Savo pranešime A. Janulis išskiria tris svarbiausius dalykus, kuriuos daro sėkmingi startuoliai, - plėtra į tarptautinę rinką, geros skaitmeninės patirties vartotojui užtikrinimas ir tikslingas duomenų panaudojimas tiek vystant produktus, tiek vykdant rinkodarą, tiek rūpinantis klientų aptarnavimu.

Kas yra startuolis?

„Startuoliai „Google“ yra labai svarbūs, nes verslumas – mūsų pačių DNR. „Google“ prieš 20 metų pats buvo tikrų tikriausias startuolis, dirbo iš garažo Silicio slėnyje, pritraukė išorės kapitalo ir išaugo į tarptautinę bendrovę. Todėl mes sergame už kitus startuolius ir stengiamės jiems padėti“, – sako A. Janulis.

Jo teigimu, dažnas tokį terminą supranta kaip naujai besikuriančią technologijų įmonę, kuri pritraukia išorinio kapitalo. „Google“, anot pašnekovo, į terminą „startuolis“ žiūri lanksčiau ir vadovaujasi startuolių inkubatoriaus „Y Combinator“ įkūrėjo Paul Graham posakiu, kad startuolis – tai įmonė, sukurta augti greitai.

„Pavyzdžiui, naujas grožio salonas toli gražu nėra startuolis. Tai – puikus verslas, bet jis greičiausiai negalės augti greitai. Jei norėtumėte tokią įmonę užauginti greitai, jums reikėtų labai daug salonų, labai daug kirpėjų, ir tai, ko gero, nebūtų labai realu lyginant su tokiu produktu, kaip pavyzdžiui, „Google” paieškos sistema, kurią sukūrus vieną kartą, galima labai lengvai plėsti ir kuri gali aptarnauti didžiulį skaičių žmonių.

Turime ne vieną pavyzdį, kai ir seniai įkurti verslai sako - „manome, kad vis dar esam startuolis“, nes jiems tik neseniai pavyko atrasti tą augimo formulę. Prie tokių verslų galima paminėti pirmąjį Lietuvos vienaragį „Vinted“, – sako „Google“ eksporto ir startuolių industrijos vadovas Baltijos šalims.

A. Janulio teigimu, startuoliai nebūtinai vysto technologinę kryptį, tačiau tam, kad sparčiai augtų, technologinis sprendimas paprastai būtinas.

Tad kokiomis taktikomis vystydami verslą naudojasi startuoliai?

#1 Išbandykite jėgas įvairiose rinkose

A. Janulis pastebi, kad kurdami produktus ar paslaugas smulkūs ir vidutiniai verslai vis tik gana dažnai mąsto tik apie Lietuvą, nors tas produktas ar paslauga galėtų būti įdomus klientams iš kitų šalių ar žemynų. Tuo tarpu startuoliai dažniausiai iškart mąsto globaliai.

„Šiuolaikiniam verslui geografija nebėra tokia svarbi kaip anksčiau. Startuoliai dažniausiai neapsiriboja viena šalimi, tačiau pastebime, kad visgi Baltijos šalių startuoliai daugiausiai susitelkia ties Vakarų šalimis. Tuo tarpu Pietų Amerika, Australija, Indonezija ir kitos tolimesnės šalys kartais lieka pamirštos.

Dirbdami su startuoliais mes stengiamės parodyti, kad tas biudžetas, kurį jie pasirinkę investuoti plėtrai, galėtų būti panaudotas visai kitoje šalyje. Tai dažniausiai lemia mažesnę konkurenciją vykdant rinkodarą.

Tyrinėti kitas rinkas raginu visus verslus. Pradėti galite nuo savo duomenų ir jau dabar pasižiūrėti, iš kurių šalių jūsų svetainėje lankosi vartotojai. Jei tie pirkėjai jus suranda, tai gana stiprus signalas, kad jūsų produktas ten būtų patrauklus“, – sako „Google“ eksporto ir startuolių industrijos vadovas Baltijos šalims.

Visgi kodėl taip nedrąsu žengti į naujas rinkas? A. Janulio teigimu, dažniausia kliūtis - žinių ir įžvalgų apie tas rinkas trūkumas.

A. Janulis sako, kad prieš pradedant eksportuoti, reikia atlikti savotiškus namų darbus - ištirti produkto poreikį rinkoje, išsiaiškinti, ar teks susidurti su stipria konkurencija, koks žmonių pajamų lygis, kiek mobiliųjų programėlių ir telefonų vartotojų, ir pan.

„Tyrinėti rinkas galite naudodamiesi daugybe skaitmeninių įrankių, daugelį jų galima nemokamai išbandyti 30 dienų. „Google“ sukūrė nemokamą įrankį „Google Market Finder“, kuris ne tik padeda atrasti surasti rinką, į kurią Jums geriausia plėstis, bet ir siūlo pasitikrinti, ar jau esate pasiruošę eksportui“, – naudinga informacija apie plėtrą užsienio šalyje dalijasi A. Janulis.

Kitas naudingas įrankis, paremtas paieškos analizės duomenimis, yra „Google Trends“. Šis įrankis leidžia įvertinti tendencijas, kiek žmonių įvairiose šalyse ieško konkretaus dalyko. Pasak A. Janulio, „Google Trends“ galima pritaikyti ir norint praplėsti akiratį ar tiesiog pramogai - pavyzdžiui, nuspėti „Eurovizijos“ laimėtoją, nes, įrankis leidžia pažiūrėti, kaip auga susidomėjimas tam tikrais atlikėjais ar grupėmis.

#2 Užtikrinkite puikią skaitmeninę patirtį vartotojui

A. Janulis sako, kad vienas svarbiausių dalykų šiais laikais – puiki skaitmeninė patirtis, o pirkimo paslauga turi būti visų pirma pritaikyta mobiliesiems įrenginiams. Taip pat jis primena interneto svetainių ar el. parduotuvių lokalizavimo svarbą.

„Kalbant apie plėtrą į kitas šalis, reikia suvokti, kad net 44 procentų europiečių linkę naudotis svetainėmis, kurios yra ne jų gimtąja kalba. Bet jei apverstume, tai didžioji dalis – 56 procentai – yra nelinkę. Todėl labai svarbu plečiantis į šalis, kur anglų kalba nėra dominuojanti, pagalvoti, kaip lokalizuoti turinį, kaip jį išversti, pritaikyti vizualiai, – spalvinė gama, nuotraukos, modeliai, kuriuos jie ten naudoja, turi atitikti kultūrinį kontekstą“, - „Swedbank” reginyje „Kiekvienas gali” pasakojo A. Janulis.

Tarp naudingų įrankių jis paminėjo „Grow My Store”. Tai nemokamas įrankis, kuris įvertina interneto svetainės ar el. parduotuvės stipriausias ir silpniausias vietas ir pateikia rekomendacijų, ką vertėtų pagerinti.

#3 Sprendimus atlikite remdamiesi duomenimis

Kalbėdamas apie trečią startuolių naudojamą verslo plėtros taktiką, A. Janulis primina „General Electric“ pirmininko ir generalinio direktoriaus Džeko Velčo citatą. Jis yra pasakęs, kad pagrindinis verslo pranašumas yra gebėjimas sužinoti daugiau apie savo klientą greičiau už savo konkurentus ir gebėjimas tą informaciją paversti veiksmais.

„Ką Dž. Velčas norėjo tuo pasakyti? Jūs turite kuo geriau suprasti savo klientą, geriau nei bet kuris jūsų konkurentas, ir rasti įžvalgų, kurias galėtumėte panaudoti paverčiant jas veiksmais. Duomenimis paremtas vartotojų pritraukimas yra būtent apie tai: jūs analizuojate savo duomenis, suprantate, kurie klientai jums palankiausi, kurie produktai jums pelningiausi ir tai padeda suprasti, kaip padaryti, kad surastumėte daugiau tokių vartotojų ir parduotumėte daugiau tų produktų“, – aiškina pašnekovas.

A. Janulis pabrėžia, kad susirinkti duomenis apie pardavimą ir paklausą svarbu ne tik elektroninėms parduotuvėms, bet ir tiems verslams, kurie savo veiklą vysto ir gyvai. Duomenimis paremta rinkos ir klientų analizė, testavimas, padeda greičiau pasiekti tikslines pirkėjų grupes ir taip augti greičiau.

Išnaudokite unikalią savo istoriją.

Kaip jauni verslai dar gali pritraukti pirkėjus? „Google” atstovo teigimu, jaunas verslas dažniausiai turi išskirtinę savo istoriją ir tai padeda sudominti žmones.

„Pavyzdžiui, įkūrėjas ar įkūrėja, pamatė problemą, galbūt nerado jam ar jai tinkamo produkto – tad sukūrė sprendimą. Žmonės mėgsta tokias istorijas. Jas galima papasakoti labai autentiškai, įdomiai, tad siūlau tuo pasinaudoti“, – sako „Google“ eksporto ir startuolių industrijos vadovas Baltijos šalims.

Užsakymo nr.: PT_88787549