Tikiuosi, Jums, mieli skaitytojai, patiks. Todėl pradėsiu nuo toliau: automobilių srityje turiu ne mažą patirtį, tai buvo mano hobis, dabar – pragyvenimo šaltinis. Manau, kad sugebėsiu objektyviai paaiškinti, kas vyksta automobilių pardavimo aikštelėse, ir kaip apsisaugoti nuo garantuotų „lavonų“.

1. Pardavėjų automobilio nupirkimas užsienyje. Visi visada stebisi, kodėl Lietuvoje parduodamų automobilių kainos daug mažesnės už automobilių kainas užsienyje. Kas čia per magija? Kaip galima nusipirkti, sutvarkyti, užkelti kainą ir parduoti pigiau nei tokį patį automobilį užsienyje? Atsakau. Yra keli galimi variantai, tarkime, kaip pavyzdį imkime mėgstamus automobilius iš Vokietijos.

Važinėjo žmogus su savo BMW 530D laimingai 7-10 metų, liko keli mėnesiai iki TUV (techninės apžiūros pažyma Vokietijoje – DELFI) pabaigos, kurią gauti užsienyje – tai ne tas pats, kas Lietuvoje. Jis nuvežė automobilį patikrai į servisą. Ten jam buvo išvardintos automobilio problemos, ir automobilio savininkas, pavyzdžiui, gauna perspėjimą, kad greitai teks keisti grandinę, arba kompresija viename cilindre maža.

Žmogus grįžta namo, išsitraukia surašytą sąmatą, kuri su dalimis ir darbais siekia pusę automobilio kainos, ir parduoda transporto priemonę arba per skelbimus kaip su grandinės defektu ar variklio defektu, arba nuveža į automobilių pardavimo įstaigą, kuriai perduoda savo transporto priemonę, ir pasiima kitą (arba naują). Kitas variantas – suremontuoja automobilį ir važinėja toliau. Jei pasirenkami pirmieji du variantai, čia jau gali atsirasti Lenkijos, Lietuvos ar kitų, vokiškus automobilius mėgstančių valstybių atstovai, kurie nupirks tą transporto priemonę su defektu. Tuomet galimi du variantai. Pavyzdžiui, jei grandinės barškėjimas dar nėra stiprus, bus bandoma parduoti automobilį netaisius, tik lietuviškame skelbime neegzistuos žodžiai „grandinės defektas“, arba visa tai bus sutvarkyta minimaliais kaštais ir parduodamas, tikėkimės, tvarkingas automobilis. Tas pats scenarijus gali būti, jei yra variklio defektų. Greitkelyje greičio vokietis paprastai nestebi, ir nesvarbu, koks variklio tūris, važiuojama greitai, todėl variklio remonto darbai garantuoti – tuomet automobilis už mažą kainą ir atsiduria Lietuvoje. Aišku, taip pat aktualus dalykas – tai, ar automobilis buvo daužtas, jo rida ir kitos vertę rinkoje smukdančios „gėrybės“.

Ką noriu tuo pasakyti? Kad užsienyje geri automobiliai šiaip sau pigiai neparduodami. Tam tikrai turėjo būti priežastis – defektas, eismo įvykis ar tai, kad įmonė atnaujina savo automobilių ūkį. Svarbiausia atsakyti į klausimą, koks defektas buvo ir ar jis buvo kokybiškai pašalintas.

2. Grįžkime į Lietuvą. Automobilis – jau čia, aikštelėje, ir jis jums patinka. Kas toliau? Toliau viskas paprasta. Priklausomai nuo automobilio amžiaus ir kainos „įjungiate“ sveiką protą. Ką tuo noriu pasakyti? Paprasta. Nereikia nusisukti nuo automobilio, kuriame dažytos viena ar kelios detales. Tai, kad automobilis dažytas, – nieko baisaus. Norit tikėkit, norit ne, bet ir salone pastatytos naujos transporto priemonės su nuline rida irgi būna dažytos, nes, tarkim, buvo pažeistos transportavimo metu. Ir nieko čia nepakeisi. Svarbiausias aspektas yra žmogus, kuris siūlo prekę, ir bendra atmosfera ją perkant.

Svarbiausias dalykas yra kaina. Dažnai žmonės verkšlena, kad buvo apgauti. Ne, manau, kad žmonės pabandė pabūti protingesniais už kitus. Prieš pirkdami automobilį visada savęs paklauskit, ar perkate kainą, ar automobilį. Jei perkama kainą, bėda. O jei turite mėgiamą modelį ir kaina gali kisti, neturite jos konkrečiai nusistatę, tuomet didesnė tikimybė nusipirkti gerą automobilį. Kai kurie žmonės perka pigiausią rinkoje automobilį ir tikisi dešimt metų, nepatirdami bėdų, važinėti. Taip nebūna. Pirkti reikia už rinkos ar net kiek didesnę kainą vien tik dėl to, kad būtų didesnė tikimybė, kad automobilis bus geras. Jei automobilis pigus, jis pigus ne šiaip sau. Šiais laikais gerumo akcijomis niekas neužsiima.

3. Apžiūrėjote automobilį vizualiai, pavairavote, pamatėte, kad jis jus tenkina, matote, kad pardavėjas normalus žmogus, be išsipūtusio ego ir tokių skrajojančių minčių kaip „ne tu nupirksi, tai kitas ateis“? Tuomet puiku. Toliau paprastas, bet svarbus dalykas – automobilio patikra servise. Jei žmogus nenori važiuoti pas oficialų atstovą, nebijokit. Jei, pavyzdžiui, automobiliui 10-15 metų, tai oficialus atstovas jį patikrins kaip naują. Jei pirkėją tai išgąsdins, o dažniausiai išgąsdina, tuomet pirkėjui ir pardavėjui bus sugadintas geras pusdienis ir nervai. Svarbiausia įvertinti realų automobilio stovį, jo saugumą – ar nebūta rimto eismo įvykio, kokia techninė būklė – variklis, pakaba (jei yra pakabos bėdų, tai – mažiausios ir pigiausiai ištaisomos bėdos). Šios dienos automobiliams svarbiausia kompiuterinė diagnostika. Jei viskas normos ribose, automobilį verta imti.

4. Niekada nepirkite, nes pataria kiti, jūs esate suaugęs žmogus, pats užsidirbote savo pinigus. Tai, kad kaimynas Jonas su „Toyota“ važinėjo keturis metus ir jis nekeitė jokių detalių, nereiškia, kad ir Jums taip pasiseks. Automobiliai genda – tiek nauji, tiek seni. Svarbiausia pirkti tokį, kuriame jūs jausitės patogiai ir smagiai. Kad ir kaip bebūtų, tai yra metalinis draugas, kuris Jums padės įveikti dalį gyvenimo kelių. Jei automobilis kels teigiamas emocijas, tai ir gedimai atrodys ne tokie reikšmingi.

Tai tiek. Ačiū visiems, kas perskaitė. Tikiuosi, rašiau ne veltui. Linkėjimai visiems vairuotojams ir automobilių mėgėjams! Vairuokite saugiai ir negeskit!

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Kviečiame el.p. pilieciai@delfi.lt pasidalyti savo patirtimi, kaip jums yra pavykę išsirinkti automobilį ir į ką patartumėte atkreipti dėmesį! Laiškus siųskite su prierašu „Automobilis“.