Biudžetas rinkodaros specialistams auga

„Rinkodara – be galo plati sritis: reklama, skaitmeninė rinkodara, vartotojų elgsena, kainodara, inovacijų kūrimas yra tokios skirtingos sritys, kad šioje veikloje patys įvairiausi žmonės gali rasti sau įdomiausią darbą, reikalaujantį net priešingų kompetencijų. Nebėra verslo ar viešojo sektoriaus srities, kur rinkodaros nereikėtų. Taigi gerai parengti ir darbštūs specialistai ne tik ras darbą, bet ir galės jį rinktis iš labai plataus spektro organizacijų bei funkcijų, o skaitmeninės rinkodaros sritis turi daug nuotolinio darbo galimybių“, – teigia Ornela Ramašauskaitė, Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA), Lietuvos atsakingo verslo asociacijos (LAVA) valdybų narė, „Orkla Care“ rinkodaros ir komunikacijos vadovė Baltijos šalims.

O. Ramašauskaitės nuomone, šiandien rinkodaros specialistai nebėra sąnaudų centro darbuotojai, besirūpinantys tik įmonės atributika. Tai – strateginiai organizacijos plėtros partneriai, plėtojantys savo sektoriaus kategorijas, dalyvaujantys kuriant naujus produktus ar paslaugas, įvertinantys tvarumo lygį. Skaitmeninė rinkodara, duomenų analitika, kūrybiškumas ir įžvalgos tiesiogiai lemia verslo rezultatus, todėl geras rinkodaros specialistas yra nepakeičiamas kiekvieno ambicingo verslo ar kokybiškai veikiančios organizacijos dalyvis.

Ornela Ramašauskaitė
Foto: Organizatorių nuotr.

Šiuolaikiniame versle įmonėms tenka kovoti su konkurentais dėl vartotojų dėmesio, palankumo ar tiesiog jų pinigų. Šioje konkurencinėje kovoje pagrindinį vaidmenį vaidina rinkodaros specialistų veikla. Nenuostabu, kad jai įmonės skiria apie 10–15 proc. savo biudžeto. Remiantis „CMOsurvey“ duomenimis, įmonės planuoja tik didinti savo rinkodaros biudžetus – tikimasi, kad iki 2024 m. jų biudžetai gali padidėti net 50 proc.

Auga ir tarptautinių specialistų poreikis

Toks spartus biudžetų augimas pareikalaus ir naujų darbuotojų, turinčių tinkamą išsilavinimą ir patirtį, įgaunamą studijų metu: profesinėse mokyklose paprastai mokoma, kaip vykdyti vieną ar kitą rinkodaros veiklą, kolegijos šiek tiek plačiau žiūri rinkodarą ir suteikia išsamesnių žinių apie tam tikrą rinkodaros sritį, pavyzdžiui – reklamą ar logistiką. Tuo tarpu universitetuose ir įgyjami reikalingi pagrindai, ir perteikiama rinkoje dirbančių specialistų patirtis.

„Universitetinėse bakalauro studijose būsimi savo srities specialistai gauna žinių ir patirties iš visų rinkodaros funkcijų. Be to, studentai gauna žinių ir iš kitų mokslo sričių – psichologijos, ekonomikos, vadybos, sociologijos, komunikacijos, kurios yra itin svarbios norint geriau suprasti vartotojų elgseną ir rinkodaros priemonių tinkamumą konkrečiose situacijose. Rinkodaros studijos reikalauja tiek inovatyvaus ir kūrybiško mąstymo, tiek tikslaus paskaičiavimo ir informacinių technologijų supratimo“, – sako Vilniaus universiteto Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto (VU EVAF) profesorius dr. Vytautas Dikčius.

Vytautas Dikčius (E. Kurausko nuotr.)
Foto: Organizatorių nuotr.

Jo teigimu, Europos universitetuose yra per 400 bakalauro programų, kurios specializuojasi ugdyti rinkodaros specialistus, tačiau tik 13 programų, skirtų ugdyti tarptautinės rinkodaros specialistus. Viena tokių – nauja VU EVAF programa „Globali rinkodara“, kurioje daug dėmesio skiriama įvairiems pasaulio regionams, jų ekonomikoms, verslo tradicijoms bei vartotojų elgsenai suprasti. Programoje dėstomi dalykai parinkti taip, kad studijų metu gaunamos žinios ir kompetencijos atitiktų Lietuvos marketingo asociacijos ir Europos marketingo konfederacijos keliamus reikalavimus šios srities specialistams.

„Studentai gilinsis ne tik į gana tipiškus rinkodaros dalykus (vartotojų elgseną, rinkodaros analitiką bei jos komunikaciją ar skaitmeninę rinkodarą), bet ir tuos, kurie pristato verslo kūrimo ir valdymo, mažmeninės ir didmeninės prekybos, logistikos, kainodaros ir dar daug kitų dalykų. Kadangi daugelis šią programą baigusių jaunų specialistų darys sparčią karjerą, jiems prireiks ir vadybos, ekonomikos, informacinių technologijų žinių“, – teigia VU EVAF Rinkodaros katedros vedėjas profesorius dr. (HP) Sigitas Urbonavičius.

Sigitas Urbonavičius
Foto: Organizatorių nuotr.

Tarpdiscipliniškumas ir platesnės galimybės

Naujosios bakalauro studijų programos studentai galės rinktis ir iš fakulteto arba viso universiteto siūlomos dalykų paletės – taigi galės pasigilinti į sritis, kurios gal kiek nutolsta nuo rinkodaros, tačiau yra jiems irgi patrauklios. Praktikos ir dalyvavimo tarptautiniuose konkursuose galimybės leis siekti karjeros, o bendravimas su kurso draugais iš skirtingų šalių suteiks ir tarpkultūrinės patirties.

„Visų pirma reikėtų paminėti, kad būtent VU vykęs „L'Oreal Brandstorm“ projektas padėjo prisijungti prie „L'Oreal“ komandos, kurioje dirbau su „L'Oreal Paris“ ženklu ir jo plaukų kategorija. Perprasti subtilybes, kaip moterys atlieka šias procedūras, nebuvo lengva, tačiau dėl turimų žinių pavyko. Kitas iššūkis, su kuriuo susidūriau – labai didelis duomenų kiekis. Analizuodamas tiek vartotojų elgseną, tiek įvairius aspektus, gali paskęsti duomenyse, tad būtina „išsikristalizuoti“, kas yra svarbu“, – pasakoja VU EVAF alumnas, UAB „Girteka Logistics“ svarbių klientų komandos vadovas Justinas Morkūnas.

Justas Morkūnas
Foto: Organizatorių nuotr.

Anot jo, šiuos iššūkius įveikti padėjo ir VU įgytos žinios. „Dėstytojai išmokė, kaip naudoti turimą informaciją, ką iš jos pasiimti, dalijosi savo domėjimusi marketingo tematika, kurį perėmus iki šiol pavyksta nuolat mokytis ir judėti į priekį“, – sako J. Morkūnas ir būsimiems studentams pataria: verta domėtis ta sritimi, į kurią planuoji stoti, tada lengviau išsaugoti smalsumą, kuris padeda išspręsti daug klausimų ir gerokai greičiau tobulėti.