Specialistai, užsiimantys kondicionavimo sistemų pildymu ir priežiūra, dėl pasikeitusių Europos Sąjungos reikalavimų, susiduria su itin padidėjusiomis šaldymo agentų kainomis. Kaip rodo Lietuvos pardavimų portalų vyraujanti nelegalių šaldymo agentų pasiūla, didelė dalis žmonių įstatymą bando apeiti ir renkasi prekes, kurios į mūsų šalį patenka kontrabandiniu keliu. Todėl nuvykus užpildyti automobilio kondicionierių šaldymo agentu arba kitaip freonu, patariama būti atidiems ir pasiteirauti, kokia yra jo kilmė. Patikrinimo metu nustačius, kad sistema užpildyta nelegaliu šaldymo agentu – iš automobilių serviso galite grįžti pėsčiomis.

Nelegalūs bandymai apeiti įstatymą

Freonu užpildoma didžioji dalis šaldymo sistemų, įskaitant ir pramoninius bei buitinius kondicionierius. Šių dujų prekybai nustačius kvotas, Europos Sąjungoje fiksuojamas didelis kontrabandiniu būdų patenkančių, nedeklaruotų šaldymo agentų kiekis. Ypatingas augimas buvo stebimas 2017 metais, kai netilo kalbos dėl ketinimų su šaldymo agentų prekyba susijusius įstatymus griežtinti.

Kaip teigiama nevyriausybinės organizacijos „Environmental Investigation Agency“ (EIA) 2019 metų pradžioje publikuotoje ataskaitoje, per 2016–2017 metus iš Kinijos eksportuotų šaldymo agentų kiekis buvo daugiau nei 100% didesnis nei nurodoma Europos šalių importo deklaracijose. Tokie duomenų neatitikimai pastebimi ir Lietuvoje – Kinijos nurodomų eksportuotų šaldymo agentų ir į Lietuvą importuotų produktų skirtumas minėtu laikotarpiu sudarė – 123%.

Ryškėja du ypač populiarūs nelegalių šaldymo agentų platinimo būdai. Vienas jų – tai atvira kontrabanda, kai HFC dujų registre nesančios įmonės įprastinių muitinės procedūrų metu importuoja kvotų sistemoje neregistruotus HFC šaldymo agentus. Kitas – tai nelegalių produktų gabenimas per valstybės sieną, bandant fiziškai nuslėpti vežamus produktus arba klastoti šaldymo agentų dokumentus, perklijuojant produkto tipą nurodančius lipdukus ar nurodant netikslią produktų paskirties vietą.

Antrasis būdas galimai tampa priežastimi, kodėl taip ženkliai skiriasi iš Kinijos eksportuojamo freono ir į Lietuvą importuojamų produktų kiekiai. Kaip nurodoma jau minėtoje EIA ataskaitoje, Rusija ir Ukraina yra pagrindinės valstybės, iš kurių į Šiaurės Rytų Europą freonas patenka nelegaliai.

Būtent Lenkija minima kaip vienas pagrindinių taškų, kuriame kontrabanda iš Ukrainos patenka į Europą. Milžiniškus kontrabandos mastus rodo šių metų balandžio mėnesį Lenkijos su Ukraina pasienyje užfiksuota nelegali 25 tonų šaldymo agentų siunta, kurios rinkos vertė apie 600 000 eurų. Vienkartinėje taroje supakuotų R134a, R404A bei R410A aušalų bendras svoris sudarė 24,459 kg. Pasienio tarnyba nustatė, jog siunta neatitinka kvotų sistemos ir ženklinimo reikalavimų.

Įrangos konfiskavimo metu – grėsmė prarasti šaldymo agentu užpildytą automobilį

Neteisėtu būdu patekę šaldymo agentai neretai realizuojami ir Lietuvos rinkoje. Nepaisant to, kad vienkartinėje taroje parduoti šaldymo agentus draudžia įstatymai ir už tokią veiką numatytos baudos, tačiau nevaržomas tokių produktų pardavimas yra fiksuojamas viename populiariausių Lietuvos internetinių pardavimų portalų. Prasidėjus vasaros sezonui tokių pardavėjų skaičius tik didėja. Birželio pradžioje, viename iš portalų, daugiau nei 20 pardavėjų siūlo pigiau įsigyti populiariausius šaldymo agentus, tokius kaip: R134a, R404A, R410A, R32 vienkartinėje taroje. Pardavėjai pirkėjus vilioja ir akcijomis, siūlydami nuolaidas produktus perkant didesniais kiekiais.

Rizikuoja ne tik nelegalius produktus per sieną gabenantys asmenys, tačiau ir žmonės, nusprendę šaldymo agentų įsigyti pigiau. Pagal įstatymus būtinose teikti ataskaitose, deklaravus klaidingą informaciją apie naudojamus šaldymo agentus ir jų kiekius – rizikuojama gauti baudą nuo 200 iki 300 eurų. Atsakomybė gresia ir už vienkartinių cilindrų naudojimą. Pagal galiojančius šalies įstatymus už tai numatyta administracinė atsakomybė – nuo 1400 iki 3000 eurų bauda bei įrangos konfiskavimas.

Dėl naudojimo patogumo ir juodojoje rinkoje vyraujančios patrauklios R134a kainos, nelegalūs ir vienkartinėje taroje parduodami šaldymo agentai yra itin populiarūs automobilių servisuose. Todėl atvykus į servisą ir tiksliai neišsiaiškinus, kokios kilmės produktu užpildoma sistema, rizikuojama smarkiai nukentėti. Atsižvelgiant į vyraujančius įstatymus, atvykę aplinkos apsaugos inspektoriai turi teisę konfiskuoti ne tik automobilių šaldymo sistemas užpildančią įrangą, tačiau ir kitus įrenginius, kurie buvo užpildyti nelegaliu šaldymo agentu, įskaitant ir servise stovinčios transporto priemonės kondicionavimo sistemą.

Kas atsakys už daromą milijoninę žalą?

Jau 2018 metais buvo skaičiuojama, kad dėl nelegaliai parduodamų kontrabandinių šaldymo agentų valstybei padayta žala gali siekti net 6 milijonus eurų. Nuostolius patiria ne tik valstybės biudžetas, tačiau ir legaliai šaldymo agentais prekiaujančios įmonės.

„Šaltininkų“ asociacijos valdybos narys ir įmonės „BRGroup“ komercijos direktorius Mindaugas Rutkauskas neskuba ieškoti kaltų, tačiau akcentuoja, kad padėtis nesikeičia jau antrus metus iš eilės. „Nematome jokio progreso šitoje srityje. Jau antrus metus iš eilės sugrįžtame prie tos pačios temos, tačiau be valstybinių institucijų iniciatyvos ir įsikišimo pasikeitimų nebus. Tai – kompleksinis klausimas, kurį būtina spręsti įsitraukiant visoms už tai atsakingoms instancijoms. Mes kaip verslo atstovai esame atviri dialogui ir galime bendradarbiauti – valstybinėms institucijoms suteikti informacijos, kaip atpažinti legalius produktus nuo kontrabandinių ir t. t.“ – akcentuoja M. Rutkauskas.

Kaip gerąją praktiką įmonės „BRGroup“ komercijos direktorius mini Lenkijos atvejį. „Lenkija per 2017 metus atliko 600 patikrinimų ir užkirto kelią net 80 nelegalaus freono importo atvejų. Per pirmąjį 2018 pusmetį buvo užfiksuota net 400 nusikalstamų veikų, susijusių su nelegaliu HFC dujų-šaldymo agentų gabenimu. Iš mūsų institucijų mes taip pat tikimės tokio aktyvumo. Manome, kad to pačio norime ne tik mes – verslo atstovai, tačiau ir kitos valstybės, kurių tranzitine šalimi esame“, – pastebi M. Rutkauskas.

Veiksmų imasi ne tik Lenkija, tačiau ir kitos Europos Sąjungos šalys. Daugelis valstybių,pavyzdžiui, Čekija, Danija, Belgija, Slovėnija, ėmėsi didinti baudas už šaldymo agentų importavimą, nesilaikant numatytos kvotų sistemos tvarkos. Kaip pavyzdys, pagal atnaujintą baudų skyrimo tvarką, Čekija už minėtą nusižengimą numato baudas iki 39 000 eurų, tuo tarpu remiantis Lietuvos įstatymais už tokią veiką yra baudžiama konfsikuojant įrangą bei skiriant iki 3000 eurų administracinę baudą. Suomija skiriamų baudų nenurodo, tačiau už aplinkai žalą darančius nusikaltimus numato laisvės apribojimą nuo 2 iki 6 metų.

Užsakymo nr.: PT_81426511