Rinkoje matome daug ir ryškių spalvų laikrodžių. Aš nekalbu apie žmogaus orumą žeminančias turguose pardavinėjamas bevardes kiniškas plastmasines klaikybes, kainuojančias kelis ar keliolika eurų. Tačiau, pavyzdžiui, ryškus šveicariškas „Swatch“ gali būti visai smagus pirmasis vaiko ar paauglio aksesuaras. Jei pažvelgsime į šio gamintojo įvairias kolekcijas, tai pamatysime beveik visą „Pantone“ spalvų paletę. Tačiau aukščiausios klasės laikrodžių pasaulis, kuris labai subtiliai sujungia paveldą ir modernumą, švelniai interpretuoja klasiką ir dažniausiai kuria laikui nepavaldų dizainą, yra gerokai santūresnis.

Logiška: drabužių greitoji mada yra pigi, nes tarnauja vos vieną sezoną – panešiojai ir išmetei, o koks beprotis investuos į horologinius greitosios mados eksperimentus, kurie kainuoja dešimtis ar šimtus tūkstančių eurų?

Žalia blykstelėjo ir išliko

Pernai sausį Ženevoje vykusiame „Aukštosios horologijos salone“ (Salon International de la Haute Horlogerie, SIHH) mano akį traukė gana ekscentriškai atrodanti žalia spalva. Viena, kita, trečia žalia premjera. Ir štai „Montblanc“ atstovas garsiai ištarė tai, kas pleveno ore: „Žalia yra nauja juoda“. Toks buvo pernykštis niekur viešai neiškabintas aukštos klasės laikrodžių pasaulio šūkis. Jis reiškė, kad juoda niekur nedingo, ji buvo, yra ir bus, bet žalia yra scenos primadona, ji yra ant bangos.

Panelė Chanel turbūt būtų reikšmingai pakėlusi antakį, kai maždaug prieš dešimtmetį nuskambėjo šūkis, kad mėlyna ir nauja juoda. Visi ir viskas puikiai atrodo tamsiai mėlynos spalvos! Garsūs vyrai metė iššūkį ir „Oskarų“ ceremonijose, ir Kanuose: Jasonas Sudeikis, Kevinas Spacey, Ryanas Goslingas ir kiti ant raudonų kilimų pasirodė su „Blue tie“. Beje, jokia kita spalva iki šiol nesugeba mesti bent kiek rimtesnio iššūkio mėlyniems džinsams.

Vienas iš „Carl F. Bucherer“ bestselerių „Manero Flyback“. Liucernos ežero pakrantėje gimstantys laikrodžiai yra tikri šveicariškos meistrystės ambasadoriai. Ypač įdomiai atrodo versija su rausvojo aukso korpusu ir šampano spalvos ciferblatu. Solidi elegancija, laikrodis, pabrėžiantis statusą. © Carl F. Bucherer

Drabužių pasaulyje viena iš madingiausių 2019-ųjų sezono spalvų buvo alyvuogių spalvos žalia. Mados pasaulis skelbė: „Žalia yra nauja juoda!“ arba „Gelbėkime pasaulį stilingai!“ Tvari mada? Misija itin sudėtinga ir įmanoma tik teoriškai, o ar gali būti „žalia“ aukštos klasės laikrodžių pramonė? Gali, tačiau vieniems tai yra įsipareigojimas ir ilgalaikė strategija, o kitiems – tiesiog madinga spalva.

Tačiau tai buvo pernai. Šiemet visus planus sujaukė „Covid-19“ pandemija, karantinai, sustabdyta gamyba, uždarytos parduotuvės, neišparduotos kolekcijos, neįvykusios premjeros. Dabar visas prabangos prekių sektorius kovoja dėl išlikimo, todėl mandri šūkiai ir madingi pasaulio gelbėjimo planai atidėti geresniems laikams.

Spalva signalizuoja asmenybės tipą

Šiemet laikrodžių pasaulis labai pasikeitė, nes dėl visos puokštės priežasčių neįvyko didžiausia pasaulyje laikrodžių paroda „Baselworld“, o minėtasis „Aukštosios horologijos salonas“, kuriame kasmet lankausi daugiau kaip dešimtmetį, turėjo vykti nauju „Watches & Wonders Geneva“ formatu, bet dėl pandemijos įvyko tik virtualiai. Taigi, neįvyko daugybė naujų modelių premjerų, prezentacijų, susitikimų ir pokalbių su manufaktūrų atstovais, nevyko ir globali laikrodžių entuziastų bei žurnalistų tête-à-tête socializacija, kurios metu apsikeičiame informacija, vertinimais, neformaliai aptarime naujienas.

Pernai Ženevoje dalyvavau visiškai naujo „Audemars Piguet“ modelio „Code 11.59“ pristatyme. Charizmatiškasis manufaktūros vadovas François-Henry Bennahmias tai pavadino reikšmingiausiu įvykiu po „Royal Oak“ debiuto 1972 m. Šio modelio pavadinimas reiškia „viena minutė iki vidurnakčio“. Šiemet ši linija pasipildė modeliais su naujų ir efektingai atrodančių spalvų ciferblatais. © Audemars Piguet

Tokiomis aplinkybėmis kalbėti apie šių metų laikrodžių pasaulio tendencijas praktiškai neįmanoma, bet kai kurių žinomų šveicarų manufaktūrų naujausi modeliai signalizuoja, kad jos vis drąsiau eksperimentuoja su ciferblatų spalvomis. Tačiau jos nėra atsitiktinės, kiekviena ciferblato spalva turi savo prasmę ir reikšmę. Ir daug gilesnę, nei jums atrodo. Apie tai liudija „Aukštosios horologijos fondo“, vienijančio garsiausius laikrodžių gamintojus, pateiktas 2019 –2020 metų tendencijų vertinimas.

Pažvelkime tik į spalvas ir pamatysime įdomių dalykų. Tyrėjai išskyrė keturis pagrindinius laikrodžių vartotojų tipus. Dar kartą primenu, kad čia kalbame tik apie aukščiausios klasės laikrodžius – haute horlogerie kategoriją. Taigi, tai yra žinovai arba kolekcininkai, veiklūs ir rezultatų siekiantys žmonės, ekstravertai ir idealistai. Šie žmonės gyvena savo gyvenimus, vadovaujasi savomis vertybėmis, jiems rūpi skirtingi dalykai. Pirkimo procedūros dabar visiškai paprastos ir vienodos visiems, tačiau pasirinkimą ir vartojimą lemia labai skirtingi motyvai.

„Breitling“ partnerystė su „Bentley Motors“ prasidėjo 2002 m., kai buvo pristatytas pirmasis „Continental GT“. Pernai legendinio automobilio gamintojo šimtmetį šveicarai paminėjo riboto kiekio modeliu „Premier Bentley Centenary Limited Edition“ su manufaktūriniu mechanizmu „Manufacture Caliber 01“. Laikrodis su unikalios, tamsiai rudos guobos spalvos ciferblatu puikiai dera „Bentley“, kuris salonų apdailai naudoja ir natūralią guobos medieną, interjere. ©Breitling

O kas jiems svarbiausia laikrodyje? Žinovams – tradicija, veikliems – priežastis, ekstravertams – išraiška, idealistams – emocija. Turbūt netenka abejoti, kad iš minėtųjų keturių Lietuvoje mažiausia yra žinovų arba kolekcininkų grupė. Kaip juos apibūdinčiau? Ar jums brangus laikrodis, kurį segėjo jūsų senelis ar senelė? O gal jūs neseniai investavote į brangų laikrodį, kurį ketinate padovanoti dukrai ar sūnui jų pilnametystės ar universiteto baigimo proga? Jei taip, vadinasi jūs vertinate tęstinumą, jums brangios šeimos vertybės bei relikvijos, laikrodis jums turi ne tik finansinę, bet ir emocinę vertę, tuomet jūs neabejotinai patenkate į pirmąją kategoriją. Turbūt net nereikia abejoti, kad ši vartotojų grupė dažniausiai investuoja į klasiką. Tarp jų populiariausios ciferblatų spalvos yra pilka (26 proc.), mėlyna (22 proc.), balta ir žalia (po 11 proc.) ir rožinė (7 proc.).

Veiklieji arba pridėtinės vertės kūrėjai, investuotojai, verslininkai nuolat kažko siekia, jie yra nuolatiniame judesyje. Jų pragmatiniame pasaulyje dizainas ir funkcijos yra dominuojantys veiksniai. Jų laikrodis turi būti pasirengęs bet kokiam iššūkiui ir nuotykiui. Kita vertus, laikrodis jiems yra ir vienas iš sėkmės kūrimo instrumentų, atidarantis daug durų, randantis bendraminčių, galų gale – rimto, patikimo žmogaus ir statuso simbolis. Jų laikrodžių ciferblatų spalvų gama yra visiškai minimali: mėlyna ir juoda (po 26 proc.), pilka (16 proc.), balta (6 proc.). Kita didelė dalis (26 proc.) tenka laikrodžiams neturintiems ciferblatų, kurie vadinami skeletonais.

Ekstravertas: koks jo ar jos stilius? Ar drabužiai, aksesuarai, šukuosena yra priemonės, padedančios pabėgti nuo rutinos? Ar kūrybiškumas yra varomoji jėga, o klasika jums atrodo kaip nusistojęs dumblas? Jūs mėgstate ryškias, o ne baikščias neutralias spalvas. Išsišokti arba su savo stiliumi išeiti iš įprastos komforto zonos – jums vieni niekai. Jūs esate pirmas ar pirma puolanti eksperimentuoti? Jei į šiuos klausimus atsakote teigiamai, tai jūs tikras (-a) ekstravertas. Gal atrodo ir keistokai, bet populiariausia ciferblato spalva tarp ekstravertų yra juoda (34 proc.), toliau rikiuojasi daugiaspalviai laikrodžiai (21 proc.), mėlyna (14 proc.), o po to vienodai populiarios (po 7 proc.) – pilka, balta, rožinė ir skeletonai.

Elitinė manufaktūra „H. Moser & Cie“ yra tikra išsišokėlė konservatyviame šveicarų horologijos pasaulyje. Ji nevengia nei ekscentriškų projektų, kuriais pašiepia padebesiuose skraidančius kolegas, nei drąsių pareiškimų. Jos „karštas“ šių metų modelis „Pioneer Centre Seconds Swiss Mad Red“ yra skirtas tikram horologijos žinovui ir stipriai asmenybei. Laikrodis su charakteriu. Ciferblato spalvą gamintojas vadina „Swiss Mad Red fumé“ (padūmavusi pamišusi šveicariška raudona – aut.). © H. Moser & Cie

Na, ir idealistai. Tuo metu, kai kiti ramiai stebi aplinką, jūs esate pasirengęs (-usi) pasiraitoti rankoves ir eiti gelbėti planetos. Jūs turbūt nuoširdžiai siekiate savo kilnių tikslų ir dėl to galite atsisakyti komforto. Jūs nuoseklus ir jums svarbu ne tik tai, ką mato aplinkiniai, jūs gelbėjate planetą ir namuose, pirkdami drabužius, maistą ir visą kitą. Kokios yra penkios labiausiai mėgstamos šių žmonių laikrodžių spalvos? Suprantama, pirmauja mėlyna – dangus, švarios jūros (34 proc.), pilka (23 proc.), o po 11 proc. dalijasi balta, geltona ir juoda.

Vienas iš „Piaget“ vyriškos kolekcijos flagmanų „Altiplano“. Ant mano riešo – unikalus „Altiplano“ su aukso spalva dažyto tikro meteorito ciferblatu. Labai savotiškas jausmas, stipri emocija, kai segi laikrodį, kurio ciferblatas pagamintas iš nežinia iš kur atskriejusio kosmoso klajūno. Pastarasis ciferblatas pasižymi labai įdomia savybe – jis tarsi kosmoso chameleonas, kuris prie skirtingo apšvietimo šiek tiek keičia atspalvį. Iš viso pagaminta 50 laikrodžių su aukso spalvos meteorito ir 50 laikrodžių su pilkos spalvos meteorito ciferblatais. Asmeninio albumo nuotr.

Žmogus, laikantis IWC dangaus skliautą

Viena iš gerai žinomų Šveicarijos laikrodžių pramonės asmenybių - „IWC Schaffhausen“ kūrybos direktorius Christianas Knoopas. ©IWC Schaffhausen

O dabar pasikalbėkime su žmogumi, kurio darbai daug kam patinka – žinau, kad Lietuvoje yra nemažai „IWC Schaffhausen“ gerbėjų. Tai – Christianas Knoopas, šios manufaktūros kūrybos direktorius. Pirmą kartą su juo teko pabendrauti gal prieš dešimtmetį, kai lankiausi Šafhauzene esančioje manufaktūroje. Po to ne kartą buvome susitikę Ženevos „Aukštosios horologijos salone“. Jis yra vienas iš atlantų, laikančių IWC dangaus skliautą.

Reikėtų turėti galvoje, kad kūrybiškumas haute horlogerie segmente yra gana specifinis reikalas. Tai – ne abstrakti tapyba ant drobės ar paprasta instaliacija. Kaskart privalai nustebinti savo gerbėjus, bet esi apribotas tradicijos ir tęstinumo. Kita vertus, tau po ranka visiškai naujos medžiagos, technologijos, itin preciziškos CNC staklės, kurios sudaro erdvę diskretiškam kūrybiniam manevrui, kurį, beje, dažnai pastebi ir deramai įvertina tik žinovai bei laikrodžių entuziastai, kurie horologijos pasaulyje vadinami connoisseurs.

Kasmet IWC atnaujina vieną iš savo kolekcijų, o 2020-ieji yra vienos iš šio ženklo ikonų – „Portugieser“ kolekcijos metai. Nauji modeliai, nauji mechanizmai. Viena iš sensacijų galima laikyti visiškai naują „IWC Portugieser Automatic 40“, bet dabar su Ch. Knoopu specialiai „Delfi Plius“ kalbame apie spalvas.

– Kokią žinią siunčia naujieji ryškių spalvų „Portugieser Chronograph“?

– Kiekviena savo laikrodžių kolekcija mes stengiamės nustebinti savo klientus ir pateikiame patrauklią tradicinių IWC ir nematytų spalvų kombinaciją. Dėl to mūsų laikui nepavaldžios ikonos atrodo gaiviai kitokios. Atnaujindami „Portugieser Chronograph“, mes išlaikėme klasikines šio garsiojo modelio korpuso proporcijas ir ciferblato dizainą, tačiau mūsų pareiškimas – naujos spalvos.

– Kodėl būtent žalia ir bordinė?

– Iki šiol „Portugieser Chronograph“ buvo gerai atpažįstamas pagal dvi spalvines kombinacijas – pasidabruotą arba juodą ciferblatą su paauksuotomis rodyklėmis ir valandų skaičiais. Dabar turime du naujus modelius. „Portugieser Chronograph“ yra šiuolaikiškas laikrodis, todėl žalia ir bordinė mums pasirodė tinkamos. Be to, šios spalvos yra glaudžiai susijusios su jūreivyste, nes žalia reiškia dešinį laivo bortą, o bordinė – kairį. Ši spalvinė koncepcija puikiai įsikomponuoja į „Portuguese“ laikrodžių linijos jūrinį paveldą.

(Šios laikrodžių linijos pradžia laikomi 1939-ieji, kai du portugalų verslininkai Rodriguesas ir Teixeira apsilankė IWC manufaktūroje Šafhauzene ir paprašė, kad jiems būtų pagamintas jūrinio chronometro atitikmuo ant riešo – V.R.)

Balandžio pabaigoje pristatytos dvi naujos „IWC Portugieser Chronograph“ versijos su efektingais bordo ir žalios spalvos ciferblatais. Plieno korpusas, diametras 41 mm, safyro kristalas su antirefleksine danga iš abiejų pusių. Chronografas su automatiniu manufaktūriniu mechanizmu „Calibre 69355“, 28 800 virpesių/val., 27 akmenys, galios atsarga 46 val. Nelaidus vandeniui iki 3 bar. © IWC Schaffhausen

– Ar netikėtos spalvos yra nauja ir ilgalaikė Haute Horlogerie tendencija ar tik eksperimentas? Ko galime tikėtis ateityje?

– Pastaraisiais metais įvairūs IWC modeliai su žaliais ciferblatais buvo populiarūs. 2019-ais mūsų „Pilot‘s“ modelių šeima pasipildė „Spitfire“ modeliais su žaliais ciferblatais. Bordinė yra santykinai nauja spalva. Pirmą kartą mes ją panaudojome pernai ir „Big Pilot’s Watch Perpetual Calendar Edition Lewis Hamilton“ atrodo tikrai pribloškiamai. Kai dėl ateities, dabar nieko negaliu atskleisti, nes mes mėgstame nustebinti savo klientus.

– Kokios yra jūsų spalvų paletės ribos?

– IWC nereaguoja į trumpalaikes tendencijas ir aš nemanau, kad kada nors pamatysite vaivorykštės spalvų laikrodžius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)