Išankstinės nuomonės

Dažnai norint sužinoti daugiau apie kitas šalis ar kultūras, vaizdinės informacijos ieškoma internete, populiariausiuose videokanaluose. Peržiūrėjus įrašus, galima susidaryti pirmąjį įspūdį apie šalį, jos žmones, tradicijas.

„YouTube" vienas populiariausių šių dienų tinklalapių, kuriame galima keistis filmuota medžiaga. Sukurtus filmukus taip pat galima vertinti ir matyti, kiek kartų jis buvo peržiūrėtas, komentuoti. Kanale gausu įvairių vaizdų – nuo telefonu užfiksuotų buitinių įvykių iki garsių televizjos laidų ir klipų.

Pabandžius paieškoti vaizdų pagal atsitiktinai parinktus raktinius žodžius, susijusius su Lietuva, akivaizdu, kad internetinio vaizdų kanalo nariai formuoja neigiamą lietuvio įvaizdį užsieniečiui.

Lietuviškas menas naudotis kompiuteriais

Paieškos sistemoje įvedus raktinius žodžius "real Lithuanian" (liet. - tikras lietuvis) pirmu numeriu pateikia lietuviškos pramoginės laidos ištrauką.

Įraše vaizduojama, kaip piktas darbadvys tranko savo galvą seną kompiuterį ir rėkia ant senyvų žmonių. Autorius vaizdą angliškai aprašo sakydamas, kad "lietuvis tikrai gali padaryti ką nors su savo kompiuteriu".

Lietuviai linksminasi kaip kvailos beždžionės

Paieškos sitemoje angliškai įrašius raktinį žodį "lietuvis" pirmoje vietoje pateikiamas video, kuriame rodomas neblaivus vyras, šokantis į ežerą. Ežeras užšalęs, vyras trenkiasi į ledą ir prasiskelia galvą.

Komentaruose, paliktuose po šiuo filmuku anglų kalba komentuojama, kad "lietuviai yra tokie kvaili, kaip beždžionės" ir "tai tikri lietuviai".

Lietuvos asmenybė – popdaininkas

Norint pamatyti, kas yra „garsūs Lietuvos žmonės“ (angl. famous Lithuanian people), vaizdo įraše pristatomas skandalingai Lietuvos žiniasklaidoje pagarsėjusio pop dainininko Vlado Karklelio vaizdo klipas.

Lietuvos nereprezentuoja garsūs politikai, menininkai, istorinės asmenybės, kovotojai už laisvę ir pan.

Neregėta Lietuva – krepšinis ir „Eurovizija“

Ieškant vaizdų apie Lietuvą (angl. – Lithuania), dažniausiai šalį pristato įrašai su „Eurovizijos“ atstovu Sasha Son, lietuvių krepšininkais, futbolininkai ir reklaminiai filmai su Lietuvos gamtos vaizdiniais.

Ar Lietuva iš tiesų turi kuo didžiuotis ir ką parodyti? O gal tiesiog nenori? Daugiausiai aukščiau paminėtų įrašų į kanalą buvo įkelti vartotojų, prisiregistravusių Lietuvoje.

Lietuvos įvaizdžiu rūpinamasi (?)

Vyriausybės Komunikacijos departamento, koordinuojančio Lietuvos įvaizdžio formavimo strategijos įgyvendinimą, direktoriaus Lauryno Bučalio teigimu, Lietuvos įvaizdžio kūrimu yra rūpinamasi. Direktorius telefonu teigė, kad erdvėje visi laisvai turi teisę skelbti vaizdo įrašus. Anot jo, departamentas stebi informaciją internete, tačiau monitoringo daryti negali.

„Tai yra laisvas kiekvieno vartotojo pasirinkimas, kokią informaciją skelbti“, - mano L. Bučalis. „Mūsų tikslas pateikti kuo daugiau pozityvios informacijos apie Lietuvą.“

Direktorius mano, kad klaidinga vertinti, kokie vaizdo įrašai pasiekia užsienyje esančius ir Lietuva besidominčius žmones.

„Skirtingose šalyse suvedus tuos pačius raktinius žodžius, gaunami skirtingi pasiūlymai ir rodomi skirtingi vaizdai. Skiriasi paieškos sistemų reitingavimas. Kitose šalyse žmonės negaus tokių vaizdų, nebus prielaidos turėti neigiamą požiūrį apie Lietuvą ir lietuvius“, - tikina L. Bučalis.

Atsitiktinai pasirinkus dvi šalis – Italiją ir Graikiją, iš ten esančių kompiuterių buvo suvesti tie patys raktiniai žodžiai. „YouTube“ vaizdų paieškos sistema pateikė tuos pačius vaizdus ir šių šalių vartotojams.