Virtuali realybė naudojama daugelyje sektorių, pradedant fizine terapija ir baigiant pramogomis. Nors ši technologija turi tam tikrų akivaizdžių privalumų, tačiau esami trūkumai juos nusveria.

Vienos problemos yra susijusios su technologijos neišsivystymu, o kitos susijusios su technologijos įgyvendinimo apribojimais. Be to, egzistuoja daugybė pavojų: ši technologija visuomenei, žmonėms, jų psichologijai gali būti itin žalinga.

Techninės problemos ir didelė kaina

Vienas didžiausių virtualios realybės trūkumų yra tas, kad pati technologija yra silpnai išvystyta ir nepatikima. Lytėjimo sistemos, dėl kurių gaunamas fizinis grįžtamasis ryšys arba atvaizduojama informacija akiniuose, yra gremėzdiška ir gali sukelti nemažai naudojimosi problemų. Net stipriausia rinkoje techninė įranga sukelia dažnus vaizdo pritaikymo trikdžius, todėl reikia diegti papildomą įrangą – ausines, įvairių laidų, padedančių kokybiškiau perteikti vaizdą.

Kita akivaizdi, bet esminė virtualios realybės problema yra jos kaina. Kiekviena sudėtingesnė technologija ilgainiui pinga, tačiau virtualioje realybėje naudojami elementai yra ypatingi, taigi jie per artimiausią dešimtmetį neturėtų pigti arba pigs itin lėtai. Šios sistemos brangios, o gebėjimą ir žinių dirbti su šiomis technologijomis visame pasaulyje turi nedidelis būrelis žmonių. Negana to, virtualios realybės įranga sunkiai „bendradarbiauja“ su kita kompiuterine įranga, todėl jos pritaikomumas dar labiau apribojamas.

Socialinės ir psichologinės problemos

Kai kurie šios technologijos neigiami bruožai jau pradėjo kilti aikštėn, nepaisant to, kad ji dar tik užuomazgų stadijoje. Viena didžiausių problemų – socialinė izoliacija, kai dalyvis daugiau remiasi interakcija ir patirtimi virtualiame pasaulyje – ne realybėje. Realaus fizinio pasaulio patyrimo trūkumas gali sukelti klaidingas asociacijas, kurios nebus adekvačios realybėje. Ši izoliacija ilgainiui gali sukelti depresiją, polinkį į atskirtį bei uždarumą.

Kita psichologinė ir socialinė problema virtualios realybės aplinkoje – žmogaus jautrumo sumažėjimas. Nusprendę virtualią realybę naudoti pramoginiais tikslais, kai kurie vartotojai ilgainiui gali nesuvokti savo veiksmų pasekmių realybėje.

Nusikaltimai virtualioje realybėje

Gal šiuo metu sunku įsivaizduoti, bet kas nutiktų, jei kas nors virtualioje aplinkoje įvykdytų nusikaltimą? Tarkime, vienu metu virtualia realybe naudojasi du žmonės, ir vienas dalyvių stipriai traumuoja kitą asmenį. Tai yra visai realu, nes, norint naudotis virtualia realybe abiem žmonėms, jiems reikėtų būti vienoje fizinėje erdvėje tuo pačiu metu.

Pagrindinis keliamas klausimas yra šis: ar prie virtualios realybės prisijungęs žmogus, gali patirti fizinių ir/ar psichologinių traumų dėl įvairiuose žaidimuose esančių kraupių vaizdų? Kol kas tik tikėtina, kad šios erdvės gyventojas ar dalyvis gali patirti skausmą, stresą ir kitų negatyvių emocijų.

Panašu, kad šios problemos netolimoje ateityje tik aštrės.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Redakcijos patikslinimas: „Dragdis“ įkūrėjas, „Exit to Virtual Reality“ įkūrėjas Domas Sabockis su šiuo straipsniu niekaip nesusijęs.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (78)