Pasak siuntų bendrovės „Omniva LT“ vadovo Simono Bielskio, vartotojo krepšelis visame pasaulyje karantino metu buvo panašus, žmonės labiausiai pirko būtiniausias prekes, palengvinančias buvimą namuose: apsaugos priemones, maistą, buities prekes, laisvalaikiui namuose skirtus užsiėmimus. „Omniva LT“ dar metų pradžioje atlikto vartotojų tyrimo duomenimis, Lietuvoje siuntų paslaugomis labiausiai naudojasi gyventojai iki 44 m. amžiaus, o aktyviausiai – 18–34 m. moterys (67 proc.). Daugiau nei pusė (51 proc.) visų apklaustųjų bent kartą per metus siuntė siuntinį patys, 92 proc. – gavo siuntinį metų laikotarpyje. Renkantis siuntimo paslaugų tiekėją – beveik trečdalis (30 proc.) apklaustųjų pirmenybę teiktų „Omniva“ paslaugoms, 20 proc. – „Lietuvos Paštui“, o 18 proc. pirmiausiai rinktųsi „DPD“ paslaugas.

„Tokie skaičiai dominavo prieš pat COVID-19 pandemiją ir karantiną. Prognozuojame, kad procentinis siuntėjų ir gavėjų skaičius ženkliai pakisti neturėtų, tačiau keisis tendencijos tarp amžiaus grupių. Per šiuos mėnesius su internetinės prekybos galimybėmis susipažino didelė dalis žmonių, kurie anksčiau ja visiškai nesinaudojo. Didelė jų dalis yra vyresnio amžiaus bei gyvenantys mažesniuose Lietuvos miestuose, todėl atitinkamai matome ir toliau matysime pokyčius ir siuntų sektoriuje, kur plėsis standartinio vartotojo portretas“, – sako S. Bielskis.

Omniva paštomatas
Foto: Organizatorių nuotr.

72 proc. rinktųsi ekologišką siuntos pakuotę

Metų pradžioje „Gemius“ atlikto tyrimo duomenimis, 70 proc. Lietuvos gyventojų renkasi siuntų pristatymą per paštomatus: 80 proc. 15–34 m. apklausos dalyvių teigia prioritetą teikiantys paštomatinių siuntų paslaugai, o tarp senjorų populiariausios išlieka kurjerinės siuntos (64 proc.).

Labiausiai vartotojo apsisprendimui įtaką daro kaina: 84,3 proc. apklaustųjų renkasi pigiausią pristatymo paslaugą. Be kainos, įtaką turi ir prekės pristatymo greitis bei grąžinimo sąlygos. 70 proc. respondentų įsitikinę, kad patogus ir pigus būdas grąžinti pirkinius paskatintų juos dažniau pirkti internetu, o 72 proc. teigia, kad jie rinktųsi įsigyti prekę iš tos e. parduotuvės, kuri pasiūlytų greitesnį pristatymą.

Tyrimo rezultatai rodo, kad lietuviai darosi vis atsakingesni vartotojai: beveik pusė (48 proc.) apklausos dalyvių teigia, kad apsiperkant internete jiems svarbu tvarumas ir 62 proc. tikina, kad jeigu tik galėtų rinktis, pirmenybę teiktų aplinkai draugiškam siuntos pristatymo būdui, o 72 proc. – rinktųsi ekologišką siuntos pakuotę. Tiek tvarumo, tiek ekologijos aspektai labiausiai išskiriami tarp aktualių jaunesnio amžiaus žmonių bei moterų segmentuose.

Kaip karantinas keitė prekių krepšelį ir įpročius?

Karantino metu lietuviai apsirūpino ne tik laisvalaikiui namuose reikalingais atributais (elektronikos siuntų kiekis išaugo 202 proc., o knygų – 118 proc.), bet ir nenustojo rūpintis savo išvaizda: grožio prekių siuntos išaugo 85 proc., o aprangos – 28 proc. Uždarius gyvūnų prekių parduotuves, 82 proc. išaugo ir šių siuntų kiekiai. Tiesa, populiariausios karantino metu buvo mišrias prekes siūlančios e. parduotuvės (211 proc.), jų siuntų skaičius ypatingai išaugo balandžio mėnesį, prasidėjus lauko darbų sezonui.

Apsipirkimas internetu
Foto: Organizatorių nuotr.

Nors siuntų kiekiai augo drastiškais kartais, „Gemius“ atlikto tyrimo duomenys rodo, kad dauguma (40 proc.) lietuvių teigia, jog jų išlaidos internete karantino metu nepakito, 37 proc. sako, kad pamažėjo, o 23 proc. – padidėjo.