Viename interviu dėl darbo, kai kortos buvo mestos ir žaidimas tarp darbdavio ir kliento išsisėmęs, darbdavys atsitokėjo, prisiminė ir paklausė, gal gali save man parduoti? Pažiūrėjau didelėmis ir išpūstomis akimis ir nesusivaldžiusi (netaktiškai) atsakiau, jog į labai labai labai mažai apmokamas ir į labai labai labai daug apmokamas pozicijas reikia darbuotoją pirkti.

Visi žinome, kiek yra labai labai labai mažai. Tai - matas, kai abiem kojom neišsilaikoma ant pirmojo Maslow apibrėžto piramidės laiptelio. Pirmas laiptelis, kai patenkiname savo išgyvenimo poreikius, kai sumokame pagrindines sąskaitas (už kampą, kur gyvename, už transporto bilietą, už duoną be sviesto) ir pažiūrime, kas dar liko. Jei dar lieka, lipame aukščiau.

Tas laiptelis labai apibrėžia žmogų. Tai ne laiptelis, o betono blokas, kuris žmogų apriboja. Jei žmogus nepatenkina savo elementarių poreikių, negali judėti pirmyn ir aukštyn. Negali skleistis kaip asmenybė. Jam sunku gerai jaustis ir gerai apie save galvoti. Tai ne vien žmogaus problema, gal ekonominės situacijos, o daugiausia verslo kultūros klausimas.

Pirmoji gero darbdavio savybė – empatija (sugebėti įsijausti). Geras darbdavys lipdamas laipteliais į miegamąjį visada pagalvoja, ar „laiptais“ lipa jo darbuotojai. Geras darbdavys suvokia, jog darbuotoja, silpnai stovintis ant pirmojo Maslow poreikių laiptelio, galvoja tik apie savo skrandį ir šąlančias kojas. Jo galva dirba tikrai ne darbdaviui, o sau. Pirmai progai pasitaikius, pabėgs. Gal įkurs panašų verslą. Statistika byloja apie naujų įmonių kūrimo bumą. Tuščias skrandis irgi priežastis galvoti apie savo verslą.

Antroji gero darbdavio savybė – pagarba savo darbui ir darbuotojams. Kiekvieną vakarą geras darbdavys lipdamas laipteliais į savo miegamąjį pagalvoja, jog be puikaus kolektyvo darbo, be kiekvieno darbuotojo rezultatų, šių mielų namo laiptelių nebūtų jo gyvenime. Pagarba yra lazda su dviem galais. Kiek pagarbos atiduosi, tiek ir sulauksi.

Trečioji gero darbdavio savybė – mąstantis kitaip. Kai aplinkui tiek daug pardavėjų, laikas tapti pirkėju. Reikia įsigyti pirkėjo savybes. Pirkėjas visada kūrybingesnis už pardavėją. Ką turiu omenyje? Geras darbdavys turi galvoti KITAIP. Kai aplinkui kiti priverčia būsimus darbuotojus parduoti save, jūs darykite kitaip. 

Jūs darbuotojus pirkite (pirkti galima ne vien pinigais). Darykite tai greitai, konkrečiai ir per 5 min. Jei sugebėsite žmogų įdarbinti po 5 min. pokalbio ir neversite jo suokti lakštingala, skleisti uodegos kaip povui, būti visa žinančiam ir matančiam kaip zuikiui, būsite nesuprastas. Jūs sukelsite būsimam darbuotojui šoką. Po patirto šoko darbuotojas jums dirbs net tada, kai jis nebedirbs jūsų įmonėje. Jis bus vaikščiojanti jūsų reklama. Todėl geras darbdavys galvoja KITAIP. Vieną vakarą, lipdamas laipteliais į miegamąjį, nusprendžia, jog lovą reikėtų kelti į pirmą aukštą šalia virtuvės. Įsivaizduojate vaizdelį? Kodėl sunku patikėti? O ką kaimynas - verslininkas pasakys, o ką pagalvos?

Ketvirtoji gero darbdavio savybė – kryptis. Kiekvieną vakarą, kai norisi miego, aiški kryptis link lovos. Mano gerbiamas darbdavys lipa laipteliais į antrą aukštą, eina link miegamojo, ten gulasi miegoti į lovą. Masė darbuotojų nesuvokia, ko iš jų tikimasi. Jie nežino, koks jų darbas, kokia kryptis. Su jais niekas normaliai ir aiškiai apie tai nekalbėjo.

Masė įmonių vadovaujasi musės į barščius metimo metodu. Daugelis darbuotojų turime šią išplaukimo iš barščių patirtį. Išplaukiame, bet, pasirodo, ne į tą krantą. Pasirodo, kryptys yra, bet po devyniais užraktais. Daugelyje įmonių nėra dalinamasi nei tikslais, nei įmonės vertybėmis, nei įmonės pasiekimais. Koks apima blogas jausmas, kai praeini sunkius įdarbinimo konkursus ir įsivaizduoji, jog bandai įšokti į „Ferrari“, o, pasirodo, atsiduri sename „trulike“, kuris privažiavęs prie pirmo posūkio pradeda byrėti.

Penktoji gero darbdavio savybė – kultūra arba etika. Darbdaviui reikia dirbti su savimi. Domėtis įvairiomis sritimis. Aukštos kultūros žmogus visuomet skleidžia pozityvų energijos lauką. O kas yra darbo komfortas? Tai nėra šiltas biuras, patogus stalas ar šildomos mašinos kėdės. Komfortiškai jaučiamės darbe tuomet, kai mūsų nežemina.

A. Kaušpėdas „Verslios Lietuvos“ konferencijoje prašė verslininkų netapti zombiais. Į klausimą, ar yra tekę sutikti versle zombių, atsakė teigiamai. Leisiu sau pajuokauti. Daugelyje šiuolaikinių biurų mačiau nemažai stiklo ir veidrodžių: stiklinės durys ir stalai, veidrodinės spintų durys, veidrodžiai liftuose. Jūs galvojate, jog stiklinės biuro durys yra darbuotojo disciplinavimo įrankis? Tikrai klystate, tai puikios galimybės geram darbdaviui stebėti save, ar netapo zombiu.

Manau, jog daugelis esame sutikę labai gerų darbdavių. Visi geri darbdaviai yra panašūs, o prasti darbdaviai yra skirtingi. Visus darbdavius sveikiname su artėjančia Boso diena.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!