Kiekvieną kartą susiduriu su ta pačia problema. Kauno viešajame transporte tokiomis vasaros dienomis ir taip karšta važiuoti, tačiau situacija būna dar blogesnė, kai viešojo transporto stoglangiai yra uždaryti arba atidaryti nepakankamai, langų atidarymo rankenėlės užrakintos arba langai išvis neatsidaro, o transporto priemonėse, kuriose įrengti oro kondicionieriai, jie būna neįjungti, arba neveikia.

Dėl autobusų

Šį nusiskundimą paskatino parašyti praėjusią savaitę įvykusi situacija.

„Berkhof“ markės autobuse, kurio numeris 856, ir kuris dirbo 5 maršruto troleibuso maršrutu (dėl rekonstruojamos Nemuno gatvės 5 maršruto troleibusų eismas tuo metu nevyko ir vietoj jų važiavo autobusai) yra įrengtas oro kondicionierius.

Įlipus į autobusą buvo labai tvanku. Pridėjus rankas prie oro pūtimo angų, pajutau, kad salone per šias angas yra pučiamas karštas oras. Padariau išvadą, kad vairuotojas įjungė oro kondicionierių, kuris visiškai neveikia. Pabandžius atidaryti šio autobuso langus, jie buvo užrakinti. Dauguma keleivių vos kvėpavo, skundėsi, kad labai karšta, visų veidai buvo raudoni, drabužiai nuo prakaito šlapi. Reikia pastebėti, kad autobusu važiavo ir daug senyvo amžiaus žmonių, kuriems, matėsi, kad buvo tikrai silpna dėl maždaug viduje autobuso esančios ne mažiau kaip 30 laipsnių karščio temperatūros, kai aplinkos temperatūra apie 11 valandą ryte buvo apie 23-24 laipsnius šilumos.
Nors rugpjūčio 2 d. Kaune ryte nebuvo aukšta aplinkos temperatūra, tačiau vėl teko važiuoti su analogiškos konstrukcijos autobusu „Berkhof“, kurio numeris 845, tačiau šį kartą oro kondicionierius išvis nebuvo įjungtas, o langai buvo užrakinti. Žmonės vėl buvo raudonais veidais ir šlapiais drabužiais nuo prakaito.

Jausdamas atsakomybę už kitus žmones ir nenorėdamas, kad kas nors tokiame karštyje nualptų, noriu pasisakyti apie vėdinimo problemas Kauno viešajame transporte plačiau.

Kiek teko pastebėti, Kauno mieste su įjungtais oro kondicionieriais važinėja „Solaris“ markės dujomis varomi autobusai (garažinių Nr. nuo 773 iki 797), taip pat kai kurie 2015 ir 2016 metais metais įsigyti naudoti dyzelinu varomi „Berkhof“ ir „Scania“ markės autobusai. Ne visada karštomis vasaros dienomis tenka važiuoti su šiais autobusais, bet norėčiau atkreipti dėmesį, kad šių autobusų langai yra visi užrakinti (jeigu gerai atsimenu,„Scania“ markės autobusuose langai išvis neatsidaro), todėl keleiviai negali savarankiškai atidaryti užrakintų langų. Suprantama, kad taip ir turėtų būti, kai yra įjungtas oro kondicionierius, tačiau ką daryti, kai lauke šilta arba karšta, o šių autobusų langai užrakinti, bet tuo pačiu ir oro kondicionierius neįjungtas?

Tikrai teko ne kartą vykti šiais autobusais, kai juose nebuvo kuo kvėpuoti, nes vairuotojai buvo neįjungę oro kondicionieriaus, o langai buvo užrakinti. Manau, kad UAB „Kauno autobusai“ turėtų užtikrinti ir vairuotojus instruktuoti, kad šio tipo autobusuose jokiu būdu nebūtų užrakinti langai, ypač ne itin karštomis vasaros dienomis bei pavasarį ir rudenį, taip pat pas tuos autobusus, pas kuriuos oro kondicionieriai neveikia, kad keleiviai turėtų galimybę patys langus atsidaryti, nes šiuo metu yra susidariusi nenormali situacija, kad šio tipo autobusuose visais metų laikais langai yra užrakinti. Taip pat norėčiau pastebėti, kad ir karštomis vasaros dienomis su pastaraisiais autobusais važiuoti yra karšta.

Ne kartą teko važiuoti autobusais su įmontuotais kondicionieriais, ir viduje buvo labai karšta, visiškai nesijautė, kad būtų įjungtas oro kondicionierius, o langai buvo užrakinti. Išeina taip, kad arba oro kondicionierius nebuvo įjungtas, arba buvo sugedęs, arba vairuotojas salone nustatęs tokią aukštą temperatūrą, kad buvo pučiamas karštas, o ne vėsus oras.

UAB „Kauno autobusai“ turi nemažą dalį autobusų, kuriuose langai apskritai neatsidaro ir juose yra tik stoglangiai. Vėlgi, dažnai tenka su tokiais autobusais važiuoti ir karštą vasaros dieną, tačiau vairuotojai stoglangių visiškai neatidaro, arba atidaro tik kurį nors vieną ir ne iš abiejų pusių, nes yra autobusų, kur stoglangiai yra elektriniai ir atsidaro tik iš vairuotojų kabinos, todėl keleiviai neturi jokių galimybių patys jų atidaryti. Kyla klausimas, kuo žmonėms kvėpuoti autobuso viduje, kai aplinkos temperatūra yra aukšta? Negi vairuotojams sunku atidaryti stoglangius ir būtent iš abiejų, o ne iš vienos pusės? Juk karštą vasaros dieną norisi, kad bent minimaliai būtų vėdinamas salonas, ypač,kai neatsidaro autobuso langai.

Dažnai nuėjęs paprašau, kad vairuotojai atidarytų stoglangius iš savo kabinos, nes daugelis žmonių tuo metu skundžiasi, kad nėra kuo kvėpuoti, o stoglangiai uždaryti. Kartais vairuotojai po mano prašymo stoglangius atidarydavo, o kartais sulaukdavau atsakymo, kad jeigu jie neatidaryti, vadinasi, neatsirado. Tokiu atveju kyla klausimas, kodėl prieš vasaros sezoną ir jo metu UAB „Kauno autobusai“ neprižiūri, kad šie elektra valdomi stoglangiai veiktų tinkamai? Negi negalima jų tuomet suremontuoti, jeigu jie sugedę? Tikriausiai tie žmonės nesirūpina šia problema, kurie patys nevažinėja viešuoju transportu, priešingu atveju, pajustų kaip "saldu" būna viduje.

Taip pat yra dalis autobusų, ypač senesnio tipo ir ne žemagrindžiai, kuriuose langai neatsidaro, tačiau stoglangiai (atidaromi rankiniu būdu) yra pakankamai dideli, ir jeigu jie atidaryti visame autobuse, vėdinimas būna tikrai neblogas karštą vasaros dieną. Problema ta, kad šie stoglangiai yra pakankamai aukštai ir daugeliui keleivių patiems juos atidaryti yra praktiškai neįmanoma, todėl manau, kad jų atidarymu turėtų pasirūpinti vairuotojai. Ką jau kalbėti ir apie tai, kad kai kuriems stoglangiams atidaryti reikia didelės fizinės jėgos – moterys, vaikai, senyvo amžiaus žmonės tokių galimybių daugelis tikrai neturi. Be to, geros fizinės formos, tačiau žemesnio ūgio žmonėms šiuos stoglangius atidaryti taip pat yra sunku.

Susidaro įspūdis, kad ir vairuotojai prieš kiekvieną reisą tingi užsiimti šituo darbu. Būna ir taip, kad vasaros dienomis pliaupia lietus, todėl stoglangius vairuotojai turi atidaryti ir esant lietui, vėl uždaryti, tačiau tai yra ne keleivių problema, ir vėdinimas autobuse privalo būti užtikrintas.

Dėl troleibusų

Turbūt daugelis Kaune troleibusais karštomis vasaros dienomis važinėjančių keleivių patvirtintų, kad tokiomis dienomis važiuoti su seno modelio „Škoda“ troleibusais, skaičiuojančiais ne pirmą dešimtį metų, yra žymiai smagiau, nes juose langai yra dideli ir jeigu jie atidaryti, vėdinimas yra pakankamai geras. Vis dėlto, teko pastebėti, kad nors ir kai kurie troleibusai, kurie yra po kapitalinio remonto, atrodo tvarkingai, tačiau kai kur apskritai nėra langų atidarymo rankenėlių, arba jos yra, bet langų rankomis atidaryti neįmanoma netgi naudojant nemažą fizinę jėgą. Manau, kad šių langų atidarymą karštomis vasaros dienomis taip pat turėtų užtikrinti troleibusų vairuotojai, atidaryti juos, panaudodami atitinkamus įrankius ar panašiai. Tai, neabejotinai, taip pat turėtų užtikrinti ir kontroliuoti UAB „Kauno autobusų“ vadovybė.

Taip pat dažnai tenka pastebėti, kad naujesnio tipo „Solaris“ žemagrindžiuose troleibusuose karštą vasaros dieną stoglangiai, kurie ir taip atsidaro labai nedaug, ir kurie yra elektriniai, todėl gali būti atidaromi tik iš vairuotojo kabinos, būna uždaryti, arba atidaryti ne iš abiejų pusių. Sunku suvokti, kad karštą vasaros dieną jie yra uždaryti, nes šiuose „Solaris“ tipo troleibusų salonuose karštą vasaros dieną ir taip jausmas kaip pirtyje dėl maža amplitude atsidarančių langų, dėl ko salonas beveik nevedinamas. Beje, analogiška problema yra ir su senesnio tipo „Solaris“ dyzelinu varomais autobusais (garažinių Nr. 601-655), kurių langų ir stoglangių konstrukcija yra analogiška „Solaris“ troleibusams.

Būtų smagu, jeigu būtų užtikrinta ir vairuotojai būtų kontroliuojami ir, jeigu reikia, instruktuojami, kad Kauno mieste važinėjančiuose autobusuose ir troleibusuose, esant atitinkamai aplinkos temperatūrai, būtų atidaryti stoglangiai, nebūtų užrakinti langai (autobusuose su oro kondicionieriais, jeigu šie yra neįjungti arba neveikia), arba langai/stoglangiai nebūtų uždaryti karštą vasaros dieną, kurių patys keleiviai fiziškai neturi galimybių ir priemonių atidaryti.

Nors vietos valdžia skatina žmones atsisakyti mašinų ir mieste daugiau naudotis viešojo transporto paslaugomis, tačiau matyti, kad aukščiau aprašytos problemos ne vieną kaunietį gali atbaidyti nuo naudojimosi Kauno viešuoju transportu, nes Kauno valdžia ir jai pavaldžios įmonės (UAB „Kauno autobusai“) nesudaro tam tinkamų sąlygų.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

DELFI kreipėsi į UAB „Kauno autobusai“, kurio atstovas spaudai Kamilis Doveika pakomentavo situaciją:

„Autobusuose, komplektuotuose su kondicionavimo sistema, visi kondicionieriai yra įjungiami. Deja, žmonės dažnai savavališkai atidaro transporto priemonėje esančius langus, kai kondicionierius yra įjungtas ir tai neleidžia nukristi oro temperatūrai.

Kai kondicionierius išjungtas arba jo išvis nėra, transporto priemonių vėdinimui yra atidaromi langai. Mūsų transporto priemonėse langų užraktai nėra naudojami, o artimiausiu metu visi užraktai bus išvis atjungti. Patiems keleiviams darinėti langų nerekomenduojame ir siūlytume atidaryti langus prašyti vairuotojo (įvairių markių transporto priemonėse jie atsidaro skirtingais būdais).

Be to, vairuotojams papildomai yra pravedamas instruktažas kaip naudotis kondicionavimo sistema, kadangi jos valdymas skirtingose transporto priemonėse yra nevienodas.

Šiuo metu 69 autobusai turi salono kondicionierių, 103 turi vairuotojo kabinos kondicionierių. 42 troleibusai turi tik vairuotojo kabinos kondicionierių. Senuose autobusuose ir troleibusuose įrengti kondicionierių nėra galimybės.

Ateityje padėtis pagerės, nes uždaroji akcinė bendrovė „Kauno autobusai“ pirkdama tiek naujas, tiek naudotas transporto priemones visada atkreipia dėmesį į tai, ar jose yra kondicionierius. Jau pernai ir šiais metais pirktos transporto priemonės komplektuotos su oro kondicionieriais. Numatomos pirkti – taip pat.

Bendrovė „Kauno autobusai“ šiemet įsigijo 7 troleibusus su vairuotojo kabinos kondicionieriumi, taip pat 10 mikroautobusų ir 11 pailgintų autobusų su salono kondicionieriumi.“