Į degalus gali būti maišomi BIO komponentai: RRME (riebiųjų rūgščių metilo esteris) arba HVO (parafininis dyzelinas). Šiuo metu Lietuvoje naudojamos BIO komponentų gamintojų gamybos technologijos leidžia gaminti tik RRME. Parafininio dyzelino galima įsigyti užsienio rinkose, tačiau šio produkto kaina yra gana aukšta.

Ne tik padidėjusi kaina kels rūpestį

AB „ORLEN Lietuva“ Pardavimų palaikymo vadovas Ričardas Morkvėnas teigia, kad įmaišant biodegalus į dyzeliną, gauto mišinio kaina bet kuriuo atveju neabejotinai kyla. Biodegalai beveik tris kartus yra brangesni už mineralinius degalus, tai įmaišius 7 proc. biodegalų, galutinė kaina kyla, galimai net iki 10 ct/l.

Pasak „ORLEN Lietuva“ Pardavimų palaikymo vadovo, didžiausią iššūkį kelia pats degalų maišymas su biodegalais žemoje temperatūroje. Toks mišinys yra linkęs sluoksniuotis, o drėgna ir šalta aplinka dar labiau skatina šį procesą. Sunkesnės dalys leidžiasi į bako apačią, o degalai siurbiami iš automobilio bako apačios, todėl degalų filtrai gali užsikimšti.

„Penktadienio vakarą, grįžus iš darbo ir pastačius automobilį visam savaitgaliui, jau pirmadienį, esant žemai temperatūrai, gali kilti problemų, bandant užvesti automobilį vien dėl to, kad degalai išsisluoksniavo, kristalizavosi ir degalų filtras užsikimšo“, – sako R. Morkvėnas ir priduria, kad naudojant kurą, kuriame yra įmaišytų biodegalų, reikia nuolatos techniškai prižiūrėti variklį ir visą kuro sistemą.

„Lietuvoje būna įvairių klimato sąlygų, jos svyruoja. Vienos žiemos atšiaurios, kitos – ne. Bet kuriuo atveju gyvename drėgno klimato šalyje, drėgmė įsigeria į degalus. Atsiranda puiki terpė augti bakterijoms. Atrodo smulkmenos, tačiau kada šie veiksniai susideda, jie turi įtakos automobilių gedimams“, – pasakoja R. Morkvėnas.

Kaina – svyruojanti

Lietuviškų degalinių sąjungos (LDS) vykdantysis direktorius Vidas Šukys antrina ir teigia, kad RRME gaminamas rapsų aliejaus pagrindu ir jis nėra labai pigus. Be to, šio priedo kaina – labai svyruoja.

„RRME kaina nėra pastovi. Pavyzdžiui, vasara ji siekė apie 3 ct/l, tai jau šiandien skaičiuojame 4,5 ct/l. O kokia ji bus žiema – tai vėlgi nėra žinoma“, – apie kainų šuolius pasakoja V. Šukys. Be to, prie didesnės kuro kainos prisideda ir žiemą pilamas arktinis dyzelinas, kuris savaime yra brangesnis už įprastą. Todėl kainos didėjimas, pasak LDS vadovo, yra neišvengiamas.

Vidas Šukys

Trūksta laiko prisitaikyti

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas šių metų pavasarį priėmė sprendimą, kuris neteisėtomis pripažino iki šiol galiojusias nuostatas, kuriose nurodyta, kad šaltuoju metų laikotarpiu į dyzeliną gali būti įmaišytas mažesnis kiekis biodegalų nei įstatyme nurodyti 7 proc. Minėta išimtis galiojo daugiau nei dešimtmetį.

„Nuo šių metų balandžio mėnesio reikėjo pasiruošti kardinaliems gamybos proceso pokyčiams. Tai neįmanoma. Bet kokiam pokyčiui turi būti suteikiamas pereinamasis laikotarpis. Reikėtų bent metų, kad būtų galima tinkamai pasiruošti, juk tai tiek technologine, tiek finansine prasme nėra paprasta“, – tvirtina V. Šukys.

LDS vykdantysis direktorius nerimauja ir dėl galimų nepatenkintų vairuotojų skundų. „Vartotojai pildamiesi kurą galvos, kad čia degalinės pakėlė kainą už dyzeliną. Ir tai natūralus dalykas, kadangi dažnas vartotojas nesigilina, kodėl tos kainos keičiasi. Tai mes, kaip degalinės, galime nuo to nukentėti reputacijos prasme. Retas vairuotojas galvoja, iš ko susideda ta kaina – juk visa tai priklauso ne nuo mūsų“, – nuogąstauja V. Šukys.

Brangiausiais kuras tarp kaimyninių šalių gali būti Lietuvoje

Bendrovės „Naftėnas“, užsiimančios degalų pervežimu ir sandėliavimu, direktorius ir LDS Tarybos narys Dainius Janėnas, taip pat skaičiuoja, kad RRME įmaišymas žiemą į dyzeliną šiuo laikotarpiu kurą pabrangintų apie 5 ct/l, o jeigu bus pasirinktas mažiau kenksmingas automobiliams HVO, tai kuras pabrangtų apie 7 ct/l.

„Blogiausia yra tai, kad Lietuva taps brangesnė šalis negu mūsų kaimynės. Kadangi Latvija to (į arktinį dyzeliną maišyti biodegalus – aut. past.) daryti nesiruošia, todėl numatome, kad Lietuvos–Latvijos pasienyje kuras taps pigesnis. Tranzitiniui transportui ir 5 ct/l yra didelis skirtumas“, – sako D. Janėnas. Ir priduria, kad analogiška situacija kaip Latvijoje, bus ir Lenkijoje, kur nėra privalomas BIO degalų maišymas arktinį dyzeliną.

Dainius Janėnas

„Tranzitinis transportas tiek iš Latvijos, tiek iš Lenkijos, pervažiuos Lietuvą neužsipylęs kuro”, – teigia bendrovės „Naftėnas“ vadovas. AB „ORLEN Lietuva” yra suskaičiavusi, jei šaltuoju laikotarpiu, t.y. 4 mėn., pardavimai tranzitiniam transportui kristų vos 5 proc., tai lemtų 10 milijonų eurų praradimą vien tik akcizo surinkime. Taigi nuostoliai būtų milžiniški ne tik privačioms bendrovėms, bet ir mažėtų lėšų surinkimas į valstybės biudžetą.

Parafininis dyzelinis – brangesnė, bet saugesnė alternatyva

AB „ORLEN Lietuva“ Pardavimų palaikymo vadovas pabrėžia, kad didieji degalinių tinklai dirba su gamintojais ir jie gali pasakyti, kokių degalų jie nori: įmaišyti RRME ar HVO.

„Mes, kaip degalų gamintojas ir didžiausias Lietuvos degalų rinkos tiekėjas, rekomenduojame, kad degalai būtų maišomi su ne prastesnės kokybės BIO degalais nei yra mineralinė dalis. Iš esmės, tai mūsų rekomendacija linksta labiau link parafininio dyzelino naudojimo, nes jo kokybė užtikrina standartus atitinkantį biodegalą tiek laiko, kiek jis bus naudojamas. Vis dėlto, parafininio dyzelino Lietuvoje niekas negamina. Jis būtų importuojamas – taip, jis yra brangesnis dėl gamybos technologijos, dėl pačios kokybės ir dėl to, kad jį dar reikia ir importuoti“, – tvirtina R. Morkvėnas.

Sunerimę ne tik degalų gamintojai, tačiau neilgai trukus pokyčius pajus ir vairuotojai. Nors dabar dar negalima pasakyti, kiek tiksliai brangs dyzelinas prasidėjus žiemos sezonui, tačiau remiantis ekspertų skaičiavimais, kaina gali padidėti net iki 10 ct/l. Neabejojama, vairuotojai turi ne tik būti pasiruošę paploninti savo pinigines žvarbią žiemą, tačiau ir būti atidūs bei nuolat stebėti ir prižiūrėti automobilių techninę būklę. Taip pat, baigiantis lapkričiui ir keičiantis dyzelino klasėms degalinėse, rekomenduojama išvengti vasarinio dyzelino atsargų bake ir, esant galimybei, pakeisti degalų likutį į žieminį dyzeliną.