Elektromobilių vairuotojai gali nesukti galvos dėl daugybės variklio dalių

Įmonės „Regitra“ duomenimis, šiemet Lietuvoje jau įsigyta ir įregistruota beveik 67 tūkst. lengvųjų M1 klasės automobilių. Populiariausios įsigyjamų naujų automobilių markės yra „Fiat“, „Toyota“, „Volkswagen“, „Škoda“ ir „Peugeot“, o naudotų – „Volkswagen“, BMW, „Audi“ ir „Opel“.

2020 metų spalio mėnesį Jungtinių Amerikos Valstijų vartotojų organizacija „Consumer Reports“ paskelbė tyrimą, kuriame įvertino elektromobilių patikimumą. Pagal šį tyrimą, elektromobilių savininkai patiria mažiau remonto išlaidų, nes elektromobiliai neturi dalies vidaus degimo varikliu varomiems automobiliams būdingų eksploatacinių skysčių. Be to, benzinu, dyzelinu ar dujomis varomi automobiliai yra mechaniškai sudėtingesnės priemonės.

Pagrindinės dalys, dėl kurių reikia reguliariai tikrinti elektromobilį, – tai stabdžiai, pakabos dalys (amortizatoriai, lankstai) bei oro filtrai. Variklio diržai, grandinės, uždegimo žvakės – problemas dėl šių dalių elektromobilių vairuotojai gali pamiršti. Kita vertus, brangiausia elektromobilio dalis yra baterija ir, prireikus ją keisti, išlaidos siekia kelis tūkstančius eurų. Vis dėlto, ją reikia keisti tik kas 8–10 metų. Pasenusi baterija nereiškia, kad elektromobilis nebegali toliau važiuoti – tiesiog trumpėja jo vienu įkrovimu nuvažiuojamas atstumas.

Automobilių laužyno paslauga naudojasi ir naujų automobilių savininkai

UAB „Ovoko“ administruojamos platformos „RRR.lt“ „eBay“ skyriaus pardavimų vadovas Vilius Civilka atskleidžia, jog dalys iš Lietuvos automobilių laužynų per „eBay“ parduodamos netgi užsienio pirkėjams. Paklaustas, dėl kokių dalių vairuotojai dažniausiai kreipiasi, jis patvirtino, jog variklio dalys – vienos paklausiausių.

„Konkrečios prekių, dėl kurių kreipiamasi, kategorijos – variklio detalių ir jo agregatų, kurie dėvisi, t. y. turbinos, įpurškimo sistemos dalys, generatoriai, oro kondicionavimo sistemos ir kitos vidaus degimo variklio dalys“, – sako V. Civilka.

Tai dažniausios užklausos, tačiau kai kuriems klientams gali prireikti, pavyzdžiui, plastikinio dangtelio, dengiančio varžtelį automobilio salone. Taip pat dažnai pirkėjai ieško detalių ne „iš bėdos“, o tiesiog nori patobulinti automobilį, padaryti jį originalesnį.

„Vokiškų gamintojų BMW, „Volkswagen“ ar „Audi“ vairuotojai dažnai teiraujasi, ar turime įmantresnių detalių, tarkim, „Xenon“ arba LED žibintų, sportiškesnio „M Performance“, „S Line“ ar „R line“ išorės paketo detalių, patogesnių odinių sėdynių ar naujesnių multimedijos sistemų“, – sakė V. Civilka.

Jis griauna mitą, kad ieškoma tik senų automobilių detalių.

„Naujesnių automobilių detalės, priešingai nei gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio, turi didelę paklausą. Automobiliai kartais patenka į avarijas, nukenčia nuo gamtos stichijų ar kitų incidentų. Tokiais atvejais automobiliams prireikia kėbulo, o jei pažeidimai rimtesni – ir salono, variklio arba važiuoklės detalių. Po panašių įvykių net ir vienerių metų senumo automobiliai kartais remontuojami ne autorizuotame servise dėl paprasčiausios priežasties – taip net kelis kartus pigiau. Tokiu atveju prarandama gamintojo suteikta garantija, bet automobilis sutaisomas panaudojant naudotas detales iš laužyno“, – atskleidžia pašnekovas.

Elektromobilių entuziastas: nėra daugybės mechaninių komponentų, o kai jų nėra – tai ir negenda

O kokių dalių galiausiai prireikia elektromobiliams? Tinklaraščio „100procentuelektrinis.lt“ autoriaus Dainiaus Jako patirtis rodo, kad, pavyzdžiui, elektromobilyje „Nissan Leaf“, nuvažiavus apie 30 000 kilometrų, tereikėjo pakeisti stabdžių skystį ir salono oro filtrus. Vairuotojas įsitikinęs – nuvažiavus tiek kilometrų stabdžių skystis elektromobilyje keičiamas tik todėl, kad... nėra ką daugiau pakeisti.

Jau ne vieną elektromobilį išbandęs entuziastas sako, jog elektromobiliams reikės mažiau atsarginių dalių, nei šiuo metu reikia kitiems automobiliams.

„Elektromobilyje pakabos elementai, lankstai, traukės eksploatuojamos tiek pat laiko, kaip ir kituose automobiliuose. Tačiau komponentų, kurie galėtų gesti, – mažiau: nėra sankabos, įpurškimo ir išmetimo sistemų, visų tepalų filtrų, pavarų dėžės. O kai jų nėra, suprantate – jie ir negenda! Nors kiekvieno gamintojo elektromobilis turi kokią nors specifinę „ligą“, palyginti su įprastais automobiliais, į servisą reikia važiuoti rečiau“, – sakė D. Jakas.

Tačiau čia pat jis pastebėjo, jog visi Lietuvos keliais riedantys elektromobiliai yra ganėtinai nauji – seniausias iš jų galėtų būti 10 metų „Nissan Leaf“. Tad dar reikia palūkėti prieš tvirtinant, kad juos eksploatuoti pigiau ir kad šio tipo automobiliai genda rečiau.

Naudotos baterijos – potencialiai paklausiausia ateities automobilių laužynų detalė

Per savo elektromobilių vairavimo praktiką Dainius pastebėjo, jog jų stabdžių kaladėlės bei diskai tikrai dėvisi lėčiau – jo vairuojamoje „Tesla“, kuri jau yra nuriedėjusi 195 000 kilometrų, kaladėlės bei diskai niekada nebuvo keisti.

„Jei važiuoji „nesportiškai“, stabdžiai labai ilgai bus techniškai tvarkingi. Silpnai spaudžiant stabdį, daugelyje elektromobilių įsijungia regeneracija. Reikia stipriai minti tą pedalą, kad įsijungtų tikrieji stabdžių diskai ar kaladėlės. Kitaip tariant, jei nevažiuoji pagal principą „dugnas-stabdis-dugnas“, stabdžių elektromobilyje apskritai nenaudoji“, – paaiškino D. Jakas.

Visgi kokią detalę, tikėtina, pirmiausia reikės pakeisti įsigijus elektromobilį? D. Jakas spėja, kad tai būtų pakaba. O toliau – viskas priklauso nuo to, kokio gamintojo yra elektromobilis. „Nissan Leaf“ turi bėdų dėl salono šildymo elementų, „Hyundai“– dėl guolių, „Tesla“ elektromobiliai – tiek dėl guolių, tiek dėl elektronikos.

 Vilius Civilka

Vairuotojai su siaubu kalba apie vieną elektromobilių dalį – baterijas. Manoma, jog joms susidėvėjus elektromobilis iškart virsta metalo laužo krūva. Tačiau D. Jakas mano, jog ateityje būtent naudotų baterijų ieškosime automobilių laužynuose. Taip, jų kaina yra didelė, bet baterija susidėvi ne taip greitai, kaip gali atrodyti.

„Mano beveik 200 000 kilometrų nuvažiavusio „Tesla“ elektromobilio baterijos nusidėvėjimas yra 10 %. Jei baterijos buvo neprižiūrimos, daug naudojamos karštyje – galbūt jų likutis (akumuliatoriaus talpa) bus 40 % – tuomet jas tikrai reikės keisti. Tačiau rinkoje pamažu atsiranda naudotų baterijų iš išardytų elektromobilių. Panašu, kad ateityje laužynuose tikrai bus daugiau naudotų baterijų“, – sako D. Jakas.

Jo prognozę patvirtina ir platformos „RRR.lt“ atstovas Vilius Civilka – laužynuose jau galima gauti įvairių dalių elektromobiliams.

„Mūsų partneriai, kurių šiuo metu yra beveik 800, jau sėkmingai prekiauja hibridinių ir visiškai elektrinių automobilių detalėmis, jas siunčia į įvairias pasaulio šalis. Pats elektros variklis turi nedaug judančių detalių, todėl elektromobiliai galbūt ilgaamžiškesni. Vis dėlto, elektros variklį taip pat supa daug komponentų: elektros srovių reguliatoriai, aukštos įtampos laidai, baterijos. Elektrinių automobilių pavarų dėžės yra visiškai kitokios nei automobilių su vidaus degimo varikliu. Šios detalės yra jautrios klimato kaitai, drėgmei, vibracijoms ir smarkiam elektros srovės sumažėjimui. Elektros baterijos susidėvi, jas prireikia keisti naujomis arba tinkamai veikiančiomis naudotomis. Be to, dėl tokių priežasčių kaip avarijos, potvyniai, vagystės, automobiliai kenčia nuolat, todėl net ir apynaujį elektros variklį gali tekti pakeisti. Manau, jog elektromobiliai tikrai nebus išimtis, jiems taip pat reikės detalių, kaip ir bet kokiam vidaus degimo variklio automobiliui“, – svarsto V. Civilka.

Ką brangiau eksploatuoti – automobilį ar elektromobilį?

Viena Estijos taksi bendrovė nusprendė teikti paslaugas vien elektromobiliais. Šiandien jos elektromobiliai jau yra nuriedėję po 300 000 kilometrų ir jų baterijos likutis yra 70–80 %.
Ar verta įsigyti tokią naudotą bateriją? D. Jakas įsitikinęs, kad taip.

„Jei žmogus perka automobilį asmeniniam naudojimui, kažin ar apskritai tokį atstumą nuvažiuos. Juk Lietuvoje išvis visi automobiliai yra nuvažiavę mažiau nei 200 000 kilometrų!“ – ironizuoja D. Jakas, primindamas nacionalinį hobį „pakoreguoti“ automobilio ridą.

Naudota baterija galėtų kainuoti 2000–3000 eurų. Daug? Daug. Tačiau D. Jakas primena, jog automobilis su vidaus degimo varikliu, eksploatuotas tiek kilometrų, iki tol, kol susidėvės analogiško elektromobilio baterija, jau ne vieną dešimtį kartų bus apsilankęs servisuose.

„Įprastame automobilyje po tiek kilometrų, tikėtina, jau būsime pakeitę ir variklio žvakes, ir pavarų dėžę, ir sankabą. Visa tai sudėjus nebeatrodys, kad elektromobilio baterija tokia brangi. Kai vairavau automobilį su vidaus degimo varikliu, kaip mėnuo – taip tekdavo važiuoti į servisą ir ten palikti tai 100, tai 200, tai 50 eurų. Tai toks, tarsi, pirkimas išsimokėtinai, kai nė nepajunti, kokia bendra suma susidaro“, – sako D. Jakas.

Užsakymo nr.: PT_87589277