Taigi, mielieji miestiečiai, galime didžiuotis savo miestu, ne mažiau nei estai savo sostine. Naujovės mūsų piliečių nepralenkia ir esame pasaulio technologinės bangos priekyje. Gal tik mūsų politikai kažkaip atsilieka, žadėdami per rinkimus mums įgyvendinti tai, kas jau įgyvendinta. Tikiuosi dar pamenate Zuoko ir Uspaskicho mums dalintus pažadus per paskutinius savivaldybių rinkimus padaryti viešąjį transportą nemokamu ir kitų kandidatų patikinimus, kaip tai yra nerealu. Tikrai...

Jūs turbūt jau supratote apie ką aš kalbu. Bet jei kartais ne, pasiruoškite atiduoti savo nekaltybę. Taigi, kaip veikia nemokamas viešasis transportas. Viskas labai paprasta. Tiesiog susiinstaliuojate savo išmaniajame telefone „Raidit“ programėlę ar prisijungiate prie „Facebook“ grupės „Pranešk, kur stovi keleivių kontrolė Vilnius“ ir „Trafi“ arba „m.ticket“ programėlę. Ir VUALIA! Jums viešasis transportas tapo nemokamas. „Raidit“ programėlėje arba „Facebook“ grupėje yra apie keliasdešimt tūkstančių narių, kurie gana operatyviai dalinasi informacija, kur stovi keleivių kontrolė. Taigi, nepatingėję jų atsidaryti visada žinosite ar jums kelionės metu reiks pateikti bilietuką. Jeigu vis dėlto reiks, tiesiog atsidarykite „Trafi“ ar „m.ticket“ programėlę ir nusipirkę aktyvuokite savo bilietuką. Galima tai padaryti ir prieš kontrolės nosį. Jūsų telefono juk niekas negali užblokuoti, važiuojate su bilietu, o jei kas užkliūtų, įlipti juk galėjote ir stotelėje anksčiau. Viskas labai paprasta. Viešasis transportas visiems yra nemokamas, o ar naudotis jums nemokamu ar visgi dėl kažkokių priežasčių norite mokėti, jūsų reikalas.

Šiame dalyke gal tik viena problema, kam gi reikalingos tos visokios programėlės ir feisbuko grupės. Negi nėra kažko naudingiau nei jas kurti ir ten lindėti. O juo labiau, kam tie bilietukai ir tos kontrolės su niūriais veidais. Jeigu jau neoficialiai viešasis transportas yra nemokamas, tai kodėl jis negali būti ir oficialiai nemokamas. Tada ir politikams būtų galimybė pažadėti bent tai, ko dar nėra, ir miestas džiugintų ir suteiktų lengvatas visiems savo miestiečiams, o ne tik nesąžiningiems.

Kodėl manau, kad nemokamas viešasis transportas turi būti nemokamas. Pirmiausia todėl, kad jau yra toks pavyzdys – Talinas. Ten ši sistema sėkmingai gyvuoja ir pati save atpirko. Dėl nemokamo transporto Taline papildomai deklaravo savo gyvenamą vietą daugiau žmonių (nes nemokamas viešasis transportas yra tik miesto gyventojams), tai lėmė, kad miestas gavo daugiau pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio ir tai atpirko prarastus nuostolius dėl bilietų pardavimo. Antra, giliai įsišaknijusio noro sukčiauti ir technologijų sukuriamų galimybių kontrole tikrai nesustabdysi. O pakeitus sistemą, tam tiesiog nebeliks paskatos. Trečia, netgi tie miestiečiai laimėtų, kurie nesinaudoja ir nesiruošia naudotis viešuoju transportu. Jei mieste būtų geros kokybės ir nemokamas transportas, suprantama, kad daugiau miestiečių juo naudotųsi. Todėl papildomai daliai žmonių persėdus į autobusus ir troleibusus, mieste bus mažesnės spūstys, mažesnis oro užterštumas, mažesnis triukšmo lygis ir atsiras daugiau parkavimo vietų. Tai sutaupytų tiek laiko, tiek pinigų kurui ir parkavimui. Taip pat leistų džiaugtis švaresniu oru mieste, tuo pačiu saugoti savo ir savo šeimos sveikatą bei sumažinti savo poveikį planetos šiltėjimui. Negi jūs esate prieš tai, kai tai nieko mums nekainuoja?

Tai turbūt lieka tik vienas klausimas – kiek dar mums reikia to laukti?

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt arba spauskite apačioje.


Komentuoja SĮ „Susisiekimo paslaugos“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė

SĮ „Susisiekimo paslaugos“ duomenimis, grupės socialiniuose tinkluose ir tam tikros programėlės, kurios skelbia apie keleivių kontrolės buvimo vietą, įmonei yra žinomos. Su kai kurių programėlių administratoriais pavyko sutarti, jog toks informacijos skleidimo būdas neprisideda prie miesto gerovės ir viešojo transporto kokybės gerinimo.

Reaguojant į tokią informacijos sklaidą, o taip pat efektyvinant keleivių kontrolės darbą, koreguojamas jo organizavimas. Trumpinamas tikrinimų vienoje stotelėje laikas, keleivių kontrolės buvimo vietos keičiamos dažniau nei anksčiau, todėl pasitikėti programėlėse ar kitur pateikiama informacija tikrai nėra patikima. Be to, bilietų tikrinimą vykdo ir mobilūs kontrolieriai, kurie dirba važiuojančiuose transporto priemonėse ir patikrinimo vietas keičia kas 2-3 stoteles. Dėl šios priežasties socialinių tinklų grupėse ar programėlėse pateikiama informacija dažnu atveju nėra tiksli.

Įmonės atstovai ragina keleivius viešuoju transportu keliauti sąžiningai. Naujausi duomenys rodo, jog „zuikių“ dalis viešajame transporte yra maždaug 1,7 proc. viso keleivių srauto... Palyginimui – už tokią sumą, kurios netenkama dėl kelionių be bilieto, miestui būtų galima nupirkti miestui maždaug tris naujus autobusus.