Socialiniame tinkle „Facebook“ įkurtoje didžiausioje Baltijos šalyse griliaus gerbėjų bendruomenėje „Lithuania Grilling and Smoking“ „veiksmas verda“ kone visą parą. Arti 80 tūkst. grilintojų mėgėjų ir profesionalų vienijančioje grupėje dalinamasi receptais bei savo patirtimi, diskutuojama, grupės nariai aktyviai dalyvauja konkursuose ir linksmai leidžia laiką kartu renginiuose.

Žvelgiant į bendruomenės narių pasidalintas nuotraukas, atrodo, kad nėra nieko neįmanomo – šiuolaikinėje kepsninėje galima išsikepti absoliučiai viską, ko tik panorėsite. Tą patvirtina ir „Kamado BONO“ įkūrėjas, aktyvus grilintojas Tomas Petryla, su kuriuo kalbamės apie tai, kaip idėja virto sėkmingu, milijonines pajamas nešančiu verslu.

Jūsų įkurta kompanija gyvuoja jau septynerius metus. Nuo ko prasidėjo jūsų sėkmės istorija?

Viskas prasidėjo nuo šašlyko ir mano tėvo dovanotos, jo paties rankomis suvirintos, šašlykinės su 1,5 m aukščio kaminu. Daiktas atrodė keistai. Net labai keistai. Bet buvau mandagus – dovaną priėmiau. Kurį laiką joje sėkmingai kepiau tą savo šašlyką. Pradžiai užteko, bet su laiku norėjosi daugiau. Pradėjau aktyviai ieškoti Amerikos, BBQ patiekalų receptų: šonkaulių, brisketo, plėšytos kiaulienos. Sėdėdavau amerikiečių gilintojų forumuose, diskutuodavau su jais, skaičiau įvairius receptus, domėjausi skirtingomis kepimo technikomis ir, galų gale, supratau, kad man reikia kitos kepsninės – daugiafunkcinės, su kuria galėčiau gaminti bet ką ir ištisus metus. Taip savo gyvenime atradau kamado tipo kepsninę – kuri yra ir kepsninė, ir orkaitė, ir rūkykla viename. Daiktas man labai patiko ir įtraukė. Šiai dienai grilinu apie 320 dienų į metus.

Foto: Organizatorių nuotr.

Ar kurdamas šį verslą taip viską ir įsivaizdavote – milijoninės pajamos, aukščiausios pozicijos rinkoje, žinomumas?

Būsiu atviras: taip, įsivaizdavau. Tik nenumačiau tokio staigaus įmonės augimo tempo. Kurdamas verslą, turėjau aiškų planą, ką darysiu ir kaip darysiu, labai tikėjau „Bono“ produktu. Tuo metu griliaus niša Lietuvoje dar nebuvo užimta, tad verslas gimė tinkamu laiku ir tinkamoje vietoje.

Visada siekėme, kad žmonės ne tik atrastų „Bono“, bet ir juo mėgautųsi. Taip susiformavo esminė mūsų misija – ne tik parduoti gerą kepsninę, tačiau ir padėti klientui ja mėgautis po pardavimo, įtraukti į BBQ kultūrą apskritai, mokytis grilinti ir rasti tame smagumą. Norime, kad mūsų klientas kartu su kepsnine tobulėtų, gautų ir žinių, ir gerą patirtį, siekiame, kad su mumis jam būtų lengva tai daryti. Tokia mūsų filosofija, apimanti profesionalią konsultaciją, nuolatinę pagalbą, greitą garantinį aptarnavimą, lengvą produktų pasiekiamumą, geros nuotaikos kūrimą renginiuose.

Foto: Organizatorių nuotr.

Nuo pat pradžių turėjau ambiciją parodyti „Bono“ ne kaip lokalų kepsninių pardavėją, o kaip tarptautinį solidų prekinį ženklą tam, kad mūsų klientai galėtų didžiuotis, kepsninę įsigiję iš stiprios, savo darbą gerai išmanančios įmonės. Mintys – „do big“ – virsta darbais. Mūsų prekybiniai horizontai jau išsiplėtė iki 19-os šalių.

Tai buvo pirmasis jūsų verslas ar kaip ir daugumai teko ne kartą suklupti, kol pasiekėte tai, ką turite dabar?

Tai nebuvo pirmas verslas mano šeimoje. Kuriant „Bono“, jau turėjau žinių ir patirties.

Iki šio verslo įkūrimo ne vienerius metus darbavausi komercijos srityje, tad sukauptas žinių bagažas man, neabejotinai, padėjo. Žinodamas verslo vystymo procesus, galėjau drąsiau judėti pirmyn. Žinoma, ne vienas. Kūrybinėje plotmėje daug prisidėjo „Bono“ rinkodara besirūpinanti mano žmona. Ji tapo ir mano tvirtu moraliniu ramsčiu. Kartu aplink save subūrėme ir stiprią komandą, tapusią neatsiejama „Bono“ sėkmės dalimi.

Foto: Organizatorių nuotr.

Būkime atviri – visi nori būti su lyderiais. Tad kai įsibėgėjome, o rezultatai pradėjo kalbėti patys už save, partnerių ieškoti nebereikėjo. Jie patys mus susirasdavo. Tačiau tam, kad tai įvyktų, turėjome iš tiesų daug dirbti ir tai daryti gerai.

Tikriausiai, nesuklysiu sakydama, kad Lietuvos rinkoje esate lyderiai, tačiau klientų ratą pavyko išplėsti ir visoje Europoje. Galbūt, ne tik joje?

Taip, mes tikslingai siekiame išlaikyti lyderio pozicijas Lietuvoje ir turime tikslą tapti žinomu prekiniu ženklu ne tik Europoje. Mūsų kepsninės jau pasiekė Jungtinius Arabų Emyratus, Rusijos rinką, Izraelį. Plėtrą vykdome įvairiomis kryptimis geografine prasme. Ateis laikas žingsniui į JAV ir Vokietiją. Tikslingai tam ruošiamės.

Turite nemažai konkurentų, išlaikyti lyderių pozicijas sudėtinga?

Konkurentų yra ir visada bus. Vieni atsiranda, kiti prapuola – tai normali verslo aplinka. Jau spėjome užsiauginti raumenis, tad kuo toliau – tuo sunkiau yra ne mums, o mūsų konkurentams. Jei tavo verslo modelį kopijuoja, vadinasi esi geras pavyzdys. Bet nepamirškime, kad tas, kuris paskui tave seka, visada bus antras ir visi suprantame, kur žiūrintis ir ką matantis prieš savo akis. Mes einame savo keliu – link užsibrėžto tikslo. Sakyti yra viena, daryti – kita. Rezultatai kalba patys už save: „Kamado Bono“ sparčiai plečiasi, o konkurentai Lietuvoje, jei auga, tai tik tiek, kiek auga pati rinka, arba natūraliai išnyksta.

Socialiniame tinkle „Facebook“ jūsų įkurta grupė „Lithuania Grilling and Smoking“, vos prieš kelis metus teturėjusi kelis tūkstančius narių, šiai dienai išaugusi iki beveik 80 tūkst. Esate BBQ ir griliaus kultūros pradininkai Lietuvoje?

Foto: Organizatorių nuotr.


Prie šios kultūros išpopuliarinimo Lietuvoje tikrai daug prisidėjome. Per minėtą grupę, įvairaus formato renginius, įskaitant mūsų organizuojamą didžiausią BBQ festivalį Baltijos šalyse, per kasdienę edukaciją, per produktus, per socialinius tinklus. Galime pasidžiaugti tuo, kad lietuvius jau stebi ir mūsų veikla domisi JAV ir Europos griliaus bendruomenių, asociacijų lyderiai. Mūsų tautiečius jie vertina kaip gabius, pažengusiu grilintojus. Jiems galiu tik pritarti. Lietuviams grilinimas tinka ir patinka.

Griliaus kultūra Lietuvoje sparčiai plinta. Lietuviai pagaliau pradėjo orientuotis į maisto kokybę?

Per paskutinius penkerius metus informacijos apie tai, koks maistas gali būti ir kaip jį teisingai gaminti, labai padaugėjo. Atkreipkite dėmesį, kiek specializuotų mėsos, griliaus produktų parduotuvių Lietuvoje atsidarė, didieji prekybos centrai įkūrė griliaus kampelius, į savo asortimentą įtraukė daugiau kepti griliuje skirtų produktų – nuo kokybiškos, teisingai išpjaustytos mėsos iki padažų, prieskonių, kepsninės aksesuarų. Jei yra paklausa – atsiranda ir pasiūla.

Ne kartą pačiai teko matyti, kaip vasarą žmonės versdamiesi per galvas ieško, kur įsigyti „Kamado BONO“ kepsninę. Stengiatės riboti pasiūlą ar paklausa išties tokia didelė?

Vieno atsakymo nėra. Tai kompleksinis reiškinys: itin sparčiai didėjantis partnerių ratas, kuris šiek tiek išbalansuoja suplanuotus gamybos ir užsakymų kiekius, finansinės galimybės, piniginiai srautai. Su mumis sparčiai auga ir mūsų partneriai. Jei prekėmis reikėtų aprūpinti tik vieną lokalų saloną, būtų itin paprasta, tačiau, kai tiekimą vykdome 19-oje šalių, didžiausiems Baltijos šalių prekybos tinklams, tokiems kaip „Maxima“, „Senukai“, „Avitela“, „Elektromarkt“, „Cenuklubs“, „Promo Cash & Carry“, „Ermitažas“, „Palink“, „pigu.lt“, „varle.lt“, „1a.lt“, „PTA“ ir daugybei kitų prekybos taškų – šiai dienai virš 200 – tai reikalauja ir daugiau pastangų. Pasiūlos neribojame, bet sparčiai augame.

2019 m. mūsų pardavimai (be PVM) buvo 2,6 mln., 2020 m. – 6,8 mln. 2021 m. prognozė – apie 12 mln. Mūsų klientus jau pasiekė apie 50 tūkst. kepsninių ir daugybė kitų, su kepsninėmis susijusių, produktų. Esame trijų prekinių ženklų įkūrėjai: kepsninės „Kamado Bono“, griliaus aksesuarų ir priedų linija „Texas Club“, emaliuoti „casserole“ tipo ketaus puodai „Grand Feu“.

Foto: Organizatorių nuotr.

Iki šiol bendradarbiavote su didžiausiais Lietuvos prekybos centrais, dabar atveriate naujos parduotuvės duris Vilniuje, „Ogmios mieste“. Ar galvoje jau sukasi tolimesni planai?

Turime sėkmingai veikiantį saloną Kaune, o dabar naujai duris atvėrėme ir Vilniaus publikai. Kurti parduotuvių tinklo planuose nėra, nes turime puikių partnerių ratą visoje Lietuvoje – su jais palaikome kolegiškus santykius ir tai sėkmingai viliamės daryti toliau. Salonai atsirado tik didžiuosiuose miestuose, nes norime turėti vietą, kurioje klientai matytų visą mūsų siūlomos produkcijos asortimentą vienoje vietoje ir galėtų pasikonsultuoti su geriausiais šios srities specialistais.

Net du, mūsų salonuose dirbantys, žmonės yra išleidę savo receptų knygas, taigi apie maisto gamybą personalas tikrai išmano ir noriai savo patirtimi dalinsis su klientais. Beje, Vilniaus salone įkurta ir „Gastro“ studija, kurioje rengsime degustacijas ir mokymus, kai tik bus leidžiama tai daryti. Kviečiu apsilankyti!