1 taisyklė: leiskite buitinei technikai atsikvėpti

„Pirmiausia patartume nepamiršti, kad namuose naudojame buitinę, o ne profesionalią techniką. Kad ir kokios paskirties tai būtų buitinė technika, dažniausiai ji nėra skirta nepertraukiamam darbui – vadinamasis „non-stop“ režimas jai gali būti pražūtingas. Tad pirmiausia reikėtų laikytis principo, kad po tam tikro darbinio ciklo įrenginys turi atvėsti – bent valandą. Tai taikytina kone visai namų įrangai“, – sako buitinės technikos taisymo įmonės „Salvata“ serviso darbų vadovas Ernestas Ščerban.

Jis taip pat atkreipia dėmesį: įmonės meistrai karantino – o ypač pirmojo – metu, stebėjo žymiai padaugėjusias indaplovių remonto užklausas – darbų apimtys išaugo kartais. Taip pat buvo dažniau kreipiamasi dėl kaitlenčių, orkaičių gedimų. Vis dėl to dažniausiai dėl sutrikimų buvo kalta ne įrenginio kokybė, o pats vartotojas: neteisingai arba nerūpestingai jį naudojo, nesilaikė elementarių instrukcijų nurodymų. Tarkime, daugelis gamintojų nurodo, kad į indaplovės vidų dedamus indus prieš tai būtina bent minimaliai nuplauti šaltu vandeniu, nekrauti jų su maisto likučiais, periodiškai valyti filtrus ir naudoti valymo priemones, skalavimo skystį, bei specialią druską. Deja, bent vieną šių procedūrų pamiršta daugelis.

Anot E. Ščerban, kai prietaisai pradedami naudoti intensyviau, normalu, kad greičiau priartėjama prie vadinamosios „kritinės ribos“, kai kas nors nutinka – ir tai nebūtinai rimtas gedimas. Tiesiog po tam tikro kavos puodelių skaičiaus kavos aparatas užkalkės, o skalbimo mašinai, dirbusiai begalę valandų, gali prireikti išvalyti filtrus, nes, pavyzdžiui, vanduo iš jos nebebus išleidžiamas taip greitai, kaip anksčiau.

Ernestas Ščerban

2 taisyklė: nedarykite nieko, ko neprašoma instrukcijoje

Pasak buitinės technikos taisymo įmonės „Salvata“ serviso darbų vadovo E. Ščerban, visada sveikintina būtų ir prevencinė prietaiso priežiūra ir profilaktika. Ir dar labai svarbu nedaryti nieko, kas neparašyta įrangos ar prietaiso instrukcijoje. Pavyzdžiui, nereikėtų pilti į prietaisus kokių nors rūgščių, įskaitant actą, jei tik gamintojas neprašo tokių medžiagų pilti. Taisyklos specialistų patarimas – vienareikšmiškas: pasitikėkite gamintoju, nes niekas geriau už pastarąjį negali išmanyti apie parduodamą įrenginį.

„Galbūt ir būtume linkę manyti, kad gamintojas greičiausiai nėra suinteresuotas, kad vienos skalbimo mašinos jūsų šeimai užtektų visą gyvenimą, bet sykiu jis tikrai nėra nusitekęs prieš vartotoją. Naudokite įrenginius saikingai, pagal paskirtį, ir jūs nustebsite, kad ne tik seniau, tariamai „geriau“ pagamintas prietaisas, bet ir šiuolaikiškas įrenginys geba funkcionuoti labai ilgai ir net viršydamas gamintojo nurodomą gyvavimo laiką“, – aiškina buitinės technikos taisymo įmonės serviso darbų vadovas.

Tuo tarpu Elektronikos platintojų asociacijos (EPA) projektų vadovė Laura Jurevičienė primena, kad elektronikos gaminių tvarumas yra daugelio grandžių veiklos bei elgsenos rezultatas. Pavyzdžiui, nuo šių metų kovo 1 d. Europos Sąjungoje (ES) įsigaliojo taisyklės, įpareigojančios gamintojus parduoti tvaresnius šaldytuvus, šaldiklius, indaploves, skalbimo mašinas, televizorius. Šie gaminiai turėtų būti naudojami ilgiau, būti lengviau pataisomi, o galiausiai – lengviau perdirbami, įrangos atsarginės dalys – prieinamos bent 7–10 metų nuo paskutinio rinkoje parduoto produkto. Kita vertus, geresnė galimybė taisyti visiškai nereiškia, kad turėtume nepaistyti prietaiso paskirties ar veikimo specifikos, nesirūpinti įrangos profilaktika. Kaip ir gamintojai, esame atsakingi ir už didėjančius elektronikos atliekų kiekius.

Taisymas neviršija 50 proc. naujo daikto kainos – remontuokite

„Augant pragyvenimo ir vartojimo lygiui, mūsų namuose daugėja įvairių elektronikos prietaisų, senuosius prietaisus keičia nauji. Neseniai mūsų asociacijos inicijuotas gyventojų elgsenos tyrimas atskleidė, kad net 57 proc. apklausos dalyvių naujus elektronikos prietaisus pirko dėl to, kad senieji sugedo ir jų neva neapsimokėjo taisyti. Tačiau tai visiškai nereiškia, kad visais šiais atvejais sprendimas įsigyti naują buvo priimtas tik dėl to, kad taisyti buvo brangiau nei įsigyti naują daiktą. Taisyti rekomenduojama, kai daikto remonto išlaidos neviršija 50 procentų naujo įrenginio sumos, tačiau, deja, daugelis net nesivargina skaičiuodami, kas labiau apsimoka“, – sako L. Jurevičienė.

„Salvata“ serviso darbų vadovas E. Ščerban taip pat atkreipia dėmesį: nors šios įmonės paslaugų centrų durys Vilniuje ir Kaune per šventes lankytojams bus uždarytos, tačiau mobili meistrų komanda bus pasirengusi gelbėti šventinę nuotaiką. Meistrai taps greitąja pagalba tiems, kurių prietaisams šventinis krūvis pasirodys per sunkus. Tokia komanda kiekvieną dieną 8–22 valandomis budi ištisus metus.

Taisyklos meistrų komanda dirba be poilsio dienų

Greitoji meistrų pagalba – ir per šventes

„Buitinė technika neretai sugenda pačiu netinkamiausiu laiku, ypač savaitgaliais ar per šventes, kai vartotojai pradeda aktyviau naudoti maisto ruošimo techniką, kai indaplovės dirba be poilsio, o šaldytuvai prikraunami tiek, kad nebeatlaiko. Kai neturime galimybės atvykti greitai, visada stengiamės pakonsultuoti klientą telefonu, pasiūlyti bent laikiną sprendimą, patarti. Šventiniu laikotarpiu, kai budinčių technikų pajėgumai mažesni, skubiai remontuoti fokusuojamės tuos įrenginius, be kurių šventės sunkiai įsivaizduojamos, tai – viryklės, orkaitės, kaitlentės, šaldytuvai. Jeigu remontas sudėtingesnis ir reikalauja serviso centro sąlygų, meistrai neretai turi pasiruošę nemokamą pakaitinį prietaisą remonto laikotarpiui“, – pasakoja „Salvata“ atstovas.

Populiariausi taisyklos siūlomi pakaitiniai įrenginiai – kaitlentės, orkaitės, kavos aparatai, šaldytuvai. „Stengiamės tam, kad sugedęs įrenginys neišmuštų mūsų klientų iš vėžių, nes neretai daug patogiau išsikviesti meistrą, kuris galės viskuo pasirūpinti nuo A iki Z, nei įsitraukti į naujo įrenginio paieškas, o juk naujo daikto įsigijimas dažniausiai atsieja brangiau nei sugedusio remontas, be to, dar prireikia ir papildomų išlaidų atvežti, užnešti, sumontuoti, prijungti, suderinti ir panašiai“, – primena taisyklos serviso darbų vadovas.

Lietuvoje – išvystytas elektronikos atliekų surinkimo tinklas

EPA projektų vadovė taip pat atkreipia dėmesį į problemą, kai daugelis senų, sugedusių, nenaudojamų prietaisų vis dar nugula spintelėse ir sandėliukuose, o dar kita dalis išmetama į mišrių atliekų konteinerius. Tokia elgsena ne tik pavojinga gamtai ir žmonių sveikatai, bet ir nepadeda vertingoms antrinėms žaliavoms tapti naujų gamybos ciklų dalimi, perdirbant elektronikos atliekas.

„Lietuvoje turime puikiai išvystytą elektronikos atliekų ir panaudotų baterijų surinkimo tinklą, smulkiosios elektronikos atliekas galime palikti prekybos centruose, specializuotose parduotuvėse, bibliotekose ar kitose įstaigose esančiuose specialiuosiuose konteineriuose, o stambiąsias elektronikos atliekas išvežime iš namų nemokamai – tereikia registruoti tokių atliekų išvežimą www.epa.lt svetainėje ar užsisakyti šią paslaugą telefonu +370 695 55111“, – primena EPA atstovė.

Užsakymo nr.: PT_89003087