Lietuvos e. verslai atrasti užsienio rinkų neskuba

Ne tik dairytis į vietos rinką, bet ir atrasti užsienio šalių vartotojus – taip, anot „Omniva LT“ generalinio direktoriaus Simono Bielskio, šiuo metu turėtų elgtis strategiškai mąstantis Lietuvos e. verslas. Priežastis paprasta – vietos verslą lydi vis didesni konkurenciniai iššūkiai. Tą rodo praūžusio „Juodojo penktadienio“ apsipirkimo statistika: „Asos“ tądien tapo antruoju lietuvių pirkėjų pasirinkimu. Lietuvos e. prekyboje klesti ir kiti, neseniai į rinką įžengę pasauliniai gigantai: „About You“, „Zalando“, „Boozt“, „Shopee“.

„Šalies rinkoje pasirodė nauji, pasaulyje gerai pažįstami prekės ženklai. Vadinasi, vietos verslo konkurencinės sąlygos sparčiai kinta. Išlikti rinkoje tampa vis sudėtingiau dėl to, kad naujieji žaidėjai ateina gerai pasiruošę: su didžiuliu asortimentu, milžiniškais rinkodaros komunikacijos biudžetais ir patirtimi. Turėdami stiprų finansinį palaikymą, jie vartotojams gali pasiūlyti įvairias akcijas – to mažieji sau leisti dažnai negali“, – situaciją apibendrina S. Bielskis.

Nors e. komercijos verslų skaičius pasaulyje auga, internetinės prekybos augimo tempai lėtėja. Rinkos analitikai „eMarketer“ prognozuoja, kad pasaulinės e. komercijos plėtra per kelerius ateinančius metus susitrauks kone dukart – nuo 16,8 proc. šiemet iki 9 proc. 2025-aisiais. Taigi vis daugiau e. prekybos verslų teks dalytis lėčiau augančia rinka.

 Simonas Bielskis, „Omniva LT“ generalinis direktorius

„Kaip šiuo atveju būtų logiška elgtis Lietuvos verslui? Atrasti užsienio rinkas. Tik kol kas nemažai šalies įmonių delsia. „Omniva LT“ inicijuoto Lietuvos e. komercijos tyrimo duomenys rodo, kad daugiau nei pusė Lietuvos bendrovių internetu prekiauja vietoje, vos mažiau nei dešimtadalis atrado Baltijos šalių rinkas. Dažniausiai šalies verslai teigia nematantys tarptautinės e. prekybos poreikio. Tokios nuomonės laikosi net 68 proc. internetu už Baltijos šalių ribų neprekiaujančių įmonių“, – pabrėžia S. Bielskis.

Svarbu išsigryninti nišą

Tokį šalies verslo požiūrį keisti siūlo ir daugiau nei 13 metų sėkmingą tarptautinį baldų prekybos internetu verslą plėtojantis Pijus Makarevičius. Jo įkurta įmonių grupė „Furniture1“ jau užkariavo ne vieną Europos šalį, padidindama pardavimus daugiau nei pusantro karto. Anot P. Makarevičiaus, e. prekybos pokyčiai Lietuvoje ir pasaulyje turėtų tapti akstinu ieškoti naujų verslo perspektyvų užsienyje.

„E. komercija tampa vis globalesnė ir tokia išliks ateityje. Lietuvos verslui tai yra didžiulė galimybė. Juk šiandien nėra skirtumo, iš kur įmonė valdoma. Tačiau peržengti sienas turime ne tik dėl to. Pandemija reikšmingai pakeitė daugumos apsipirkimo įpročius. Nemaža dalis pirkėjų pirmą kartą pirkę internetu, liko patenkinti, todėl, net ir atidarius parduotuves, toliau rinkosi e. prekybą. Kita vertus, žaidėjų rinkoje skaičius auga, konkurencija intensyvėja, rasti savo nišą tampa vis sunkiau. Vis tik, toks iššūkis verslui – pergalė vartotojui. Jis dabar turi vis didesnį pasirinkimą iš sąžiningų e. komercijos įmonių, kurioms rūpi pirkėjo patirtis“, – sako P. Makarevičius.

„Furniture1“ vadovas akcentuoja, kad į tarptautinę rinką nusprendusiam žengti verslui svarbu turėti aiškų konkurencinį pranašumą.

„Jį atrasti gali būti sunkiau didelėje globalioje verslo arenoje. Čia konkurencija išties milžiniška. Tačiau verta rinktis kitą variantą – ieškoti siauros, apibrėžtos nišos, kurioje varžytis lengviau. Nors daugelis tarptautinę plėtrą mato rinkose, kurios labiausiai pažengusios e. komercijos srityje, svarbu nepamiršti, kad populiariuose e. komercijos segmentuose vartotojų lūkesčiai kur kas didesni ir reikės gerokai daugiau pastangų jiems išpildyti“, – atkreipia dėmesį P. Makarevičius.

Potencialas – didžiulis

P. Makarevičiaus manymu, ateityje, siekiant konkurencingumo, verslas privalės vis daugiau dėmesio skirti ne tik prekių kainai ar pristatymo terminams, bet ir tvarumui.

„Vartotojai jau renkasi mažiau taršius produktų gamintojus. Taip pat draugiškesnius aplinkai pristatymo būdus, jau naudotus produktus, kartais netgi atsisako pirkinių, kurie nėra būtini. Į tai atsižvelgiame ir mes. Siekiame, kad po kelerių metų būtume dar tvaresni ir draugiškesni vartotojui, kartu norime plėsti savo veiklos geografiją. Todėl investuojame į procesų bei klientų patirties gerinimą, IT sprendimus“, – pasakoja P. Makarevičius.

Tokių veiksmų, anot jo, imamasi ne veltui. Investuojant į kokybės gerinimą, planuojama didesnė plėtra. P. Makarevičius tikina: bendrovė turi potencialo išaugti Europos e. komercijos rinkos rūbą, todėl jau dairosi į platesnius vandenis ir tikisi per artimiausius metus atsidurti už Europos Sąjungos ribų. Kad lietuviškas verslas turi išties daug potencialo, kurį verta išnaudoti tarptautinėje rinkoje, antrina ir S. Bielskis.

„Mes veikiame vienoje brandžiausių pasaulio rinkų – Europos Sąjungoje. Be to, beveik nebeturime kalbos barjerų, vartotojams galime pasiūlyti panašios kokybės ir kainų lygio, tvarias prekes kaip ir kiti Senojo žemyno verslai. Svarbus mūsų verslo pranašumas – originalios idėjos, išradingumas ir kūrybinės galimybės“, – motyvuoja S. Bielskis.

Prielaida lietuviško verslo sėkmei užsienyje, anot jo, taip pat gali būti ir nuolat tobulėjanti siuntų infrastruktūra – jau šiandien yra galimybė naudojantis internetine platforma tarptautines.omniva.lt patogiai išsiųsti siuntas į visą pasaulį. Tiesa, norint sėkmingai konkuruoti užsienyje, svarbu užtikrinti ne tik greitą prekių pristatymą, bet ir grąžinimą – tokios galimybės Lietuvos e. verslui taip pat jau sudarytos.

Užsakymo nr.: PT_88895441