Elektromobilių stotelės privatiems gyventojams

„Ignitis“ Produktų vadovas, atsakingas už elektromobilių stotelių įrengimą fiziniams asmenims, Karolis Dargis teigia, kad planuojantiems savo namuose įsirengti elektromobilių įkrovimo stotelę, būtina atkreipti dėmesį į pagrindinius skirtumus tarp privačių namų ir daugiabučių.

„Pagrindinis ir esminis skirtumas – montavimo galimybės ir būdas. Stotelės įrengimas privačiuose namuose yra sąlyginai paprastas, iš esmės reikia pakabinti stotelę ant garažo ar namo sienos, kur būtų galima lengvai privažiuoti bei krautis elektromobilį, ir ją pajungti į elektros vidaus tinklą. Toks įrengimas dažnai užtrunka 1–2 darbo dienas ir žmogus iškart gali krautis savo pageidaujamą elektromobilį.

Tačiau, kalbant apie stotelės įrengimą daugiabutyje, atsiranda daugiau reikalingų įsivertinti momentų, pavyzdžiui, norint įsirengti stotelę daugiabutyje, reikia turėti sau nuosavybės teise ar kitu teisiniu pagrindu priklausančią automobilio stovėjimo vietą, tuomet reikia surinkti namo gyventojų ar namo administratoriaus/pirmininko sutikimą įsirengti ir pajungti elektromobilio įkrovimo stotelę. Dažnu atveju, būtina pasididinti įvado galią ir įsivertinti laido atvedimą nuo buto įvado iki stotelės vietos“, – aiškina K. Dargis.

Greito elektromobilių įkrovimo stotelės
Foto: Saulius Žiūra

Nors ir stotelės įsirengimas daugiabutyje iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti sudėtingas procesas, „Ignitis“ atstovo teigimu, tokios galimybės visiškai atmesti tikrai nereikėtų.

„Jei matome ir jaučiate poreikį elektromobilio stotelei savo stovėjimo vietoje, net ir gyvenant daugiabutyje, siūlyčiau neatmesti šios galimybės ir kreiptis į specialistus, kurie padės surasti optimalų įrengimo būdą bei suras būdus visa tai padaryti kaip įmanoma paprasčiau ir greičiau“, – sako K. Dargis.

Specialisto pasiteiravus, ar gyventojai savo namuose turi pakankamai galios, reikalingos elektromobiliams, jo teigimu, situacijų pasitaiko įvairių.

Kaip ir minėjau, butuose gyvenantiems žmonės dažniausiai tenka pasididinti įvado galią, kadangi turimos nepakanka. Privačiuose gyvenamuose namuose to prireikia rečiau, nes žmonės statydami ir įsirenginėdami namą, įsivertina ateities galios poreikį. Tačiau mes visada stengiamės padėti klientui įsivertinti, kokios įvado galios reikia, norint saugiai ir efektyviai krautis elektromobilį bei įveikti visą procesą“, – teigia K. Dargis.

Pasak jo, įkrovimo stoteles galingumas priklauso nuo to, kokį elektromobilį žmogus nori ar planuoja krautis bei kokia yra elektromobilio maksimali įkrovimo galia.

„Pastebime, kad populiariausi pasirinkimai tarp žmonių yra 7,4 kW ir 11 kW AC tipo elektromobilių įkrovimo stotelės, tačiau visada padedam klientui įsivertinti labiausiai jo poreikius bei situaciją atitinkančią stotelę, pateikiam jam pritaikyt1 pasiūlymą“, – tikina „Ignitis“ atstovas.

Visiems rūpimas klausimas – kokia tokių elektromobilių stotelių įrengimo privatiems klientams kaina? K. Dargio teigimu, kainos priklauso nuo kliento poreikių ir situacijos bei pasirinktos stotelės ir jos įrengimo būdo.

„Preliminariai galima įsivertinti, kad kokybiškos stotelės kaina prasideda nuo maždaug 700 eurų, jos įrengimas nuo 200 eurų. Tačiau svarbu įsivertinti ir suprasti, kad stotelės įrengimas daugiabutyje yra brangesnis, kadangi prijungti stotelę prie buto elektros vidaus tinklo, reikia ilgesnio elektros kabelio, o pats pajungimas yra sudėtingesnis, todėl ši kaina dažnu atveju būna didesnė, lyginant su privačiuose namuose įrenginėjamas stoteles“, – aiškina specialistas.

BMW i3
Foto: Gamintojo archyvas

Laukiantys iššūkiai

Kaip pasakoja K. Dargis, elektromobilių skaičius Lietuvoje sparčiai auga, pavyzdžiui, praėjusiais metais šalyje buvo registruoti apie 100 elektra varomų automobilių, o šiais metais jų skaičius siekia jau 1600.

„Ateityje šis augimas tik greitės, todėl ir poreikis elektromobilių įkrovimo stotelėms augs kartu su automobilių skaičiumi, kadangi didelė dalis gyventojų juos kraunasi namuose. Iš čia aišku kyla daug teigiamų dalykų, bet, tuo pačiu, atsiranda rizika, ar pakaks pajėgumo elektros tinkle prijungti šias stoteles, todėl tikrai norėčiau paskatinti gyventojus, kurie svarsto netolimoje ateityje įsigyti elektromobilį, kreiptis į mus ar kitus specialistus ir įsivertinti stotelės įsirengimo galimybes“, – sako „Ignitis“ atstovas.

Kalbant apie elektros tinklo pajėgumus, 2019 m. duomenimis, pastočių lygyje ESO tinkle buvo fiksuojama 1200 MW įrengtoji laisvoji galia. 2020 m. statusas – ESO atnaujina laisvų galių informaciją 110/10 110/35/10 ir 35/10 kV pastočių lygyje.

ESO Elektros tinklų plėtros skyriaus vadovas Donatas Kiltinavičius sako, kad šiai dienai nėra apribota, koks gali būti maksimalus kliento galios poreikis.

„ESO įpareigota suteikti prijungimo paslaugą visiems klientams. Šiandien prie ESO skirstomųjų tinklų tiesiogiai prijungta 131 įkrovimo stotelių. Jų galia varijuoja nuo 10 iki 350 kW. Tačiau atkreipiame dėmesį, kad dalis elektromobilių įkrovimo stotelių yra įrengta klientų vidaus tinkle t.y., prijungtos ne nuo ESO“, – aiškina D. Kiltinavičius.

Jo pasiteiravus, ar ESO yra pasiruošusi elektromobilių plėtrai, Elektros tinklų plėtros skyriaus vadovas sako, jog kol kas esamas tinklas patenkina šiandienius stotelių prijungimo poreikius, tačiau apie ateitį dar šiek tiek per anksti kalbėti.

„Žiūrint į ateitį, tai labai priklausys nuo to, kuriose vietose bus vystoma elektromobilių infrastruktūrą, todėl šiandien neturime vienareikšmio atsakymo – esame pasiruošę ar nepasiruošę. Noriu akcentuoti, kad šiuo metu yra rengiamas Alternatyvių degalų įstatymas, kurio apimtyje bus nubrėžtos gairės elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtrai“, – teigia D. Kiltinavičius.

Pasak jo, ESO elektromobilių plėtrai numatomas investicijas planuoja integraliai su daugeliu kitų tinklo investicijų planais ar poreikiais.

„Pavyzdžiui, įvertinant atsinaujinančių energijos išteklių gaminančių vartotojų, energijos pasaugojimo sprendimus, virtualų vartojimą, tinklo patikimumo modeliavimo sistemų poreikį ir kt. Visa tai daroma atsižvelgiant ir į kitas, energetikos sektoriuje vykstančias, transformacijas: atsirandant naujoms technologijoms, keičiantis vartotojų ir rinkos poreikiams, įvertinant tai, kad rinkos bei klientų poreikiai, modernūs sprendiniai atsiranda ir įsitvirtina rinkoje per vis trumpesnius terminus“, – sako D. Kiltinavičius.

Greito elektromobilių įkrovimo stotelės
Foto: Saulius Žiūra

Itin greito įkrovimo stotelėmis domisi jau ir privatus verslas

„Ignitis“ produktų vystymo vadovas Andrius Šeršniovas teigia, kad šiuo metu bendradarbiaujama su keliomis įmonėmis, planuojančiomis įsirengti nuosavas itin greito krovimo stoteles, kurios dar šiais metais turėtų atsirasti Lietuvoje.

„Mes įmonėmis jau šiandien galime siūlyti sprendimą, kuris užtikrins ateities transporto įkrovimo standartus“, – sako „E-mobilumo“ produkto vystymo vadovas A. Šeršniovas.

Pasak pašnekovo, šiame rinkos segmente atsiranda daugiau konkurencijos, didėja pasirinkimas, mažėja įrangos kaina.

„Jeigu dar prieš du ar tris metus 300 kW galios stotelė atrodė – kaip tolima ateitis, tai apie tokius sprendimus jau ne tik galvojama, tačiau ir pradedama juos įgyvendinti. „Ignitis“ gali įmonėms pasiūlyti bet kokį įkrovimo sprendimą: nuo viso autoparko elektrifikavimo iki paprastos lėto įkrovimo stotelės. Šalia stotelių įmonėms siūlome stotelių administravimo programinę įrangą ir papildomus produktus, pavyzdžiui: įmonėms teikiame žalią lietuvišką elektros energiją, saulės elektrinę ar ESCO paslaugą“, – aiškina A. Šeršniovas.

Dar vienas „Ignitis“ laukiantis iššūkis, kuriam rengiasi energetikos bendrovė – komercinio transporto infrastruktūra.

„Jau dabar didžiosios kompanijos, tokios kaip: „Volvo“, „Daimler“, „Tesla“, „MAN“, „Ford“, „BYD“, kuria bendrą įkrovimo standartą, kuris užtikrintų vienodą standartą bet kokiam komerciniam transportui. Lietuvoje turime kelis tarptautinius koridorius, kuriais nuolat juda tarptautinis komercinis transportas. Kai baigsis iškastinio kuro era, visi dyzeliniai vilkikai turės elektrifikuotis. Įrenginėjant tokiam transportui degalines, galios poreikis bus milžiniškas, kadangi įkrauti vilkikus reikės greitai.

Vilkikų vairuotojai privalomai daro poilsio sustojimus, kurie trunka 45 min. Pageidautina, kad per šį laiką vilkikas pakankamai pasipildytų energijos atsargas. 12 vilkikų vienu metu įkrauti galinti degalinė, turės įsirengti maždaug 10 MVA galios įvadą. Tokią galią įsirengti šalia greitkelių ne visada bus paprasta, dėl elementarios infrastruktūros trūkumo, nes ne prie visų šalyje esančių greitkelio ruožų yra elektros perdavimo ar skirstymo infrastruktūra. Verslui tikrai turės padėti ir Europos Sąjunga ar valstybė, nes savarankiškai ne visada tai bus galima įgyvendinti“, – teigia A. Šeršniovas.

Komercinis transportas įkrovimui naudoja šiek tiek kitokį įkrovimo standartą nei įprasti elektromobiliai. Pagrindinis skirtumas – baterijų technologija ir šiek tiek kitokia įkrovimo įranga. Komercinis transportas įprastai naudoja aukštos įtampos baterijas 800V ir daugiau. Taip pat skiriasi ir įkrovimo jungtys. Pvz. autobusai įkrovimui naudoja pantografus ar bevielį įkrovimą. Taip pat yra kuriamas ir atskiras įkrovimo standartas (HPCVC) kurį vieningai ateityje naudos visas komercinio transporto segmentas. „Ignitis“ jau šiandien gali pasiūlyti įkrovimo sprendimus bet kokiam komerciniam transportui. Mūsų įmonė gali pasiūlyti įkrovimo sprendimus komerciniam transportui. Klientus konsultuojame galios didinimo klausimais, įkrovimo sprendimo teisingu parinkimu, teikiame įrangos garantinį ir pogarantinį aptarnavimą.