Nuvykus į RC ir sulaukus savo eilės, užpildau prašymą naujam parašui gauti. Gaunu atsakymą, kad po poros dienų parašas bus paruoštas ir galiu jį atsiimti. Atvykus po keleto dienų man įteikiamas naujo tipo parašas IEDMIA, kurį pradėjo platinti tik prieš keletą savaičių.

Grįžus į darbo vietą, parašą reikia įdiegti, tam reikalingas IT specialistas, kurį išsikviečiu į kabinetą. Instaliacija IT specialistui pavyksta ne iš pirmo karto, bet tai, jo nuomone, normalu, nes pasak jo: šiais laikais visi naujai prijungiami įrenginiai turi automatinius įdiegiklius (spausdintuvai, USB laikmenos, modemai ir t.t.), tačiau RC paruošti raktą, kuris pirmą kartą prijungtas prie kompiuterio pats įsidiegtų misija neįmanoma.

Vėliau išsiaiškiname, kad parašu negaliu naudotis, kol nepakeisiu jo PIN kodo per specialią programėlę. Tai su IT specialisto pagalba atliekame.

Pradedu priėmimą. Pacientui išduodu nedarbingumą, pasirašau, atrodo viskas gerai. Tačiau pradėjus dirbti su Elektroninės Sveikatos sistema ir bandant pasirašyti, to neįmanoma padaryti. Kreipiausi dėl parašo problemos į RC, man buvo atsakyta, kad su šiuo parašu tvirtinti dokumentų ESveikatos sistemoje negalėsime keletą savaičių ir pasiūlyta kaip išeitis pasidaryti (nusipirkti) mobilų elektroninį parašą, arba parašą įsidiegti į tapatybės kortelę. Negana to, kad RC platina neveikiančius parašus, dar ir siūloma išleisti papildomų pinigų ir sugaišti daug laiko, kol gausiu tuos parašus.

Po kelių dienų iš aplinkinių šaltinių sužinojau, kad iš tikro IDEMIA parašas su ESveikatos sistema neveiks iki Naujųjų metų ir kad einant į RC išsiimti naujo parašo reikia papildomai pasakyti, kad esu gydytojas ir pareikalauti pačio seniausio platinamo Aladin elektroninio pašto „flešiuko“. Nuvykus dar kartą į RC, man buvo atsakyta, kad Aladin jie net neturi. Iš kur gydytojui reikia žinoti visus galimus niuansus ir kas turi parašų, o kas ne, turbūt supranta tik RC darbuotojai.

Tai netgi nėra pirmas atvejis, pirmasis buvo birželio-liepos mėnesiais, kai RC išdavinėjo tuo metu naują parašą, kuris taip pat neveikė ir daugeliu atvejų iki rugpjūčio mėnesio RC padaliniai jokių parašo laikmenų neturėjo.

Pakartosiu, kad elektroninius parašus išduoda VĮ Registrų centras. Parašai neveikia Elektroninės sveikatos sistemoje, kuri irgi priklauso VĮ Registrų centrui. Jau sugaišau 3-4 dienas situacijos aiškinimuisi ir parašo išsiėmimui. RC parašo iki šiol neturiu. Dėl to naudojuosi mobiliu parašu, kurį mobilaus ryšio operatorius, skirtingai nuo RC, gali išduoti per valandą ir parašas veikia. Viešai kalbama apie orų gydytoją, apie sąlygų gerinimą, tačiau tai tik skambūs valdininkų žodžiai. Kasdienybė yra kitokia ir mano aprašytoje situacijoje gydytojas laikomas kvailio vietoje, kuris gali negauti informacijos laiku ir lakstyti po RC padalinius, kad gautų tai, ko reikia darbui.

Nekalbu apie tai, kad RC valdoma ESveikatos sistema dažnai stringa ir krenta įvairios klaidos. VLK sistema Sveidra, į kurią gydytojas suveda paslaugas, už kurias gauna apmokėjimą, stringa dar dažniau ir kasdien bent po pusvalandį ar valandą neveikia.

Sėkmės gydytojams darbuose!

***

Komentuoja Registrų centro atstovas spaudai Mindaugas Samkus

Elektroninio parašo paslauga reikalauja, kad būtų laikomasi visų įmanomų saugumo reikalavimų. Siekdamas užtikrinti maksimalų saugumą, Registrų centras, veikdamas kaip kvalifikuotas patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjas, šiais metais ėmėsi veiksmų ir įgyvendino keletą pokyčių. Visos naujovės diegiamos taip, kad tai turėtų kuo mažiau įtakos vartotojams ir netrukdytų jiems patogiai naudotis e. parašu savo kasdieninėje veikloje.

Pirmasis pakeitimas susijęs su kriptografinių USB laikmenų, į kurias yra įrašomas e. parašo sertifikatas, atnaujinimu. Dalis Registrų centro klientų šiuo metu turi senas, prieš maždaug 10 metų jiems išduotas kriptografines USB laikmenas, kurios jau nebeatitinka šiandien keliamų saugumo reikalavimų. Atsižvelgdami į Europos Sąjungos reglamento, apibrėžiančios e. parašo patikimumo nuostatas, reikalavimus, klientams, turintiems šias senas USB laikmenas, e. parašo sertifikatus atnaujiname į naujo tipo USB laikmenas, kurios atitinka šiandien keliamus saugumo reikalavimus.

Antrasis pakeitimas, leidžiantis užtikrinti maksimalų e. parašo paslaugos saugumą, yra susijęs su programine įranga, t.y. e. parašui reikalinga pasirašymo technologija. Visus šiuos metus aktyviai tiesiogiai komunikavome su visais klientais, tarp jų ir sveikatos priežiūros įstaigomis, raginome juos savo kompiuteriuose įsidiegti naują pasirašymo technologiją „LocalSign“. Vis dėlto, šiandien yra likusi nedidelė dalis sveikatos priežiūros įstaigų, kurių specialistai (viso apie 1 tūkst.) to dar nepadarė. Kadangi dviejų skirtingų sprendimų naudojimas yra apribotas technologiškai, dėl minėtų klientų negalime nutraukti senosios technologijos naudojimą ir pereiti prie naujos technologijos, kuri visiems vartotojams leistų užtikrinti maksimalų saugumą ir patogumą.

Dėl šios priežasties klientams išduotos naujos ir saugios USB laikmenos laikinai (iki lapkričio 25 d.) negali būti naudojamos pasirašant dokumentus Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinėje sistemoje (ESPBI IS).

Svarbu pažymėti, kad su laiške aprašoma problema susidūrė vos keletas sveikatos priežiūros specialistų, kuriems e. parašo sertifikatas neseniai buvo atnaujintas į naujo tipo kriptografines USB laikmenas. Su visais šiais klientais buvo susisiekta individualiai ir rastas sprendimas, leidžiantis jiems ir toliau naudoti e. parašą savo profesinėje veikloje. Kitose srityse ir sistemose (ne E. sveikatos sistemoje) naujos USB laikmenos veikia be sutrikimų.

Be to, numatoma, kad įdiegus individualius technologinius sprendimus tiems klientams, kurie dar nepradėjo naudoti „LocalSign“ pasirašymo technologijos, bus galima nutraukti senosios ir saugumo reikalavimų neatitinkančios technologijos naudojimą ir pereiti prie „LocalSign“, kas leistų visiems sveikatos priežiūros specialistams naudoti naujas USB laikmenas be jokių apribojimų. Planuojama, kad tai bus padaryta lapkričio 25 dieną.

Naujo e. parašo įrašymas ar jo atnaujinimas į jau turimą USB laikmeną užtrunka iki 3 darbo dienų, tačiau esant galimybėms klientams e. parašą išduodame ar sertifikatą visuomet atnaujiname jau tą pačią dieną. Visais atvejais klientus raginame nedelsti ir nelaukti paskutinės e. parašo sertifikato galiojimo dienos, o atvykti pas mus kaip galima anksčiau ir atsinaujinti sertifikatą dar iki jam pasibaigiant. Tuomet, tikėtina, kad bus išvengta nemalonių nesklandumų.

Suprasdami klientų poreikį esame pasirengę jiems suteikti visokeriopą pagalbą, kurios jiems gali prireikti norint pradėti naudotis e. parašu. Tam tikslui internetinėje svetainėje elektroninis.lt esame parengę atmintines, kaip reikėtų paruošti savo kompiuterį pagal skirtingas turimas USB laikmenas. Taip pat aktyviai teikiame konsultacijas telefonu, internetu ar atvykus į bet kurį Registrų centro klientų aptarnavimo padalinį. Visiems naujiems klientams ir tiems, kurie atsinaujina savo e. parašo sertifikatų galiojimą, pateikiame naudingą informaciją apie e. parašo naudojimą. Esant specifinėms situacijoms, teikiame individualias konsultacijas.

Visuomet siekiame reaguoti į klientų poreikius ir teikti jų lūkesčius atitinkančias paslaugas. Deja, tačiau kartais turime priimti kompromisinius sprendimus, o esant galimybėms klientams surandame ir pasiūlome individualius sprendimus.

Tačiau tuo pačiu norime dar kartą paraginti tuos sveikatos priežiūros įstaigų specialistus, kurie iki šiol nėra atsinaujinę pasirašymo technologijos, kuo greičiau tai padaryti, kad galėtų be jokių kliūčių naudotis e. parašu. Be to, paskutinės dienos neturėtų laukti ir tie asmenys, kurie turi seno tipo „Aladdin“ USB laikmenas. Į jas įrašyti e. parašo sertifikatai nustos galioję 2020 m. sausio 1 d., tad šių USB laikmenų turėtojai, norėdami po šios datos naudotis e. parašu, turėtų atvykti į vieną iš Registrų centro klientų aptarnavimo padalinių ir atsinaujinti savo e. parašo sertifikatą į naują ir saugią USB laikmeną.