Gal atsakingi asmenys iš NEC-o galėtų visuomenei argumentuotai paaiškinti, kodėl 10 kl. lietuvių kalbos ir literatūros PUPP-as organizuojamas gegužės 24 ir 27 dienomis, nors mokslo metai jiems baigiasi birželio 21 d.? Be to, kokią moralinę teisę turi užduočių rengėjai įdėti į Skaitomo teksto suvokimo testą ištrauką iš kūrinio, kurio nespėta aptarti per pamokas ir prašyti atsakyti į klausimus remiantis viso kūrinio kontekstu?

Stebiuosi, kodėl mokinių tėvai nekelia „triukšmo“. Matyt, visgi gerbia ir supranta mokytojus. Kita vertus, užduočių rengėjai, ruošdami Teksto kūrimo užduoties lapą, net nesugebėjo jo tinkamai „apipavidalinti“ ant titulinio lapo neparuošta vieta nei mokinio vardui, pavardei, nei vertintojams. Vadinasi, mokytojas ne tik veda pamokas, o po jų taiso 10-okų darbus (be papildomo mokesčio, atsiprašau, kad primenu tai), bet dar ir užsiima visokiausia „rašliava“.

Kyla klausimas, kuo užsiima NEC-as?

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt arba spauskite apačioje.

Komentuoja Nacionalinio egzaminų centro (NEC) atstovai:

Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimas yra ugdymo proceso dalis, todėl jis ir vykdomas nepasibaigus ugdymo procesui.

Kalbant apie užduotis, svarbu keletas momentų. Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo užduotys rengiamos pagal Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programą, patvirtintą švietimo ir mokslo ministro įsakymu. 17-ame programos punkte taip apibrėžiamas teksto suvokimo užduočių turinys:

„17.1. pateikiami du (ar daugiau) bendrine kalba parašyti tekstai, kurių bendra apimtis 800–1000 žodžių; bent vienas tekstas – programinis (privalomas) grožinis arba negrožinis kūrinys (ištrauka);

17.2. teksto suvokimo gebėjimams patikrinti pateikiamos atviro pobūdžio užduotys / klausimai, apimantys esminius tekstų aspektus;

17.3. bent viena užduotimi, susijusia su programinio (privalomo) kūrinio suvokimu bei kontekstinėmis žiniomis ir / ar lyginimu, reikalaujama rišlaus, argumentuoto atsakymo.“

Taigi vykdant programos reikalavimus ir buvo pasirinkta Icchoko Mero kūrinio „Lygiosios trunka akimirką“ ištrauka. Šis kūrinys yra iš Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos aštuntos temos 1 potemės. Po pasirinktu patikrinimui kūriniu minėtoje programoje dar yra J. Grušo „Meilė, džiazas ir velnias“; W. Goldingo „Musių valdovas“; Dž. Orvelo „Gyvulių ūkis“. Antroje aštuntos temos potemėje yra dar du autoriai su gana sudėtingais tekstais (K. Ostrauskas „Jūratė ir Kastytis“ arba kita pasirinkta pjesė. K. Binkis „100 pavasarių“ (3 pasirinkti eilėraščiai). Akivaizdu, kad pasirinktas PUPP užduočiai kūrinys turėjo būti perskaitytas gegužės mėnesį, jeigu mokoma pagal programą.

Teksto kūrimo užduoties švarraštyje yra palikta paruošta vieta įrašyti mokinio vardui ir pavardei, taip pat rašinio temai (žr. ČIA). Mokytojams duomenų perdavimo sistemoje KELTAS yra pateikiama ne tik vertinimo instrukcija, bet ir lietuvių kalbos ir literatūros teksto kūrimo vertinimo lapas, į kurį vertinant rašomi mokinių taškai pagal atskirus kriterijus. Iš kiekvieno vertintojo lapo (jame yra palikta vieta ir vertintojo vardui ir pavardei) vertinimo komisijos pirmininkas perkelia taškus į protokolą. Visą šią PUPP vykdymo ir organizavimo tvarką galima rasti 2019 metų pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos apraše.