Įmonės vadovė Lilija Tolbatova neseniai vykusioje verslo lyderių konferencijoje „ReShape! Business 2021“, kurią inicijavo Verslo valdymo paslaugų bendrovė „Mažeika ir partneriai“, teigė, kad susidoroti su netikėtumais be didelių nuostolių leido vadovų emocinė bei lyderystės kompetencijos. Apie naujas formas versle pranešimus skaitė ir kiti didžiausių Lietuvos įmonių vadovai, o renginį moderavo „Mažeika ir partneriai“ vadovaujantis partneris Gintautas Mažeika.

Kiekviena krizė – ne tik iššūkis, bet ir galimybė

„Headex“ vadovės L. Tolbatovos teigimu, vos tik prasidėjus pandemijai ir paskelbus karantiną, kaip ir daugelyje kitų verslų, taip ir jos vadovaujamojoje įmonėje nežinomybės bei dvejonių tikrai netrūko.

„Negalime sakyti, kad nepasimetėme ir viskas nuo pat pradžių buvo gerai. Nei mes, nei kiti verslai ar visuomenė tuo metu nežinojo, kaip viskas bus toliau, kokie ribojimai bus taikomi ir pan. Tačiau labai greitai supratome, kad užklupusias emocijas reikia palikti nuošalyje bei veiksmų imtis čia ir dabar. Nuo pat karantino pradžios, kiekviena darbo diena prasidėdavo nuo vadovų susitikimų, kuriuose analizuodavome besikeičiančią situaciją Lietuvoje, bendraudavome su užsienio partneriais bei pagal tai priimdavome greitus sprendimus“, – pasakoja L. Tolbatova.

Nors pradžia ir nebuvo iš lengvųjų, pasak jos, įmonės gebėjimą prisitaikyti kriziniu laikotarpiu lėmė įdirbis, padarytas dar nenujaučiant, kokie iššūkiai laukia. L. Tolbatovos teigimu, krizės yra išsprendžiamos, bet tai, kaip sklandžiai pavyks tą padaryti, labai priklauso nuo komandos ir vadovų pasiruošimo susitvarkyti su emocijomis, reaguoti racionaliai, veikti operatyviai, o sprendimus priimti ramiai.

„Sudėtingos situacijos padeda komandai formuotis tik tada, kai yra padėti tvirti pamatai. Jei ši sąlyga išpildyta, komanda ne tik tvirtėja, bet ir mokosi į situacijas žvelgti kūrybiškai. Galiu pasidžiaugti, kad pakankamai daug dėmesio skyriau emocinės kompetencijos ugdymui dar iki krizės – kitaip sakant, roges pradėjome ruošti dar vasarą.

Foto: Shutterstock

Pagrindinis periodo iššūkis – kaip užtikrinti verslo tęstinumą ir darbuotojų saugumą karantino sąlygomis. Mūsų verslo koncepcija – personalo valdymo paslaugos, rangos paslaugos, darbuotojų nuoma, turime virš 2000 darbuotojų. Kadangi esame įmonė, dirbanti tarptautiniu mastu, glaudžiai bendradarbiaujame su partneriais Vokietijoje, Olandijoje, Belgijoje, todėl dalis mūsų darbuotojų yra iškomandiruoti į užsienį. Paskelbus karantiną, mes privalėjome ieškoti sprendimų, kaip tinkamai pasirūpinti savo darbuotojais, kurie jau yra svetur. Kaip užtikrinti tinkamą komunikaciją, pasirūpinti jų saugumu darbo vietose. Neleisti žmonėms panikuoti. Turėjome užtikrinti saugų būdą tiek grįžti iš komandiruotės, tiek išvykti į komandiruotę. Verslas neturėjo sustoti, sutartinius įsipareigojimus reikėjo užtikrinti.

Visgi, karantino sąlygos ir saugumo reikalavimai keitėsi greitai, bene kas savaitę. Turėjome reaguoti žaibiškai į visus pokyčius, ieškoti sprendimų, kaip užtikrinti verslo tęstinumą ir atitikti Lietuvos Vyriausybės priimtus nutarimus bei užsienio šalių reikalavimus. Deja, bet nebuvo konsultantų kurie galėtų pasidalinti ekspertinėmis žiniomis, nes visas Europos verslas pirmą kartą susidūrė su tokia situacija.

Šiandien galime pasidžiaugti – karantino metu mums pavyko suvaldyti tiek darbuotojų lūkesčius ir saugumą, tiek užtikrinti verslo įsipareigojimus klientams“, – pasakoja L. Tolbatova.

Pasak įmonės direktorės, įprastomis sąlygomis jos vadovavimo stilius yra ugdantysis, demokratiškas, tačiau per karantiną kilę iššūkiai pareikalavo priimti nepopuliarius sprendimus ir, suprantant rizikas, šiek tiek pakeisti vadovavimo stilių.

„Tiesą sakant, du kartus per pastaruosius metus teko pereiti prie griežto direktyvinio vadovavimo, nes karantino metu kilo tam tikrų iššūkių. Tačiau visa komanda suprato, kad sprendimai nėra lengvi ir šios ekstremalios sąlygos reikalauja tokių pačių, ekstremalių, sprendimų“, – tvirtina „Headex Group“ vadovė.

Lilija Tolbatova

Pasak jos, suvaldžius situaciją, iššūkius pakeitė azartas: „Kadangi mūsų vadovų komanda yra pakankamai jauna, mačiau užsidegimą ir norą tų žmonių akyse. Visi iki vieno buvo suinteresuoti daryti vis daugiau, ieškoti naujų sprendimų, todėl, galima sakyti, kad pasikeitęs darbo ritmas mus motyvavo tik dar labiau tobulėti“.

Krizinėje situacijoje svarbu ne tik rezultatai, bet ir kūrybiškumas bei drąsa komunikuoti

Krizei atėjus – klausimų visada daugiau nei atsakymų, todėl natūralu, kad drąsa imtis kūrybiškų sprendimų – pranašumas. „Headex Group“ vadovė džiaugiasi, kad kriziniu laikotarpiu išvengti nepopuliarių sprendimų padėjo komandos atvirumas ir kūrybiškumas: „Niekada negalvojau, kad komandos kūrybiškumą kelsiu į prioritetinę vietą. Anksčiau svarbiausia buvo rezultatai, ambicijos, tačiau situacijai žaibiška keičiantis, kūryba tapo kaip niekada svarbi“.

Pasak jos, situacijose, kuriose nėra aiškaus scenarijaus, konsultanto ar eksperto, žinančio patikrintus būdus iš jų „išeiti“, svarbi kiekviena mintis ir idėja.

„Itin reikšmina savybe tampa drąsa tas idėjas plėtoti ir įgyvendinti, prisiimant atsakomybę už rezultatus, kuriuos ne visada įmanoma prognozuoti“, – įsitikinusi L. Tolbatova.

Kita savybė, kurios pašnekovė iššūkių kupinu laikotarpiu reikalavo tiek iš savęs, tiek tikėjosi iš kolegų – betarpiška komunikacija: „Pradžioje sulaukėme labai nemažai užklausų apie tai, ar viskas įmonėje yra gerai, ar neužsidarome ir pan. Tačiau mūsų patirtis rinkoje, stiprūs partneriai užsienyje ir, svarbiausia, nuolatinė komunikacija bei bendravimas per visą šį laikotarpį leido ne tik, kad neprarasti nei vieno kliento, bet ir inicijuoti naujus projektus. Galbūt, ir banalu sakyti – „komunikuokit, bendraukit“, bet tikrai nėra geresnio būdo gauti atsakymą – nei užduodant klausimą“.

Nepopuliarūs sprendimai neišvengiami, tačiau – suprantami

Anot „Headex“ vadovės, net ir priimant nepopuliarius sprendimus, komandoje vyravo supratimas, kad tai – neišvengiama.

„Apie nepopuliarius sprendimus kalbėjo beveik visi ir mes nesame išimtis – turėjome kardinaliai pakeisti darbo organizavimą, prasidėjo pamaininis ir nuotolinis darbas, griežtos taisyklės dėl higienos darbo vietose, nuolatinės dezinfekcijos. Prie visų šių pokyčių taikytis reikėjo visiems, tai nebuvo lengva, kartais koją kišo jausmas, kad mūsų priemonės perteklinės, kad reaguojame per stipriai, tačiau mums tai buvo rizika, kurios negalėjome prisiimti“, – tvirtiną įmonės vadovė.

L. Tolbatovos teigimu, itin daug dėmesio buvo skiriama vidinei komunikacijai – jos svarba ypač pasijautė, kai pasirinkus tinkamą priėjimą buvo išvengta masinio pasipiktinimo ar atmetimo reakcijos.

„Suprasdami sprendimų priežastis, žmonės gali lengviau juos priimti. Džiaugiamės, kad drastiškiausių pokyčių – masinio darbuotojų atleidimo – įmonėje pavyko išvengti, o darbuotojų rotacijos rodiklis krizės laikotarpiu net sumažėjo“, – džiaugiasi „Headex Group“ vadovė.

Jos teigimu, vykdant tokią veiklą, kokia užsiima „Headex“, svarbiausias resursas yra žmogus, todėl įmonė deda visas pastangas, kad jų darbuotojai jaustųsi saugūs ir reikalingi.

„Vienas iš svarbiausių mūsų prioritetų yra darbuotojų gerovė. Darėme apklausas, bendravome su savo darbuotojais, suteikėme jiems psichologo konsultaciją, užsakėme sveikatingumo ir kūno rengybos programėlę „Mindletic“. Nuotoliniu būdu pradėjome organizuoti įvairias veiklas: zumbos šokių pamokos, Kalėdinis vakarėlis, žaidimai ir panašiai“, – pasakoja T. Tolbatova.

Pasak jos, karantino metu įsteigtas Krizių valdymo komitetas išliko iki dabar – nors susitikimai ir tapo retesni, labiau atliepiantys esamos situacijos poreikius, taip pat ir grėsmingas pavadinimas nebėra toks aktualus, tačiau visa komanda pajautė jo vertę. Nuolatinis vadovų ryšio palaikymas ir svarbiausių dalykų aptarimas tapo normalia rutina, leidžiančia palaikyti organizacijos pulsą bei visiems matyti bendrą vaizdą.

Kelis tūkstančius darbuotojų turinčios įmonės vadovė įsitikinusi, kad svarbiausi dalykai, kurie leido nesuklupti krizės metu, buvo veiklos tęstinumo užtikrinimas, vadovų komandos ugdymas ir aiški vidinė komunikacija.

„Nors strateginiai projektai buvo pristabdyti mėnesiui, bet vėliau judėjo normaliu tempu, taip pat dar iki krizės nuolat rūpinomės vadovų komandos ugdymu ir stiprinimu. Vidinė komunikacija padėjo suvaldyti emocijas ir reakcijas, be to padidino darbuotojų įsitraukimą. Nebijojome priimti griežtas prevencines priemones, kurios leido išvengti skaudžių pasekmių. Organizacijoje nebuvo ligos židinių, neteko stabdyti veiklos dėl didelio sergamumo“, – teigia L. Tolbatova.