Team Academy – mokymasis komandoje per praktiką

Šiuos jaunus žmones, kurie dar prieš metus nežinojo vienas kito vardo, sujungė studijų paieška. Rinkdamiesi, kur studijuoti, jie, kiekvienas asmeniškai vedami savo lūkesčių ir tikslų, turėjo ir kai ką bendro – drąsą studijuoti pagal 2019 m. Lietuvoje startavusį naują mokymosi būdą Team Academy. Jo principas paprastas – mokytis komandoje per praktiką, t. y. išsirinkti veiklos sritį, įkurti įmonę, pradėti teikti paslaugas ar vykdyti prekybą ir gauti pajamas. Studijų metu grupės veiklą prižiūri koučerė, kuri moko dirbti komandoje, reikalingas paskaitas pagal poreikį dėsto tam tikro dalyko dėstytojai, atsižvelgdami į šio mokymosi būdo ypatybes. Studentai išmoksta įvairių su verslo vadyba ir rinkodara susijusių disciplinų, tačiau ne teoriškai, o praktiškai pritaikydami žinias savo darbe. Jie uždirba pinigų, turi galimybę stažuotis užsienyje ir baigia kolegiją turėdami 3 metų darbo patirtį. Vienintelė vieta, kur Lietuvoje galima mokytis pagal Team Academy metodą, – tai Vilniaus verslo kolegija.

Aleksandra Šukštulytė
Foto: Vilniaus verslo kolegijos nuotr.

Team Academy mokymosi metodas Lietuvoje skamba novatoriškai, tačiau jo pradžia siekia dar 1993-uosius. Sugalvotas Suomijoje, jis prisidėjo prie tuo metu šalyje vyravusio gan didelio nedarbo sumažinimo. Vėliau buvo pritaikytas ne vienoje užsienio šalyje, o pačioje Suomijoje pagal Team Academy besimokantys studentai yra ypač vertinami dėl asmeninių savybių. Jie iniciatyvūs, kūrybiški, veiklūs, drąsūs, suvokiantys savo vertę.

Verslo mokymasis per patirtį – iššūkių kupina kelionė

Lietuvoje, kur daug metų buksuoja švietimo sistemos reforma, Team Academy atrodo kaip svajonių būdas mokytis. Tačiau svarbu suvokti, kad tai yra iššūkių kupina asmeninė kelionė, kurią ne kiekvienas gali atlaikyti. Kai kas neišmoksta dirbti komandoje, kitam pritrūksta vidinių jėgų savarankiškumui ugdyti, trečias praranda motyvaciją nesėkmės laikotarpiu. Tačiau kartu tai yra šio metodo stiprybė. Ji leidžia savo kailiu patirti įvairiausius verslo kūrimo etapus tuo pačiu turint saugų kolegijos ir jos dėstytojų užnugarį.

Vilniaus verslo kolegijos nuotr.
Foto: Vilniaus verslo kolegijos nuotr.

„Pradžia buvo nelengva. Susirinkome nepažinodami vienas kito, prireikė nemažai laiko, kol susidraugavom. Pirmą pusmetį turėjome teorinių paskaitų, kiekvieną savaitę vykdavo komandinės koučingo sesijos, kai, susėdę ratu, mokėmės bendrauti, pažinti, kalbėti atvirai, suprasti, kas yra komanda. Tai buvo vidinis darbas su savimi, ne vienam teko perlipti per save. Dabar net galvojame, kad pirmojo pusmečio iki galo gerai neišnaudojome,“ – neįprastą mokymosi pradžią prisiminė Vilniaus verslo kolegijos studentai.

Verslo pradžia – su charakterį grūdinančiomis pamokomis

Mantas Lapinis pasakojo, kad komandą labai sutvirtino prasidėjęs karantinas, kai teko daug bendrauti internetu ir patogiai patylėti nebebuvo kaip. Šiuo nelengvu laikotarpiu prasidėjo pirmos realios jų užduotys: sugalvoti, kokia veikla nori užsiimti, kad prieš karantiną įsteigta įmonė pradėtų iš tiesų veikti.

„Sugalvoti verslo kryptį buvo tikrai sunku. Ilgai laužėme galvą ir nusprendėme teikti tinklalapių kūrimo, rinkodaros paslaugas bei dirbti su atskirais projektais. Užtruko, kol suradome pirmųjų klientų. Daug skambinome, vėliau užregistravome savo paslaugas internete. Atrodė, kad surasdavome pirmuosius klientus, pradėdavome tartis, tačiau po kurio laiko jie dingdavo. Tai paveikdavo mūsų motyvaciją. Atrodė, viską darėm gerai, o rezultato nėra. Tiesa, įsibėgėjęs karantinas mums davė stiprų postūmį,“ – atvirai apie verslo pradžią pasakojo Aleksandra ir Mantas.

Mantas Lapinis
Foto: Vilniaus verslo kolegijos nuotr.

Aušra Gaivenienė, Team Academy studentų koučerė, verslo konsultantė, teigia, kad tokie sunkumai ir „nesėkmės“ – tai viena iš šio mokymosi metodo dalių. Tokiu būdu studentai ugdo savo asmenines savybes: atkaklumą, kryptingą tikslo siekimą, gebėjimą palaikyti vienas kitą ir motyvuoti. Padarytos klaidos ar nesėkmė – tai pamokos, iš kurių mokomasi ir toliau einama pirmyn. Versle, kur nuolat susiduriama su įvairiais pokyčiais ir netikėtumais, vyrauja greitas tempas, o dėl jaunystės ir nepatyrimo rezultatų norima kuo greičiau, tai labai svarbu suvokti.

Kolegijos užnugaris išlaisvina iš vidinių baimių

Praėjus pusmečiui nuo įmonės įkūrimo, šie Vilniaus verslo kolegijos studentai turi virš 10 klientų, įgyvendina skirtingus projektus, susiduria su įvairaus charakterio ir reikalavimų kientais. Jie dalijasi skirtingais darbais ir išbando vis kitas darbo pozicijas. Jie patyrė, ką reiškia dirbti pirmiesiems klientams už itin mažas kainas, kaip sudaryti sutartis, derėtis, vesti įmonės apskaitą, išsiaiškinti mokesčių klausimus ir pan. „Jei dirbdami pamatome, jog iškilo sunkumų, trūksta žinių tam tikroje srityje, kviečiame tos srities dėstytoją, kuris veda individualias paskaitas, atsako į mūsų užduodamus klausimus. Klausimų – atsakymų sesija būna labai naudinga. Visada jausdami kolegijos užnugarį, galime gan greitai sužinoti tai, ką paprastai versle užtruktų išsiaiškinti arba tai kainuotų. Nebijome išbandyti naujų dalykų, nes kolegija mus motyvuoja ir palaiko. Tai suteikia saugumo ir išsklaido baimes,“ – mokymosi užkulisiais dalinosi Mantas Lapinis.

Geriausiais mokytojas – gyvenimiškos situacijos

Team Academy pirmakursiai dalinosi, kad antrasis pusmetis jiems buvo itin intensyvus ne tik mokymosi prasme. Jų komanda itin susidraugavo, jie gerai jaučia vienas kitą, o greta vykstantis asmeninis tobulėjimas kiekvienam atnešė savo rezultatų: susitvarkyti su emocijomis, savo individualizmą panaudoti komandos labui, įveikti baimes ir pan. Ko jie išmoko nuo įmonės įkūrimo pradžios? „Kad klientas pasitiki tada, kai nori jam padėti, o ne išplėšti pinigus, kad jam svarbu žinoti, kokie darbai šiuo metu vyksta. Supratome, kad nereikia apsiimti daryti darbų, kurių negalime padaryti. Mus motyvuoja uždirbami pinigai, bet į juos dabar žiūrime kitaip. Pinigai suteikia priežastį tobulėti, išmokti naujų dalykų, kad galėtume atlikti kitokio pobūdžio darbus ir taip eiti į priekį.“

A. Šukštulytė įsitikino, kad mokymasis pagal Team Academy metodą jai labai daug duoda. „Jei nebūtų tiek daug praktikos, nežinočiau, kaip iš tiesų versle viskas vyksta. Mokyčiausi dėl paties mokymosi ir kad reikia išlaikyti egzaminą. Mano nuomone, šis mokymosi būdas labai tinka žmonėms, kurie turi idėjų ir daugmaž žino, ką nori veikti. Kita vertus, aš atėjau be jokio supratimo apie verslą ir, nors buvo nelengva, jaučiu, kaip skleidžiasi mano asmenybė,“ – džiaugėsi studentė.