Outlet – angliškas prekybos sistemos pavadinimas pasaulyje skaičiuoja beveik šimtmetį, tačiau lietuviai šį terminą jaukinasi tik dešimtmetį. Žinomų gamintojų parduotuvės, kuriose prekės parduodamos su garantuota nuolaida, iš pradžių lietuviams kėlė įtarimą, o vėliau tapo vienu pirmųjų pasirinkimų apsipirkimui. Apie besikeičiančius pirkėjų įpročius pasakoja ,,Ogmios miesto“ rinkodaros vadovas Edgaras Valickas.

Kaip Lietuvoje atsirado pirmasis Outlet?

E. Valickas: Matydami kaip sėkmingai veikia outlet centrai užsienyje, priėmėme sprendimą surizikuoti ir atidaryti pirmąjį outlet prekybos centrą Lietuvoje. Galima tai pavadinti ir kriziniu sprendimu, nes prekybos centras buvo atidarytas ekonominės krizės įkarštyje 2009 m. Iš pradžių koncepcija nebuvo tokia išgryninta, patys tyrinėjome kaip tai veikia pasaulyje ir gerąją praktiką pritaikėme Lietuvoje. Turėjome ir žinomų ženklų parduotuvių ir pigesnių prekių parduotuvių. Ilgainiui supratome, kad pirkėjai neieško pigių prekių, o nori įsigyti žinomų prekės ženklų avalynės, rūbų ir kitų daiktų už mažesnę kainą. Outlet pirkėjai nesivaiko paskutinio sezono mados, jiems rūpi, kad tai būtų kokybiškos, garsių prekės ženklų prekės su garantuota mažiausiai 30 proc. nuolaida.

Kaip reagavo žmonės į tokios prekybos vietos atsiradimą?

E. Valickas: Įtariai. Ir galima juos suprasti. Tai buvo nauja koncepcija tuo metu, o nuolaidos turėjo visai kitokią reputaciją, nei turi šiandien. Įsivaizduokite – ateinate į ne itin išvaizdų pastatą, kuriame žinomų prekės ženklų avalynė, drabužiai tiesiog yra gerokai pigiau. Dažnas susimąstydavo ar čia nėra kokios apgaulės. Tą rodė ir mūsų pirkėjų apklausos – nors patys daiktų įsigydavo gerų ir už mažesnę kainą, tuo metu kitiems žmonėms nebuvo linkę rekomenduoti pirmojo Outlet. 2016m. nusprendėme iš esmės rekonstruoti Outlet Park, nes supratome, kad pirkėjams tai taip pat labai svarbu, pajautėme pirkėjų antplūdį, srautas iki pandemijos augo po daugiau nei 10 proc. per metus ir pirkėjai jau buvo linkę rekomenduoti Outlet Park ir savo draugams. Pandemija pristabdė augimą, bet labai išsigrynino pirkėjus – žmonės dabar ateina su konkrečiu tikslu - apsipirkti.

Edgaras Valickas
Foto: Organizatorių nuotr.

Ar galima palyginti, kaip keitėsi pirkėjų įpročiai per dešimtmetį?

E. Valickas: Jei žmonės pačioje pradžioje įtariai žiūrėdavo į geros kokybės prekes su nuolaida, tai dabar tai tapo norma. Be to matėme, kaip vieni prekės ženklai iškyla, atsiranda naujų, o kitų pardavimai pamažu traukiasi. Taip pat atsargiai galime teigti, kad pirkėjai tapo drąsesni – drąsiau matuojasi, klausia, domisi. Anksčiau mums visiems didelėse prekybos salėse buvo šiek tiek nedrąsu, nes tokių tiesiog nebuvo. Didieji maisto prekybos tinklai taip pat prisidėjo prie šio pokyčio mūsų sąmonėje.

Anksčiau tam tikruose segmentuose taip pat buvo juntama tam tikra lengva gėda pirkti pigiau – esą tai liudija, kad neturi pinigų ar dar kažko. Dabar gi pasigirti, kad pavyko sumedžioti gerą nuolaidą ar gerą daiktą gauti pigiau tapo madinga, populiariu.

Jaučiasi ir bendras žmonių laisvėjimas, noras leisti sau pasimėgauti. Apie 30 proc. pirkėjų po apsipirkimo pietauja ,,Ogmios miesto“ kavinėse, o net 60 proc. pasilepina kava ar desertu.

Kodėl prekės Outlet yra pigiau? Kuo jos skiriasi? Kur čia gudrybė?

E. Valickas: Tai labai dažnas klausimas, jį ypač dažai girdėdavome veiklos pradžioje. Outlet sistema naudinga abiems pusėms – tiek verslui, tiek pirkėjams. Verslas susiduria su iššūkiu. Sakykime turite keletą parduotuvių, baigiasi žiemos sezonas, žmonės nebeperka šiltų jūsų striukių, arba parduotuvėje pasibaigus sezonui liko tik keletas tų striukių. Jas jums reikia kažkur padėti, nes tai geros striukės – neišmesi. Kokybė nepakito, tiesiog baigėsi sezonas, o kitą sezoną jūs jau norite prekiauti kito stiliaus prekėmis. Štai čia atsiranda outlet į kurį tokios prekės atkeliauja, tačiau jau su garantuota nuolaida, nes parduotuvėms čia svarbu ne kiek uždirbti, bet kiek susigražinti bent dalį pinigų už likusias reguliariose parduotuvėse neparduotas prekes. Pirkėjas čia taip pat laimi – parduotuvėje gali rasti visų sezonų prekių, taip pat jos yra už mažesnę kainą. Pastaruoju metu pastebime ir dar vieną įdomią tendenciją – dalis prekybininkų skirtingose Baltijos šalyse siūlo skirtingą produkciją, o po sezono jos visos suvažiuoja į vieną vietą - outletą. Tai reiškia, kad outlet galite rasti ir tokių prekių, kurių Lietuvoje tą sezoną nebuvo. Žmonės tai jau suprato ir tai tapo viena iš priežasčių apsilankyti.