Tikriausiai, visuomenėje tam tikri tokios korupcijos modeliai yra tiek paplitę, kad net tapę norma. Pavyzdžiui, paciento „atsidėkojimas“ už medicinines paslaugas. Praktika rodo, kad korupcijos atvejai kenkia paciento ir mediko santykiams, mažina jų pasitikėjimą vienų kitais, o tai ne tik diskredituoja visą sveikatos apsaugos sistemą, menkina mediko profesiją visuomenės akyse, bet ir trikdo patį gydymo procesą, daro jį mažiau efektyviu.

Siekdama mažinti korupcijos atsiradimo ir plitimo galimybes sveikatos apsaugos srityje, Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), vadovaudamasi 2014–2020 m. Europos Sąjungos fondų, investicijų veiksmų programos prioritetu „Visuomenės poreikius atitinkantis ir pažangus viešasis valdymas“, ėmėsi projekto: „Korupcijos apraiškų sveikatos apsaugos sistemoje stebėjimo ir vertinimo sistemos sukūrimas“.

Įgyvendinamo projekto tikslas – atlikti korupcijos apraiškų sveikatos apsaugos sistemoje stebėjimo ir vertinimo sistemos sukūrimo bei įdiegimo galimybių vertinimą, pasiruošti šios sistemos įdiegimui. Projektas apima kelis etapus ir tęstinis.

Iki šiol, vykdant projektą, yra pasiekti du rodikliai: atlikta galimybių studija, išgryninusi korupcijos apraiškų vertinimui reikšmingus procesus, jų apimtis, bei sukurti metodiniai dokumentai, leidžiantys pasirengti informacinės sistemos sukūrimui ir įdiegimui.

Galimybių studijos pagrindinė paskirtis buvo pasirengti „Korupcijos apraiškų sveikatos apsaugos sistemoje stebėjimo ir vertinimo sistemai“ (KASVS) sukūrimui. Studijos metu buvo vykdomas pirkimas ir samdomi ekspertai tam, kad būtų išsiaiškinta, ar sveikatos apsaugos sistemoje yra reikalinga stebėti ir fiksuoti korupcijos atvejus.

Atlikta studija taip pat apibūdino galimą KASVS naudą, šios sistemos pagrindines duomenų grupes ir funkcines galimybes, naudotojus bei informacijos teikėjus iš sveikatos apsaugos bei kitų sektorių. Negano to, buvo pasirinktas KASVS kūrimo būdas ir kūrimo kontrolės etapai bei apibrėžti įdiegimo apimties ir turinio reikalavimai.

Nauja sistema – veiklų valdymui

Tyrimas atskleidė, kad korupcijos stebėsena ir identifikavimas yra būtina priemonė, kovojant su šia, itin gaja mūsų visuomenėje, problema, todėl studijos metu buvo parengti keturi galimi KASVS variantai, kurie leistų rinkti, sisteminti informaciją apie korupcijos apraiškas. Iš siūlytų variantų, informacinė sistema buvo pasirinkta kaip tinkamiausia priemonė.

Projekte taip pat buvo numatyta ir kita veikla – įsigyti metodinius dokumentus, kuriuose būtų parengtas sistemos aprašas, sistemos taikymo metodika, vertinimo procesų aprašai bei sistemos naudojimo įrankių dokumentacija, kiti reikalingi dokumentai, skirti metodiškai pasirengti sistemos įdiegimui.

Metodiniuose dokumentuose suformuluotos nuostatos, kaip vykdyti visos sveikatos apsaugos sistemos įstaigų monitoringą. Projekto vykdytojai pabrėžia, kad tokia sistema neplanuojama nustatinėti, kuriose sveikatos apsaugos sistemos įstaigose daromos korupcinės veikos ar kuriose įstaigose yra didesnė korupcijos tikimybė. Kuriama sistema yra valdymo, o ne veikų tyrimo priemonė. Jos tikslas – suteikti galimybę probleminių sričių ir konkrečių subjektų identifikavimui. Tam, kad būtų žinoma, kam reikia skirti didesnį dėmesį, kurios sistemos įstaigos yra įdiegusius pažangesnes praktikas, iš kurių sistemos įstaigų verta mokytis kitoms.

Vienas prioritetų – įstaigų reitingavimas

Beje, metodiniuose dokumentuose numatomas ir sveikatos apsaugos sistemos įstaigų reitingavimas, kasmet įvertinant, kurios jų yra atspariausios korupcijos apraiškoms.

Svarbu nustatyti, kurios įstaigos geba greičiausiai reaguoti į ryškėjančias grėsmes, užtikrina geriausias valdymo formas. Taigi, patys korupcijos apraiškų stebėjimo instrumentai, kurie dar kuriami, bus pagrįsti noru ne kontroliuoti ir bausti už formalius vienokius ar kitokius neatitikimus vienose ar kitose įstaigose. Prioritetas skiriamas tam, kad būtų užtikrinta, jog įstaigos būtų valdomos gerai, kad jose būtų kreipiamas dėmesys į naujai sistemoje atsirandančias gerąsias praktikas, noru, kad įstaigos mokytųsi viena iš kitos kaip tvarkytis su naujais iššūkiais ir pasinaudoti naujai atsirandančiomis galimybėmis.

Šių tikslų siekiama, diegiant algoritmą, kurio pamatas – nustatyti visai sistemai būdingas tam tikrų įtaką korupcijai galinčių daryti veiksnių reikšmes (pavyzdžiui, numatoma stebėti viešųjų pirkimų, personalo politikos, viešųjų ir privačių interesų derinimo, išteklių naudojimo racionalumo ir kiti rodikliai). Apibendrinant kiekvieno iš rodiklių procentines reikšmes (t.y., atsižvelgiant į tai, kad skaitinės rodiklių reikšmės gali itin varijuoti, priklausomai nuo įstaigų veiklos specifikos, įstaigų dydžių ir kitų faktorių) nustatoma sistemai būdingų kiekvieno rodiklių reikšmių aibė, o taip pat identifikuojama, kuriose įstaigose atskiri rodikliai yra už būdingų visai sistemai reikšmių aibių ribų. Taip identifikuojamos atskiros įstaigos ir jų veiklos aspektai, kuriems, galbūt, verta skirti daugiau dėmesio.

Svarbu nepainioti, šie identifikuoti rodikliai automatiškai nerodys, kad kažkas kažkurioje įstaigoje yra blogai. Jie tiesiog atkreips dėmesį, apie kuriuos sistemos valdymo aspektus verta daugiau kalbėti – įstaigos, kurių atskiri veiklos rodikliai bus išskirtiniai visoje sistemoje, kartu su Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) turės išsiaiškinti, kodėl atitinkami jų veiklos rodikliai skiriasi ir, galbūt, privalės imtis priemonių, skirtų stiprinti atskirus veiklos valdymo aspektus. Tačiau taip pat gali būti, kad iš bendro konteksto vienu ar kitu aspektu iškrentančios įstaigos, jas atidžiau įvertinus, bus pripažintos kaip tik besitvarkančios geriau nei visos kitos ir jose įdiegtus sprendinius bus skatinamos perimti visos kitos sistemos įstaigos.

Informacija apie projektą

Artimiausias projekto uždavinys – informacinės sistemos pirkimas ir įdiegimas.

Projektas finansuojamas iš Europos socialinio fondo, bendra jo vertė – 159 853 eurų. Laukiamas projekto rezultatas – nustatyti korupcijos apraiškų vertinimui reikšmingus procesus, jų apimtis ir pasirengti sistemos sukūrimui.

Informacija apie projekto įgyvendinimo eigą nuolat skelbiama SAM interneto svetainėje.

Užsakymo nr.: PT_85683173