Ar žinome savo teises pasikeisti nekokybišką prekę į kokybišką ar atgauti už ją sumokėtus pinigus, pasiryžę už jas kovoti? Kad ne - puikiai įsitikinau pati.

Jei garantijos laikas – tik 14 dienų

Man ne kartą teko domėtis vartotojų teisių klausimais. Kartą, rašydama šia tema, sumaniau pasikonsultuoti: demisezoninius batus pirkau vasario mėnesį, per išpardavimą, o rudenį jų padai atsiklijavo. Čekyje buvo įrašyta 14 dienų garantija. Mane užtikrino, kad taip pat turiu teisę pareikšti pretenzijas. Minimali – 14 dienų garantija – rodo, kad per tiek laiko pirkėjas gali pakeisti prekę (suprantama, nenaudotą ir nesugadintą) vien todėl, kad jos spalva nedera prie garderobo ir panašių motyvų.

O jeigu batų padai atsiklijavo ar jie suplyšo vėliau, nors jų pirkimo čekyje parašyta, kad suteikiama 14 parų garantija, taip pat galima reikšti pretenzijas. Juk nepraėjo nė pusmetis, kai aš galėjau avėti batus. Tad, jeigu turiu batų pirkimo čekį, galiu kreiptis į parduotuvę. Dar patarė geriau pretenzijas išdėstyti raštu, tada kitaip kalbama. Pardavėjai, kuri pastebės, kad čekyje nurodyta tik 14 parų garantija, reikia įdėmiai pažvelgti į akis ir pasiteirauti, ar ji negalėtų šiuo klausimu pasikonsultuoti su parduotuvės vadybininku ar direktoriumi. Galima pastebėti, kad norėdami garantijos pasikeisti nekokybišką prekę, ir pirkote batus parduotuvėje, o ne turguje.

Jei ir tada išgirsite neigiamą atsakymą, verta priminti, kad Civiliniame kodekse, vartotojų teisių gynimo įstatyme, daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklėse įvardytas dvejų metų terminas, per kurį gyventojas gali pareikšti pretenzijas dėl gamybos defekto. Jei parduotuvėje nepavyko susitarti, galima kreiptis į Nacionalinę vartotojų teisių apsaugos tarybą.

Asmeninė patirtis

Ar atkaklumas gali padėti? Patikėkite, paprastai taip. Taigi, kai mane patikino, kad dėl vasario mėnesį „Danijos“ parduotuvėje įsigytų demisezoninių batų, kurių padas atsiklijavo rudenį, galiu pareikšti pretenzijas, taip ir padariau. Jo didenybę čekį turėjau.

Nuėjusi į parduotuvę jaučiausi kiek nejaukiai. Pardavėjai ištariau, kad turiu bėdų dėl batų ir greitai ant stalo ištraukiau batus ir Jo didenybę čekį. Išgirdau, kad jeigu batai man nepatinka, jiems kas nors nutiko, juos galėjo pakeisti tik per 14 dienų. Pasakiau, kad nors batai suplyšo vėliau, palieku juos ir pareiškimą bei lauksiu atsakymo. Pardavėja ištarė, kad kai parduotuvės vedėja apsilankys šiame skyriuje, man paskambins ir atsakys.

Paskambino dar tą pat vakarą. Pasiūlė nemokamai pataisyti batus ir atsiimti 30 proc. jų kainos arba išsirinkti naują porą, kuriai suteiks 30 proc. nuolaidą... Pasirinkau antrąjį variantą.

Trys galimybės

Vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistai pabrėžia, kad įsigijęs nekokybišką prekę pirkėjas turi teisę rinktis, ar sutinka, kad nekokybiška prekė būtų pataisyta, ar nori, kad ji būtų pakeista kita, ar kad būtų grąžinti už ją sumokėti pinigai. Tad jei suplyšus batams ar sugedus televizoriui parduotuvėje išgirsite pasiūlymą daiktą nemokamai pataisyti, turite teisę pasvarstyti, ar būtent to norite. Gal jums patogiau atgauti pinigus ir nusipirkti kitus batus ar televizorių kitoje parduotuvėje, ar toje pačioje kito modelio prekę?

Tada taip pat verta įdėmiai pažvelgti pardavėjui į akis ir pastebėti, kad jums priimtinesnis kitas kompensacijos būdas. Jeigu tai nepadeda, patartina paprašyti pakviesti parduotuvės vadybininką ar direktorių ir su juo tartis dėl priimtinesnio nuostolių atlyginimo būdo. Žodžiu, elgtis taip pat, kaip ir pastebėjus, kad batai suplyšo po mėnesio, o ne per 14 dienų.

Jo didenybė čekis

Nusipirkę nekokybišką daiktą, dažnas atsidūstame: „Turėtume pirkimo čekį“... Verta įsidėmėti ir dar pradinukams vaikams įkalti į galvą, kad pirkimo čekis yra svarbiausias dokumentas, leidžiantis pareikšti prekybininkas pretenzijas dėl nekokybiškų prekių.

Žodžiu, savo teises ginti pasiryžęs pirkėjas turi įprasti rinkti čekius. Tarkim, dar šią savaitę nusipirkti jiems atskirą dėžutę ir į ją dėti čekius – kaip aš ir padariau. Nes nežinia, kada kurio čekio gali prireikti, o piniginėje jų visų po metus laiko tikrai nesinešiosime – neužteks vietos. O be čekio net vartotojų teisių gynimo organizacijos dažnai negalės jums padėti.

Ar ši taisyklė neturi išimčių? Vienintelė išimtis – jei jūs už pirkinius atsiskaitote banko kortelėmis. Tada ir banko pažyma apie mokėjimą už prekę banko kortele tokioje tai parduotuvėje turėtų būti pirkinio čekiui tolygus dokumentas.

Vietoj išvadų

Tad gal įpraskime saugoti pirkinių čekius. O jeigu įsigijote nekokybišką daiktą, linkiu drąsos ir ryžto jį pasikeisti ar atgauti sumokėtus pinigus. Sakote, nepatogu, kainuos daug nervų? Pažvelkite į tai su humoru, kaip į spektaklį, savo gebėjimų diskutuoti, įrodinėti išbandymą. Jeigu pavyks, pajusite nemažą malonumą. Be to, būdami tokie atkaklūs, tarsi baltos varnos pilkųjų būryje, mokysite ir kitus atkaklumo, o pardavėjus – pagarbos pirkėjams ir jų teisėms.

--
„Europos istorijų parkas“ ir DELFI skelbia konkursą „Geriausios Europos istorijos“. Visi rašantys, fotografuojantys ir filmuojantys kviečiami siųsti savo istorijas ir laimėti puikius prizus. Galimos darbų temos: „Modernus kaimas“, „Vartotojų teisės“, „Ekologiška ekonomika“, „Mokslo ir kultūros šviesuliai“.

Darbus siųskite el. paštu: pilieciai@delfi.lt iki 2012 m. sausio 31 d. Į konkursą galima siųsti tik dar jokiose kitose žiniasklaidos priemonėse nepublikuotus darbus.

Atrinkti darbai taip pat bus publikuojami DELFI Piliečio rubrikoje ir atviroje informacinėje platformoje www.europosistorijos.lt.

Visi atsiųsti Jūsų darbai dalyvaus Geriausių istorijų rinkimuose, kurie vyks DELFI portale vasario 6 – 10 d. Balsavimo metu bus išrinkti keturių geriausių darbų autoriai, kurie vėliau bus apdovanoti nešiojamaisiais kompiuteriais.