Ko gero ir elektrines transporto priemones šiandien jau galėtume vadinti nebe inovacija, o įprasta transporto priemone, kurią renkasi stiliaus ir patogumo mėgėjai. Jau ilgą laiką dviračiai yra neabejotinai švariausia ir draugiškiausia aplinkai transporto priemonė Europos miestuose. Visgi Lietuvoje, vasaros metu, jie dažnai nusileisdavo motoroleriams dėl vienos paprastos priežasties – lengvumo judėti nelygiomis gatvėmis. Tačiau rinkoje atsiradus elektriniams paspirtukams ir dviračiams, pastarieji sulaukė daug kam netikėto pripažinimo, kurį lėmė galimybė be pastangų įveikti didesnį atstumą mieste saugiai judant šaligatviais ar dviračių takais. Būtent galimybė judėti pasikliaujant ne vien savo fizinėmis jėgomis, bet ir technologija leido žaibiškai iškilti šioms saugioms ir švarioms aplinkai inovacijoms.

Elektrinis dviratis

Ko gero įprastai adrenalino mėgėjai sėda ne ant dviračio ar paspirtuko, o prie automobilio ar dar dažniau – motociklo vairo. Elektrinių dviračių kūrėjai „Elektrociklas“ šį stereotipą apvertė aukštyn kojomis. Jie ieškojo transporto priemonės sprendimo, kuris būtų sportiškas, patogus ir saugus. Sudėjus šias savybes buvo sukurti galingi, elektriniai dviračiai, tinkantys adrenalino entuziastams. Jų išvystomas greitis siekia daugiau nei nei 100 km/h.

Idėja netruko tapti realybe – pradėjome gaminti ypatingo kruopštumo ir pastangų reikalaujančius, anglies pluošto ir stiklo kompozito rėmus. Gamybos proceso specifika ir tikslumas yra ypatingai svarbūs, tad šiuo metu net nesvarstome galimybės užsakyti gamybos kitur ir atskleisti savo „virtuvės“ paslapčių. Iki šiol viską darome patys: nuo pat idėjos ir brėžinio, iki realaus, iki 100 km/h greičiu skriejančio elektrinio dviračio, kuris po vieno įkrovimo gali nuvažiuoti net 220 km. Ėmėme domėtis, kaip pirmuosius pagamintus dviračius ištestuoti – norėjome sužinoti jų galimybes, ieškojome būdų parduoti.” – pasakoja vienas iš ivonacijos autorių Rokas Zabulionis.

Elektrinio dviračio prototipo testavimas užtruko 5 metus, kol jis buvo paleistas į rinką. Tai padaryti inovatoriai galėjo kur kas greičiau, tačiau siekė sukurti tikrai kokybišką sprendimą. Testavimas vyko ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio rinkose. Patys kūrėjai ypač vertina kokybę patys rinkdamiesi prekes ir paslaugas, tad į tai negalėjo numoti ranka kurdami ir savo inovatyvų gaminį. Dviračiams gaminti buvo panaudojatos naujausios technologijos ir inovatyvūs techniniai sprendimai. Lietuvių kuriami dviračiai vieninteliai pasaulyje turi skysčiu aušinamą elektros variklį.

Elektrinis dviratis
Foto: Organizatorių nuotr.

Žinoma, elektromobiliuose egzistuoja skysčiu aušinami elektros varikliai, bet jie dar niekada nebuvo pritaikyti dviračiams, šis atvejis pirmasis. Kalbant apie dviračio konstrukcijos gamybą, inovatoriams taip pat svarbu kokybė ir išskirtinumas, todėl jie naudoja išskirtinai kokybiškus konstrukcijos komponentus, o akumuliatorius dviračiams gamina patys.

Sukurta inovacija leido išvystyti didelį greitį, kas technologiškai yra labai pažangu ir turi žavėti ne vieną greičio mėgėją. Visgi kūrėjai nusprendė savo produktą adaptuoti ir atsargesniems keliautojams ar šeimoms. Taip atsirado antrasis – lengvesnis ir mažiau galingas – produkto modelis. Lietuviai elektrinių dviračių kūrėjai plečia savo klientų ratą ir užsienyje, kur greita, bet saugi ir draugiška aplinkai transporto priemonė tampa vis labiau pripažįstama.

Vietoje elektrinio dviračio – elektrinė pavara

Elektrinio dviračio galimybės ir patogumas dvigubai, kartais netgi trigubai lenkia įprastus dviračius. Tačiau vartotojas ne visada yra pasiruošęs investuoti į dar vieną transporto priemonę. Taip pat didelė dalis vartotojų neturi tinkamos vietos, kurioje galėtų patogiai ir saugiai laikyti du dviračius – įprastą ir elektrinį. Atkreipę dėmesį į šią problemą dar vieni inovacijų kūrėjai „Rubbee“ sukūrė elektrinę pavarą, kuri įprastą dviratį paverčia elektriniu. Inovatyvi pavara tinka kalnų, miesto, plento dviračiams. Vos kelis kilogramus sveriantis išradimas turi baterijas, elektroniką ir motorą, besiliečiantį prie galinės dviračio padangos. Pavara taip pat turi belaidį kadencijos jutiklį, sekantį pedalų sukimo ritmą ir automatiškai pritaikantį elektros pavaros sukimą.

Inovatyvi pavara yra belaidė, turinti regenaracinio stabdymo galimybę. Važiuojant nuo kalno galima įjungti šią stabdymo galimybę, kuri įkrauna gaminio akumuliatorius.

Rubbee X
Foto: Organizatorių nuotr.

Tai pat siekdami užtikrinti patogumą, bei atsižvelgdami į greitą gyvenimo tempą inovatoriai sukūrė itin paprastą pavaros montavimą ant dviračio. Jos uždėjimas trunka vos 1 sekundę. Pradėjus važiuoti pavara pasitelkdama belaidį akselerometrą matuoja žmogaus mynimo pastangas ir pati nustato, kada reikia suteikti elektrinę pagalbą. Tokiu būdu užtikrinamas pavaros našumas ir patogumas.

Turi idėją, bet trūksta investicijų?

Galbūt ir jūs turite 3D vaizdo holografinėmis technologijomis paremtų idėjų, kurių dar nedrįstate įgyvendinti? Arba bandote įgyvendinti, bet užstrigote pusiaukelėje? Kviečiame inovatyvius produktus ar paslaugas kuriančius inovatorius dalyvauti šiose Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros programose ir priemonėse investicijoms gauti:

• Inočekiai

Skirta: privatiesiems juridiniams asmenims, pradedantiems ar jau vykdantiems inovacinę veiklą. Inovacinio čekio dydis priklauso nuo vykdomos veiklos ir gali siekti iki 76 tūkst. Eur.

• Inostartas

Skirta: smulkiojo ir vidutinio verslo subjektams, veikiantiems ne ilgiau kaip 36 mėnesius. Projekto dydis priklauso nuo vykdomos veiklos ir gali siekti iki 46 tūkst. Eur.

• Inopatentas

Skirta: juridiniams asmenims, siekiantiems apsaugoti intelektinės nuosavybės teises tarptautiniu mastu.

Tinkamos išlaidos – oficialūs mokesčiai, patentinių patikėtinių paslaugos. Didžiausia MITA skiriamų investicijų suma vienam išradimui ar dizainui – 30 tūkst. Eur.

• Partnerių paieškos vizitai

Skirta: įmonėms, ieškančioms partnerių užsienio šalyse.

Finansuojamas dalyvavimas įvairiuose renginiuose ir susitikimuose užsienyje, apmokant kelionės, gyvenamojo ploto nuomos, renginio dalyvio mokesčio išlaidas.

Vizitų tikslas – rasti partnerių dalyvauti tarptautinėse programose („Horizontas 2020“, „Eurostars-2“, „Eureka“, ir kt.) bei pritraukti investicijų verslo plėtrai.

Straipsnių ciklas parengtas pagal projektą „Technologijų ir inovacijų populiarinimas“, kuris yra finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis. Projekto tikslas – populiarinti technologijų pažangą ir inovacijas, informuojant verslą ir verslui imlią visuomenę apie mokslinių tyrimų vykdymo ir inovacijų diegimo naudą. Projektą vykdo Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA).