Kiek Lietuvos įmonėms yra svarbi socialinė atsakomybė? Ar daugelis ja rūpinasi tik dėl „mados”?

ĮSA principų ir praktikos įgyvendinimas yra svarbus daugeliui Lietuvos įmonių. Tai įrodo jų įgyvendinamos socialiai atsakingos iniciatyvos. Įmonės, turinčios ilgametę patirtį ĮSA srityje, įgyvendina socialiai atsakingas veiklas, suvokdamos jų būtinybę ir naudą visoms suinteresuotoms šalims, o ne dėl rinkodaros tikslų ar „mados“. Socialiai atsakingos įmonės suvokia, kad atsakingas verslas garantuoja sėkmingą visuomenės raidą, kurios dalimi jos yra.

Negalima ignoruoti fakto, kad Lietuvoje ĮSA sklaidos procesas nėra sklandus. Siekiant didesnės ĮSA plėtros, tikslinga didinti organizacijų atstovų informuotumą bei kompetencijas ĮSA srityje, gerųjų praktikų sklaidą, tai skatintų įmones aktyviau įsitraukti į socialiai atsakingų veiklų realizavimą, taip pat būtina aktyvinti visuomenės informavimą įmonių socialinės atsakomybės klausimais, nes nuo to taip pat priklauso ĮSA įgyvendinimo sparta ir kokybė. Žiniasklaidos dalyvavimas ĮSA plėtroje – svarbus veiksnys ne tik ugdant socialiai atsakingą vartojimą, bet ir stiprinant socialiai atsakingą verslo veiklą.

Socialinė atsakomybė gali būti nukreipiama tiek į išorę, tiek į vidų, ar darbuotojų įsitraukimas į socialinės atsakomybės veiklas gali užtikrinti ir palaikyti gerus darbo santykius?

Darbuotojų įtraukimas į socialiai atsakingas veiklas yra būtinas norint panaikinti atotrūkį tarp viešai deklaruojamų ĮSA principų ir realios verslo praktikos, siekiant, kad organizacijos vertybės būtų darbuotojams suprantamos ir priimtinos. Socialiai atsakingų iniciatyvų įgyvendinimas ne tik sustiprina organizacijos įvaizdį bendruomenėje, kurios dalimi ji yra, bet ir turi didelę įtaką darbuotojų lojalumui bei motyvacijai. Tai lemia aukštesnę darbo kokybę, pozityvius pokyčius organizacijoje, efektyvesnį valdymą, geresnį bendradarbiavimą tarp vadovų ir darbuotojų, o visa tai padeda užtikrinti ir palaikyti gerus darbo santykius.

Rima Kontautienė

Neretai, įmonių atstovai kalbėdami apie socialines iniciatyvas darbuotojų atžvilgiu mini nuotolinį darbą, jo teikiamus privalumus... Ar nuotolinio darbo galimybė gali būti suvokiama kaip socialinės atsakomybės pavyzdys darbuotojų atžvilgiu?

Viena iš socialinės atsakomybės darbuotojų požiūriu dedamųjų yra darbo ir asmeninio gyvenimo balanso užtikrinimas. Darbo sąlygų ir laiko lankstumas yra sąlygos, leidžiančios derinti darbą bei asmeninį gyvenimą. O vienas pagrindinių nuotolinio darbo privalumų – darbo laiko planavimo laisvė. Darbuotojai, ypač auginantys mažamečius vaikus, vertina darbo grafiko lankstumo galimybę. Tai didina darbuotojų pasitenkinimą darbu, daro įtaką gerų darbo santykių užtikrinimui. Nuotolinis darbas tam tikromis aplinkybėmis suteikia neįgaliesiems pasirinkimo galimybę, prisideda prie jų integracijos į darbo rinką. Šiais atžvilgiais galimybė sudaryti nuotolinio darbo sutartį ar keisti kitos darbo sutarties sąlygas gali būti suvokiama kaip socialiai atsakinga iniciatyva.

Kokie yra svarbiausi darbo santykių aspektai socialinėje atsakomybėje?

Socialinė atsakomybė apima veiksmus, susijusius su darbo praktikos, žmogaus teisių, visuomenės ir produkto atsakomybės užtikrinimu. Darbuotojai yra svarbiausia suinteresuota šalis, garantuojanti organizacijai ilgalaikę sėkmę, nes jų žinios, įgūdžiai, talentas, inovatyvumas, kūrybingumas bei motyvacija lemia veiklos rezultatus, vartotojų pasitenkinimą ir t. t. Remiantis ĮSA principais, turi būti užtikrintos lygios galimybės darbuotojams, saugios ir nekenksmingos sveikatai darbo sąlygos, profesinės karjeros galimybės ir darbuotojų įtraukimas į sprendimų priėmimą, asociacijų laisvė, teisingas apmokėjimas už darbą, rūpinimasis darbuotojų gerove, sauga ir sveikata, sąžiningas dialogas tarp darbdavių ir darbuotojų, partnerystė su vietos bendruomene, visuomeninėmis organizacijomis.

Diskriminavimo atvejai Lietuvoje yra labai dažni, darbdaviai skelbimuose jau porą metų turi naudoti abi lytis nusakančią pareigybę ieškodami darbuotojų. Ar darbo santykių srityje diskriminavimas labiausiai pasireiškia per lytį?

Darbo santykių srityje dažniausiai fiksuojamos galimos tiesioginės ir netiesioginės diskriminacijos lyties, negalios ir amžiaus pagrindu apraiškos. Remiantis LR lygių galimybių kontrolieriaus veiklos ataskaitomis, pastaraisiais metais daugiausia buvo kreipiamasi dėl diskriminacijos lyties pagrindu (2018 m. - 40 proc., 2019 m. – 32 proc., 2020 m. – 26 proc. visų kreipimųsi). Daugiausia pažeidimų dėl diskriminacijos buvo nustatyta vartotojų teisių apsaugos bei darbo santykių srityse. Diskriminacijos lyties pagrindu problema darbo santykių srityje išlieka aktuali. LR darbo kodekse numatyta, kad darbdaviai, samdantys penkiasdešimt ir daugiau darbuotojų, turi organizacijoje įdiegti lygių galimybių politiką ir su jos įgyvendinimo bei įgyvendinimo priežiūros priemonėmis supažindinti visus darbuotojus. Socialiai atsakingos įmonės pasisako prieš bet kokios rūšies diskriminaciją ir diskriminacijos netoleravimą bei lygias galimybes užtikrina visuose darbuotojų valdymo procesuose – laisvų darbo vietų skelbimo, atrankos, įdarbinimo, ugdymo, darbo aplinkos ir kt.

Renginyje – pranešimai socialinės atsakomybės tematika bei diskusija – „Socialinė atsakomybė darbe: ar vystymu užsiima tik darbdavys?“. Diskusiją moderuos žurnalo „Valstybė“ įkūrėjas ir redaktorius Eduardas Eigirdas. Renginio metu taip pat bus įteikiami Mažieji socialiai atsakingo verslo apdovanojimai. Apdovanojimai įteikiami 5 kategorijose – darbo santykių, aplinkosaugos, sąžiningos ir skaidrios veikos, bendruomeniškumo ir socialinių investicijų. Renginys vyks gruodžio 2 d. 9:00 Microsoft Teams platformoje. Dalyvavimas nemokamas, registruotis galite čia.

Renginys organizuojamas ir straipsnis parengtas Lietuvos verslo konfederacijos, įgyvendinant projektą „Įmonių socialinės atsakomybės skatinimas“, finansuojamą Europos socialinio fondo lėšomis.

Užsakymo nr.: PT_88785379