1) Plūduriuojanti Makoko mokykla Lagose, Nigerijoje. Mokykla, kuri plūduriuoja.

Ši įvairaus amžiaus mokiniams skirta mokykla tarnauja kaip bendruomenės mokymosi erdvė ir yra pavyzdys būsimiems statybų projektams Afrikos pakrančių regionuose.

Trikampis Makoko mokyklos karkasas yra triaukštis, pastatytas taip, kad atremtų didėjantį vandens lygį Lagoso lagūnoje (Makokas – lūšnynų rajonas, beveik visas įrengtas ant polių virš vandens). Beveik 100 kvadratinių metrų dydžio mokykloje (suprojektuota architektų NLÉ, Heinrich Böll fondo ir Jungtinių Tautų) yra žaidimų aikštelė, tualetai ir klasės, kuriose gali būti iki 100 studentų ar lankytojų.
Makoko mokykla

2) Ørestad gimnazija Kopenhagoje, Danijoje. Mokykla kube.

Ørestad gimnazija yra viena milžiniška klasė, kur daugiau nei 1100 mokyklos mokinių praleidžia pusę savo laiko, mokydamiesi plačiame stikliniame kube. Mokykloje skatinama bendradarbiauti atviroje aplinkoje tikintis, kad taip vaikai išmoks galvoti lanksčiai, tai vėliau panaudodami ir gyvenime.

Atviros erdvės, papuoštos „būgnais“ (apvaliomis, erdviomis zonomis su sėdmaišiais, kur galima labiau atsipalaiduoti mokantis), skatina moksleivius pačius aktyviai dalyvauti savo švietime. Vaikai pasidalina į grupes ir suformuoja laikinas klases, kartais jose dalyvauja ir joms vadovauja mokytojas. Judančios knygų lentynos ir sienos sukuria jaukesnę erdvę mokymuisi.
Švedijos karališkoji šeima aplankė Orestad gimnaziją

3) „Big Picture Learning“ Provindense, Rod Ailande (JAV). Mokykla realiame pasaulyje.

Mokykloje taikomas mokymosi platesniu akiračiu modelis sugriauna sienas tarp pasaulio mokykloje ir to, kuriame reikia dirbti.

Nuo pat pradžių, vaikai (nuo darželinukų iki dvyliktokų) išmoksta, kad svarbiausia yra jų noras kurti. Tam, kad ji būtų kurstoma, moksleiviai gauna mentorių, dirbantį toje srityje, kuri mokiniui įdomi.

Kiekvienas moksleivis, čia mokydamasis, turi atlikti praktiką (LTI – mokymasis per praktiką/stažuotę). „Projektai atitinka moksleivių lūkesčius ir mentorių norus“, - sakė Rodney Davis, komunikacijos direktorius „Tech Insider“. Šie interesai gali apimti tiek norą pradėti verslą, tiek automobilių taisymą ar teisės mokslus.

4) Egalia - ikimokyklinukų mokykla Stokholme, Švedijoje. Mokykla be lyčių.

Egalia mokyklos sistema remiasi visiška moksleivių lygybe. Pati sistema sukurta iš dviejų mokyklų, Egalia ir Nicolaigården, kuriose atmetami lytis išreiškiantys įvardžiai, tikintis, kad vaikai galvos vienas apie kitą, jausdamiesi lygūs. Vietoje „jis“ ar „ji“ vaikai arba kviečiami vardais, arba į juos kreipiamasi įvardžiu „jie“. Taip siekiama, kad būtų išvengta bet kokios diskriminacijos.

Vaikai šioje mokykloje mokosi vertinti vienas kitą pagal veiksmus, ne pagal stereotipus.

„Svarbu, kad vaikai išmoktų demokratijos pagrindų tiek praktiškai, tiek teoriškai, kad būtų geri pasaulio piliečiai, nediskriminuojantys kitų“, – „Tech Insider“ sakė mokyklos direktorė Lotta Rajalin.

5) AltSchool San Franciske, Kalifornijoje (JAV). Silikono slėnio mokykla.

Altschool mokymasis visiškai skiriasi nuo tradicinio, įprastas testavimo modelis čia keičiamas į tokį, kuris gerina vaikų technologinius įgūdžius ir moko juos lanksčiai mąstyti, kad jie galėtų prisitaikyti prie pasaulio pokyčių.

Kasdienius objektus vaikai mokykloje verčia į elektronines grandines, mokosi 3D modeliavimo, kad galėtų statyti žaidimų namelius – mokosi taip, kad turėtų ateityje naudingų įgūdžių.

AltSchool greitai auga. Mokykla, kuri moko vaikus nuo 4 iki 14 metų, buvo įkurta San Franciske 2013 m. ir dabar plečiasi į Brukliną, Palo Alto. Ateityje planuojama plėtra visos šalies mastu.
Asociatyvi nuotrauka

6) Sra Pou profesinė mokykla Sra Pou kaime, Kambodžoje. Mokykla bendruomenei kurti.

Tai suomių architektų „Rudanko + Kankkunen“ suprojektuota mokykla Kambodžoje, skirta visų amžių vaikams. Ji buvo pastatyta bendruomenei, kad ši galėtų išmokti, kaip savo užsidegimą kuo nors paversti verslu. Vietinė ne pelno siekianti organizacija paskiria mokytojus, vedančius moksleivius šiuo keliu.

Jau pačios mokyklos statybos buvo kaip pamoka gyventojams: kartu su vietiniais architektai pastatė mokyklą, davė jiems patarimų, kaip pačiai bendruomenei statyti panašaus stiliaus pastatus patiems.

„Rudanko + Kankkunen“ teigimu, mokykla leidžia šeimoms tapti nepriklausomoms. Vietoj to, kad triūstų mažai apmokamuose darbuose, vyrai, moterys ir vaikai gali mokytis, kaip įkainoti rankų darbo gaminius ir parduoti juos.

Kai mokyklos pastatas nenaudojamas mokymui, jame veikia miesto rotušė, kur priimami demokratiški sprendimai, vyksta bendruomenės susirinkimai.

7) P-TECH vidurinė mokykla, Brukline, Niujorke (JAV). Tiltas tarp mokylos ir koledžo.

P-TECH buvo įkurta paaugliams kompanijos IBM 2011 m., Niujorke, tam, kad taptų keliu į koledžą.

Ji atstoja ketverius metus gimnazijoje. Vietoj to, moksleiviai P-TECH mokosi šešerius metus. Su mentorių pagalba, praktikuodamiesi mokslo, technologijų, inžinerijos ir matematikos srityse, penktaisiais ir šeštaisias metais moksleiviai įgija koledžo laipsnį Niujorko technologijų koledže, ir tuomet dauguma jų siekia bakalauro diplomo.

Pirmoji abiturientų karta mokyklą baigė šiemet, įgiję mokyklos ir koledžo diplomus.

8) Steve Jobs mokykla Amsterdame, Nyderlanduose. Mokykla, kur galvojama kitaip.

Kaip ir rodo pavadinimas, Steve Jobs mokykla atmeta visuotinai pripažintas tiesas: vietoj to, kad visi mokiniai būtų mokomi taip pat vienu metu, kiekvienas čia mokosi savo tempu.

Maurice de Hind, mokyklos įkūrėjas, „Tech Inside“ sakė, kad kiekvienam mokiniui šioje mokykloje sudaromas individualus lavinimo planas, kuris vaikui mokantis vertinamas ir iš naujo pritaikomas kas šešias savaites paties mokinio, jo tėvų bei trenerio (mokykloje jie nevadinami „mokytojais“)

Visi mokiniai ketvirtoje ir dvyliktoje klasėje gauna „iPad“ planšetes, kuriose įdiegtos programėlės, padėsiančios jiems individualiai mokytis. To tikslas – kad vaikai patys nuspręstų, kaip jie mokysis.
Steve Jobs mokykla

9) Brightworks mokykla San Franciske, Kalifornijoje (JAV). Mokykla, kuri moko pavojingai.

2011 m. pagal Gever Tulley viziją įkurtoje mokykloje viskas, ko tėvai sako savo vaikams nedaryti, įeina į jų mokymosi programą.

Nuo darželio iki 12 klasės vaikai čia gali išsipurvinti, žaisti su ugnimi, išrinkti buitinę techniką ir tą pačią dieną kurti meno kūrinius.

Mokykla yra įsikūrusi dideliame sandėlyje, kuriame gausu žaislų, vaikams pastatytų „fortų“, vietų, kur jie gali kurti spektaklius – visa tai tam, kad vaikai galėtų atskleisti savo kūrybiškąją pusę.
Asociatyvi nuotrauka

10) Carpe Diem mokykla Aikene, Ohajuje. Mokykla, įrengta kaip biuras.

Carpe Diem mokykla labiau primena biurą nei klasę. Pagrindiniame kambaryje, vadinamame mokymosi centre, yra įrengta 300 kabinų (kiekvienam mokiniui po vieną) – neaukštomis sienelėmis nuo kitų atskirtų darbo vietų, kurios paprastai būna įrengtos biuruose. Kiekvienoje jų yra po kompiuterį, kuris padeda mokiniui mokytis.

„Mes individualizuojame ugdymą, – „Tech Insider“ sakė mokyklos direktorius Robert Sommers. –Iš pradžių susipažįstame su moskleiviu, tada prisitaikome taip, kad mokantis būtų išpildyti jo poreikiai ir jam pasisektų.“ Jei moksleiviui sunku mokytis virtualiai, jis gali kreiptis į instruktorių pagalbos.

Toks mokymo modelis Carpe Diem mokyklose, kur mokomasi nuo 3 iki 12 klasės, lėmė puikius rezultatus.

11) Innova mokykla Peru. Mokykla, sukurta pasaulinio lygio dizainerių.

Innova yra Peru atsakas į nesėkmę standartizuoti švietimo sistemą visoje šalyje. Mokykloje apjungiamos kelios skirtingos mokymosi formos – technologijomis paremtas virtualus mokymasis, pamokos su mokytoju, grupinis darbas.

Šiuo metu Peru yra 29 prie aplinkos pritaikytos ir derančios, pasaulinės dizaino įmonės IDEO suprojektuotos mokyklos. Pusę dienos mokiniai jose praleidžia mokydamiesi virtualiai, o kitą dienos pusę – tradiciškesniu būdu.

12 ) Mėlynoji mokykla Niujorke (JAV). Mokykla, kur susilieja empatija ir kūrybiškumas.

Kūrybiškumas – svarbiausias Mėlynojoje mokykloje. Jos pradžia tapo 2006 m. vykę darželinukų grupių susitikimai.

Į 2-8 klasių vaikų ugdymo programą įtraukta tai, kad vaikai mokydamiesi ieško būdų, kaip patobulinti rūšiavimą, kuria erdvinius Niujorko modelius, taiso buitinę techniką. Taip jie supažindinami su pasaulio, esančio už mokyklos ribų, problemomis.

Nepaisant amžiaus, vaikai yra mokomi, kad svarbiausia – kurti ir įgyvendinti naujas idėjas.

13) Samaschool San Franciske, Kalifornijoje. Mokykla, kur sakoma, kad dar ne per vėlu.

Samaschool padeda suaugusiems žmonėms, patiriantiems sunkumų rasti darbą: mokykloje jų švietimas orientuotas į kompiuterinių ir verslumo įgūdžių, kurie būtini šiuolaikinėje rinkoje, ugdymą.

Mokykloje studentai gali pasirinkti tarp 10 savaičių kurso, trunkančio 80 valandų, ir virtualaus kurso, kuris trunka 20-30 valandų.

„Per trumpą laiką šios mokyklos modelis leidžia žmonėms drastiškai pakeisti savo situaciją“, – „Tech Insider“ teigė Tess Posner, mokyklos direktorė. Šią mokyklą baigusių arba virtualiai besimokiusiųjų valandos atlygis vidutiniškai išauga 27 proc.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)