J. Šaltinis dabar yra alternatyvaus finansavimo UAB „Factris LT1“ vadovas. Prieš keletą metų Nyderlandų faktoringo fintech‘as „Factris“ suplanavo plėtrą Europoje ir analizavo, nuo kurių šalių ją pradėti. Lietuvoje buvo pastebėta faktoringo paslaugas teikianti ir sparčiai augusi bendrovė „Debifo“. 2019 m. Nyderlandų ir Lietuvos alternatyvaus finansavimo bendrovės susijungė ir susivienijo po „Factris“ vardu.

Pasaulyje ir Lietuvoje fintech bendrovės išgyveno pirmąją pasaulinę krizę, kurią sukėlė COVID-19 pandemija. J. Šaltinis pasakoja, kad „krizės nenumatysi, bet reikia būti pasiruošusiam kovoti su nežinomybe“. Beje, jis užsimena, kad suvienijus jėgas krizę pavyko įveikti itin sėkmingai.

Krizei ruošėsi nuo įmonės sukūrimo

„Krizės akivaizdoje supratau, kad teisinga komanda gali palengvinti vadovo darbą įveikiant išorinius krizės keliamus iššūkius. Be to, būtina dinamiškai ir operatyviai reaguoti į besikeičiančias rinkos realijas, o sukaupti rezervai padeda ilgiau išlaikyti sveiką protą“, – patirtimi apie pirmosios krizės pamokas dalinasi savo verslo kūrėjas.

„Factris“, kuris šiuo metu taip pat veikia ir Nyderlanduose bei Latvijoje, kaip ir kitos alternatyvaus finansavimo bendrovės Europoje, susidūrė su daugybe iššūkių. Dėl smulkaus ir vidutinio verslo sumažėjusio poreikio finansuoti savo veiklą faktoringu ar kitomis alternatyvaus finansavimo priemonėmis, atsiradusio neaiškumo ir neapibrėžtumo rinkoje faktoringas kaip paslauga mažėjo, traukėsi ją teikiančių bendrovių portfelis. Be to, pandemijos kankinamam verslui į pagalbą atėjo valstybė su pigesniais pinigais, dotacijomis, lengvatinėmis paskolomis. Net patyrusiai „Factris“ komandai buvo sudėtinga rasti naujų klientų, buvo nuolat sulaukiama neigiamų atsakymų dėl siūlomo faktoringo. Tai lėmė faktoringo paslaugos mažėjimą ir pajamų kritimą, sumažino komandos motyvaciją, atsirado būtinybė peržiūrėti fiksuotas išlaidas, o įmonė pirmą kartą po daugelio sėkmingų metų pelno eilutėje fiksavo nedidelį nuostolį.

„Neperdėsiu teigdamas, kad įkurta fintech bendrovė panašioms krizėms ruošėsi nuo pirmųjų veiklos metų – buvo žiūrima į priekį, nes ekonomika visuomet išgyvena ir pakilimus, ir kritimus. Beje, šiai pasaulinei krizei beveik visi „vadovėliai“ piešė vieną scenarijų: didės pinigų poreikis iš verslų, didės nuostolingumas, mažės finansuotojų, kurie norės skolinti alternatyviems verslams, – prisimena Justas. – Tikrovėje turėjome visai kitą scenarijų: pinigų poreikį patenkino valstybinis finansavimas ir subsidijos, portfelio nuostolingumas mažėjo, o finansuotojai išlaikė savo linijas.“

Įveikti krizę ir iš jos sėkmingai išeiti padėjo tai, kad „Factris“ periodiškai vykdė klientų ir portfelio streso testus siekdamas nustatyti galimą nuostolingumą ir prisiimamą rizikos dydį. Taip pat kiekvieną mėnesį kaupė atidėjinius blogoms skoloms – dabar sukaupė beveik daugiau atidėjinių, nei turi bendrai atgautinų blogų skolų.

Tarptautinis užnugaris ir 15 punktų krizei įveikti

COVID-19 pandemijos metu „Factris“ ėmė dar glaudžiau bendrauti su verslo partneriais, pvz., Nyderlandų draudimo bendrove „Atradius“ ir finansuotojais. „Factris LT1“ yra apsidraudusi bendrovėje „Atradius“ per savo „motininę“ įmonę Nyderlanduose „Factris Holding B.V.“, todėl gali drąsiau finansuoti klientus, nes potencialius nuostolius prisiimtų draudikas. Prekinių kreditų draudimas suteikia draudimo apsaugą nuo pirkėjų nemokumo, bankroto bei nesąžiningumo, pvz., tyčinio vengimo atsiskaityti, ir dėl to galimų nuostolių, kurių verslas gali patirti, jei jo prekių ar paslaugų pirkėjas neįvykdytų savo prievolės. Šią paslaugą „Factris“ teikia ir vidaus, ir eksporto rinkose dirbančioms Lietuvos bendrovėms.

„COVID-19 akivaizdoje peržiūrėjome klientų portfelį ir nustatėme rizikingiausius klientus bei aktyviai ieškojome abiem pusėms teisingų sprendimų, pvz., papildomos kliento garantijos išlaikant finansavimo apimtis, pasiūlėme mokėjimo grafikus su sunkumais susidūrusioms įmonėms ir tolesnį finansavimą per saugesnius produktus, papildomą prekinio kredito draudimą, kuris mažina riziką abiem pusėms – ir klientui, ir finansuotojui, – apie veiksmus, padėjusius įveikti pandemijos iššūkius, pasakoja Justas. – Su komanda sudarėme 15 punktų, kaip galime padidinti pajamas ir sumažinti nebūtinąsias išlaidas.“

Anot jo, tarp šių punktų buvo ir būtinybė peržiūrėti klientams taikomą kainodarą bei mokesčių susirinkimą, sukurti kampanijas neaktyvių klientų susigrąžinimui, atnaujinti rekomendacijų programą. Pagal sudarytą planą mažindami sąnaudas nukirpo nebūtinąsias išlaidas, derėjosi dėl įvairių nuolaidų COVID-19 laikotarpiu, aktyviai valdė nepanaudotų pinigų likutį, peržiūrėjo rinkodaros biudžetą, stebėjo darbuotojų užimtumą, peržiūrėjo atsiskaitymo terminus su didžiausiais partneriais. Šie ir kiti pokyčiai kas mėnesį padeda sutaupyti solidžias pinigų sumas.

Pokyčiai ir siurprizai

„Praėjusį rudenį turėjome svarbių pokyčių komandoje, pvz., vadovo ir struktūros pasikeitimai, vidiniai paaukštinimai, motyvacinė sistema, glaudesnis komandinis darbas derinamas su „kiekvienas už save“, po kurių pavyko komandą sustyguoti ir sutelkti bendram tikslui – dirbti kaip viena komanda ir galiausia grįžti į pelningumą, – pasakoja Justas. – Taip pat peržiūrėjome kliento finansavimo kelią nuo pirmo skambučio iki lėšų išmokėjimo, eliminavome besidubliuojančias operacijas ir pagerinome informacijos dalinimąsi tarp skyrių. Rezultatas – sukūrėme labiau LEAN rizikos ir operacijų procesus, kurie leido pasiekti didesnį klientų pasitenkinimą ir padidinti aptarnavimo spartą.“

Tačiau pandemijos sukelta pirmoji pasaulinė krizė jaunai fintech bendrovei nepraėjo be siurprizų.

„Iki pandemijos sukeltos krizės „Factris“ veikla buvo alternatyvus finansavimas – faktoringas, o taip pat kredito draudimas, rizikos vertinimas, atvirkštinis faktoringas, įmonių finansų vertinimas. Ir galima prisipažinti, kad kitos galimybės didinti įmonių apyvartinį kapitalą ar apyvartines lėšas –verslo paskola ar kredito linija – nebuvo mūsų planuose. Tačiau COVID-19 laikotarpis parodė, kad tokie produktai kaip verslo paskola ar kredito linija yra labiau siektini“, – įžvalgomis dalinasi verslo kūrėjas.

Krizės laikotarpiu „Factris“ rinkai pasiūlė naujus produktus – kredito linijas, verslo paskolas, kurie pelningumu nenusileido ilgus metus vystytai faktoringo paslaugai. Tiesa, klientams pasiūlius „pigesnių“ pinigų smuko klientų finansavimo kaina ir susitraukė bendras „Factris“ pajamingumas.

Tačiau taikydamas įvairias priemones ir veiksmus „Factris“, palyginti su praėjusiais metais, absoliučiai sumažino blogų skolų sumą ir daugiau nei du kartus išaugino portfelį. Pavyzdžiui, 2020 m. rugsėjį portfelis sudarė 8,5 mln. Eur, o šiemet rugsėjį – 20,5 mln. Eur, atitinkamai, bendrasis mėnesio pelnas per metus išaugo 137 %.

Justas, baigdamas pokalbį apie investavimą į savo verslą, akcentuoja, kad reikia nusiteikti sunkiam nuolatiniam darbui, netikėtiems iššūkiams, nestandartiniams ir greitiems sprendimams, kurie nebus aprašyti vadovėliuose. Praktika parodė, kad taip pat reikia išanalizuoti galimus iššūkius ir ekonominės krizės atvejui susiplanuoti finansinę „pagalvę“, kuria gali tapti ir bet koks išorinis finansavimas: faktoringas, kreditas, paskola ar kita verslui tinkama finansinė priemonė.

Tačiau, akcentuoja Justas, kai įveikęs visus sunkumus ir iššūkius pasieki suplanuotų rezultatų, ateina pasitenkinimas savo pastangomis ir gaunama grąža.

Užsakymo nr.: PT_88537957