Kaip pastebi su startuolių bendruomene glaudžiai dirbančios VšĮ „Kaunas IN“ direktorius Tadas Stankevičius, bene dažniausiai startuolio patrauklumą investuotojų akyse lemia du aspektai – komandos profesionalumas ir geros idėjos pasiūlymo metas. Prisimenant garsiausius pasaulio pavyzdžius, „Airbnb“ sėkmę lėmė tinkamas laikas: kai siaučiant 2008-ųjų krizei žmonėms stigo pajamų, todėl mintis išnuomoti savo butą ar kambarį keliautojams ir taip papildomai užsidirbti didelei daliai pasaulio pasirodė labai patraukli.

„Manoma, kad jei ši idėja būtų pasiūlyta kitu metu – ji nebūtų tokia efektyvi. Sujunkime tai su komanda, žinančia, ką daro, ir turėsime startuolį, kuris atpažįstamas visame pasaulyje ir šiandien jau sunkiai bevadintinas startuoliu. Tas pats galioja ir Lietuvos startuoliams, kurie su profesionalia komanda ir nišą užpildančia idėja išauga į verslus, padedančius verslumo ekosistemos augimui. Kodėl miniu ekosistemą? Prisiminkime Airijos pavyzdį: buvo laikas, kai į šią šalį kėlėsi pažangiausios technologijų įmonės, steigdamos ten savo atstovybes; po kurio laiko dirbusieji šiose įmonėse nuspręsdavo kurti savo startuolius. Taip Airijoje susiformavo tvirta ir itin gyvybinga startuolių ekosistema, laikoma sėkmingu pavyzdžiu visame pasaulyje,“ – pasakoja T. Stankevičius.

Investicijos – ne tik finansinės

Investuotojai dairosi ne tik aistringų, karštai savo idėja tikinčių entuziastų, bet ir gebančios deleguoti užduotis komandos, turinčios ekspertą tos srities, į kurią žengia startuolis. Itin geras ženklas, jei startuolis gali investuotojams parodyti pirmuosius produkto ar paslaugos pardavimus – taip įrodydamas savo idėjos gyvybingumą ir reikalingumą rinkoje. Potencialios rinkos dydis, gebėjimas tą rinką užimti – pasiūlant patrauklesnę alternatyvą už šiuo metų rinkoje veikiančius konkurentus. Pagaliau, unikalumas ir siūlomo produkto išskirtinumas bei tas sunkiai apčiuopiamas X faktorius, kartais imantis ir užsimezgantis tarp startuolio bei investuotojo – tai tie momentai, kurie neretai nulemia investuotojo ištartą TAIP.

Bet ne mažiau svarbus ir kitas aspektas: investuotojas ateidamas į startuolį atsineša ne tik pinigus, bet ir savo kompetencijas. Pasak T. Stankevičiaus, dažnai tai būna dar svarbiau nei pati investicija: „Nemaža dalis startuolių ieško būtent tokių – galinčių dalintis savo žiniomis bei turimais kontaktais – investuotojų, kurie padeda sėkmingai modifikuoti ir patį startuolį“.

Svarbi ekonomikos dalis – jau šiandien

Jau šešerius metus su Kauno startuoliais glaudžiai dirbantys „Kaunastic Startups“ organizatoriai pastebi, kad miesto startuolių ekosistema rodo brendimo požymius, o sektoriai, iš kurių ateina žmonės su vystomomis idėjomis, labai skirtingi – nuo finansinio iki medicinos sektoriaus.

„Žvelgiant iš pastarųjų metų perspektyvos akivaizdu, kad mūsų miesto startuolių ekosistema nebesiremia tik keliomis idėjomis ar keliais žmonėmis – ji bręsta. Protingas mokosi iš svetimų klaidų: tad ne tik džiaugiamės sėkmingais startuoliais, bet ir mokomės iš tų idėjų, kurios dėl vienos ar kitos priežasties kažkurioje stadijoje subliūško. Kaune turime žmonių, kurie vysto jau nebe pirmą idėją, aktyviai jungiasi į bendruomenę, diskutuoja, dalijasi vertingomis patirtimis – ir taip padeda augti kitiems esantiems ekosistemoje“ – pasakoja T. Stankevičius.

„Kaunastic Startup Week“

„Startup Lithuania“ vadovė Roberta Rudokienė pastebi, kad Lietuvos startuoliai ne tik pritraukia nemažas užsienio investicijas į šalį, bet jau šiandien yra svarbi ekonomikos dalis: pernai metais jie sumokėjo apie 100 mln. Eur mokesčių į valstybės biudžetą, juose dirba daugiau nei 9 000 darbuotojų, kuriems mokami atlyginimai didesni nei IT sektoriaus vidurkis.

„Nuolat besikeičiančiame pasaulyje inovacijos tampa vienu esminių variklių, padedančių vystytis ekonomikai bei visuomenei. Būtent startuoliai yra tie rinkos žaidėjai, kurie geba geriausiai prisitaikyti prie sparčiai besikeičiančių sąlygų, jei reikia, keisti savo verslo modelį bei lanksčiai reaguoti ir kurti naujus sprendimus, kurie geriausiai atliepia rinkos poreikį. Jie greičiausiai adaptuoja naujausias technologijas savo veiklos procesuose, o gebėdami greit reaguoti ir prisitaikyti prie pokyčių, sugeba ne tik augti, bet ir kurti vis daugiau darbo vietų, prisidėti prie ekonomikos vystymo bei naujųjų technologijų įgalinimo kitų verslų procesuose,“ – sako „Startup Lithuania“ vadovė.

Jai antrina ir MITA vadovas Gintas Kimtys sakydamas, jog dabar labiau nei bet kada svarbi startuolių reikšmė – o agentūra yra pasirengusi suteikti visą pagalbą ir prisidėti prie talentų kuriamo proveržio:

„Pandemijos akivaizdoje pastebime, jog auga netradicinius naujausiomis technologijomis paremtus sprendimus siūlančių inovatorių skaičius. Džiaugiamės ypač dideliu sveikatos ir biotechnologijos sričių startuolių aktyvumu, nes šiandien kaip niekad svarbu sutelkti bendras jėgas naujiems iššūkiams spręsti.“

Ekspertų įžvalgos ir mokymai – intensyvioje renginių savaitėje „Kaunastic Startup Week“

Daugiau įžvalgų apie tai, ko ieško investuotojai, kaip patraukliai pristatyti startuoliškas idėjas ir į ką nukreipti savo energiją bei dėmesį ruošiantis investicijų pritraukimui, pranešime „Sėkmingi startuoliai: investuotojo požiūris“ dalinsis vienas sėkmingiausių naujos kartos verslininkų Lietuvoje Ilja Laurs nuotolinėje transliacijoje, kurią galėsite stebėti lapkričio 10 d., antradienį, nuo 16:30 val.

Pasisemti minčių ir išgirsti ekspertinių įžvalgų savo idėjos auginimui startuoliai kviečiami visą ateinančią savaitę vyksiančiame renginyje „Kaunastic Startup Week“: lapkričio 9-13 dienomis programos „Kaunastic Startups“ organizuojama intensyvi mokymų bei kontaktų mezgimo savaitė leis pasisemti patirties iš savo srities profesionalų Lietuvoje. Jūsų lauks gyvi susitikimai, diskusijos, seminarai, patirties dalijimosi vakarai.

Daugiau apie „Kaunastic Startup Week“ skaitykite čia.

Užsakymo nr.: PT_85652825