Nefunkcionalūs daiktai praranda poreikį

Idėjiniam „Virtuvės mitų griovėjų“ lyderiui ir maisto dizaino ekspertui svarbu naudotis technika, kurioje išryškėja balansas tarp estetikos ir funkcionalumo. Jei graži, išskirtinio dizaino viryklė ar arbatinukas tinkamai neatlieka tiesioginės savo paskirties, po kiek laiko A. Ivanauską tas prietaisas ima erzinti.

„Kalbant apie pagrindinio mano darbo įrankio, tai yra orkaitės veikimą, pirmiausia ji turi būti paprastai ir patogiai valdoma. Daugybė neaiškių mygtukų tai apsunkina. Palaikyti švarą lengviau, jei prietaiso paviršius pagamintas iš neteplaus nerūdijančiojo plieno ar stiklo, kurie dar ir atrodo dailiai. Tokiems buitinės technikos sprendimus visapusiškam žmonių komfortui kuriantiems prekių ženklams kaip „Electrolux“ ar „AEG“ suderinti panašius funkcionalumo ir dizaino niuansus puikiai pavyksta“, – pasakoja jis ir akcentuoja, kad šiais laikais bet koks daiktas turi tarnauti žmogui, o ne žmogus daiktui.

Investicija į orkaitę, kuri turi integruotą išvalymo garais funkciją, ilgalaikėje perspektyvoje atsipirks net keliais aspektais. Reguliariai rūpinantis jos švara, pasitelkiant garus, sutaupoma laiko bei nervų, vienų svarbiausių gyvenimo resursų – nereikia nuolat vargti su šluostėmis, be to, orkaitė visuomet atrodo kaip nauja. Garų funkciją A. Ivanauskas apskritai išskiria kaip nepamainomą tiems, kurie mėgsta gaminti, tačiau šiuo atveju ji susijusi su ilgaamžiškumo kriterijumi.

„Išbandžiau ne vieną virtuvės prietaisą ir įsitikinau, jog labiau apsimoka skirti lėšų geresniam, kokybiškesniam nei nuolat į jį investuoti remontuojant ir galiausiai visgi nusprendžiant įsigyti naują, brangesnį. Pavyzdžiui, „AEG“ prekių ženklo orkaitę per 10 metų pakeičiau vos dukart, ir tik dėl to, jog norėjau modernesnių nustatymų, kitokio dizaino. Jokių rimtų techninių gedimų senoji orkaitė neturėjo, nors naudojuosi šiuo prietaisu nuolat“, – dėsto pašnekovas.

Pataria nepirkti to, ko nereikia

Kokybiška orkaitė ar bet kuris kitas prietaisas, kuriuo patogu naudotis, lengva prižiūrėti ir jis puikiai įsilieja į namų aplinką, atliepia ne tik asmeninius pirkėjo poreikius. Moderniai mąstantys buitinės technikos gamintojai kuria prietaisus taip, kad šie būtų naudingi bent keliems skirtingiems tikslams, o tai, kaip pažymi A. Ivanauskas, atliepia ir jo požiūrį į tvarumą.

„Nemėgstu apsikrauti, ypač virtuvėje, man svarbu, kad čia būtų daug vietos. Viena pažangi „Electrolux“ orkaitė, kuri gali būti naudojama tešlos kildinimui, kaip džiovyklė, garų puodas ar grilis, idealiai tuo pasirūpina. Su ja galima lengvai gaminti be daugybės skirtingų virtuvės reikmenų, kuriais vėliau dar ir turėtumėte pasirūpinti plaudami. Mano manymu, daiktai, kaip ir šiuolaikinė visuomenė, turi būti labai universalūs ir daugiafunkciai, nes padeda mažinti vartotojiškumą bei skatina rūpintis aplinka“, – svarsto jis.

Alfas Ivanauskas

Visgi apsistatyti „visagaliais“ buitiniais prietaisais ir įsirengti virtuvę su naujausios kartos virykle vien dėl to, kad kažkas kitas ją turi, neverta, jei nė neketinate ja naudotis. A. Ivanauskas pataria visuomet galvoti, keliems žmonėms ir kaip dažnai tam tikro daikto prireiks. Pavyzdžiui, jei negaminate ir užsisakinėjate maistą į namus, nebūtina investuoti į ypatingu funkcionalumu pasižyminčią orkaitę: „Verčiau įsigykite gerą indaplovę, kad lėkštės, kuriose tą maistą mėgstate gražiai paserviruoti, kaskart nepriekaištingai spindėtų.“

Plati pasiūla leidžia gyventi sąmoningiau

Daug didesnė nei prieš kelis dešimtmečius pasirinkimo laisvė apsiperkant A. Ivanauskui atveria galimybę prisidėti, kaip jis pats sako, prie gražesnio pasaulio kūrimo. Planuodamas įsigyti buitinę techniką, drabužį ar maisto produktą jis atkreipia dėmesį, kaip tvariai tas daiktas buvo pagamintas ar užaugintas.

„Jei lentynoje stovi paprasti ir ekologiškai auginamų vištų kiaušiniai, aš neabejotinai į pirkinių krepšelį įsidėsiu pastaruosius. Taip pat ir su kitais pirkiniais – renkuosi turėti gerą, kokybišką, tvarų, o ne tokį, kurį po kelių dienų reiks išmesti, arba pagamintą teršiant aplinką. Skubančiame pasaulyje tai tiesiausias kelias norint tapti sąmoningu tvarumo šalininku.

Nerimą kelia prišiukšlintas miškas? Tuomet greičiausiai derėtų jame apsilankyti ir visas tas šiukšles surinkti, tačiau juk tam reikia daugiau pastangų, kurių šiandien skirti kartais pritingime ar paprasčiausiai nespėjame. Rūšiuojant savo šiukšles arba nusiperkant prekių ženklo, kuris savo gamybos procesuose jų vengia, perkeltine prasme prisidedama prie švaresnės, gražesnės aplinkos, kurioje gyvename patys ir kurią paliksime savo ateities kartoms“, – dėsto A. Ivanauskas ir priduria, kad dėl šios priežasties jis ir pats visuomet pasidomi, kas ir kur pagamino vieną ar kitą buitinį prietaisą.

Tvari ateitis – gamintojų ir pirkėjų rankose

Skandinavijoje itin gilias šaknis turinčia visa apimančia tvarumo filosofija besivadovaujantys buitinės technikos prekių ženklai padeda užtikrinti, kad šio tikslo pasiekti būtų lengviau, nepamirštant savo komforto poreikių. „Electrolux“ atstovas Petras Gendvilis sako, kad taupiau elektros energiją ar vandenį naudojantys prietaisai arba šaldymo įrenginiai, išsaugantys maisto kokybę ir sumažinantys jo švaistymo problemą – principai, kurie netrukus turėtų tapti bene svarbiausi visiems gamintojams.

„Išties atsakingam verslui, norinčiam išlaikyti patikimą vardą ir priartėti prie vis sąmoningesnio vartotojo, nebepakanka pasiūlyti kelių dizainų gaminį su skirtingomis funkcijomis. Mes savo ruožtu jau seniai kuriame aplinkai draugiškus sprendimus, atsižvelgdami į sudėtingą klimato kaitos ar plastiko atliekų situaciją. Kai jie atsiduria pirkėjų, kuriems gyvenimo kokybė neapsiriboja vien tik rūpinimusi savimi, namuose, drauge įnešame labai reikšmingą indėlį kovoje su planetą kamuojančiomis problemomis“, – dėsto P. Gendvilis.

A. Ivanauskas pataria ne tik patiems protingai rinktis tvariai pagamintą buitinę techniką, bet ir skatinti gyventi atsakingiau kitus.

„Jei žinote, kad kažkoks prekių ženklas vadovaujasi tvarumo filosofija, papasakokite apie tai ir bičiuliui. Manau, sąmoningam verslui, kad ir kokią prekę ar paslaugą jis siūlo, tai kuria daugiau pridėtinės vertės nei finansiniai rodikliai, o pirkėjui prasmingų idėjų palaikymas ir jų puoselėjimas atneša didesnį pasitenkinimą nei gyvenimas tarp madingų, bet menkaverčių daiktų“, – sako A. Ivanauskas.