis ir daug pasekėjų turintis vartotojas „TeslaCharts“ (kitą dieną įmonės akcijų vertė krito 6 proc.) Be to, neseniai JAV nacionalinės kelių eismo saugos administracijos atstovai pareiškė, jog agentūra ištirs peticijoje pateiktus kaltinimus, kad „Tesla“ turi defektą, dėl kurio automobilis gali netikėtai pagreitėti. Sausio 20 d. „Tesla“ tinklaraštyje parašė, kad „peticija netikra ir sugalvota prekiautojo skolintomis akcijomis“. Pasak „S3 Partners“, prieš kelias dienas, sausio 15 d., „Tesla“ buvo pralenkusi „Apple“ ir tapusi JAV įmone, kurios skolintomis akcijomis prekiaujama dažniausiai. Naujausią pranešimą apie ketvirčio pajamas įmonė turėtų paskelbti sausio 29 d.

Baimindamiesi atsakomųjų veiksmų iš E. Musko, kuriam nereikšmingų kritikų nebūna, daugelis TSLAQ narių rašo pasivadinę slapyvardžiais. R. Hothi slapyvardis buvo „skabooshka“. Nors vyras kalba penkiomis kalbomis, šis slapyvardis nieko nereiškia. „Tiesiog kvailas garsas, – paaiškina jis. – Norėjau, kad vardas būtų juokingas ir neaiškus.“

E. Musk

Tą dieną važiuodamas 880‑uojų greitkeliu R. Hothi visą pusvalandį sekė ir telefonu fotografavo „Model 3“ automobilį, kol šis keliavo rytine San Fransisko įlankos dalimi pro pramoninę miesto dalį. Automobilis pravažiavo pro kelių rinkliavos punktą, kirto Bay Bridge tiltą ir pateko į Treasure Island salą. Balandžio 18 d. R. Hothi įkėlė nuotraukas į „Twitter“ tinklą ir pridėjo kandžių komentarų. R. Hothi žinojo, kad „Tesla“ buvo pasikvietusi investuotojų kitą savaitę pristatyti jiems „Autopilot“ sistemą, todėl tvirtino, kad vos kelias dienas prieš renginį paleistas bandomasis automobilis įrodo, jog „Autopilot“ sistema (kurią TSLAQ nariai vadina „Slaughterpilot“ pagal angl. slaughter – skersti) dar neparuošta. Pristatymas investuotojams, pranašavo jis, bus „pilnas melagingų pažadų, klaidinančių pasiūlymų ir bandymų pasinaudoti naivumu.“

Tačiau po dviejų dienų R. Hothi nustebo išvydęs, kad tikroji jo pavardė pasklido po visą „Twitter“ tinklalapį – maža to, jam pateiktas teismo nurodymas nesiartinti. Asmeniškai nurodymas jam neįteiktas, tačiau vos pasirodžius žinutėms su nuotraukomis „Tesla“ teisininkai kreipėsi į Alamidos apygardos teismą ir pareiškė teisėjui, kad R. Hothi „persekiojo, priekabiavo ir kėlė pavojų“ „Model 3“ važiavusiems darbuotojams. „Tesla“ atstovai tvirtino, kad R. Hothi „sukinėjosi pavojingai arti“ jų automobilio, tad darbuotojai „baiminosi dėl savo saugumo“. Įmonė taip pat tvirtino, kad prieš du mėnesius R. Hothi savo mašina partrenkė „Tesla“ apsaugininką Frimonto gamykloje, o 2018 m. ant šalia gamyklos stovinčio elektros stulpo užkėlė nešiojamą kamerą.

Žinoma, jis iškart grįžo į „Twitter“. „Visiems pažadu, – balandžio 20 d. parašė jis, – kas „Tesla“ – niekas. @Elon Musk keliaus į kalėjimą.“

Įprastomis sąlygomis TSLAQ būtų tik dar viena grupelė bendraminčių internete radusių keistuolių, kaip, pavyzdžiui, #paleodiet arba #juggalo. Tačiau šie keistuoliai įrodė, kad gali keisti vertingiausios JAV automobilių gamintojos įvaizdį ir daryti įtaką jos akcijų vertei. „Jie pakišo „Tesla“ po mikroskopu ir sugebėjo sumenkinti jos sėkmę, – teigia „Loup Ventures“ vykdomasis partneris ir garsus biržų spekuliantas Gene Munsteris. – Dėl to paprasti ne itin atidžiai „Tesla“ sekantys žmonės sutrinka ir sunerimsta.“

E. Muskas dažnai patvirtina kritikų ir skolintų akcijų pardavinėtojų įtaką, ypač dėl to, kad pasiduoda nebrandiems savo impulsams. Kartą nuolat jį kritikuojančiam investuotojui Davidui Einhornui jis nusiuntė dėžę trumpų šortų, o „Twitter“ tinkle užblokavo keleto žurnalistų (taip pat ir mano) paskyras. Naujausioje metinėje ataskaitoje „Tesla“ kaip riziką verslui įvardijo „kritikų kišimąsi“.
„Visuomenės nuomonė dėl socialinės „Tesla“ vertės labai smarkiai skiriasi“, – teigia prekiautoja skolintomis akcijomis Fahmi Quadir. Ji „Twitter“ tinklu aktyviai nesinaudoja, tačiau teigia, kad žavisi TSLAQ gebėjimu demokratizuoti įmonių patikrinimus. „Jie iškelia svarbių klausimų apie įmonės valdymą, gebėjimą ilgą laiką nešti pelną bei jos gaminių ypatybes“, – teigė ji.

E. Musk

Labiausiai R. Hothi TSLAQ bendruomenėje išgarsino 2018 m. jo paskelbtos detalios ataskaitos apie gamyklą Frimonte. Jis gamybos mastus apskaičiavo taip tiksliai, kad duomenimis dažnai naudojosi tiek akcijų vertės kilimo, tiek smukimo besitikintys spekuliantai. Tų metų birželį, kai „Tesla“ pastatė didžiulę palapinę naujai „Model 3“ surinkimo linijai, R. Hothi virš jos praskraidino droną, tikėdamasis pamatyti, kas viduje – ir atskleidė, kad didelė dalis automobilių surenkama rankomis. Šis atradimas buvo labai svarbus ir paneigė įmonės tvirtinimus, kad automobiliai surenkami naudojant pažangias robotų technologijas – „ateivių drednoutus“, kaip juos vadino E. Muskas.

R. Hothi prieš 33 metus gimė šiaurės Indijos mieste Pandžabe, o užaugo Frimonte, netoli gamyklos. Nepaprastai skaityti mėgstantis ir pareigingai sikizmą išpažįstantis vyras vidurinėje mokykloje labai domėjosi filosofija, tačiau jam būdavo sunku susikaupti. Iš mokyklos jį išmetė, tačiau jam pavyko pasikeisti įstojus į vietos bendruomenės koledžą ir galų gale patekti į Berklio Kalifornijos universitetą. 2009 m. jis baigė filosofijos bakalaurą.

Tuo metu R. Hothi jau studijavo magistrantūrą ir ėmė domėtis akcijų birža. Kai neskaitydavo postmarksisitinių Prancūzijos filosofų, vyras laiką leisdavo tikrindamas „Yahoo! Finance“ žinutes ir pardavinėdamas skolintas daugybės įmonių (tarp jų ir „Tesla“ bei „SolarCity“) akcijas. Šiomis įmonėmis jis nepasitikėjo ne tik dėl to, kad turėjo neigiamų įsitikinimų apie automobilių pramonę (tai „daug kapitalo ir darbo reikalaujanti ir mažas pelno maržas atnešanti pramonė“, – teigia jis), tačiau ir dėl to, kad norėjo pasipriešinti E. Muskui, kuris, jo žiniomis, prieš įmonei pradėjus viešai pardavinėti akcijas buvo atleistas iš „PayPal Inc.“ generalinio direktoriaus pareigų. „Žmonės visada sako: „Niekad nesilažink, kad Elonui nepasiseks“. Tačiau aš sakau: „Visada lažinkis, kad Elonui nepasiseks“. Jis buvo bėda dirbdamas „PayPal“, „SolarCity“ jis buvo katastrofa, o „Tesla“ jis – taip pat katastrofa.“

R. Hothi tikina, kad dėl to, kaip vertinamas E. Muskas, kyla esminis filosofinis klausimas, susijęs su vienu svarbiausių sikizmo mokymų – draudimu garbinti stabus. „Kai pamatau tokius žmones kaip Steve Jobsas, Elonas Muskas, Donaldas Trumpas ar net Barackas Obama, neketinu kristi ant kelių ir imti juos garbinti, – teigia jis. – Man jie – tiesiog paprasti žmonės, pakliuvę į nepaprastas situacijas.“

Laikui bėgant skolintas „Tesla“ akcijas pardavinėję „Seeking Alpha“ vartotojai pamažu persikėlė į „Twitter“ – trumpų žinučių ir memų pasaulį. R. Hothi prie šio socialinio tinklo prisijungė 2017 kovą. Savo paskyroje jis pasivadino „skabooshka“, o nuotraukos vietoje patalpino distopinį lenkų menininko Zdzislawo Beksinskio paveikslą, vaizduojantį trimitu grojantį skeletą.
Pirmą kartą su „skabooshka“ susiekiau rašydama straipsnį apie naująjį „Tesla Model 3“ surinkimo liniją palapinėje. Maniau, kad jis – įmonės subrangovas ar tiekėjas, arba, sprendžiant iš išsamių jo žinių apie gamyklą ir statomos palapinės nuotraukų – buvęs arba esamas darbuotojas. Kadangi nebuvau tikra, kurioje iš kelių šalia Frimonto gamyklos pastatytų palapinių surenkami naujieji modeliai, nusiunčiau jam nuotrauką nuo šalia gamyklos pastatytos traukinių platformos. Ar šita? „Šita“, – atrašė jis.

Birželio 19 d. jis pirmą kartą pareiškė, kad automobiliai surenkami ne visiškai automatizuotomis linijomis. „Tie E. Musko pažadėti „ateivių drednoutai“ – tai rankomis surenkami automobiliai“, – rašė jis. (E. Muskas savo „Twitter“ paskyroje pripažino, kad „pernelyg automatizuoti „Tesla“ buvo klaida). Vėliau, kai „skabooshka“ įkėlė dronu filmuotą medžiagą į „Youtube“, paklausiau, ar nenorėtų susitikti asmeniškai. Jis atsisakė paaiškinęs, kad žmonės tikisi jį sekti ir platinti jo asmeninius duomenis internete.

E. Musk

2018 m. liepą paslaptingas ir mažai pasekėjų turintis „Twitter“ vartotojas paskelbė dosjė, kurioje „skabooshka“ susietas su R. Hothi. Joje buvo pateikiama informacijos apie R. Hothi studijas ir paskyras socialiniuose tinkluose bei pabrėžiama, kad jo brolis Gaganas Hothi dirba „Tesla“ varžovei „Volkswagen AG“. Toje paskyroje anksčiau nebuvo parašyta jokių žinučių (be to, nė vienos žinutės neparašyta ir toliau), tad tuo metu beveik niekas neatkreipė dėmesio, tačiau E. Muskas žinutę pastebėjo.

Po to, kai praeitų metų balandį „Tesla“ paprašė teismo skirti R. Hothi nurodymą nesiartinti, E. Muskas atsakė į 2018 m. liepą parašytą žinutę, kurioje minimi broliai. „Tikra nesąmonė, – parašė jis. – @VW, kas čia vyksta?“ Užjaučiantis gerbėjas atrašė E. Muskui – paminėjo nurodymą nesiartinti bei pareiškė, kad „TSLAQ – vienas iš keisčiausių bet kokiai įmonei kada nors nutikusių dalykų.“ E. Muskas atrašė: „Dar niekad nemačiau nieko panašaus. „Tesla“ paprasčiausiai nori gaminti elektromobilius ir naudoti saulės energiją, kad visų ateitis būtų geresnė. Tiesa, mums gali ir nepavykti, tačiau kodėl jie nori, kad mums nepavyktų?“

Tuo tarpu TSLAQ rėmė R. Hothi. Pseudonimu „Montana Skeptic“ rašantis teisininkas Lawrence Fossi sudarė „skabooshka gynybos fondą“, kuris puslapyje „GoFundMe“ jau surinko daugiau kaip 118 000 dolerių. Atsakydamas į pateiktą nurodymą nesiartinti R. Hothi neigė „Tesla“ tvirtinimą, kad partrenkė apsaugininką. Pasak jo, jis vykdė tyrimą, tad nuvažiavo į gamyklos stovėjimo aikštelę norėdamas šalia esančioje parodų salėje užduoti prekybininkams porą klausimų. Tačiau prie jo automobilio priėjo du vyrai, o tada vienas pabeldė į langą. Pasak Frimonto policijos skyriaus ataskaitos, R. Hothi „lėtai nuvažiavo šalin“ ir automobilio šonu pastūmė darbuotojo kelį, tačiau „atrodė, kad veiksmas nebuvo tyčinis.“ R. Hothi neigia, kad važiavo neatsargiai ir kad į darbuotoją trenkėsi tyčia.

Be to, jis teigė, kad sekdamas „Model 3“ jis nesisukinėjo, kaip tvirtino „Tesla“. „Padariau keletą nuotraukų ir stebėjau, kaip automobilis važiuoja, – pasakoja jis. – Aš nevažiavau pavojingai arti.“ Kalbėdamas akis į akį jis žodžius renkasi atsargiai ir mandagiai. Kadangi standartiniai „Model 3“ automobiliai turi kameras, o šiame automobilyje filmukui buvo įtaisytos ir papildomos kameros, R. Hothi žinojo, kad „Tesla“ turės vaizdo įrašą, kaip jis seka automobilį. Jis paprašė paviešinti tą įrašą bei įrašą iš gamyklos apsaugos kamerų. „Tesla“ nesutiko, pasiteisindama, kad privalo saugoti darbuotojų privatumą. Kai vaizdo įrašą paviešinti liepė teisėjas, įmonė atsiėmė ieškinį.

Tačiau E. Muskas kovoti nenustojo. Rugpjūtį jis parašė el. laišką Aaronui Greenspanui iš „PlainSite“ – tinklalapio, kuriame perspausdinami teisiniai dokumentai ir kuriame pirmą kartą paviešintas R. Hothi nurodymas nesiartinti. Laiške E. Muskas tikino, kad R. Hothi „vos nenužudė „Tesla“ darbuotojų“ ir kad „kai šonu užkliudė vieną mūsų darbuotojų, pasisukęs kelis centimetrus į kitą pusę būtų galėjęs jį užmušti“. „Tesla“ ir E. Muskas neatsakė į el. paštu užduotus klausimus, kodėl jo pasakojimas ir policijos ataskaita skiriasi.

E. Musk
„GoFundMe“ tinklalapyje lėšų rinkimą organizavęs L. Fossi mano, kad istorija su „skabooshka“ – puikus bjauriausių E. Musko polinkių pavyzdys. Jis vis dar kalba apie R. Hothi, nors „Tesla atsiėmė ieškinį ir nesutiko pateikti jokių įrodymų, – teigia jis. – E. Muskas – pats blogiausias klientas teisininkui. Jis kenkia pats sau ir įmonei.“ L. Fossi šį atvejį lygina su labiau pagarsėjusia istorija apie urvų tyrinėtoją Vernoną Unsworthą, kurį E. Muskas tinklalapyje „Twitter“ išvadino „pedofilu“. V. Unsworthas iškėlė ieškinį prieš E. Muską Kalifornijos teisme, tačiau gruodžio mėnesį prisiekusieji priėmė sprendimą, kad E. Musko žinutės neatitinka reikiamų teisinių standartų, kad būtų laikomos šmeižtu. (Vėliau V. Unsworthas teigė, kad nesėkmę „priims stoiškai“). Tačiau tai, kad generalinis direktorius buvo nutemptas į teismą pasiaiškinti už savo žinutes, įmonei buvo prasta žinia.

Nors „Tesla“ savo ieškinį prieš R. Hothi atsiėmė, E. Muskas iškovojo svarbią pergalę. „Skabooshka“ tinklalapyje „Twitter“ neparašė nė vienos žinutės nuo balandžio, kai padėkojo rėmėjams ir parašė: „Kadangi „Tesla“ pasiruošusi iškelti prieš mane ieškinį, protingiau šiuo metu tinklalapyje „Twitter“ nesakyti nieko.“ Akademikas praleido vasarą atlikdamas praktiką San Fransisko skolintų akcijų pardavimo įmonėje „Muddy Waters Capital LLC“ (jis teigia, kad „Tesla“ reikalų daugiau netyrė), o rugsėjį jis nuskrido į An Arborą baigti disertacijos. Jis teigia, kad šiuo metu nori skirti dėmesį mokslams, nors vis dar svarsto imtis teisinių veiksmų prieš E. Muską ir visiškai iš savo grupės nepasitraukė. „Aš tūnau „Twitter“ tinklalapyje, – teigia jis. – Stebiu, kaip viskas klostosi.“