Kas yra vitaminas D?

Vitaminas D, kitaip dar žinomas kalciferolio pavadinimu, yra riebaluose tirpstanti medžiaga, kurios pagrindinės funkcijos – reguliuoti mineralinių medžiagų (kalcio, fosforo, magnio) apykaitą, stiprinti kaulus bei iš organizmo pašalina toksiškai veikiantį šviną.

Vitaminas D dar skirstomas į keletą formų, o svarbiausios iš jų yra vitaminas D2 (ergokalciferolio) ir vitaminas D3 (cholekalciferolio). Natūraliai mūsų organizmas didžiausią kiekį vitamino D pasigamina vasarą, nes pagrindinis šios medžiagos gaminimo šaltinis yra saulės spinduliai. Likusią vitamino D dalį gauname per maistą – vartojant tokius produktus kaip pienas, mėsa, sūris, lašiša, žuvų taukai. Patekus į organizmą, toliau už vitamino D sintezę atsako kepenys ir inkstai.

Tačiau būtent šaltasis metų sezonas, kai už lango saulės spindulių išvystame vis mažiau, yra tas laikas, kai vitamino D kiekis mūsų organizme drastiškai sumažėja, susilpnėja organizmas ir tampame labiau pažeidžiami virusų bei kitų ligų.

Kokie požymiai signalizuoja, kad trūksta vitamino D?

Kaip jau minėta, vitaminas D yra labai svarbi visai žmogaus sveikatai. Ši medžiaga pasirūpina, kad visos mūsų organizmo sistemos ir funkcijos veiktų optimaliai, todėl vitamino D trūkumas gali pasireikšti pačiais įvairiausiais sveikatos sutrikimais.

Statistiškai, su vitamino D trūkumu susiduria daugiau nei 50 proc. pasaulio gyventojų, o jautriausi šiam sutrikimui yra vaikai ir garbaus amžiaus žmonės bei tie, kurie dažnai serga įvairiomis ligomis bei turi silpną imunitetą.

Pagrindiniai simptomai, kurie parodo, kad, galbūt, jūsų organizmui trūksta vitamino D: pastovus nuovargis, kaulų ir raumenų skausmai, osteoporozės vystymasis, bloga nuotaika bei polinkis į depresiją, dažnai pasikartojantis peršalimas ar gripas.

Asociatyvi nuotr.
Foto: Shutterstock

Vitamino D trūkumas – didesnė rizika virusiniams susirgimams

Jungtinių Amerikos Valstijų Ligų ir prevencijos centro mokslininkų atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo beveik 200 tūkst. tiriamųjų, parodė, kad tie žmonės, kurių vitamino D kiekis organizme atitinka reikiamą normą, yra mažesnėje rizikoje susirgti virusinėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis, o tai reiškia ir mažesnę koronaviruso susirgimo tikimybę.

Tyrimo metu buvo rasta stipri koreliacija tarp žemesnio teigiamų koronaviruso atsakymų skaičiaus ir didesnio organizme cirkuliuojančio vitamino D kiekio. 39190 žmonių populiacijoje, kurių organizme vitamino D trūko (<20 ng/mL), teigiamų koronaviruso atsakymų kiekis buvo 12,5 proc. 27870 žmonių populiacijoje, kurių organizme vitamino D kiekis buvo pakankamas (30–34 ng/mL), COVID-19 teigiamų atsakymų kiekis buvo 8,1 proc. 4016 žmonių populiacijoje, kurių organizme vitamino D kiekis svyravo tarp 55–59 ng/mL, COVID-19 teigiamų atsakymų kiekis buvo 6 proc., o likusioje (virš 59 ng/mL) teigiamų atsakymų procentas siekė vos 5,9 proc..

Žinant, kad vitaminas D sąveikauja su daugybe įgimtos ir įgyjamos imuninės sistemos procesų, gauti rezultatai yra gana įtikinami bei validūs. Negano to, vitaminas D taip pat atlieka svarbų vaidmenį slopinant per stiprų citokinų aktyvavimą, kas yra vadinama citokinų audra (ang.k. – cytokine storm), dažniausiai su koronavirusu siejama sergamumo ir mirtingumo priežastis.

Kaip užtikrinti reikiamą vitamino D kiekį organizme?

Kaip jau išsiaiškinome, šaltuoju metų sezonu, vitamino D kiekis organizme dėl minėtų priežasčių sumažėja, todėl jį stiprinti rekomenduojama vartojant papildus. Vitamino D papildai gali būti įvairių formų: kapsulėse, lašeliais, tabletėse, yra net ir purškalas. Tačiau jei jaučiate vitamino D trūkumui būdingus simptomus, pirmiausia pasikonsultuokite su savo gydytoju ar vaistininku bei įsitikinkite, koks vartojimo būdas jums yra tinkamiausias. Pavyzdžiui, mikrokapsuliuotą vitamino D forma puikiai tinka tiems žmonėms, kurie turi virškinamojo trakto sutrikimų.

Vitaminą D reikėtų vartoti kasdien, tačiau neviršijant nustatytų normų, mat per didelis jo perteklius taip gali sukelti problemų: pykinimą, vėmimą, viduriavimą, sutrikusią inkstų veiklą.

Naudojant vitamino D papildus, ne tik sustiprinsite visą savo organizmo veikimo mechanizmą, bet ir imunitetą, o tai vienas iš būdų sumažinti ūmių kvėpavimo takų infekcijų riziką. Tad galima daryti prielaidą, kad vitamino D papildų vartojimas yra alternatyva, mažinant riziką susirgti koronaviruso infekcija.