Atėję į renginį visi klausinėjo ir domėjosi, kas čia vyks, kas bus. Į visus klausimus atsakė veikėjas Pozis (gaila, kad tik ekrane). Jis pristatė renginį, vyksiančias veiklas, išjudino visus susirinkusius svečius.

Po pristatymo prasidėjo veiklos – pirmiausia Forumo teatras. Tai metodas, suteikiantis galimybę pažiūrėti į problemas ir skatinantis susimąstyti: „Ar likdami abejingi, matydami aktualias visuomenei problemas, elgiamės tinkamai, ar konflikto metu gebame įsiklausyti į abi puses“?

Buvo vaidinamos aktualios mokiniams problemos, o po vaidinimo žiūrovai įtraukiami į diskusijas apie suvaidintas situacijas. Moksleiviai galėjo siūlyti sprendimų variantus ir netgi išmėginti savo jėgas, vaidindami kartu su „Forumo teatro“ aktoriais tas pačias situacijas. Jie patys galėjo keisti veiksmą, priimti sprendimus. O tuo pačiu metu po kelis mokinius vis nustatytu jiems laiku ėjo į Gyvąją biblioteką.

Paskui parėję pasakojo, kaip jie laužė stereotipus ir diskutavo apie įvairiausius dalykus su įdomiais žmonėmis, kurie atstovavo įvairioms socialinėms grupėms. Vaikai bendravo su fizinę negalią turinčiais žmonėmis, homoseksualais, iš įkalinimo įstaigos išėjusiais asmenimis ir kt. Šis metodas skatina  tarpusavio supratimą, toleranciją ir pagarbą žmogaus teisėms.

Po pietų žiūrėjome dokumentinį Lujo Psaihojos (Louie Psihoyos) filmą „Įlanka“. Tai filmas apie amerikiečio Richardo O'Barry didvyrišką žygdarbį gelbstint delfinus. Filmas taip sukrėtė visus dalyvius, kad po jo dar ilgai negalėjo išsakyti savo jausmų, dalintis patirtais įspūdžiais, buvo sunku kalbėti.

O tuo metu, kol visi žiūrėjo filmą, komandų lyderiai dalyvavo socialinio miesto žemėlapio kūrime. Metodo tikslas - sudaryti socialinių problemų žemėlapį savo mieste ar rajone ir jį pristatyti vietos ar mokyklos bendruomenei. Jo kūrimo metu dalyviai kūrybiškai analizavo savo miesto užslėptas bei akivaizdžiai matomas socialines problemas, kartu su moderatoriais ieškojo būdų, kaip tas problemas galima spręsti.

Po renginio visi dalyviai buvo pilni įspūdžių, pasisėmę minčių ir idėjų. Dalinosi naujomis žiniomis su savo draugais ir kitais moksleiviais. Šiame projekte mokiniai dalyvaus visus mokslo metus, kurs savo „Forumo teatrą“, socialinį žemėlapį, spręs jiems aktualias problemas, inicijuos ir dalyvaus įvairiose socialinėse akcijose. Tokie renginiai labai skatina mokinių pilietiškumą, tarpusavio supratimą ir bendravimą.

Veiklos vykdomos įgyvendinant Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos lėšomis finansuojamą projektą TAPK („Neformaliojo švietimo paslaugų rėmimo sistemos sukūrimas savivaldybėse“), kurį administruoja Švietimo mainų paramos fondas.

Autorė: Romena Viliušienė - Vilkaviškio rajono Gižų Kazimiero Baršausko pagrindinės mokyklos socialinė pedagogė

„Piliečio žadintuvas“ – pilietiškumą skatinantis projektas, organizuojamas „Menų mokymo namų“ ir „Nacionalinio socialinės integracijos instituto“ bei vyksiantis visus mokslo metus. Į veiklas tiesiogiai įsitrauks 145 mokyklos ir daugiau nei 2000 moksleivių iš visos Lietuvos. Jaunimas savarankiškai identifikuos jų bendruomenėje (mokykloje, miestelyje, apskrityje) kylančias problemas ir stengsis jas išspręsti.