Pristatydami savo naujausią bendrą produktą verslininkas Jonas Viškelis ir mokslų daktarė Aistė Balčiūnaitienė sako, kad jis puikiai iliustruoja, kaip mokslui yra reikalingas verslas ir atvirkščiai. Jų komanda sukūrė ir pristatė specialų čiulptuką, sulaukusį didelio susidomėjimo.

Sukūrė sprendimą sveikatos problemai

Studijuodama doktorantūroje dr. A. Balčiūnaitienė atkreipė dėmesį į problemą – kūdikius dažnai kamuoja burnos kandidozė (pienligė). Kandidoze gali sirgti net 5–25 proc. kūdikių ir skaičiuojama, kad Europoje tai gali būti 1,25 mln., Lietuvoje – 7,4 tūkst. atvejų. Mokslininkė pasakojo, kad pati augindama mažą sūnų matė šią problemą ir įžvelgė specialaus funkcinio čiulptuko poreikį.

„Dar doktorantūros metais nusprendėme kurti prevencinę priemonę šiai aktualiai problemai. Paprastai rinkoje jai spręsti siūlomi medikamentai arba sintetiniai čiulptukai, bet jie sukelia šalutinius efektus ir nėra patogūs naudoti.

Norėjome sukurti tai, kas vaikams padėtų natūraliai. Tiesą sakant, dar kurdama išbandydavau čiulptuką pati ir duodavau savo sūnui. Jis – kaip tikras profesionalus testuotojas – apžiūrėdavo iš visų pusių, pačiulpdavo, tuomet patrankydavo į stalą. Juokinga buvo stebėti, kad taip atsakingai vyksta tikrinimas, tačiau visada buvau įsitikinusi, kad kurti reikia tai, ką galiu ramiai duoti savo šeimai“, – pasakojo malonaus mažyliui kvapo ir skonio čiulptuką sukūrusi mokslininkė ir mažosios bendrijos „Biofita“ atstovė.

Funkciniai kūdikių čiulptukai
Foto: Autorių nuotr.

Mažyliui čiulpiant šį „Biofita“ sukurtą čiulptuką, visą burnos gleivinę padengia naudingos gydomosios medžiagos.

Kaip naudingą produktą paversti verslu?

Sugalvojus čiulptuko idėją dar reikėjo nuspręsti, kaip jį paversti prieinamu visiems, kurie norės įsigyti. „Biofita“ bendraįkūrėjas Jonas Vaškelis sako, kad tam pravertė ir jo turimos mokslinių produktų komercializacijos žinios, nes darbo metu jis su tuo susiduria neretai.

„Mokslo ir verslo bendradarbiavimas buvo ir yra viena iš mano darbo krypčių. Pagrindinis sunkumas paprastai yra finansinis, nes ankstyvoje produkto prototipo fazėje gali būti labai sunku ką nors įtikinti, jog investuotų į idėją, o savų lėšų dažniausiai nepakanka.

Investuotojai neretai nori didžiosios dalies įmonės akcijų, o tai irgi atbaido ne vieną potencialų startuolį nuo noro imtis verslo, kadangi bent verslo pradžioje nemaža dalis žmonių nori turėti savo verslą, kurį galėtų vystyti ir auginti taip, kaip nori patys“, – apie iš pradžių startuoliams kylančius sunkumus kalbėjo „Biofita“ bendraįkūrėjas J. Vaškelis.

Funkciniai kūdikių čiulptukai
Foto: Autorių nuotr.

Pašnekovas pastebėjo, kad įvairios priemonės ir verslo pagalba, konsultacijos savo verslą kuriantiems ar naujus produktus į rinką norintiems išleisti mokslininkams dažnai būna itin svarbios.

Pasiteiravus, ko reikia, norint pasinaudoti verslo pagalba, J. Vaškelis pastebėjo, kad konsultuotis naudinga ne tik ką tik susikūrusiems startuoliams ar idėją sugalvojusiems mokslininkams, tačiau ir seniai veikiančioms įmonėms. Pirmiausiai naudinga pamatyti žvilgsnį iš šalies.

„Bendradarbiavimas dažniausiai prasideda nuo konsultacijų ir tik po to jis tęsiamas įvairiais bendrais projektais, kuomet įmonėms ir startuoliams yra lengviau ir drąsiau kreiptis į mokslo institucijas.

Toks dėmesys, konsultacijos ar finansavimas automatiškai pritraukia daugiau verslo, sprendžiant įvairius mokslinius ir technologinius neapibrėžtumus, siekiant sėkmingai komercializuoti inovatyvias idėjas“, – pasakojo jis.

J. Vaškelio nuomonei pritarė ir Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos Vandens inžinerijos fakulteto docentė dr. Inga Adamonytė. Pašnekovė įsitikinusi, kad apie mokslo ir verslo bendradarbiavimo galimybes bei naudas mažesnėms įmonėms reikia kalbėti vis dažniau. Įmonėms prireikia ne tik konsultacijų, tačiau ir įtraukimo į įvairius projektus, o mokslininkams – verslo ir rinkos žinių.

„Iš praktikos galiu pasakyti, kad buvo mokslo užsakymų, kai reikėjo atlikti konkretų tyrimą, o taip pat buvo verslo projektų, kuriuos padėjo realizuoti įmonės“, – paaiškino pašnekovė.

Iki lapkričio 15 d. vyksta „Mokslo ir verslo pasimatymai“ idėjų registracija. Registruokite savo idėjas: https://www.delfi.lt/partnerio-turinys/mokslo-ir-verslo-pasimatymai/mokslo-ir-verslo-pasimatymai-projektas-ateities-lietuvai.d?id=88543379.

Mokslo ir verslo bendradarbiavimą, verslų plėtrą, žinių pagrindu sukurtų produktų gamybą bei verslo poreikius atliepiančius mokslinius tyrimus skatina ir ES struktūrinių fondų finansuojamos priemonės.