VSTT prie AM direktoriaus Alberto Stanislovaičio teigimu, šiandien visuomenei vis dar trūksta informacijos apie Lietuvoje esančias saugomas teritorijas bei jų svarbą mūsų kraštui.

„Deja, tačiau lietuviai nėra visiškai susipažinę su saugomų teritorijų vertybėmis, todėl vis dar tenka susidurti su šių teritorijų taisyklių pažeidimais. Mūsų tikslas yra paaiškinti žmonėms, kad saugoma teritorija nėra vien tik skambus pavadinimas, o savo išskirtiniu kraštovaizdžiu ir biologine įvairove unikali gamtos vieta, kurią būtina tausoti bei saugoti. Šio projekto vienas tikslų – supažindinti žmones su lankytinais objektais, padėti jiems lengviau planuoti keliones, ir koordinuoti srautus, kad lankytojai vyktų ten, kur ST yra pritaikytos lankymui. Būsime dar atviresni visuomenei“, – sako A. Stanislovaitis.

Būtent dėl šios priežasties, šiais metais VSTT iniciatyva startavo gamtosauginės komunikacijos kampanija, kuria yra siekiama informuoti žmones apie šalyje veikiančių nacionalinių ir regioninių parkų veiklą, puoselėjamas vertybes bei lankytinas vietas. Pagrindinė šio projekto priemonė – internetinė svetainė www.saugoma.lt, kurioje, kaip pasakoja A. Stanislovaitis, apsilankiusieji gali pažinti Lietuvos saugomas teritorijas.

„Šioje svetainėje informacijos apie gamtosaugą yra išties daug ir labai įvairios. Pateikiamas visų Lietuvoje veikiančių regioninių, nacionalinių parkų, draustinių, rezervatų ir kitų saugomų teritorijų sistemos sąrašas, aprašymai bei koordinatės, o taip pat paaiškinama, kodėl tos vietos yra saugomos bei kur galima apsilankyti, nedarant žalos gamtai. Negana to, žmonės yra supažindinami su aktualiausiomis naujienomis, vykstančiais renginiais, lankytojų centrų funkcijomis, pateikiami kontaktai bei daug kitos naudingos informacijos, kuri gali padėti suprasti saugomų teritorijų misiją ir tikslus“, – aiškina VSTT direktorius.

Suprasti ir prisidėti gali kiekvienas

„Norime, kad žmonės į gamtą pradėtų žiūrėtų ne iš vartotojų pusės, bet iš jos gyventojų perspektyvos. Tai, kaip mes gyvename, kokiomis vertybės vadovaujamės, labai atsispindi ir mus supančioje aplinkoje. Tikimės, kad kuo daugiau žmonių supras, kad gamta yra jautrus, lengvai pažeidžiamas darinys, prie kurios išsaugojimo gali prisidėti kiekvienas. Todėl mūsų kampanija vadinasi „SAUgome ir TAU“ – tai reiškia, kad mes saugome visiems žmonėms, ateities kartoms“, – sako VSTT Viešųjų ryšių specialistė Diana Rakauskaitė.

Pasak jos, vykdoma gamtosaugine kampanija yra stengiamasi pasiekti kuo didesnę visuomenės dalį, o ypač jaunąją kartą, kuri dar tik pradeda savo gamtos pažinimo kelionę.

„Tokios vertybės kaip meilės gamtai, gyvūnams, augalams formuojasi dar ankstyvoje vaikystėje, todėl didelį dėmesį skiriame ir mažųjų edukacijai: esame paruošę filmukų ciklą, kuris bus rodomas nacionalinių bei regioninių parkų lankytojų centruose, o taip pat ir vaizdo įrašus, transliuojamus per televiziją, kurių herojus ir vedlys po mūsų šalies saugomas teritorijas bus animuotas lūšiukas“, – pasakoja D. Rakauskaitė.

Į pagalbą – nykstanti rūšis

Būtent lūšiukas, pasak D. Rakauskaitės, yra pagrindinis šios kompanijos simbolis ir ambasadorius. Pašnekovės pasiteiravus, kodėl buvo pasirinktas šis veikėjas, VSTT atstovės teigimu, tai lėmė, jog Lietuvoje sparčiai nyksta šios rūšies gyvūnai.

„Gyvūnijos rūšys nuolat nyksta, o viena tokių – nuo 2000 m. į Lietuvos raudonąją knygą įrašyta paprastoji lūšis. Šie gyvūnai Lietuvoje yra saugomi, o iš viso jų mūsų gamtoje galima sutikti vos 30–40 vienetų. Tokia nedidelė populiacija yra susijusi su miškų masyvų mažėjimu, o šioms miško katėms reikia pakankamai daug erdvės gamtoje. Tad dėl jo retumo ir simpatiškumo pasirinkome šį gyvūną reprezentuoti mūsų vykdomą kampaniją. Personažo tikslas – populiariai paaiškinti, kas yra saugoma teritorija, ką ir kodėl mes saugome“, – sako R. Rakauskaitė.

Sutikti lūšiuką, kaip sako VSTT specialistė, galima ne tik internetinėje svetainėje, socialiniuose tinkluose ar vaizdo filmukuose, bet ir Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje veikiančiuose „žaliuosiuose kupoluose“, kuriuose apsilankiusius praeivius pasitinka vaizdinės instaliacijos, pristatančios saugomus Lietuvos kraštovaizdžio elementus.

„Pavyzdžiui, jei yra pristatomos sengirės, į kupolą įėjęs žmogus pasijaučia lyg būtų miške: jį supa neliesti gamtos vaizdai, medžiai, augalija, gyvūnija. O, štai, pavyzdžiui, Vilniuje yra pristatomas slėnis, kadangi pati sostinė yra įsikūrusi Neries slėnyje“, – sako R. Rakauskaitė.

Jos teigimu, kampanijos misija yra ne tik paaiškinti žmonėms, kas ir kodėl yra saugoma Lietuvoje, bet ir pakviesti juos realiai apsilankyti šalies nacionaliniuose bei regioniniuose parkuose ir kitose saugomose teritorijose.

„Pastebėjome, kad dabar, karantino metu, žmonės kur kas daugiau laiko praleidžia gamtoje, keliauja po Lietuvą ir naujai atranda unikalius mūsų krašto kampelius. Didžiausio dėmesio sulaukia ne tik žmonėms jau žinomi nacionaliniai parkai, bet ir mažesni jų „pusbroliai“ – regioniniai parkai. Tad mūsų šalis tikrai turi ką pasiūlyti gamtos mylėtojams, tačiau skatiname, kad lankantis saugomose teritorijose, gyventojai būtų supratingi, gerbtų ir tausotų ten vyraujančią gamtą“, – teigia VSTT atstovė.

Projektas finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis.

Užsakymo nr.: PT_87191117