Kaskart atėjus karštoms vasaros dienoms, Kauno viešajame transporte išryškėja vėdinimo salonuose problemos. Nors UAB „Kauno autobusai“ atstovai nuolat tikina, kad padėtis kontroliuojama, taip pat vienoje LRT Radijo laidoje, kurioje buvo diskutuojama apie viešąjį transportą Lietuvoje, šią problemą iškėliau tiesioginio eterio metu ir uždaviau klausimą UAB „Kauno autobusai“ generaliniam direktoriui, kuris sutiko, kad išvardintos problemos negali būti toleruojamos ir pažadėjo didesnę transporto priemonių priežiūrą ir vairuotojų kontrolę, jų instruktavimą, tačiau problemos kasmet vėl kartojasi.

Kadangi viešuoju transportu tenka naudotis kasdien, taip pat iš viešai skelbiamos informacijos labai gerai žinau, kokie autobusai važinėja Kauno gatvėmis, kurių nebeliko ir panašiai. Pastaruoju metu UAB „Kauno autobusai“ autobusų parkas iš esmės atsinaujino, šiais metais buvo nupirkti 25 nauji TEMSA markės autobusai, taip pat naudoti dujomis varomi VOLVO, dyzelinu varomi SCANIA ir MAN markių autobusai su priekabomis, nauji Mercedes-Benz markės mikroautobusai. Reikia pabrėžti, kad turbūt neatsitiktinai visi šie autobusai turi gamykloje sumontuotas oro kondicionavimo sistemas. Tai galima lengvai atpažinti iš ant autobusų stogų esančios įrangos. Oro kondicionavimo sistemas turi ir kiek anksčiau įsigyti dujomis varomi SOLARIS markės autobusai ir dyzelinu varomi VAN HOOL markės autobusai. Taip pat reikia atkreipti dėmesį, kad, pavyzdžiui, neseniai įsigytų dyzelinu varomų VOLVO ir SCANIA markių autobusuose nėra sumontuoti ranka atidaromi langai, todėl šiltomis ar karštomis dienomis oro kondicionierių įjungimas yra iš esmės vienintelis būdas vėdinti saloną (veikiausiai pastarieji autobusai buvo skirti Skandinavijos šalių rinkai).

Šią savaitę teko važiuoti įvairių markių UAB „Kauno autobusai“ autobusais, įskaitant visus aukščiau išvardintus. Oro temperatūra šią savaitę Kaune siekia apie 30 laipsnių karščio ir ji bus panaši kitą savaitę, be to, dar visa vasara prieš akis. Stebėjau situaciją ir žymėjausi autobusų markes ir garažinius, pas kuriuos buvo įrengti oro kondicionieriai, nevertinant tų autobusų markių, kurie oro kondicionierių neturi. Rezultatai tokie:

1) neseniai įsigytos kelios dešimtys VOLVO dyzelinu varomų autobusų – garažiniai, kurių numeriai 533 ir 559, važiavo su neįjungtais oro kondicionieriais, viduje buvo labai karšta, tuo tarpu vairuotojas, vairavęs tos pačios VOLVO markės autobusą, kurio garažinis 563, net 22 valandą vakaro buvo įjungęs oro kondicionierių, kai lauke jau ne taip karšta, tačiau, žinoma, važiuoti tokiame autobuse buvo malonu; kyla klausimas, kas trukdė įjungti oro kondicionierius kitiems tos pačios markės autobusus vairavusiems vairuotojams? Priminsiu, šios markės autobusuose langai vientisi ir langai neatsidaro, todėl be oro kondicionieriaus važiuoti karštą vasaros diena yra kančia;

2) dujiniai SOLARIS markės autobusai – garažiniai, kurių numeriai 783 ir 790, važiavo su atidarytais langais, o oro kondicionieriai buvo išjungti (vairuotojai visada langų atidarymo rankenėles užrakina, kai oro kondicionierius būna įjungtas, todėl tikrai atmestina versija, kad buvo įjungtas oro kondicionierius ir tuo pačiu atidaryti visi įmanomi autobuso langai). Tuo tarpu važiuojant su šio tipo autobusu, kurio garažinis 788, buvo malonu ir vėsu, nes akivaizdu, kad buvo įjungtas oro kondicionierius, o langų atidarymo rankenėlės užrakintos. Kas trukdė įjungti oro kondicionierių kitiems tos pačios markės autobusus vairavusiems vairuotojams?

3) MAN markės dyzelinu varomas autobusas su priekaba – garažinio numeris 887 važiavo su atidarytais langais, kai jame yra įrengtas oro kondicionierius.

4) Šiais metais įsigytas TEMSA markės autobusas – nespėjau įsidėmėti garažinio numerio, nes juo nevažiavau, tiesiog mačiau gatvėje, važiavo su atidarytais langais, kai jame įrengtas oro kondicionierius. Teko važiuoti su ne vienu šios markės autobusu kiek anksčiau, kai dar nebuvo karščių, salone langų atidarymo rankenėlės buvo užrakintos, tad ir panorėjus, keleiviai fiziškai be įrankių langų neatidarytų, tačiau tuose autobusuose buvo vėsu, akivaizdu, kad buvo įjungtas oro kondicionierius.

Iš aukščiau aprašytų situacijų peršasi išvada, kad kai kurie vairuotojai galimai piktnaudžiauja ir dėl asmeninių tikslų, taupydami kurą, akumuliatorių resursą ar dėl kitų priežasčių oro kondicionierių nejungia, o atrakina langų atidarymo rankenėles ir/arba patys langus atidaro prieš išvykdami į maršrutą. Kitas variantas, kad kai kuriuose autobusuose oro kondicionieriai įrengti, tačiau neveikia, bet tai negali būti įmonės pasiteisinimas, nes prieš vasaros sezoną laiko buvo daug patikrinti oro kondicionierių veikimą ir, esant reikalui, juos sutaisyti.

Susidaro įspūdis, kad UAB „Kauno autobusai“ atsakingi asmenys nepakankamai kontroliuoja ir rūpinasi, jog Kauno miesto gyventojai ir svečiai gautų kokybiškas viešojo transporto paslaugas. Tinkamas transporto priemonių vėdinimas šiltuoju metų laiku yra ypač aktualus. Ar mes galime kalbėti apie tai ir prašyti, kad žmonės daugiau naudotųsi viešuoju transportu vietoj automobilių, būtų mažinamos spūstys mieste, rūpinamasi miesto ekologija, kai jiems teikiama tokios prastos kokybės paslauga? Žmonės važiuoja raudonais veidais, kai kurie iš žmonių turi ir sveikatos problemų, kurias nenormalus karštis viešajame transporte gali tik paskatinti, ypač kalba eina apie vyresnio amžiaus žmones. Taip pat, ar susigundys žmogus, kuris turi automobilį, keisti jį į viešąjį transportą, kai jis važiuoja į darbą/grįžta iš jo autobusu, kuriame nebuvo įjungtas/neveikė įrengtas oro kondicionierius, žmogus kelionę baigę šlapiais nuo prakaito drabužiais.

Gyvename 21 amžiuje, 2019 metais ir turint sąlygas teikti kokybiškas viešojo transporto paslaugas, jų negauname dėl aplaidžių tam tikrų asmenų darbo. Ar atsakingi UAB „Kauno autobusai“ ir ar miesto savivaldybės už transportą atsakingi asmenys, kurie atsakingi už šių problemų sprendimą ir jų suvaldymą, patys važinėja kasdien viešuoju transportu? Ar jie važiavo viešuoju transportu kitose Vakarų pasaulio šalyse, ir ar buvo atvejis, kad autobusas turi oro kondicionavimo sistemą, bet ji neįjungta, kai aplinkos temperatūra yra aukšta? Kai kuriose šalyse teko važiuotu su žymiai senesniais autobusais, nei mus veža Kauno mieste, bet oro kondicionieriai veikė labai efektyviai. Todėl pasiteisinimas, kad oro kondicionieriai gali būti sugedę autobusuose, kurie tik neseniai įsigyti, skambėtų absurdiškai.

Už mūsų, mokesčių mokėtojų pinigus nuolat perkami dešimtys naujų ir naudotų autobusų, priminsiu, paskutiniai nupirkti TEMSA markės autobusai yra visi be išimties su oro kondicionieriais, tai kodėl jie neveikia ar nėra įjungiami? Ar įmonė užtikrina kontrolę, kad vairuotojai nepiktnaudžiautų ir oro kondicionierius įjungtų? Aš kontrolę suprasčiau ne tik kaip patikrinimą, ar sistema veikia, bet tegu atsakingi asmenys pasirinktinai pavažinėja su įvairiais autobusais, įvairiais maršrutais ir realiu laiku patikrina, ar vairuotojai įjungę oro kondicionierius. Ar įmonė skiria nuobaudas vairuotojams, kurie piktnaudžiauja tokiais dalykais?

Paminėtina, kad UAB „Kauno autobusai“ turi nemažą dalį autobusų ir troleibusų, kuriuose langai apskritai neatsidaro ir juose yra tik stoglangiai, oro kondicionieriai neįrengti (tikiuosi įmonė tokių autobusų daugiau nebepirks). Vėlgi, tenka su tokiais autobusais važiuoti ir karštą vasaros dieną, tačiau vairuotojai stoglangių visiškai neatidaro arba atidaro tik kurį nors vieną ir/arba ne iš abiejų pusių, nes yra autobusų, kur stoglangiai yra elektriniai ir atsidaro tik iš vairuotojų kabinos, todėl keleiviai neturi jokių galimybių patys jų atidaryti. Kyla klausimas, kuo žmonėms kvėpuoti autobuso/troleibuso viduje, kai aplinkos temperatūra yra aukšta?

Kelis kartus paklausus vairuotojų, kodėl neatidaryti autobuso/troleibuso elektriniai stoglangiai, esu sulaukęs atsakymų, kad jie neveikia/sugedę. Jei tai tiesa, ar iki šiltojo sezono pradžios yra ne įmonės atsakomybė tokius gedimus pašalinti, o jeigu jie atsiranda sezono metu, juos nedelsiant pašalinti, vairuotojus instruktuoti apie tokius gedimus nedelsiant informuoti įmonę.

Norite išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt arba spauskite apačioje.


Komentuoja UAB „Kauno autobusų“ viešųjų ryšių specialistė Patricija Elžbieta Zarankaitė

Karštuoju metų laiku autobusuose kondicionavimo sistema veikia pilnu pajėgumu, tačiau pakankamai greitai ir sugenda. Per dieną vidutiniškai sugenda 4-5 autobusai. Neseniai bendrovė įsigijo antrą kondicionavimo aptarnavimo stotelę, padėsiančią dar operatyviau papildyti kondicionierius. Kondicionavimo sistemai sugedus autobusai iš karto yra taisomi. Autobusais, kuriuose yra sugedusi kondicionavimo įranga, neatsidaro langinės ar stoglangiai, karštuoju metu stengiamės keleivių nevežti, pakeisdami juos tais autobusais, kuriuose atsidaro langinės ir/arba liukai.

Transporto priemonėse, kuriose yra sumontuota kondicionavimo sistemą, kondicionierius pradeda vėsinti automatiškai. Klimato kontrolės sistema automatiškai pradeda aušinti transporto priemonės saloną, temperatūrai pakilus aukščiau nustatytos minimalios ribos. Taip pat norime atkreipti keleivių dėmesį į kokybiškam kondicionavimui reikalingas sąlygas. Rekomenduojame transporte veikiant kondicionavimo sistemai nedarinėti langinių ar stoglangių. Esant didesnei nei 30 laipsnių temperatūrai kondicionavimo sistemos paveikumas yra mažesnis ne tik dėl kas kelias minutes atsidarančių durų, bet ir atidarytų langinių. Kviečiame savo keleivius būti supratingais ir atsižvelgti į skirtingus tarpusavio poreikius.

Atsižvelgdami į padidėjusį keleivių užklausų skaičių, atkreipėme dėmesį į autobusuose esančių langinių ir stoglangių atidarymą. Svarbu pažymėti, kad tam tikruose autobusuose ir troleibusuose esantys stoglangiai ne visada keleiviams yra matomi, tačiau jie yra atidaryti ir per tam tikras angas vedina saloną.

Šiuo metu iš visų, autobusų parke esančių autobusų, su veikiančia salono kondicionavimo sistema yra apie pusę transporto priemonių. Dauguma parke esančių autobusų turi kondicionavimo sistemą tik vairuotojo kabinoje. Tačiau primename, kad autobusai, kuriuose kondicionavimo sistemai yra sugedusi, iš karto yra taisomi. Autobusų, kuriuose yra sugedusi kondicionavimo įranga, neatsidaro langinės ar stoglangiai, karštuoju metu stengiamės neišleisti į liniją, pakeisdami juos tais autobusais, kuriuose atsidaro langinės ir/arba liukai.

Rugsėjo mėnesį į miesto gatves išriedės 30 naujų, mažos talpos autobusų, o iki metų pabaigos į keleivius pradės vežti 85 naujieji, aukščiausius kokybės standartus atitinkantys troleibusai. Ateinančiais metais transporto parką papildys ir 100 naujų, hibridinių autobusų.